Kompozice obrazu: jak to tam poskládat? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kdo je autorem výstavy obrazových fotografií „Očima Hanse Christiana Andersena“?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Základní postupy

Kompozice obrazu: jak to tam poskládat?

Kompozice obrazu, to je citlivé vnímání scény, eliminování všech rušivých elementů, zvýraznění konkrétních částí a harmonie prvků, tvarů, linií, barev a jasů i stínů (foto: Martin Hájek)

30. května 2014, 13.01 | Kompozice obrazu představuje jakýsi seznam pravidel a doporučení, které je výhodné dodržovat, k dosažení obrazově zajímavějších fotografií. Neboli, snímky, kde ctíme kompoziční pravidla, působí na nezaujatého diváka jako celek harmonicky a vyváženě. Že to není zas taková sranda je nasnadě – musíme toho poměrně dost vědět a především – zažít, vyzkoušet, dostat tzv “do oka”.

 

Kompozice je poskládání všech prvků v obraze tak, aby se výsledný obraz jevil nezaujatému divákovi jako jednoduše atraktivní! A je přitom úplně jedno, jste-li fotograf, malíř, filmař či grafik – kompoziční základy platí pro všechny stejně. Kompozice nás ovlivňuje v každodenním životě, na každém kroku, manipuluje s námi a je využívána víceméně ve všech odvětvích (vč. obchodu a marketingu).

Kompozice má tradici ale i limity

Je všude kolem a je stará jako lidstvo samo. Znali ji a cíleně používali již ve starém Řecku a uměním se prolíná již stovky let. Jeden příklad za všechny - všestranný umělec a vynálezce - Leonardo DaVinci, jenž k „vývoji kompozice“ výrazně přispěl. Ostatně studování skladby obrazu skrze díla klasických mistrů je vůbec tou nejlepší školou a načerpáte zde obrovské množství inspirace.

Zásadní problém fotografie spočívá v jejím omezeném vyjádření. Jsme zvyklí vnímat svět ve 3D, fotografie je však pouze 2D, onen třetí prostor v ní zkrátka chybí (sice již nějakou dobu existuje 3D fotografie ale ta je zatím pořád ještě „v plenkách“ a těžko odhadnout jakým směrem se bude dál vyvíjet). Proto musíme iluzi prostoru ve fotografii uměle vytvořit. K tomu nám slouží jak klasické fotografické techniky, tak citlivá práce s kompoziční stránkou obrazu.

Prostor, prvky a pravidla

Správné uchopení kompozice spočívá v účinné manipulaci s divákem. Dodržováním kompozičních pravidel cíleně vedeme oko diváka přesně tam kam chceme. Pomocí správné kompozice můžeme ovlivňovat vnímání, náladu i pocity. Stejně tak zdůrazníme nebo naopak potlačíme části obrazu! A k tomu nám slouží v první řadě hloubka ostrosti a perspektiva, pomocí nichž zdůrazníme či potlačíme to žádoucí/nechtěné ve scéně. Stejně tak můžeme potlačením a zdůrazněním určitých oblastí ve fotografii ovlivnit atmosféru. Dále zde máme práci s kompozičními prvky a kompozičními pravidly, což představují: linie, tvary, objekty, zlatý řez, směr pohybu, pravidlo „tří“, pravidlo třetin atd.

Resumé

Fotografie nevzniká ve fotoaparátu, ale v hlavě! Nejdůležitější je vždy myšlenka, až poté přichází na řadu samotné provedení – technické, obsahové, kompoziční. Jak definovat správnou kompozici? Je to soulad, harmonie, vyvážení, rytmus, Je to snímek, který se lidem prostě líbí! Znalost kompozice pomáhá tohoto cíle dosáhnout ale není to vše - naopak, perfektně technicky i kompozičně zvládnutý snímek, ještě nemusí být zárukou úspěchu. Kompozice není zákon! Berte ji pouze jako doporučení, která vám mohou pomoci k atraktivnějším fotografiím. Příště se budem věnovat konkrétním dílčím kompozičním prvkům.

 

Ovládnout scénu a vše v ní "poskládat" jak má být, Vás naučím na praktickém workshopu, věnující se Kompozici obrazu: Jak na působivé snímky

 

Notoricky známý obraz a perfektní příklad naprosto precizní obrazové kompozice (Mona Lisa: Leonardo DaVinci)

Zdůraznění perspektivy (a tím i prostoru) spolu s velkou hloubkou ostrosti: Perspektiva a hloubka ostrosti jsou (vedle světla samozřejmě) velmi účinnými zbraněmi při práci s obrazem (foto: Martin Hájek)

Malá hloubka ostrosti, potlačení perspektivy (a tím i prostoru): Perspektiva a hloubka ostrosti jsou (vedle světla samozřejmě) velmi účinnými zbraněmi při práci s obrazem (foto: Martin Hájek)

Jedinečné světlo, perfektní práce s obrazem, silné zdůraznění perspektivy, využití rytmu - ukázka dokonalé kompozice a to i přesto že zde zcela chybí silný výrazový prvek - barvy! (foto: Mistr Ansel Adams)

Ukázkové řešení scény - viz pravidlo zlatého řezu (potažmo třetin) s přidáním výrazného barevného akcentu - další ukázka dokonalé kompozice (foto: Mistr Franco Fontana)

Ukázka členění scény do 3 plánů (často využívaná technika v krajinářské fotografii), zároveň krásné řešení scény dle pravidla zlatého řezu a využití správné doby ála "zlatá hodinka" - (foto: Mistr Leonid Padrul)

Tématické zařazení:

 » Praxe  » Základní postupy  

 » Praxe  » Tipy & triky  

 » Praxe  » Vzdělání  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: