Sto a tři rady pro lepší fotografie (26. část) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Tipy & triky

Sto a tři rady pro lepší fotografie (26. část)

103rad_26_100px

30. září 2011, 00.00 | Fotografování přátel a známých by mělo být po autoportrétu a rodině nejsnadnější disciplínou, pokud nás zajímají lidé. Vždyť kdo už by nám měl rozumět a spolupracovat, když ne ti nejbližší. Přesto má i toto téma několik „oříšků“.

27. rada – Kamarádi

Tím ze všech nejtvrdším je upřímně míněná, ve svém výsledku však destruktivní snaha našich kamarádů a) vypadat hezky, b) chovat se vtipně. V prvním případě je často výsledkem strnulý a přísně kontrolovaný pohled do objektivu nebo do dáli, vypjatá hruď a vtažené břicho, svatozář nad hlavou. Tedy nic, co by vypovídalo o skutečné povaze, nemluvě už o snadné čitelnosti a časté trapnosti podobných póz.

Snažme se v podobných případech o nenásilné usměrnění, uvolnění nebo o vysvětlení svého záměru. Pokud to u méně zkušených nebo naopak více podezřívavých jedinců nepomůže, rezignujme raději na předem připravenou a vědomě „hranou“ tvorbu. Soustřeďme se na živý, reportážní portrét nebo na momentky takzvaně „ze života“.

Nic se ale nesmí přehánět. Není nic snadnějšího, než někoho zesměšnit. Výsledkem bývá v tom lepším případě neochota takto postiženého k dalšímu fotografování. Může se táhnout celá léta s poukazem na údajnou vlastní nefotogeničnost. Jistě jste si už také všimli, že někteří vaši známí jsou téměř na každém záběru, zatímco jiní, ač rovněž přítomni, mají vlastních fotografií minimum. Často za tuto jejich fobii ve skutečnosti nemůže drsná realita, ale jen jakýsi neschopný fotograf (fotografové) kdesi v dávné minulosti.

Nebudeme mít jistě nic proti tomu, aby osoby vypadaly na fotografii příjemně a sympaticky. Podstatné ale je, že to nemá být (až na účelové podobizny) hlavním cílem našeho fotografování. Tím musí být dobrý obraz, zajímavý snímek. V ideálním případě by měl zaujmout i lidi, kteří konkrétní osobu vůbec neznají. A to je něco docela jiného, podstatně těžšího, než jen vyhovět průměrné a nenáročné objednávce nepoučeného zadavatele.



Dobrá, kamarádka potřebuje nové fotografie. Umění ji v tomhle případě nezajímá, prostě chce jenom vypadat „dobře“. Pokud už s vámi někdy předtím spolupracovala, je všechno snazší. V opačném případě je dokonalé zvládnutí technické stránky jen nezbytným, nikoli však postačujícím předpokladem dobrého výsledku. Musíte se stát na chvíli psychologem, dotyčnou dívku dokázat uvolnit a vyloudit z ní přirozený, nekřečovitý výraz. Pokud to nezvládnete, chyba je vždycky na vás. A povely typu: „Tak něco předveď“, „Sedni si nějak jinak“, příliš nepomáhají. Prozrazují jen vaši momentální bezradnost. Technické detaily: Nikon D70, clona 6,3, čas 1/15 s, ISO 200.



Mějte dopředu připravené světelné řešení v několika variantách. Ateliér vše usnadní (pokud ho ovládáte vy a ne on vás), není však nezbytnou podmínkou. Vyzkoušejte několik základních póz, nechte se inspirovat barvou oblečení nebo účesem, prolistujte společně několik módních časopisů. Pořiďte více záběrů a vyberte společně ten opravdu Nej. Nespokojte se s tuctovým výsledkem, nepřežeňte ale na druhé straně prosazování vlastní představy. Zákazníkem tu nejste vy! Za výsledek se ale jako autor nesmíte stydět, stanovte si proto vlastní mantinely a ty nepřekračujte! Technické detaily: Nikon D700, clona 9, čas 1/200 s, ISO 200, ateliér, zábleskové osvětlení.

Pokud jde o druhý námi jmenovaný oříšek, tedy o snahu „herců v záběru“ všelijak se pitvořit, jakmile vidí, že na ně míří objektiv, je to skutečně nejspíš poněkud infantilní, bohužel neuvěřitelně běžné chování i u jinak více či méně inteligentních lidí. Někdy ho považují skutečně za vtipné, jindy jejich křečovitá snaha ve skutečnosti jenom vyplývá z prvního problému. Už se kdysi „spálili“ a sami sobě se na fotografiích nelíbí. Domnívají se tedy, že když budou dělat „obličeje“, mohou pak nad výsledky zůstat nad věcí: „Já vím, že tady vypadám příšerně, ale to já schválně, aby byla legrace!“

Řešení pro fotografy je v takovém případě jednoduché. Chovat se jako skutečný reportér v cizím prostředí. Nenápadně, přirozeně. Žádné aranžování skupinek nebo povelů „sýr“, „vyletí ptáček“, „nemrkat“ a „koukejte do objektivu“. Manipulujte s přístrojem jakoby mimochodem (to předpokládá jeho dokonalé a automatické ovládání), povídejte si přitom s ostatními a dobře pozorujte situaci. Větší společnost je pro nesmělé autory paradoxně výhodnější, než prostá dvojice fotograf – portrétovaný. Pod svícnem bývá tma. V davu se snáze stanou nenápadnými, nemusejí neustále zasahovat do hovoru, lidé je i s fotoaparátem za chvíli přestanou vnímat.

A ještě lepší je následující postup: Pokud se někdo tváří neústupně, neustále „pózuje“, staví se, ač nevyzván, před objektiv, i když zrovna fotografujete někoho jiného, vnucuje se a stylizuje, vyhovte mu. Zvěčněte ho tak, jak si přeje. Vzápětí, již uklidněn, na vás zapomene a vy ho můžete zachytit tak, jak chcete vy.

Kamarády a známé můžete přirozeně využít i pro své vlastní projekty a volné fotografie. Nikdo neříká, že je musíte zachytit pokaždé pouze realisticky a civilně. Domluvte se s nimi na výběru rekvizit, vhodném prostředí nebo na návštěvě vašeho ateliéru. Zahrajte si na režiséra a dostaňte ze svých herců to nejlepší. Miloš Forman už dávno před vámi dokázal, že lidé z ulice nemusejí vypadat jako modelky a modelové a nemusejí být ani studovaní herci, aby dokázali pod vedením někoho s jasnou vizí, s potřebnými zkušenostmi a zdravou soudností odvést stejně dobrý nebo i lepší výkon než profesionálové. Vyzkoušejte si tutéž cestu v malém. Může to být zábava a může vzniknout i něco překvapivě dobrého, nadčasového a opravdu zajímavého.

A když už se takto sejdete, zhotovte svým známým a ochotným spolupracovníkům na oplátku fotografie podle jejich požadavků, představ a potřeb. Nebuďte sobci a nemyslete jen na svůj projekt. Když nic jiného, naučíte se přitom řemeslo, naučíte se vyhovět zákazníkovi a navíc se jim nebudete cítit zavázáni za pomoc s vašimi nápady. Fotografie neslibujte, ale skutečně je, v odpovídající kvalitě a včas, také dodejte! Ruka ruku myje. Uvidíte, že si na nějaký honorář ani nevzpomenou, jsou to přece vaši kamarádi. S profesionálními modely se sice výsledku dopracujete rychleji a snadněji (ve skutečnosti ani zdaleka ne pokaždé), o honorář si ale nezapomenou říct nikdy. Proč také!

Dobrá rada nakonec: Pokud na příští setkání přinesete i své vlastní nejlepší fotografie z minulé akce a podarujete jimi své modely, nebude vám už příště nikdo bránit a všichni budou rádi spolupracovat. Budou se hlásit další. Uděláte lepší fotografie. A následně ještě lepší!



Netlačte na prosazování pouze svých vlastních nápadů a nepřehánějte stylizaci ani následné postprodukční úpravy nad rámec předchozí dohody. Pamatujte si ale, že ve vzácných případech můžete být spokojeni oba a výsledek se může společným úsilím posunout nad běžný „level“. Takovouhle fotografii už můžete i leckde samostatně vystavit, překročila meze běžného portrétu na objednávku. Technické detaily: Nikon F100, sken z diapozitivu, následné mnohonásobné úpravy v PC.



Stává se to každý den, hlavně na společenských akcích, večírcích a oslavách. Rádi byste si fotografovali podle svého, rádi byste nenápadně proplouvali davem a zachytili na svých fotografiích přirozené chování přítomných. Ale stydíte se na někoho namířit objektiv, natož zblízka. Navíc se na vás neustále někdo šklebí a pitvoří: „Cvakni mě, cvakni mě“! Vyhovte mu. Jedno cvaknutí vás nic nestojí. Ale jděte za svým cílem. Neskrývejte fotoaparát, pohybujte se přirozeně a neustále fotografujte. Pěkně zblízka. Usmívejte se. Za chvíli vás vaši kamarádi přestanou vnímat a vám nastanou ty pravé fotografické hody. Technické detaily: Nikon F80, nastavení např. clona 1,8, čas 1/20 s, ISO 320, externí blesk se synchronizací pro dlouhé časy závěrky.



Občas mohou vaši přátelé přijít s docela nevšedními nápady a přáními. Nebraňte se jim, pokaždé se můžete něco nového naučit. Jednou v posteli, jindy třeba někde na strmé skále, příště na silnici v plné jízdě. Bude to chtít vymyslet novou taktiku, vyřešit dosud nepoznané technické obtíže, obejít případné chybějící vybavení. V této konkrétní situaci bylo zapotřebí doprovodné vozidlo, druhý řidič, prázdná silnice, světlo z té správné strany a celá řada neúspěšných pokusů. Na rozdíl od těch, co to nikdy nezkusili, my ale už víme, kde jsou jaká úskalí a zrady – zkrátka, jak na to. A ozývají se nám další zájemci! Technické detaily: Nikon Coolpix E5700, dnes už jsou díky rychlejším reakcím současných fotoaparátů podobné záběry snazší a technická kvalita vyšší. I levné fotoaparáty ale dokážou dodat technicky řádově kvalitnější výsledky než specializované a dnes tolik módní odolné videokamery, upevňované v automatickém režimu přísavkou na karoserie nebo na řídítka. Musí ale za nimi sedět myslící člověk-autor, ne jen tupý procesor.



Něco nového se můžete naučit každý den. Nespokojte se s obyčejnou fotografií, ale dopilujte ji v dokonale promyšlený a provedený portrét, třeba v podobném retrostylu a v duchu malovaných portrétů starých závodníků a cestovatelů Zdeňka Buriana. Dozvíte se přitom leccos o vlastní trpělivosti a šikovnosti, o starých technikách i o Photoshopu. Technické detaily: Nikon Coolpix E5700, retuš a montáž v grafickém programu.



Určitě také znáte ve svém okolí řadu pěkných a ochotných kamarádek a známých dívek, kterým můžete zdarma zhotovit pěkné fotografie. Vydělají na tom obě strany. Ony se budou moci chlubit portréty, jaké jim v komunálu neudělají… Technické detaily: Nikon D70, clona 8, čas 1/320 s, exteriér, reálné osvětlení kombinované s odraznou deskou.



… a vy získáte ochotnou a vděčnou modelku pro své již dlouho latentně bující umělecké spády. Technické detaily: Nikon D80, clona 3,8, čas 1/5 s, ISO 400, ateliér, žárovkové osvětlení.



Společně pořídíte tolik nádherných snímků, že vydají na velkoformátový kalendář nebo fotoknihu. Užijete si je oba a příští pohodové spolupráci nebude stát žádná další nedůvěra, rozpačitost a nervozita v cestě. A až se pochlubíte ostatním kamarádům, budou chtít za obdobných podmínek spolupracovat také. Co víc si nadšený fotograf může přát! Technické detaily: Nikon D700, sazba a grafická úprava v PC.


Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny


       Září: Nejlepší fotografie z dovolené

Dnešním dnem končí možnost vkládat snímky do zářijového soutěžního kola, a to s úderem půlnoci. Pak už se můžete plně soustředit na říjnové kolo a zasílat své portréty obyvatel cizích zemí. Těšíme se na vaše nové fotografie.

Pro autory a autorky tří nejlepších fotografií v měsíci září jsou připraveny tyto věcné ceny:
1. místo – praktický fotokufr na kolečkách s teleskopickým madlem Delsey Pro Road 66
2. místo – nabíječka NiMH akumulátorů AA/AAA Varta Power LCD
3. místo – multičtečka paměťových karet HAMA

       Říjen: Domorodci — místní obyvatelé, kolorit, portrét obyvatel cizí země

Fotografie vkládejte do připravené webové galerie v jednoduchém rozhraní.
Vkládání je možné po registraci – přihlášení.
Umisťovat můžete fotografie s maximální šířkou 1 200 bodů, objem dat jedné fotografie je třeba omezit na nejvýše 900 kB.

A na listopad je naplánováno téma To jsem já — autoportrét, aneb jak se vidím sám.



:: Partneři soutěže "100+3 rady"

    





Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: