Barevné filtry a parametry snímku ve fotoaparátu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Tipy & triky

Barevné filtry a parametry snímku ve fotoaparátu

19. října 2005, 00.00 | Dnešní článek se bude opět věnovat základnímu nastavení digitálního fotoaparátu. Dnes si ukážeme, jaké barevné efekty zpravidla fotoaparáty nabízejí a jaké parametry snímku můžeme nastavovat. Víte, k čemu je nastavení ostrosti, kontrastu nebo saturace? Jaký to má efekt?

Dnešní článek se bude opět věnovat základnímu nastavení digitálního fotoaparátu. Dnes si ukážeme, jaké barevné efekty zpravidla fotoaparáty nabízejí a jaké parametry snímku můžeme nastavovat. Víte, k čemu je nastavení ostrosti, kontrastu nebo saturace? Jaký to má efekt?

Barevné filtry
Mezi základní výbavu většiny digitálních fotoaparátů patří právě tato trojice. Můžeme se ale setkat také s několika dalšími, ovšem jejich efekt zpravidla není tolik univerzální. Nutno dodat, že každý efekt lze udělat i na počítači a nastavením ve fotoaparátu si jen krátíme čas, který bychom strávili u počítače. Pro většinu lidí je to mnohem pohodlnější varianta. Profesionál dá přednost přesné práci v editoru, kde může mnoho věcí ovlivnit. Filtry v digitálních fotoaparátech mají předem danou intenzitu, kterou nemůžeme měnit. Už jen způsobů jak převést barevnou fotografii na černobílou je několik, o tom ale někdy jindy.

Černobílý Jak název napovídá, ztratíme barvy a získáme někdy efektní a někdy kýčovitý snímek.

 

Sepia Pokud se chceme vyhnout kýči, pak bychom se zřejmě měli vyhnout i tomuto filtru, ovšem v určitých případech dokáže příjemně dobarvit atmosféru scény. Simuluje staré fotografie, kterým vybledly barvy a mnohdy připomíná snímky z divokého západu nebo jiných míst začátku století.

 

Studené barvy O něco málo razantnější účinky mají filtry, které pracují s teplotou barev. Tak trochu se jedná o jiný způsob korekce vyvážení bílé barvy. Tento filtr, jak nám došlo podle názvu, ochlazuje barvy a může se hodit pro fotografování kovu, skla, industriálních snímků apod.

 

Teplé barvy Naproti tomu tento filtr barvám přidává "na teplotě" a snímek je o něco živější. Konkrétní efekty těchto filtrů se mohou měnit v závislosti na konkrétním fotoaparátu nebo výrobci.

 

Kontrast
Jak známo, kontrast je určen odstupem jasů a stínů (poměr mezi maximem a minimem jasu obrazu). Ve většině případů platí, že čím větší kontrast scéna má, tím působí zajímavěji, ale samozřejmě to neplatí vždy. Pokud budeme fotografovat zamlženou krajinu, tak budeme zřejmě naopak chtít vystihnout velmi nekontrastní scénu, kde budou zejména odstíny šedé, a tak se přidání kontrastu zřejmě nebudeme bránit. Také fotografování na přímém slunci může přinést až příliš silný kontrast. To můžeme ovlivnit snížením tohoto parametru, který má svůj nastavitelný rozsah u každého fotoaparátu jiný. Zpravidla má alespoň tři různé stupně u kompaktů a pět stupňů u zrcadlovek.




Nastavení kontrastu: -2, 0, +2

Ostrost
Prakticky každý fotoaparát doostřuje. U zrcadlovek můžeme dokonce doostřování kompletně vypnout (nebo alespoň se tak příslušné nastavení tváří). Nastavení ostrosti opět závisí na fotografované scéně. Pro portréty bychom měli volit nižší ostrost, to proto, abychom příliš nezdůrazňovali vrásky a jiné neduhy. Doostřování je však lepší provádět v počítači před finální úpravou snímku. Při prohlížení na displeji nebude rozdíl tolik znát. Navíc doostření bychom měli provádět až na závěr všech úprav.




Nastavení doostření: vypnuto, 0, +2

Saturace
Saturaci ovlivňuje sytost barev. Od barev mdlých se můžeme dostat až k barvám velmi sytým. Opět záleží na konkrétní scéně, jakou míru zvolit.




Nastavení saturace: -2, 0, +2

Shrnutí
Všechny tyto efekty a nastavení můžeme aplikovat až při úpravě v počítači. Jejich nastavením ve fotoaparátu si však práci zřetelně ulehčíme. Alternativou také může být fotografování do formátu RAW, který umožňuje plnou editaci těchto parametrů až v počítači, a to bez ztráty kvality, stejně jako bychom to nastavili již při fotografování. O RAWu jsme již psali dříve zde.

Tématické zařazení:

 » Zpracování  

 » Vybíráme  

 » Praxe  

 » Vybíráme  » Technologie  

 » Zpracování  » Úpravy fotografií  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: