Krátce o fotografování textur a rytmických paternů - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Tipy & triky

Krátce o fotografování textur a rytmických paternů

9. srpna 2010, 00.00 | Načerpejte skrze náš článek inspiraci a fotografujte magický svět textur a rytmických paternů, které nám okolní svět předkládá před objektivy našich fotoaparátů.

Mezi účinné kompoziční „finty“ může být i fotografování abstraktních textur a rytmicky působících linií, které se můžou nalézat na površích různých objektů. Dovolujeme si vám tedy zde uvést několik tipů, které by vám mohly pomoci vytvořit zajímavé snímky, které využívají právě tuto tématiku.

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Nejdříve je třeba si ujasnit priority
Soubor zajímavých linií či textur může na fotografii hrát dva druhy rolí: hlavní či vedlejší. Hlavní role textury spočívá v tom, že celý snímek je založen pouze na motivu textury. Kouzlo textury a linii může na snímku hrát rovněž pouze doprovodnou roli, například formou vytvoření pozadí či popředí, které působivě ozvláštňuje hlavní objekt fotografie (například model či modelka).

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Zamyslete se na výběrem objektivů
Pro fotografovaní motivu textur či linií je potřebné si uvědomit, že důležitou roli zde hraje fakt, zda budete daný motiv snímat širokoúhlým objektivem (tj. objektivy s ohniskovými vzdálenostmi v rozsahu cca18 až 35 mm) anebo telesklem (s například ohniskovou vzdáleností 70 mm a výše). Širokoúhlými objektiv můžete do motivu textur přičlenit rovněž účin úběžné perspektivy a dodáte snímku plasticitu. Pokud budete textury a linie zabírat skrze teleobjektiv, tak naopak perspektivu výrazně zredukujete a tím zhustíte prostor. Díky tomu mohou na snímku od sebe podstatnou měrou vzdálené linii vyznívat jako naprosto sousedící prvky, což může značně výtvarný efekt. Zajímavé povrchové textury je rovněž vhodné snímat makroobjektivy (či v režimu makru), díky kterým se zdůrazní esteticky působící detaily.

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Hledejte v záběru linie, které se opakují
Motiv mnohočetných linií nese v sobě potenciál zaujmout pozornost diváka a fotografovi se tak nabízí možnost zhotovit zajímavý snímek. Zmnožené linie v obraze mohou vytvářet rytmicky působící prvky (paterny), které budou dráždivě poutat pohled lidských očí. Navíc je třeba si uvědomit, že u paralelně opakujících se linií, které pokrývají valnou většinu plochy záběru, bude rovněž fungovat efekt perspektivy, který navodí divákovi pocit, že se tyto linie v dálce sbíhají.

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Světlo rozhoduje
Směr světelného záření je klíčovým faktorem, který buď může linie a textury v obraze zdůraznit, či naopak potlačit. Pro zvýraznění textur v obraze je dobré je snímat při slunci v zádech či při světle přicházejícím z boku. Ideální dobou pro snímaní textur a linií je ranní či večerní světlo, kdy jsou stíny delší, což může efekt textury příznivě zdůraznit (povrch texturovaného objektu je zvýrazněn obrysovými konturami). Přímé světlo (to je slunce nad hlavou) stíny nehezky redukuje, eliminuje detaily objektu a zplošťuje scénu, což pro náš účel není ideální. Mnohdy zajímavé texturní motivy vytvoří samotná hra světla a stínu. Je proto dobré mít oči na „šťopkách“ a vyhledávat všude kolem zajímavé světelné situace, kdy světlo procházející nějakým objektem (například okenní roletou) vytváří zajímavé vzory a soubory linií.

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Používejte větší hloubku ostrosti
Ve většině případů, kdy fotografujete textury či linie, je žádoucí, aby byla celá plocha záběru co nejlépe proostřená. Je tedy vhodné při fotografování (pokud používáte DSLR či nezrcadlové přístroje s větším snímačem) nastavit vyšší clonové čísla (tj. od F8 a výše). Kvůli prodloužení expozičních časů byste rovněž měli fotografovat se stativem.

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Opakování nesmí diváka nudit
Motiv opakujících se prvků či linií na scéně by měl být doplněn o některé další kontrasty, aby se pozornost diváka předčasně neunavila. Jako oživující element v daném případě může zafungovat kontrasty směru, barev či tonality. Rovněž je dobré, aby rutinní opakování bylo občas narušeno nějakým elementem či odlišností, u kterého se pozornost diváka na chvilku zastaví, aby pak mohla zase pokračovat napříč obsahem fotografie. Opakování elementů na obraze, které díky těmto vizuálním „přerušovačům“ není zcela uniformní tak může v očích diváka vykouzlit působivý rytmus.

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Jak naleznout objekty se zajímavými texturami?
Oblastí, kde můžeme naleznout působivé textur či opticky „pulsující“ soubory linií, je plno. Při jejich vyhledávání fotografovi může pomoci schopnost abstrahovat dílčí objekty od celkové formy, díky které identifikují lidskému oku známé objekty. Je proto dobré si všímat výtvarně zajímavých detailů různých věcí okolo nás. Poutavé textury či linie tak můžete naleznout například u zdí (nejlépe cihlových), detailů staveb se zajímavou architekturou, u spadaného listí, navršené zeminy či písku. Jako vděčné téma může v daném směru posloužit také výřezy zvlněné vodní hladiny, střešních tašek, povrchu kamenů, zrezavělé plochy kovových objektů, sněhu, masy nákupních vozíků před hypermarkety, shluky kolejí a výhybek na nádraží, povrch ovoce či listů rostliny, peří ptáku apod.

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Přejeme vám tedy při fotografování textur a liniových paternů dobré světlo a neutuchající tvůrčí potěšení. Slušnou zásobárnu vizuální inspirace můžete například naleznout v níže odkazovaných zdrojích, kde se setkáte se spoustu pozoruhodných snímků na dané téma.

Ilustrační snímek (Foto: Daniel Poláček)

Inspirativní zdroje:
Designzz.com
Mansurovs.com
Ephotozine.com
Fotosearch.com
Ronbigelow.com
Dptips-central.com
Pbase.com

Flickr:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Patern? Neologismus

Autor: EF mount Muž

Založeno: 09.08.2010, 00:26
Odpovědí: 0

Nechci byt za hnidopicha, ale rytmicky patern? To je zase nejaka czenglish? Co treba krasne ceske slovo "vzor"?

Odpovědět na příspěvek

zajímavé téma - tristní sloh

Autor: kaiman Muž

Založeno: 09.08.2010, 01:09
Odpovědí: 0

Zajímavý příspěvek, či spíš zajímavé téma. Dokonce i některé fotky bych jako ilustraci článku vzal na milost (i když ta záplata-rybička mohla být ostřená víc dopředu, že...) :-)
Text je ovšem hrůzostrašný. Počínaje vyšinutím z vazby hned v úvodní větě, přes blábolivé stylistické rouhání se v každé druhé větě, konče slovíčky typu telesklo. Proboha, pane Poláčku, Vy jste někoho slyšel, že něco takového říká...? Snad je teleobjektiv a dlouhé sklo. Tohle už je opravdu za čarou.
Neberte to jako hnidopišství nebo jako kritiku za každou cenu. Ale tohle na významném oborovém webu opravdu překvapuje. Od stálého autora velmi nemile. Zaplaťte si korektora. Fakt to kazíte.
PS: Za všechny třeba věta "Opakování elementů na obraze, které díky těmto vizuálním „přerušovačům“ není zcela uniformní tak může v očích diváka vykouzlit působivý rytmus." To už není ani k smíchu...

Odpovědět na příspěvek

katastrofa

Autor: Nephilim Muž

Založeno: 09.08.2010, 12:01
Odpovědí: 0

Ačkoliv obvykle přecházím bez připomínek drobnější, ale i větší gramatické chyby, tentokrát si nemohu odpustit poukázat na to, že článek je natolik zamořen gramatickými chybami, že je téměř nečitelný.
Autor by si své dílo měl po sobě alespoň jednou přečíst.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Nechci byt za hnidopicha, ale rytmicky patern? To je zase nejaka czenglish? Co treba krasne ceske slovo "vzor"?


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: