Na obzoru je nadějný formát XDepth JPEG s 48bitovou hloubkou - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Novinky

Na obzoru je nadějný formát XDepth JPEG s 48bitovou hloubkou

3. listopadu 2008, 00.00 | Společnost Trellis Management Co. Ltd. ohlásila nový JPEG formát pro ukládání snímků, který nese označení „XDepth 48“. Jak číslo na konci názvu napovídá, jedná se o JPEG formát, který podporuje zachycení 48bitové hloubky, což představuje 16 bitů na jeden RGB kanál. Formátu Xdepth 48 JPEG se tak otvírají dveře do prostoru, který je až do teď skoro výhradně okupován např. rozšířeným TIFF formátem.

Společnost Trellis Management Co. Ltd. ohlásila nový JPEG formát pro ukládání snímků, který nese označení „XDepth 48“. Jak číslo na konci názvu napovídá, jedná se o JPEG formát, který podporuje zachycení 48bitové hloubky, což představuje 16 bitů na jeden RGB kanál. Formátu Xdepth 48 JPEG se tak otvírají dveře do prostoru, který je až do teď skoro výhradně okupován např. rozšířeným TIFF formátem.

Úložné formáty snímků typu TIFF, Targa, PNG a jiné jsou oblíbené pro jejich schopnost nést větší bitovou hloubku fotografie než JPEG (více než 8bitů na RGB kanál). Při ukládání fotografie do formátu JPEG získá uživatel snímek s 24bitovou hloubkou (8 bitů na jeden RGB kanál). Platí přitom, že větší bitová hloubka sebou nese schopnost lepe reprodukovat barevný rozsah, který je patrný především v tonálních přechodech snímku.

Ačkoliv je JPEG formátem používaným díky příznivé velikosti jeho souborů pro přenášení a ukládání fotografií například na internetu, má i své slabiny, stačí zmínit artefakty v obraze a nízkou bitovou hloubku obrazu. Vznikaly a vznikají různé pokusy aplikovat co nejméně destruktivní kompresní algoritmus, který by optimalizoval poměr velikosti snímku a jeho obrazové kvality. Jedná se například o různorodé „vlnové“ komprese, ze kterých je nejznámější ta, která je použita u formátu JPEG 2000. Masovému rozšíření těchto formátů často brání nevhodná licenční politika a řada patentových ochran, kterými jsou opatřeny. Formát JPEG 2000 není rovněž kompatibilní se svým předchůdcem JPEG-1.

K těmto pokusům o inovaci JPEG formátu můžeme řadit i nejnovější avizovaný Xdepth 48 JPEG formát společnosti Trellis Management. Ten nabízí podle výrobce vysoce efektivní metodu komprese v poměrovém rozsahu od 5:1 až 50:1 při zachování celkové obrazové hloubky 48 bitů. Dále je tento formát vybaven pokročilou rekonstrukční technologií, která dovoluje komprimovat snímky s vysokou kvalitou při hloubce až 16 bitů na barevný kanál, bez viditelných artefaktů v obraze. Dle demonstrační ukázky, kterou výrobce vystavil na svém webu, to vypadá, že velikost snímků uložených ve formátu Xdepth 48 by měla být cca desetkrát menší než u TIFF formátu. Pokud by daného výsledku Xdepth 48 dosahoval pří nízké míry komprese (do 10 %), která je lidským okem takřka nepostřehnutelná, tak je pochopitelné, že Xdepth 48 JPEG formátu nechybí perspektivní potenciál.

Na to, zda se nový JPEG formát Xdepth 48 ujme a případně se masově rozšíří je, přes všechny jeho slibné přednosti, obtížné „sázet“. Závisí, jakou licenční a patentovou politiku daný výrobce zvolí a také jak dobře si Xdepth 48 povede v realitě. Důležitá bude také kompatibilita se známými bitmapovými editory (výrobce ji zatím neuvádí) a také, jestli daní producenti těchto editorů budou mít o Xdepth 48 formát dostatečný zájem. V informačních materiálech výrobce neuvádí, zda tento nový formát, podobně jako například TIFF či PNG, podporuje možnost ukládání do vrstev či zachování průhlednosti, což jsou důležité vlastnosti, které fotografy mohou zajímat. Nicméně, pokud se vychvalované přednosti XDepth 48 formátu potvrdí i praxi a daný produkt se ujme na trhu, tak je nanejvýš nasnadě očekávat, že se Xdepth 48 stane významnou alternativou formátů jako je TIFF či PNG. Pokud se mu to nepovede, tak alespoň může naznačit cestu, kterou se lze v budoucnosti v oblasti úložných formátů snímků dále vydat.

Ukázka (získána ze stránek výrobce)

Ukázkový snímek originálu v nativním formátu TIFF, 48bit, velikost 166MB (kvůli webovým podmínkám uloženo ve formátu PNG s velikostí 19MG

Ukázkový snímek zkomprimovaný dle JPEG metody Xdepth 48, hloubka 48bit, velikost 17MB (kvůli webovým podmínkám uloženo ve formátu PNG s velikostí 19MG

Více informací naleznete na webových stránkách společnosti Trellis Management:

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  » Novinky - software  

 » Novinky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

jpeg

Autor: d Muž

Založeno: 03.11.2008, 14:15
Odpovědí: 4

je to ako trabant s vinikajucimi pneumatikami! wow!

Odpovědět na příspěvek

RE: jpeg

Autor: Radek Muž

Založeno: 03.11.2008, 14:54

Naprosto nechápu tento zmatený výkřik. JPG je formát určený pro uložení kompresované obrazové informace a má své nezastupitelné místo stejně jako TIFF.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: jpeg

Autor: Pavel Černík Muž

Založeno: 05.11.2008, 10:12

no já výkřik celkem chápu - jde o to že jpeg je ztrátová komprese - tedy formát který není uplně vhodný pro přenost dat u kterých záleží na kvalitě. Pokud ale někdo potřebuje přenášet 48-mi bitový obrázek, tak se očekává že to nebude jen proto aby ukázal známým fotku z dovolené, ale za nějakým speciálním účelem který vyžaduje velkou kvalitu. A vysoká kvalita se neshoduje se ztrátovou kompresí.
(jediný význam bych viděl kdyby měly 48-mi bitové jpegy stejnou velikost jako klasické jpegy. samozřejmě za předpokladu že v obou formátech bude stejná fotka o stejné velikosti)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: jpeg

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 06.11.2008, 01:38

Já ten výkřik chápu jako projev totální neznalosti, oč tu běží. A o tomtéž svědčí výrok "vysoká kvalita se neshoduje se ztrátovou kompresí". Při malém stupni komprese (Ps12) nelze (NELZE!) okem poznat jakýkoli rozdíl mezi TIFF a JPEG a to při jakémkoli zvětšení, přičemž velikost JPEG je méně jak 20% TIFF. Při editaci málo komprimovaného JPEG se nikdy nenarazí na limity způsobené kompresí, ale na limity 3x8bitové barevné hloubky, které způsobují (mj.) posterizaci ... a úplně stejné je to u 3x8bit. TIFF! Xdepth 48 komprimovaný 1:5 je tudíž několikanásobně kvalitnější jak 3x8bit. TIFF, ačkoli má jen 40% datový objem oproti TIFFu.
Takže polopaticky: 3x8 TIFF je teréňák se starými na kord ojetými pneumatikami ....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: jpeg

Autor: marek Muž

Založeno: 06.11.2008, 08:03

presne tak, oblubenost raw vo fotografovani nieje ani tak kvoli nekvalitnemu prevodu do jpg, pripadne nekvalitnej kompresii samotneho formatu jpg, alebo nejakou zazracnostou samotneho raw ... proste 256 hodnot na kanal je na dotatocnu upravu zalostne malo ...

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Naprosto nechápu tento zmatený výkřik. JPG je formát určený pro uložení kompresované obrazové informace a má své nezastupitelné místo stejně jako TIFF.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: