Jak pracovat s hloubkou ostrosti? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Základní postupy

Jak pracovat s hloubkou ostrosti?

23. listopadu 2005, 00.00 | Hloubka ostrosti je jeden ze základních pojmů fotografie, které se vyplatí znát velmi dobře. Nestačí však vědět o co jde, ale především s ní správně pracovat. K tomu nám slouží živý náhled hloubky ostrosti u zrcadlovek nebo specializované programy, které nám všechny parametry vypočítají. Vysvětlíme si, co přesně dělá tlačítko náhledu hloubky ostrosti a představíme si několik programů pro výpočty.

Hloubka ostrosti je jeden ze základních pojmů fotografie, které se vyplatí znát velmi dobře. Nestačí však vědět o co jde, ale především s ní správně pracovat. K tomu nám slouží živý náhled hloubky ostrosti u zrcadlovek nebo specializované programy, které nám všechny parametry vypočítají. Vysvětlíme si, co přesně dělá tlačítko náhledu hloubky ostrosti a představíme si několik programů pro výpočty.

Co je hloubka ostrosti
Podrobně se téma rozebíralo v tomto článku, ale pro zkratku si základy zopakujeme. "Hloubka ostrosti je rozsah vzdáleností, uvnitř kterých jsou objekty přijatelně ostré". Pokud tedy zaostříme například na vzdálenost 3 metrů, tak nebudou ostré pouze objekty v této vzdálenosti, ale v určitém rozsahu. Představme si rovný zahradní plot s kůly vyfotografovaný teleobjektivem z úhlu 45°. Jestliže zaostříme na prostředek, budou ostré pouze některé kůly. Tento jev můžeme ovládat. Nejedná se o žádný parametr daný objektivem nebo fotoaparátem, ale pouze jej ovlivňují. Nemůžeme s libovolným fotoaparátem a objektivem vytvořit jakoukoliv hloubku ostrosti (Depth Of Field, neboli DOF). Zde se tedy dostáváme k tomu, co vlastně DOF ovlivňuje. Je také nutno dodat, že hloubka ostrosti je poměrně subjektivní věc. Neexistuje přesná hranice mezi ostrým a neostrým objektem na fotografii, a tak je to do určité míry věcí vkusu.
Pokud tedy pomineme fakt o subjektivním hodnocení ostrosti, můžeme se přesunout k parametrům, které DOF ovlivňují. Je to clona objektivu, vzdálenost fotografovaného objektu, ohnisková vzdálenost a velikost plochy snímače (tu však měnit nemůžeme). Zvýšením clonového čísla (zmenšením průměru clony) získáme větší hloubku ostrosti, ovšem za cenu úbytku světla, které na snímač dopadne. Musíme proto buď prodloužit čas expozice, zvýšit citlivost, nebo zvýšit intenzitu osvětlení. V ateliéru pracujeme většinou s osvětlením a v běžném prostředí bez světel pak s časem expozice a citlivostí. Snížením clonového čísla (zvětšením clony) pak analogicky hloubku ostrosti zmenšujeme. Čím blíže jsme objektu, tím hloubka ostrosti klesá a naopak. Zvětšováním ohniskové vzdálenosti (zoomováním) se objekt přibližuje a DOF klesá. Zmenšováním ohniskové vzdálenosti se DOF naopak zvětšuje. Pokud tedy chceme dosáhnout nízké hloubky ostrosti, měli bychom sáhnout po teleobjektivu.
Začínající fotografové často zapomínají na to, co ovlivňují clonovým číslem, a tak mu nevěnují příliš pozornosti. Nastavení expozice je však alchymie tří různých proměnných, z nichž každá ovlivňuje intenzitu dopadajícího světla, ale také jiné důležité parametry (šum, DOF, pohybová neostrost apod.).
K čemu vlastně pracovat s hloubkou ostrosti? V běžném fotografování můžeme narazit na několik příkladů, například fotografování portrétu, kdy chceme oddělit popředí od pozadí. Jinými slovy, obličej fotografované osoby chceme mít ostrý a pozadí rozostřené. Zde budeme zřejmě požadovat co nejmenší hloubku ostrosti. Precizní práci s DOF také využijeme u makro fotografování, kde je její zvládnutí zcela nezbytné, jinak nebude vše ostré, nebo naopak bude ostré vše, což může působit rušivě.


zde se nám hodí malá hloubka ostrosti pro oddělení od pozadí

Film vs. digitál
U digitálních kompaktů je rozdíl od filmu nejpatrnější. Díky používání snímačů s výrazně menší plochou než políčko kinofilmu se používají objektivy s menší fyzickou ohniskovou vzdáleností, což znamená, že mají výrazně větší hloubku ostrosti. Amatérům tento fakt může vyhovovat, protože se musí méně starat o to, kam zaostřili, nebo zda-li se od doby zaostření o kus nepohnuli. Na druhou stranu jim to u krátkých zoomů ztěžuje kreativní práci, kdy chtějí dosáhnout malé hloubky ostrosti, například u portrétů.
Digitální DSLR zrcadlovky jsou na tom o něco lépe, protože mají větší snímač (většina používá cca 23 x 15 mm), ale stále je zde určitý rozdíl. I u DSLR lze však dosáhnout extrémně malé hloubky ostrosti, pokud zakoupíme objektivy s ohniskem 50 mm. Ty jsou k dostání se světelností F1,8 nebo F1,4 za rozumnou cenu.
V době DF si každý může vyfotit testovací snímek a prohlédnutím zjistit, jak je na tom s hloubkou ostrosti, což ovšem není vždy zcela profesionální přístup. Jsou také ale situace, kdy pro toto experimentování není příliš mnoho času, například při fotografování neposedného hmyzu, apod.


zde oceníme větší hloubku ostrosti

Náhled hloubky ostrosti
U digitálních DSLR zrcadlovek můžeme najít tlačítko označené jako "náhled hloubky ostrosti" apod. I když jej začátečníci mohou zpočátku ignorovat, jedná se o velmi užitečný nástroj, který nám poskytne živý náhled scény tak, jak bude vypadat. V praxi pracuje DSLR tak, že při komponování a zaostřování je objektiv nastaven na nejmenší clonové číslo a pracujeme tedy s nejnižší hloubkou ostrosti (v závislosti na cloně). Při expozici se ovšem objektiv patřičně zacloní podle nastaveného parametru a výsledek je jiný, než jak jsme scénu viděli my přes objektiv.
Právě proto můžeme po nastavení clonového čísla, nebo i při používání automatiky stisknout tlačítko náhledu (umístěné zpravidla u bajonetu objektivu) a objektiv se zacloní. V závislosti na ohnisku a vzdálenosti zaostření nyní můžeme pozorovat, že se hloubka ostrosti zvětšila. Můžeme si to otestovat, pokud teleobjektivem zaostříme na blízký objekt a nastavíme vysoké clonové číslo. Takto můžeme poměrně rychle testovat, co ještě ostré je a co není. Tímto tlačítkem jsou vybaveny prakticky všechny zrcadlovky a pokud tomu tak není, tak nabízejí alespoň možnost nastavit tuto funkcí některému z programovatelných tlačítek.
Jev, který určitě nepřehlédneme, je patrné ztmavnutí obrazu v hledáčku. To je samozřejmě logický důsledek většího zaclonění. Pokud tedy fotografujeme v šeru a nastavíme vysoké clonové číslo, tak můžeme mít při náhledu problémy něco vidět. Na druhou stranu lze tohoto efektu využít při komponování snímku velmi jasných objektů, nebo když je záběru slunce.

Programy pro výpočet hloubky ostrosti
Výše uvedená metoda je účinná, ale stále se jedná o subjektivní hodnocení okem, které rozhodně není dokonalé. Na výpočet hloubky ostrosti samozřejmě existuje i vzorec, který zahrnuje i proměnnou, která reprezentuje onu toleranci, co je ještě ostré (tzv. kruh rozostření, nebo "circle of confusion" o něm více v článku zde).
Programy nejen umožňují zadávat ohnisko, vzdálenost, clonu a toleranci ostrosti, kdy nám vypočítají hloubku ostrosti (od-do), ale také umožňují zadat hloubku ostrosti a pomohou nám najít vhodné nastavení ostatních parametrů. Takto si můžeme dopředu připravit scénu bez pouhého "cvakání" a testování pomocí prohlížení snímku na displeji. Existují webové formuláře, programy do PC, Pocket PC nebo Palm přístrojů.

Webové kalkulátory:
http://www.dobre-svetlo.cz/dof.php?volba=1 - česky
http://www.dofmaster.com/dofjs.html - anglicky
http://www.photozone.de/3Technology/demos/depth.htm - anglicky
http://www.shuttercity.com/DOF.cfm - anglicky

Programy pro PC:
http://www.dofmaster.com/custom.html - anglicky

Programy pro Pocket PC a Palm:
http://www2.olympus.cz/consumer/dslr_7246.htm - Pocket PC a Palm OS
http://www.dofmaster.com/custom3.html - Palm OS

Program pro MAC OS X:
http://www.fuerstentum.net/Widget/

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Praxe  

 » Vybíráme  » Technologie  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 » Praxe  » Základní postupy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Výborný článok

Autor: Danoboss Muž

Založeno: 23.11.2005, 11:17
Odpovědí: 0

Bol to naozaj výborný príspevok, dokázal mi túto problematiku vysvetliť i když zrkadlovku nemám.

Odpovědět na příspěvek

hyperfocal

Autor: pf Muž

Založeno: 23.11.2005, 17:47
Odpovědí: 5

chtelo by to i podobny vysvetleni k hyperfokalni vzdalenosti (ostreni na ni), spousta lidi to oceni

Odpovědět na příspěvek

RE: hyperfocal

Autor: Pospa Muž

Založeno: 23.11.2005, 18:17

vis co.. ono po panu filipim nemuzes chtit zadny moc velky odbornosti. uz sem si na to zvyknul.. jeste ze tu mame pana pihana, kterej tomu opravdu rozumi

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: hyperfocal

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 23.11.2005, 19:43

No to jste to asi prilis nepochopil. Predchozi diskutujici uvadel namet na clanek, ktery samozrejme muzeme pripravit. Nicmene snahou pri priprave tohoto clanku jsme se snazili o citenost a srozumitelnost, nikoli o bezpodminecnou totalni hloubku

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: hyperfocal

Autor: Danoboss Muž

Založeno: 23.11.2005, 20:02

Pospa neviem ktorý z týchto dvoch ludí vie viac ale ty si to trochu prehnal nemyslíš? Ak sa ti Fillipiho články nepáčia tak ich nečítaj. Keby si napísal konštruktívnu kritiku tak to hej, ale ty neuvedieš ani jeden príklad.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: hyperfocal

Autor: Pospa Muž

Založeno: 24.11.2005, 08:24

na co konstruktivni kritiku, kdyz je tu clanek pana pihana? to co chybi tady, najdu zcela jiste tam, takze neni potreba abych tu psal, co vsechno v clanku chybi. podle me ho nemusel psat vubec ;-) a pro pana brezinu: podle myho nazoru, kdyz pisu clanek o hloubce ostrosti a nezminim se ani slovem o hyperfocalu, tak je to podle me skoro hrich, protoze tuhle techniku pouzivaj naprosto vsichni krajinari (dle meho nazoru). samozrejme to nepouzivaj lidi z kompaktama, protoze tam se s hloubkou ostrosti prakticky neda pracovat

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: hyperfocal

Autor: malinm Muž

Založeno: 06.01.2006, 15:20

... v tom clanku je odkaz na jinz clanek, kde je toto vysvetleno take ... priste nekritiyuj a hledej smudlo ...

Odpovědět na příspěvek

nejen k článku

Autor: Demis Muž

Založeno: 23.11.2005, 22:51
Odpovědí: 0

Ahoj, oceňuji, že tu vycházejí články, které vedou k poučení nebo k oživení teorie, pro ty, co používají fotografické praktiky rutinně. Vítám každý článek, který mi přináší poučení jak dělat lepší fotečky. Díky.

Odpovědět na příspěvek

Ještě jeden parametr

Autor: Bob Muž

Založeno: 25.11.2005, 01:23
Odpovědí: 0

Zmíněné parametry ovlivňující hloubku ostrosti jsou sice správné, ale jeden někdy dost zásadní tam chybí. V každé lepší fotografické knize se dozvíme, že zásadním prvkem ovlivňujícím hloubku ostrosti je také velikost zvětšeniny. Proto je také v podstatě nemožné "kontrolou hloubky ostrosti" v hledáčku tuto určit precizně. Známe to všichni, že čím větší fotografie tím výce vystupují méně ostré oblasti a co na 10x15 vypadalo super, má ve 20 x 30 některé oblasti které ještě měly být ostré již mimo hloubku ostrosti.
Jinak článek je na seznámení s problematikou velmi dobrý.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Pospa neviem ktorý z týchto dvoch ludí vie viac ale ty si to trochu prehnal nemyslíš? Ak sa ti Fillipiho články nepáčia tak ich nečítaj. Keby si napísal konštruktívnu kritiku tak to hej, ale ty neuvedieš ani jeden príklad.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: