Sto a tři rady pro lepší fotografie (19. část) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Tipy & triky

Sto a tři rady pro lepší fotografie (19. část)

103rad_19_100px

12. srpna 2011, 00.00 | Každý den se všude kolem nás odehrává spousta zajímavého. Čas od času ale význam anebo pompéznost okolních událostí nabude takzvaně celospolečenského významu.

19. rada – Společenské události

Cizí lidi a obecně okolní ruch a každodenní shon už fotografovat umíte, věnovali jsme tomu několik předchozích částí našeho seriálu. Dnes ale půjde o víc. Zachytit významné dění, které se vymyká běžnému stereotypu a může být důležité i z hlediska regionálního nebo dokonce celostátního dějepisu, může být zajímavou a prestižní zkouškou pohotovosti a vaší schopnosti vytvořit něco originálního i v časovém a prostorovém stresu. Může vás a vaše fotografie, zdaří-li se výsledek, dostat na stránky tisku. Můžete se hodně přiučit od zkušenějších kolegů, kterých se při podobných příležitostech vždycky najde na místě dost a dost. Příjezd papeže anebo alespoň člena vlády, slavného herce, sportovce, zpěváka nebo jiné slovutné celebrity do vašeho města, oslavy všemožných výročí, slavnostní otvírání nového mostu, úseku dálnice, nádraží nebo supermarketu, divadelní premiéra – příležitostí se vždycky najde dost.

Problémem budou kromě případné absence drzého čela zcela určitě reakční časy jak vaše, tak zejména vašeho fotoaparátu. Kompakty, a to ani ty poměrně vyspělé, se v podobně stresových situacích nemohou měřit s digitálními zrcadlovkami. Hodně sice vyřeší pohotovostní namáčknutí spouště anebo předchozí ruční nastavení expozičních hodnot, avšak v situaci, kdy se nečekaně mění jak světelná situace, tak i vzdálenost a kdy se hlavní motiv nepravidelně a nepředvídatelně pohybuje, často navíc na dlouhé vteřiny zcela mizí za svými bodyguardy nebo v obležení fanoušků, nepomůže ani to. V takovém případě, pokud nemáme nezbytně potřebné pohotové vybavení, raději rezignujeme na detaily a snímáme spíše celkové záběry z povzdálí. Vždycky je co fotografovat, jen to chce nápad, představivost a dobrou orientaci v aktuálním dění.



Pokud jsme přítomni významné anebo dokonce neopakovatelné události, fotografovat prostě musíme. Že nejste dost pohotoví, nemáte ostré lokty anebo potřebné svižně reagující vybavení? Nevadí, máte-li alespoň oči, mozek, nápad. Můžete třeba bleskurychle vyběhnout do patra nedaleké kavárny a z výšky zachytit celé náměstí, plné rezavých mravenců, totiž holandských fotbalových fanoušků, kteří přijeli do Prahy podpořit svůj národní tým. Ta radnice v pozadí vás později zbaví nutnosti každému zvlášť vysvětlovat, kde že jste tenhle zástup vyfotili. Zamýšlenému záměru můžete dodatečně pomoci lokálním odbarvením části fotografie. Původní barevnou verzi lze pro srovnání najít v první části našeho seriálu. Technické detaily: Nikon Coolpix E5700, clona 5,6 a čas 1/125 s.



Dostanete-li se někdy na velké motoristické závody, snem každého fandy je podívat se do boxů. Všichni ostatní budou muset fotografovat vzdálené rychlé barevné šmouhy z tribuny, vy ale uvidíte mnoho zajímavého pěkně zblízka. Čím ale větší podnik, tím méně času, místa, klidu a tím více lidí všude kolem. Začněte okresním přeborem a pokračujte mistrovstvím republiky nebo nějakou místně dostupnou etapou rallye. Tady se při troše šikovnosti může velmi dobře realizovat i začínající amatérský fotograf. Technické detaily: Nikon D80, clona 3,5, čas 1/20 s, ISO 200.

Určitě si předem nastudujte program akce, seznamte se s časovým rozvrhem, buďte dostatečně mobilní, pokud se dá očekávat přesun hlavních aktérů. Nenechte se odstrčit – zdravá asertivita je základní vlastností dobrého fotoreportéra. Bez ní budete stále fotografovat přes hlavy ostatních a to podstatné bude na vašich fotografiích příliš malé a vzdálené. Buďte ale slušní a ohleduplní – zvlášť v amatérských podmínkách nejde o život, pokud o nějaký záběr přijdete. Diváci, zejména platící, chtějí vidět atrakci, kvůli které přišli a ne vaše široká záda. A nešetřete místem na kartě či spíše kartách – podobná událost a příležitost se už nemusí opakovat a nikdy nevíte, co přinese příští okamžik. Nezkoumejte displej fotoaparátu po každém cvaknutí. Tuhle tragickou chybu dělají i mnozí profesionálové. Hodně momentek vám uteče – a když se přitom zastavíte uprostřed dráhy, něco vás přejede. Ve válce vás trefí kulka mnohem jistěji, než někoho jiného. Na přebírání nepodařených snímků bude dost času doma nebo alespoň za svodidly či pevnou zdí.



Takhle pracují při dokumentaci společenských událostí profesionálové: Vše potřebné po ruce a při každém kroku stále s sebou, ať už v pohotové brašně nebo ve vestě s mnoha kapsami. Pro jistotu dva až tři fotoaparáty, kdyby jeden selhal, každý s jiným nasazeným objektivem, protože měnit je není čas. Stále v pohybu, stále prst na spoušti. Co nestihnete vyfotografovat teď, už se nikdy nevrátí! Technické detaily: Nikon Coolpix E995, clona 6,1, čas 1/250 s, ISO 400.



Skutečná celebrita a tím spíše státník významu Václava Klause je na každém kroku doprovázen hroznem bodyguardů a dalšího doprovodu. Nikdo z nich tu není od toho, aby vám fotografování usnadnil, spíše naopak. I tak se ale musíte pokusit mezerou mezi obřími ramenáči zaznamenat ten jeho slavný úsměv. Proto tu přeci stojíte už tři hodiny! Technické detaily: Nikon D80, clona 5,6, čas 1/400 s, ISO 200.



Totéž si vynásobte pěti a můžete si troufnout třeba na Madeleine Albrightovou. Mám tím na mysli počet překážejících poskoků a počet hodin čekání na snímek. Navíc, tak jako tady, musíte počítat i s nepřízní počasí, podobné návštěvy se plánují měsíce dopředu. A máte-li zálusk třeba na Baracka Obamu, můžete v klidu násobit stem. Technické detaily: Nikon D70, clona 4,5, čas 1/100 s, externí blesk pro prosvícení stínů v obličeji. Fotografováno v hustém dešti.



Jednou za dlouhý čas ale bude vaše trpělivé čekání a snášení všech jmenovaných ústrků sladce odměněno. Některé hvězdy v záři reflektorů nečekaně ožijí a promění se v supernovu, odsuzující rázem celé okolí do role nezajímavých statistů. Sharon Stoneová tohle umění ovládá dokonale. Na modrém koberci se jí tak zalíbilo, že neváhala zdržet následující program, ochotně pózovala každému zájemci zvlášť, srdečně se vítala s fanoušky a přitom ještě stihla poučit fascinované přihlížející, kterak mají bojovat za světový mír pomocí nákupních košíků. Organizátoři se nejspíš pořádně orosili, pro přítomné fotografy ale tahle Star v dané chvíli představuje splněný životní sen. V pozadí nádherně servilně panáčkuje její nervózní osobní asistentka. Technické detaily: Nikon D70, clona 4, čas 1/320 s, ISO 200. Externí blesk pro prosvícení stínů v obličeji.

20. rada – Lidská mraveniště

S předchozí radou úzce souvisí i tahle. Nesoustřeďujte veškerou pozornost jen na samotnou celebritu. I ti okolo ní mohou být zajímaví. Doprovodný štáb, ochranka, kolona čekajících limuzín… A především samotní diváci! Navštěvujete rádi autosalony, veletrhy a další podobné výstavy nebo přehlídky? Zkuste se na ně jednou podívat obráceně. Všichni ostatní hltají vystavené exponáty nebo připravenou show, vy můžete sledovat návštěvníky. Opusťte třeba hlavní prostor (ujistěte se předtím raději dvakrát, že nepřijdete o nic podstatného) a rozhlédněte se po parkovišti, zamiřte ke stánkům s občerstvením, projděte šatnu nebo recepci. Všímejte si odloučených dvojic v družném rozhovoru, pozorujte děti, fotogenické průhledy mezi postavami, tvarově originální stíny a siluety. O zajímavé momenty, které takto objevíte a všimnete si jich jenom vy sami, přitom často nebývá nouze.



Hvězdy jsou hlavním chodem jídelníčku, vyplatí se ale koukat i jinam. Nenechte si utéct zajímavé momenty v davu, pozorujte chování řidičů, poslíčků, kolegů kameramanů a moderátorů. Jejich neklid nebo změna pohledu vás může včas nasměrovat na detail nebo výjev, který by vám jinak unikl. Za pozornost stojí i chování ochranky. Tady právě její šéf upřesňuje pokyny před příjezdem hlavního hosta. Technické detaily: Nikon Coolpix E5700, clona 3,9, čas 1/45 s, ISO 400.



Vypíchněte ze všeobecného mumraje mikropříběh jednoho nebo dvou konkrétních lidí a udělejte z bezejmenných návštěvníků hlavní hrdiny své fotografie! Třeba když spatříte paní, jásavě předvádějící po absolvování předlouhé fronty úspěšný lov na festivalové pasy. Technické detaily: Canon PowerShot G10, clona 2,8, čas 1/8 s, ISO 320.



Série snímků z vernisáže výstavy a veřejného vyhodnocení fotografické soutěže. Na podobných společenských akcích můžete pořídit snímků, kolik chcete, myslete ale na to, že v časopise nebo v novinách nikdy není místa nazbyt. Nikdo vám neotiskne z jedné akce třicet fotografií, i kdyby byly mistrovské. Chce to zkratku. Mám vybrat jediný záběr? OK, musí tedy mluvit za všechny ostatní. Máte místo na tři fotografie? Celek, polocelek, detail. To je klasický přístup. Můžete ale zkusit i něco jiného. Trojice snímků může fungovat třeba jako komix. Na prvním Adolf Zika a Oleg Homola vysvětlují publiku, proč vyhrál právě tento soubor. Na druhém předseda poroty Zika blahopřeje autorovi, na třetím autoru vidíme do tváře a zároveň mu můžeme závidět, co všechno vyhrál. V komentáři už stačí doplnit jenom jména, datum a místo. Technické detaily: Nikon D80, čas 1/40 s, ISO 250, blesk synchronizovaný s dlouhými časy vyrovnává existující osvětlení scény.


Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny


       :: Soutěž – červenec a srpen 2011 ::
       Speciální prázdninová část: Volná letní tvorba

Letní volná tvorba je věnována větším obrazovým celkům. Počet snímků, které může jedna registrovaná osoba do aktuální Galerie vložit, je proto zvýšen ze tří na patnáct. Jeden každý tedy můžete vložit tři různé obrazové sady po maximálně pěti snímcích, celkem patnáct fotografií.

Téma je volné, jak je zřejmé ze zvoleného označení. A stejně tak je jen a pouze na vaší volbě, zda zašlete ukázky ze svých reportáží, seriálů, výběr snímků z dlouhodobě vytvářených tématických cyklů, speciálně pro tuto volnou letní tvorbu koncipované práce, ale také třeba soubory dvojic a trojic snímků. Přejeme vám mnoho zdaru při realizaci tvůrčích myšlenek a nápadů a těšíme se na vaše fotografie! A pamatujte: své fotografie můžete do Galerie nahrát do 31. srpna 2011.

Fotografie vkládejte do připravené webové galerie v jednoduchém rozhraní.
Vkládání je možné po registraci – přihlášení.
Umisťovat můžete fotografie s maximální šířkou 1 200 bodů, objem dat jedné fotografie je třeba omezit na nejvýše 900 kB.

Galerie 3. kola soutěže "100+3 rady..." je k dispozici na tomto odkazu.

Pro autory a autorky tří nejlepších prací máme připraveny tyto věcné ceny:
1. místo – kompaktní fotoaparát Fujifilm FinePix HS20EXR
2. místo – digitální fotorámeček AgfaPhoto AF5078MSHR
3. místo – nabíječka NiMH akumulátorů AA/AAA Varta Power LCD





:: Partneři soutěže "100+3 rady"

    





Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: