Sto a tři rady pro lepší fotografie (18. část) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Tipy & triky

Sto a tři rady pro lepší fotografie (18. část)

103rad_18_100px

5. srpna 2011, 00.00 | Fotografický portrét nemusí být vždycky nutně strnulý. Nemusí být aranžovaný. Fotografovaný nemusí pokaždé hledět do objektivu. Často je mnohem zajímavější zachytit člověka nestrojeně, reportážním stylem, zabraného do zajímavé nebo charakteristické činnosti.

18. rada – Živý portrét

Protože na přípravu dokonalého záběru v podobném případě není tolik času, jako při vědomé spolupráci modelu, je třeba jen rychleji reagovat na měnící se situaci. Zvlášť je nutné dávat pozor na nevhodně barevné, nasvícené nebo příliš členité pozadí chystaného snímku. Objekt o nás „neví“ a tedy ho nemůžeme požádat, aby se vhodně přemístil. Musíme se přesunout sami. Nejjistější je použití delších ohnisek, která pozadí rozostří a tak potlačí jeho rušivou konkrétnost. Jindy ale potřebujeme ukázat i okolí nebo další rekvizity nebo i pracovní nástroje a prostředí, s nimiž je portrétovaná osoba v nějaké interakci. Pak je na místě širší ohnisko a celkově větší hloubka ostrosti fotografie. Je ale vždycky složitější podobnou kombinaci mnoha různých prvků vhodně kompozičně sladit a proto i tady platí ono známé „méně bývá více“.



Během reálného dopravního chaosu na rušné křižovatce jednoho evropského města mě zaujal projíždějící motocyklista na harleji. Rezignoval jsem na popisný celkový snímek, jakých už mám (a miliony dalších fotografů rovněž) plný archiv a soustředil jsem se spíše na zajímavé rysy jeho tváře. Zbytky pohybové neostrosti při reflexivním máchnutí teleobjektivem tady podle mě záběru přidávají na zajímavosti a srozumitelnosti. Tenhle pán na židli nesedí! Technické detaily: Nikon Coolpix E5700, zoom nastavený na dlouhé ohnisko, clona 4, čas 1/65 s, ISO 100.

Jakýkoli náznak pohybu nebo činnosti dodá živému portrétu punc autenticity a nenahranosti. Tady není žádoucí dokonalý make-up. Pečlivě upravené a rovnoběžně ležící vlasy, stejně jako oblečení bez poskvrnky, knoflíčky zapnuté ke krku nebo absence vrásek či „map“ od poctivého potu tady nejsou kladem, ale spíš vadou, která podstatně snižuje věrohodnost výsledku. Opravdový život a skuteční lidé totiž vypadají jinak, než na obálkách křídových magazínů nebo v reklamách na mobilní telefony. Velmi opatrně proto i s případnou dodatečnou počítačovou retuší nebo vylepšováním pleti a dalších detailů. Pohybujete se na tenkém ledě a nejste-li si jisti, přikloňte se spíš k reportážní a dokumentární věcnosti, syrovosti a pravdivosti, než k banální líbivosti.



Fotograf Jiří Turek se zrovna zamyslel nad instalovanými fotografiemi a začíná filozofovat. Volat na něj v tomto okamžiku:“Jirko!“, aby zvedl oči, by bylo možné a běžnější, ale tenhle portrét se mi líbí víc. Je totiž pravdivější a snad o tomto skvělém autorovi a zábavném člověku i více vypovídá. Technické detaily: Nikon D80, clona 4,5, čas 1/60 s, ISO 250.

Portrét v tomto stylu můžeme samozřejmě vytvořit i plánovaně, po předchozí dohodě s portrétovaným, který si fotografii přeje nebo souhlasí s naším záměrem a pouze „dělá“, že o nás neví. Věnuje se své práci nebo jiné činnosti, ale předtím se přemístil do vhodného prostředí, před fotogenické pozadí, oblékl si vhodné oblečení, postavil se do ideálního světla. Nezáleží na tom, pracujeme-li přitom v jeho domácím či pracovním prostředí, anebo jestli jsme si vhodné podmínky vytvořili v ateliéru. V každém případě jsme společně již předem odstranili řadu potíží a nyní snáze pořídíme dobrou fotografii, která od té pravé „reportážní“ může být k nerozeznání. Ve skutečnosti by právě pro tato usnadnění, jakož i pro dostatek času, tolik vzácného při práci „na ulici“, měla být podstatně dokonalejší.



Při koupání, cákání a dalších vodních hrátkách se lidé uvolní snáze, než na souši. Asi i proto, že mají co do činění s neznámým prostředím a řeší řadu jiných problémů, než to, jak zrovna v tomto okamžiku vypadají. Fotograf, který se přehnaně nebojí o své fotografické nádobíčko, toho může využít k pořízení řady zajímavých portrétů a momentek. Určitě jste už někde slyšeli nebo četli, že použití silného přímého záblesku pro portréty a nejspíš pro jakoukoliv kvalitní fotografii nelze doporučit. Souhlasím. Mimo jiné je to ale ideální důvod pro to, abychom to zkusili. Z miriád vířících vodních kapek se rázem stanou zmražené drahokamy! Technické detaily: Nikon D80, externí systémový blesk na fotoaparátu.



Vyplatí se mít fotoaparát stále v pohotovosti. Nikdy nevíte, kdy vejdete do supermarketu pro tři kila brambor a uvnitř, zamyšleně čekajícího u výlohy, potkáte Anděla! Začít blekotat cosi o tom, že ho milujete, a že máte doma fantastickou sbírku motýlů, může fungovat, ale jistější bude nejprve jednou, dvakrát stisknout spoušť a teprve poté začít s konverzací. Co kdyby se mezitím Anděl rozplynul nebo se ve vteřině proměnil v nervózní matku zdivočelých čtyřčátek! Technické detaily: Nikon D700, clona 7, čas 1/200 s, ISO 200, objektiv Nikkor 85 mm 1:1,8.



Principy snímání živého portrétu, popsané výše, můžete stejně dobře uplatnit i ve své plánované tvorbě. Připravte vhodné prostředí, vytvořte nebo najděte ideální osvětlení a předem se domluvte s modelkou na své vizi. Vymezte jí mantinely v prostoru i v chování, pusťte třeba její oblíbenou muziku a další nechte na ní. Pohybujte se kolem jako reportér a ukládejte spontánně vzniklé obrazy na kartu. Technické detaily: Nikon D80, clona 4, čas 1/40 s, ISO 800.



Totéž v jiném prostředí s jinou modelkou. Asi už víte, že se nemá fotografovat proti silnému zdroji světla, protože vzniklé odlesky jsou nehezké a jen těžko se jich následně zbavíte. A také už asi víte, pokud moje články čtete pravidelně, že podobné poučky nesnáším. Jestli se někomu podobné fotografie nelíbí, OK, ať fotografuje v klidu po sluníčku. Já mám ale mnohem raději obrázky s atmosférou, tím lépe, jestli v nich třeba světlo ostře píchá diváka přímo do očí! Technické detaily: Nikon D80, clona 4, čas 1/200 s, ISO 250, externí blesk se slabým zábleskem pro částečné vyrovnání kontrastu.



Vlastně dost podobný a stejnými technickými prostředky zhotovený záběr, působí ale dost odlišně. Delší čas v kombinaci s pohybem modelu, se světlem blesku a se silným protisvětlem vytvořily až skoro abstraktní výjev, který nemusí být po chuti každému. Nemusíte se do toho nutit, ale vyzkoušet něco nového nikdy neškodí. Počítejte s prvkem náhody a zhotovte více záběrů. Dnešní digitální éra s nulovými náklady na jednotlivé expozice je pro podobné experimenty ideální. Technické detaily: Nikon D700, clona 5,6, čas 1/6 s, ISO 400, externí blesk se slabým zábleskem pro částečné vyrovnání kontrastu.



I když portrétujete modelku (nebo kohokoliv jiného) v ateliéru a preferujete promyšlený aranžovaný přístup, sledujte svůj model i mezi jednotlivými plánovanými sekvencemi nebo během jeho líčení atd. Zejména po skončení fotografování hlavně z amatérských necvičených modelů spadne často jako mávnutím proutku veškerá tíha trémy a pečlivé sebekontroly. Budete-li připraveni, možná uděláte lepší a hlavně pravdivější fotografie, než předtím za dohledu vizážistů a celého doprovodného štábu. Zapomeňte na pečlivé proměřování světelných poměrů a raději se (už konečně) soustřeďte na povahu, náladu, výraz, mimiku. Je docela častým jevem, že si zákazník nakonec vybere z celého sezení právě tyhle neplánované záběry. Technické detaily: Nikon D700, clona 3,5, čas 1/500 s, ISO 800.



A na závěr zase rychle na ulici, k portrétování naprosto neznámých osob. Budete třeba sedět na tribuně nějakých závodů a zaujme vás „týpek“ na protějším sedadle. Prostředí, v němž se nachází, i jeho nejbližší okolí můžeme těsným výřezem eliminovat, protože se ho velká část beztak odráží v jeho fantastických brýlích. Obrázek tak bude docela srozumitelný i beze slov. Technické detaily: Nikon Coolpix E5700, zoom nastavený na delší ohnisko, clona 4,7, čas 1/337 s, ISO 100.


Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny


       :: Soutěž – červenec a srpen 2011 ::
       Speciální prázdninová část: Volná letní tvorba

Letní volná tvorba je věnována větším obrazovým celkům. Počet snímků, které může jedna registrovaná osoba do aktuální Galerie vložit, je proto zvýšen ze tří na patnáct. Jeden každý tedy můžete vložit tři různé obrazové sady po maximálně pěti snímcích, celkem patnáct fotografií.

Těšíme se na vaši tvorbu, a to tím spíše, že téma je volné. A stejně tak je jen a pouze na vaší volbě, zda zašlete ukázky ze svých reportáží, seriálů, výběr snímků z dlouhodobě vytvářených tématických cyklů, speciálně pro tuto volnou letní tvorbu koncipované práce, ale také třeba soubory dvojic a trojic snímků. Všem přejeme mnoho zdaru při realizaci tvůrčích myšlenek a nápadů!

Fotografie vkládejte do připravené webové galerie v jednoduchém rozhraní.
Vkládání je možné po registraci – přihlášení.
Umisťovat můžete fotografie s maximální šířkou 1 200 bodů, objem dat jedné fotografie je třeba omezit na nejvýše 900 kB.

Galerie 3. kola soutěže "100+3 rady..." je k dispozici na tomto odkazu.

Pro autory/autorky tří nejlepších prací máme opět připravené hodnotné věcné ceny:
1. místo – kompaktní fotoaparát Fujifilm FinePix HS20EXR
2. místo – digitální fotorámeček AgfaPhoto AF5078MSHR
3. místo – nabíječka NiMH akumulátorů AA/AAA Varta Power LCD





:: Partneři soutěže "100+3 rady"

    





Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: