Perspektiva a kompozice - 10. Kompozice prakticky I. - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Základní postupy

Perspektiva a kompozice - 10. Kompozice prakticky I.

11. srpna 2008, 00.00 | Máme za sebou kompoziční teorii, která pojednává o subjektivním vlivu jednotlivých kompozičních prvků na člověka. Je však obtížné, zejména pro začátečníky, myslet na všechna pravidla najednou přímo na scéně a přímo v akci. Připravili jsme proto pro vás velmi jednoduchá a základní pravidla, která mohou pomoci na začátku cesty ke správné kompozici.

Jak již bylo mnohokrát uvedeno, jedná se jen o vypozorované tipy a triky, které vedou k atraktivním fotografiím z lidského úhlu vnímání. Jinými slovy - fotografie ctící tato pravidla se lidem většinou líbí více. Nic víc, nic míň. Současně je obtížné seřadit pravidla podle důležitosti. Proto i jejich pořadí je více méně náhodné a v konkrétní situaci je třeba aplikovat ta pravidla, která dávají smysl.

Místo
Volba místa je pro řadu snímků velmi důležitá. Zkuste si najít nějakou kompozici např. v krajině a udělat úkrok stranou či se pootočit. Většinou se vztahy prvků ve snímku výrazně mění, což samozřejmě zásadně ovlivňuje i kompozici. Nalezení a volba správného stanoviště je tedy pro kompozici mnoha snímků logicky velmi důležitá.


Jaké příklad volby místa poslouží tato série fotografií rýžového pole a farmy v Thajsku. Místo vypadalo asi nějak takto (nahoře) a chtělo to chvíli pobíhání po scéně a přemýšlení, než se podařilo najít zajímavé stanoviště a zajímavý záběr.


A toto je jeden z mnoha možných výsledků - bylo však nutné snímat téměř od vodní hladiny "přes rýži" a svoji roli si zahrála i oblačnost a šedý přechodový filtr. Ohnisko 24 mm, clona f/11, čas 1/80 sec, ISO 200.

Navštěvujte nejlépe místa, která odpovídají vaší momentální náladě a tomu, co chcete vyjádřit za emoce. Soulad vašich emocí s emocemi na snímku je velký pomocník. Jinými slovy - pokud se vám něco nelíbí, těžko uděláte fotografii, z které vyzařuje krása. I když jezdíte bez fotoaparátu (třeba služebně), pamatujte si zajímavá místa a světelné podmínky pro ně vhodné. Když vás nějaké místo zaujme, vracejte se na něj v různých časech a při různém počasí. Některé fotografie (třeba krajina) chtějí prostě "vychodit". Nepočítejte s tím, že fotografování bude vždy pohodlné a příjemné. Pro pěkný záběr si budete muset občas přivstat, někam dojít, vystoupit z auta či dokonce i trochu "zariskovat" a nešetřit ani svůj fotoaparát. Doma v obýváku či z parkoviště pěkný snímek pořídíte jen obtížně. Bohužel...


Na první pohled není na tomto snímku nic mimořádně obtížného. Problémem byla ale vodní tříšť (viz vpravo), která létala velmi silně do fotoaparátu a zejména na přední čočku objektivu. Připomínalo to tak fotografování proti vodorovnému dešti. Místo to ale bylo na snímek dobré. Island, vodopád Gullfoss. Ohnisko 24 mm, clona f/8, čas 1/125 sec, ISO 100.


I tento snímek je založen na místě a času. Jen v jednu chvíli se kolem vodopádu vytvořila takováto duha a z jen jednoho místa ji bylo možné takto celou vyfotografovat. Místo bylo poměrně těžko přístupné, ale za tento záběr to stálo. Ohnisko 24 mm, clona f/8, čas 1/100 sec, ISO 100.

Rozhodující okamžik
Rozhodující okamžik je ten pověstný zlomek vteřiny, kdy zachytíte jedinečný, spontánní a správný záběr, v kterém je vše poskládáno tak, jak má být. Proto udržujte svůj fotoaparát stále v pohotovosti a se správně nastavenými hodnotami. Zkušenosti ukazují, že již pouhé soustředění se na rozhodný okamžik zlepší fotografie a proto je také obtížné pořídit pěkné snímky, když se na fotografování nesoustředíte a máte ji jen jako "bokovku". Lidi fotografujte pokud možno tehdy, když se na vás oni naopak nesoustředí.


Kouzlo tohoto snímku je v jedinečnosti okamžiku a v jeho skvělém zachycení. Stisknout spoušť v té správné setině vteřiny je proto pro mnoho snímků velmi důležité. Foto Miroslav Hofman, Thajsko.

Vracejte se proto na místa, která se Vám zdají dobrá v časech, kdy se tam něco zajímavého děje (ohňostroj, oslava, lidská aktivita, zvířata, rojení atp.) a současně kdy je zajímavé počasí a světlo (západ slunce, bouřka, pod mrakem atd.). Polední slunce není příliš vhodné, protože produkuje ostré stíny a vysoký kontrast.


Tento snímek byl pořízen na Azorských ostrovech při místní lidové oslavě, do které patří i divocí býci a nazdobené krávy. Rozhodných okamžiků tam bylo sice mnoho (což je super), každý ale trval jen velmi krátce. Ohnisko 160 mm, clona f/2.8, čas 1/1600 sec, ISO 200.

Buďte na scéně trpěliví
Možná jste na správném místě, možná i v dobrou dobu, ale nevíte o tom! Chce se to rozhlédnout, zklidnit se, zaujmout několik stanovišť, zkusit několik pohledů. Možná přímo kolem vás je životní záběr, ale vy ho nevidíte! Počkejte si na to správné světlo a správnou chvíli!


Vyčkat na správnou chvíli, kdy se na scéně objeví něco zajímavého a správně to do snímku poskládat vyžaduje mnohdy velkou trpělivost nebo štěstí. Skvělé je, když nejste tlačeni časem (autobus, skupina atd.) a můžete si na správnou chvíli počkat. Ohnisko 100 mm, clona f/9, čas 1/125 sec, ISO 200.

Zjednodušte to
Častou chybou zejména začátečníků je, že uvěří faktu, že fotoaparát je schopen udělat kopii místa kde stojí a pocitů jenž zažívají. Bohužel ale není. Plochá a malá fotografie nikdy nebude mít výrazové prostředky reality a je proto vždy třeba nalézt fotografickou zkratku. Čím jednoduší bude obraz, tím působivější bude sdělení (emoce) kterou ponese. Široká a rozlehlá panoramata s množstvím detailů bývají málokdy působivá na fotografiích 10x15cm. Pozornost by měla být proto soustředěna na hlavní objekt a pro zjednodušení se často používá též hloubka ostrosti. Předat realitu místa kde stojíte pomocí malého výseku je dřina, ale výsledek stojí za to.


Na tomto snímku je toho proklatě málo a přesto skvěle vyjadřuje atmosféru místa. Málo je proto na fotografii někdy opravdu více. Foto Jan Březina, Kalifornie. Ohnisko 70 mm, clona f/8, čas 1/60 sec, ISO 100.

Pracujte s hloubkou ostrosti, zabraňte rušivému pozadí
Nelze-li hlavní objekt izolovat výřezem nebo kontrastem, často se používá rozostřeného pozadí nízkou hloubkou ostrosti. Pro rozostření pozadí je třeba fotografovat delšími ohnisky (nad cca 100 mm) a nízkými clonovými čísly (např. 3,5 či menší). Více o hloubce ostrosti a jak s ní pracovat se dočtete např. v článku Ostření a hloubka ostrosti.


Rozostřené pozadí je skvělý způsob, jak zjednodušit snímek a upoutat pozornost - zde i za pomoci jasového kontrastu. Ohnisko 100 mm, clona f/3,2, čas 1/125 sec, ISO 500.

Soustřeďte pozornost na hlavní objekt
Určete si, co je hlavním objektem vašeho zájmu a jak ho chcete vyjádřit. Víte-li, co je hlavní objekt, můžete přemýšlet o tom, jak na něj upoutáte pozornost. Vaše nástroje jsou kompozice obrazu, zjednodušení obsahu, popředí, pozadí, kontrast, hloubka ostrosti atd. Musíte ale nejdříve vědět, co přesně chcete vyfotografovat. Reklamní fotografie jsou velmi dobrým vzorem soustředění pozornosti na hlavní objekt a bývá to v drtivé většině případů právě to, co se propaguje.


Tento snímek vznikl jako reklama na nepromokavé reflexní oblečení pomáhající motoristům v nouzi. Je jasné na co je soustředěna pozornost - je použit kontrast, barva i hloubka ostrosti.

Jděte blíž
Opět s ohledem na fakt, že fotografie bude mnohem menší než reálná scéna, lze jen doporučit těsnější výřezy a bližší pohledy. Zachytíte tak mnohem více emocí a detailů a zbavíte se nepotřebného pozadí a okolí snímku.


Častou chybou je, že snímky se pořizují z přílišné dálky a lidé jsou potom na snímku malí. Velmi užitečné pravidlo tedy je "Jděte blíž!".


O co expresivnější je tento záběr, než by byl malý kůň uprostřed zelené louky. Foto Štěpán Vaigl.

Popředí, pozadí a prostor v krajině
Absenci prostoru na fotografii (třetí rozměr) je třeba nějak nahradit. Nejsnáze to zařídí výrazné popředí ve vztahu k pozadí. Popředí dá fotografii měřítko, smysl pro vzdálenost a prostor. Při komponování popředí a pozadí dodržte pravidlo třetin a pravidlo diagonál. Při takovýchto záběrech budete potřebovat maximální hloubku ostrosti a proto se často zaostřuje na tzv. hyperfokální vzdálenost. Kompaktní fotoaparáty mají s ostřením méně práce, protože udržují přirozeně vše stále ostré (to je dáno konstrukcí jejich objektivu). Silný prostorový efekt má i rozostřené pozadí díky nízké hloubce ostrosti.


Výrazné popředí dá snímku rozměr, dynamiku a i určitou naléhavost. Island, oblast Landmannalaugar. Ohnisko 30 mm, clona f/10, čas 1/850 sec, ISO 200.

Dejte snímkům měřítko
Stále je třeba myslet na to, že fotografie zachytí jen malý výsek scény a není-li v ní obsaženo nic známého, nelze si udělat představu o měřítku. Proto je třeba nějaký známý předmět (člověk, strom, často se používá ale třeba i obyčejná sirka) na snímek umístit jako měřítko. Bez něj snímek velmi často rozměrově nevyzní.


Tento snímek by bez měřítka rozhodně nezaujal - neměli byste možnost si udělat představu o reálné velikosti. Měřítko je proto  na snímku velmi důležité! Island, vodopád Skógafoss. Ohnisko 50 mm, clona f/10, čas 1/100 sec, ISO 200.

Hledejte kontrast
Světlý objekt bude přitahovat pozornost na tmavém pozadí a naopak. Stejně tak se dá soustředit pozornost pomocí kontrastních barev. Pozor ale na překročení dynamického rozsahu fotoaparátu - což je jedna z největších slabin digitální fotografie!

Diagonály a linie
Věnujte zvláštní pozornost liniím a křivkám, které mají pro kompozici a její dynamiku velký význam. Přímky by se měly umístit na úhlopříčku a i silnice, cesty a ploty jsou mnohem působivější úhlopříčně než vodorovně či svisle. Zvláště efektní je esovitá křivka přes diagonálu, která dává snímku pocit prostoru a hloubky. Velmi silně a efektně též působí úmyslné sbíhání linií, které jednak dovede oko k hlavnímu objektu a jednak dává fotografii prostor a hloubku.


Esovitá křivka je na fotografiích velmi efektní, najít ji ale není snadné. Nesmí také nikde opustit záběr ani se dotknout okraje. Ohnisko 220 mm, clona f/14, čas 1/125 sec, ISO 100.

Pravidlo třetin aneb "Zlatý řez"
I bez velké teorie se dá aplikovat pravidlo třetin. Jednoduše řečeno - hlavní objekty by měly být na průsečíku třetin formátu fotografie, nejlépe diagonálně. Je-li na fotografii horizont, měl by být v 1/3 nebo ve 2/3 snímku. Nepoužívejte umístění hlavního objektu nebo horizontu na střed a i když k tomu hledáčky fotoaparátů svádí, vyvarujte se až na výjimky středové kompozici. Pro správné změření a zaostření scény se proto velmi často používá tzv. metoda Point-Recompose-Shot (Zamiř&změř - Překomponuj - Exponuj):

  1. Zamiř&změř (Point)
    V prvním kroku namáčknutím spouště do půlky zaostříme a změříme expozici tam, kde potřebujeme mít snímek ostrý a podle čeho potřebujeme správně exponovat.
  2. Překomponuj (Recompose)
    V druhém kroku se drží napůl namáčknutá spoušť a tudíž hodnoty změřené v kroku 1 se již nezmění. Obraz se ale překomponuje tak, aby odpovídal požadavkům správné kompozice.
  3. Exponuj (Shot)
    V třetím kroku se domáčkne spoušť a tudíž se exponuje snímek. Ostření a expoziční hodnoty zůstanou nezměněné z kroku 1.

Zlatému řezu ve fotografii bylo věnováno již dost teorie. V praxi zcela postačí, budete-li hlavní objekty (horizont, lidi, výrazné prvky v obraze atd.) umísťovat přibližně do třetiny snímku nebo na průsečík třetin. Island, ledovcové jezero Jökulsárlón. Ohnisko 100 mm, clona f/14, čas 1/160 sec, ISO 100.

Najděte správný výřez
Dobré oříznutí snímku je základem úspěchu. Záběr je třeba si celý v hledáčku prohlédnout a vyvarovat se srostlic (z hlavy vaší přítelkyně roste keř), těsných dotyků objektů s okrajem, uříznutí rukou, hlav a částí postav, nechtěných linií (ruka pokračuje do horizontu), sbíhavosti linií (deformované budovy), nevodorovného horizontu, nekolmých stromů atd. Lidé by se měli dívat do fotografie a ne z ní. Stejně tak pohybující se předměty nebo lidé by se měli pohybovat do fotografie a ne z ní.

Pokud jste nestihli na scéně vše toto domyslet, řada chyb se dá napravit nebo alespoň zmírnit ořezem. Uvědomte si ale, že každým ořezem přicházíte o cenné pixely obrazu! Čím lépe tedy dokážete již na scéně zarámovat obraz, tím menší ořez budete muset následně provádět.


Typickým příkladem snímku, kdy je ořez nezbytný, je panorama. Umožní zbavit se v tomto případě přebytečné oblohy a trávy a tím upnout pozornost na zajímavé světlo a dění ve středu snímku. Pravdou ale je, že na malých formátech (internet, papír 10x15 cm atd.) panoramatický formát příliš nevynikne.

Použijte blesk
Dobré světlo je klíčové pro dobrou fotografii. Ne nadarmo je to i fotografický pozdrav. V případě potřeby si můžete pomoci umělým osvětlením nebo bleskem. Vestavěné blesky ve fotoaparátu poskytnou ale jen málokdy dobré výsledky a proto lze doporučit blesk systémový. Správnému použití blesku byl před časem věnován celý seriál, který najdete zde.


I tento snímek vyžadoval použití blesku, aby do tváře mnicha bylo dobře vidět. Díky citlivému snížení jeho expozice ale příliš neruší. Ohnisko 24 mm, clona f/5, čas 1/40 sec, ISO 320, systémový blesk.

Zarámujte to
Některým fotografiím sluší, když je již v obraze orámujete. Zdůrazníte tak hlavní objekt, který bude obklopen rámem a tím vynikne. Vyloučíte tím i nežádoucí podrobnosti kolem hlavního objektu. Rámovat je možné opět barvou, kontrastem, vzorem atp.


Tento snímek byl pořízen objektivem typu rybí oko, který podobně deformuje přímky blízko okraje. Tím vznikl takto zajímavě orámovaný obrázek. Ohnisko 15 mm rybí oko, clona f/9, čas 1/60 sec, ISO 400.

Použijte filtry
Pro digitální fotoaparáty je nejdůležitější polarizační filtr, který ztmavuje oblohu, zdůrazňuje mraky, brání odleskům na sklech a vodních hladinách, čistí a projasňuje barvy atd. Pro scény s vysokým kontrastem, který přesahuje dynamický rozsah fotoaparátu, je důležitý šedý přechodový filtr, který sníží příliš velký kontrast scény (typicky světlá obloha a tmavá krajina). Více o filtrech a jejich použití se dočtete zde.


Podobné světelné podmínky jsou zejména v krajině velmi typické - světlá obloha a tmavá krajina, což dělá digitálním fotoaparátům problémy. Pomoci může šedý přechodový filtr, který světlou oblohu ztmaví a zbytek ponechá beze změny. Ohnisko 34 mm, clona f/7.1, čas 1/125 sec, ISO 100, šedý přechodový filtr.

Postprocessing aneb úpravy v PC
Málokdy je fotografie naprosto hotová přímo z fotoaparátu a větší či menší úpravy v počítači jsou obvykle nutné. Například srovnání kontrastu, doladění ořezu, narovnání horizontů a svislic, doostření snímku, retuš nečistot senzoru či pleti atp. Nemělo by se to ale s úpravami přehánět, protože to jednak bývá na snímku vidět ale také se můžete snadno dostat již na pole počítačové grafiky či koláže.


Typické snímky, které vyžadují postprocessing, jsou panoramatické záběry - zde složený ze dvou snímků.

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Základní postupy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Ehm

Autor: L Muž

Založeno: 12.08.2008, 00:25
Odpovědí: 7

Ty fotky stojí za houby.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ehm

Autor: F Muž

Založeno: 12.08.2008, 00:30

Nahodou, ta duha z Thajska je prekrasna ! Asi tomu prd rozumite ...

Odpovědět na příspěvek

RE: Ehm

Autor: IvanHoe Muž

Založeno: 12.08.2008, 09:37

Takéto reči si nechaj do krčmy. Alebo ukáž svoje snímky, nech vieme o čom hovoríš.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ehm

Autor: Jindra šaur Muž

Založeno: 12.08.2008, 19:15

Mně se líbí

Odpovědět na příspěvek

RE: Ehm

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 13.08.2008, 17:59

Taky by mě zajímalo jaké fotky se líbí panu L. Každopádně si myslím, že pan L je blb.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Ehm

Autor: Pan "J" Muž

Založeno: 14.08.2008, 16:54

Osobně si myslím, že Pan "L" i autor fotografií jsou pitomci. Fotografie autora stojí za starou belu a komentáře pana "L" taktéž.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Ehm

Autor: L Muž

Založeno: 14.08.2008, 17:01

Pan Lukáš je můj jmenovec. O to více jsem rád, že správně odhadl, že jsem blb. Blahopřeju, Lukáši.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Ehm

Autor: prd@centrum.cz Muž

Založeno: 02.08.2010, 01:47

Názory tu jsou syrové, jsem taky začátečník, ale žádnej namyšlenec.Evidentně sem nepíše do vlákna vyloženej profík, nebo někdo kdo by ty schopnosti měl.
Je naprosto jasné, že přechodovej filtr uplatnění má. V některých situacích je nahraditelnej. A TO PŘEDEVŠÍM Z DŮVODU EKONOMICKÉHO. Budem chvíli diskutovat a nakonec dospějem k názoru oponenta : " mně to tak stačí, za ty peníze je to dobré" Ok, ale pak je nutné snést kritiku, protože ta je zadarmo a neberte to za tu cenu :-).

Odpovědět na příspěvek

fotky v článku

Autor: icarlos Muž

Založeno: 12.08.2008, 07:51
Odpovědí: 0

Myslím si, že fotky přesně zobrazují to, co autor vysvětluje. Záporné hodnocení pana xx ukazuje na nějakého význačného umělce, pro kterého jsou dobré jen jeho vlastní fotky

Odpovědět na příspěvek

Přechodový filtr nebo HDR

Autor: Richard Frk Muž

Založeno: 12.08.2008, 09:17
Odpovědí: 8

Někdo tvrdí, že HDR (např. v Zoner FS10) plně nahradí používání šedých přechodových filtrů. Něco jsem už zkoušel a řekl bych, že na tom něco bude. Jaký je Váš názor?

Odpovědět na příspěvek

RE: Přechodový filtr nebo HDR

Autor: Iggy Muž

Založeno: 12.08.2008, 09:31

ne vždy jde HDR uplatnit, protože se scéna mění - takže i kdyby u statické scény nahradil, tak u dynamické ne-e

Odpovědět na příspěvek

RE: Přechodový filtr nebo HDR

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 12.08.2008, 09:38

Takove tvrzeni je pochopitelne nesmysl. Umirnene pouzite HDR muze v nekterych situacich prechodovy filtr skutecne nahradit, v jinych ale ne.

Pokud napr. prechodovy filtr zamezi prepaleni oblohy, tak bez prechodoveho filtru bys z prepalenych mist uz zadnou kresbu nedostal.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Přechodový filtr nebo HDR

Autor: MD Muž

Založeno: 12.08.2008, 10:27

Proc by to byl nesmysl? Staci vyfotit oblohu s jinou expozici (kratsi cas) a zbytek na normalni expozici (proste provest expozicni bracketing) a to pak poskladat do HDR a vybrat si, ktere casti snimku maji mit jakou expozici. Tim se plne nahradi prechodovy filtr, jen to vyzaduje si s tim pohrat v PC. Pochopitelne u menicich se scen tohle nejde...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Přechodový filtr nebo HDR

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 12.08.2008, 11:00

...no a prave proto rikam, ze tvrzeni 'HDR plne nahradi prechodovy filtr' je nesmysl. Plne jej nenahradi. Nahradi jej v nekterych situacich, jindy ne.

Odpovědět na příspěvek

Možná není HDR jako HDR

Autor: Honza Muž

Založeno: 12.08.2008, 11:13

Jestli se nepletu, HDR (http://en.wikipedia.org/
wiki/High_dynamic_range_i
maging ) ve fotografii tradičně znamená spojení několika různě exponovaných obrázků do jednoho. Platí tedy varování Iggyho před pohyblivými scénami (i když podle Wikipedie s technikou HDR začal Charles Wyckoff fotografováním jaderných výbuchů, což zas tak úplně statické scény nejsou -- zřejmě kdo umí, ten umí), ale s přepálenou oblohou by problémy být neměly -- aspoň dokud ta obloha není tak jasná, že už by na ni zaclonit prostě nešlo. Myslím ovšem, že na fotky zatmění slunce normální přechodový filtr nestačí a že co se dá fotit s běžným přechodovým filtrem, to se dá i exponovat na světla, a tím pádem i zkombinovat v počítači s expozicí na stíny do HDR obrázku -- pokud se scéna mezi jednotlivými expozicemi nezměnila.

Kromě HDR je tu ovšem již delší čas rozšířený (expanded) dynamický rozsah Super CCD SR čipů Fujifilmu, které kombinují dvě různé velikosti světlocitlivých buněk; nověji nálepku EDR použil Pentax u K20D i K200D (a zároveň, pro větší zmatení pojmů, podporuje i HDR se skládáním snímků přímo ve fotoaparátu) a Fujifilm si pospíšil s EDR pro S100FS a F100fd, kde má čipy Super CCD HR s buňkami jednotné velikosti (a citlivosti). V jazyce Sony se něčemu podobnému říká DRO, v jazyce Nikonu D-lighting, jaká jména si vymysleli nebo ještě vymyslí další výrobci, nevím. Nemohu vyloučit, že někdo sáhl, případně sáhne i po označení HDR, podobně jako Fuji, Samsung a asi i další nadělali zmatek v užívání pojmu optická stabilizace.

Tuším, že v případě CMOS čipů Pentaxu K20D, Sony A700 nebo Nikonu D300 není zcela jasné, zda EDR/DRO/D-lighting nepoužívají nějaký trik se selektivním zesilováním signálu přímo na čipu, kterým by zvyšovaly citlivost méně osvětlených buněk, ale technologie CCD umožňuje veškerá kouzla uplatnit až při digitálním zpracování, takže tam už opravdu nemůže jít o nic jiného než úpravu tónových křivek s expozicí na světla a pokusem (dost možná zoufalým) vytáhnout detaily ze stínů uprostřed šumu (případně dokonce rozlišit odstíny šedé v jednolité -- až na ten šum -- absolutní černi).

Takové ne-HDR alternativy k HDR (kterým možná někdo i HDR říká nebo říkat bude; sama definice pojmu konec konců není vázána na skládání snímků a mezi techniky HDR fotografie lze nakonec počítat i přechodový filtr) mají tu výhodu, že je tolik neohrožují změny scény -- co se nerozmaže během normální expozice, to se nerozmaže ani při EDR/DRO/D-lightingu. Nevýhodou je, že pokud za nimi nestojí nějaký důmyslný trik na čipu -- což je jisté jen v případě Super CCD SR --, je zvýšení dynamického rozsahu sotva víc než iluze, protože stíny se ztrácejí v šumu -- anebo člověk přidá na expozici, aby o stíny nepřišel, a hrozí to přepálení oblohy.

Odpovědět na příspěvek

RE: Možná není HDR jako HDR

Autor: Richard Frk Muž

Založeno: 12.08.2008, 13:31

Jenže ono to v některých případech funguje i jen s jedním obrázkem v RAWu a pak připomínka ohledně pohybujících se motivů padá. Expoziční rozsah je ale pak nižší (stále je to ale velmi zajímavé). Jak jsem už psal v prvním příspěvku, používám tuto cestu v Zoner FS10.

Odpovědět na příspěvek

Raw není HDR

Autor: Honza Muž

Založeno: 13.08.2008, 18:15

Fotit do rawu a zpracovávat fotky v počítači je vcelku běžná záležitost pro každého, kdo to s digitální fotografií myslí aspoň trochu vážně. Možnost získat větší dynamický rozsah, než má jpeg z fotoaparátu, je jen jednou z výhod takového postupu, tuším že ani ne největší.

Dynamick
rozsah navíc, který lze oproti jpegu vytáhnout z rawu, se liší přístroj od přístroje (dpreview jej testuje jako ,,raw headroom``) -- záleží na způsobu zpracování jpegu v přístroji, hlavně na použitých tónových křivkách, a taky na čipu fotoaparátu, jaký dynamický rozsah dokáže zachytit. Víc, než čip zachytí, se pochopitelně z rawu vytáhnout nedá.

Nevím to jistě, nikdy jsem to neměřil, ale řekl bych, že kontrast mezi jasnou oblohou a stíny na zemi může být snadno i nad síly Fujifilmu S5. Takže bez přechodového filtru přepaly na obloze (anebo temný šum na zemi) hrozí -- a pitrs je nejspíš jasnovidec, protože pod chybným označením poznal, oč jde.

Odpovědět na příspěvek

RE: Raw není HDR

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 14.08.2008, 09:14

Ruzne upravene a nasledne spojene fotky z jedineho RAWu nejsou HDR v pravem slova smyslu.

Tenhle postup take pouzivam, ale jen v pripadech, kdy celkovy dynamicky rozsah sceny je stale v ramci dyn. rozsahu senzoru. Pokud jsou v RAWU prepalena svetla nebo stiny tmave tak, ze jejich vytazeni nepripada v uvahu kvuli sumu a barevnosti, je jedna fotka nepouzitelna.

Proto jsem psal, ze prechodovy filtr nelze ZCELA nahradir pomoci HDR nebo i pseudo HDR. Netreba byt jasnovidcem.

Odpovědět na příspěvek

Waterfall

Autor: Bohatyr Muž

Založeno: 05.05.2011, 09:20
Odpovědí: 0

Stejné místo?
http://www.flick
r.com/photos/asphericlens
/3843362537/in/photostrea
m/

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: