Tamron ohlásil vývoj nového makroobjektivu AF 60 mm f/2.0 Di II MACRO 1:1 - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Novinky - příslušenství

Tamron ohlásil vývoj nového makroobjektivu AF 60 mm f/2.0 Di II MACRO 1:1

24. března 2009, 06.00 | Tamron se rozhodl v blízké budoucnosti obohatit svou nabídku makroobjektivů o nové “sklo”, neboť ohlásil vývoj makroobjektivu SP AF 60mm F/2.0 Di II MACRO 1:1. Více podrobností naleznete v našem článku.

Tamron ohlásil vývoj nového makroobjektivu SP AF 60mm F/2.0 Di II MACRO 1:1, který bude speciálně určený pro DSLR s APS-C velikostí snímače ( 24 x 16 mm). Bude nabízet atraktivní světelnost f2,0, ohniskovou vzdálenost cca 93 mm (po přepočtu na měřítko kinofilmu) a jak i sám název objektivu napovídá poměr zobrazení 1:1.

Daný objektiv tak v nabídce Tamron doplní stávající makroobjektivy SP AF90mm f/2.8 Di MACRO 1:1 a SP AF 180mm f/3.5 Di MACRO 1:1. V porovnání s makroobjektivem Tamron 90 mm f2,8, jehož první koncept byl ohlášen již v roce 1979, nový objektiv nabízí o jeden krok lepší světelnost f2,0. Právě tato vysoká světelnost f2,0 nového objektivu AF 60mm by měla dát mimo jiné příslib potenciál pro lepší kvality bokehu. Dodejme, že dosud v kategorii makroobjektivů, určených pro APS-C DSLR, žádný makroobjektiv nedisponuje světelností f2,0.

Nejkratší zaostřovací vzdálenost nového objektivu bude 23 cm. Optická soustava makroobjektivu AF 60 mm f2,0 se bude skládat ze 14 čoček, které budou řazené do 10 skupin. V první skupině čoček nebudou chybět dva nízko-rozptylové LD členy pro minimalizaci chromatické aberace a lepšího výkonu v oblasti rozlišení. Tamron uvedl, že optické elementy nového makroobjektivu budou opatřeny novou generací povrchové anti-reflexní ochrany (BBAR - Broad-Band Anti-Reflection). Objektiv je vybavení vnitřním systémem autofokusu, díky kterému se při zaostřování nemění délka objektivu a nedochází k otáčení předního elementu. Objektiv bude mít přepínač AF/MF ostření.

Makroobjektiv SP AF 60 mm f/2.0 Di II MACRO 1:1 bude mít poměrně kompaktní rozměry 80 mm (délka) x 73 mm (průměr) a váhu cca 400 g. Tělo objektivu se bude z větší části skládat z plastových materiálů. Tamron bude tento objektiv vyrábět pro bajonety DSLR značek Canon, Nikon a Sony. Informace o ceně ani termínu uvedení nového makroobjektivu na trh Tamron zatím neposkytl.

Více informací naleznete na stránkách výrobce.

Objektiv Tamron SP AF 60 mm f/2.0 Di II MACRO 1:1 – hlavní charakteristika:

  • Pevná ohnisková vzdálenost: 60 mm (ekv. kinofilmu je cca 93 mm); světelnost f2,0
  • Konstrukce optické soustavy: 14 čoček řazených ve 10 skupinách
  • Počet lamel clony:7
  • Maximální nastavitelná clona: F22
  • Minimální zaostřovací vzdálenost: 23 cm
  • Poměr zvětšení: 1:1
  • Úhel záběru: 26° ´35
  • Průměr filtrového závitu: 55 mm
  • Rozměry:cca 73 mm x 80 mm (délka)
  • Váha: cca 400 g

Zdroj: TZ Tamron

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  

 » Novinky  » Novinky - příslušenství  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Světelnost 2,0

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 24.03.2009, 16:27
Odpovědí: 3

Cituji: "Dodejme, že dosud v kategorii makroobjektivů, určených pro APS-C DSLR, žádný makroobjektiv nedisponuje světelností f2,0."
Z toho nepřímo vyplývá, že v nějaké jiné kategorii DSLR makroobjektiv se světelností 2,0 existuje - uveďte prosím, o jaký se konkrétně jedná.

Odpovědět na příspěvek

RE: Světelnost 2,0

Autor: mk Muž

Založeno: 24.03.2009, 16:42

Konkrétně ZUIKO DIGITAL ED 50mm 1:2.0 Macro

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Světelnost 2,0

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 24.03.2009, 18:05

Děkuji za nápovědu, už jsem měl osypky, že mi unikl makrobjektiv 1:2,0 pro kinofilmové políčko :-)
Na ZUIKO DIGITAL ED 50mm 1:2.0 Macro jsem si vůbec nevzpomněl - jednak proto, že Olympus moc nesleduji a druhak má zvětšení jen 1:2 a já za plnohodnotní makroobjektivy považuji jen ty, co umí 1:1. Ale uznávám že zvětšení 1:2 v systému 4/3 má stejný záběr jako 1:1 u kinofilmového políčka, takže ho beru na milost a sypu si popel na hlavu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Světelnost 2,0

Autor: R. Muž

Založeno: 24.03.2009, 21:28

To je mimochodem naprosto vytecny objektiv i na plne otevrenou diru. Jako portretni objektiv ho zboznuji a je nenapadny, maly, lehky.
http://farm4.stat
ic.flickr.com/3099/260015
1790_21501df2de_o.jpg

Odpovědět na příspěvek

clonove cislo

Autor: jan nepomucky Muž

Založeno: 24.03.2009, 16:56
Odpovědí: 1

Proc temer? Je to snad presne o jedno clonove cislo lepsi ne? :)

Odpovědět na příspěvek

RE: clonove cislo

Autor: Daniel Poláček Muž

Založeno: 24.03.2009, 17:22

Dobrý den,
máte pravdu, použití slova "téměř" zde není na místě, protože hodnota světelnosti f2,0 je přesně o jedno clonové číslo lepší než hodnota světelnosti f2,8.

Díky za upozornění, článek byl již opraven.

S pozdravem
Daniel Poláček

Odpovědět na příspěvek

Hloupá otázka?

Autor: Miloš Muž

Založeno: 25.03.2009, 12:20
Odpovědí: 13

Dobrý den.
Vím co je ohnisková vzdálenost i clona ale netuším co je poměr 1:1.
Hledal sem vysvětlení na internetu, ale nic.
Poučíte mě prosím někdo?
Díky
Miloš

Odpovědět na příspěvek

RE: Hloupá otázka?

Autor: Miloš Muž

Založeno: 25.03.2009, 12:31

Tak už jsem něco našel.
http://cs.wikipe
dia.org/wiki/Makroobjekti
v
Ale stejně tomu nerozumím přesně.
Domníval jsem se že zvětšení je dáno ohniskovou vzdáleností...
... to znamená že objektiv má dvě strany?
Příklad. Objektiv s proměnnou ohniskovou vzdáleností měnění úhel záběru jen ve vstupní části objektivu, ale u výstupní části je stále stejný, aby ideálně pokryl snímač případně okénko filmu?
A u macro objektivu, bez ohledu na ohniskovou vzdálenost je zvětšení vždy 1:1?
Chápu to dobře, nebo jsem úplně mimo?
Díky.
Miloš

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: Petr Muž

Založeno: 25.03.2009, 13:07

JSi úplně mimo.

Na interneto je o tomhle milion clanku, hledej najdes... Nechci nosit drevo do lesa....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: Miloš Muž

Založeno: 25.03.2009, 15:28

Já si to myslel.
No, snažím se něco najít a jediné co jsem našel jsou technické (komerční) popisy různých objektivů a několik diskuzí ze kterých vyplývá, že vlastně nikdo ze zúčastněných netuší, co dělá z macro objektivu, macro objektiv, natožpak co je 1:1.
Nemohl bys mi prosím poslat odkaz na nějaký článek na Netu kde je to vysvětlené? Moc díky
Miloš

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: Radek Muž

Založeno: 25.03.2009, 19:48

1:1 znamena, ze foceny 1cm objekt bude mit na cipu velikost 1cm. Ma na to vliv ale i crop.
Vice zde:
http://www.fotoroma
n.cz/glossary2/2_zvetseni
.htm

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: Miloš Muž

Založeno: 26.03.2009, 08:27

Moc díky za pomoc.
Už to chápu. :-)
Já to pochopil tady. Stejný autor a navíc v místě.
http://www.foto
grafovani.cz/art/hp_foto/
rom_lenses1.html

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 26.03.2009, 22:27

Při vší úctě k p. Pihanovi, na stránce http://www.fotoroman.cz/g
lossary2/2_zvetseni.htm píše nesmysly. Zvětšení objektivu nezáleží na velikosti políčka filmu/snímače. Popularizace stylem jednoho nejmenovaného digipopularizátora nadělá víc škody jak užitku.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: R. Muž

Založeno: 27.03.2009, 15:25

Tady bych se rad dozvedel vice. Ja bych taky rekl, ze budto je 1cm vosa vykreslena na cipu jako 1cm anebo to neni 1:1 a to, jak tam vstupuje velikost toho cipu/crop me neni jasne. Proc 50mm makro objektiv je dle specifikace 1:2 ale vzhledem k cropu 2.0 je to vlastne 1:1 jak jsem nekde cetl???
Nejak to nedokazu domyslet.

Odpovědět na příspěvek

Nikoli hloupá otázka

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 27.03.2009, 16:42

Je to poměrně jednoduché a zmatek vzniká právě když se někdo snaží dvě diametrálně odlišné věci spojit do jedné.
Zvětšením objektivu se má na mysli největší měřítko zobrazení dosažitelné daným objektivem bez dalších pomůcek, jako jsou předsádky, mezikroužky apod., čili největší poměr velikosti obrazu předmětu na filmu či senzoru a jeho reálné velikosti. Pro ilustraci uvažujme s vosou dlouhou 1 cm a objektivem o ohnisku 100mm:
Pokud bude mít objektiv nejmenší zaostřovací vzdálenost 1m, vosa v této vzdálenosti se promítne na čip jako 1,1mm velký obraz, čili měřítko zobrazení bude přibližně 1:10 neboli 0,1.
Pokud bude mít objektiv nejmenší zaostřovací vzdálenost 0,5m, vosa v této vzdálenosti se promítne na čip jako 2,5mm velký obraz, čili měřítko zobrazení bude 1:4 neboli 0,25.
A pokud bude mít objektiv nejmenší zaostřovací vzdálenost 0,2m, vosa v této vzdálenosti se promítne na čip jako 1cm velký obraz, čili měřítko zobrazení bude 1:1.
A pokud se bude dát objektiv zaostřit ještě na bližší vzdálenost, obraz vosy bude větší jak její skutečná velikost. Např. objektiv Canon MP-E 65 /2,8 má maximální zvětšení 5:1 tj. zrnko máku o průměru 1mm bude na čipu zobrazeno 5mm velké.
To je ale výjimečný objektiv, standardní makroobjektivy mají max. zvětšení 1:1.

Zcela jiná věc je velikost políčka filmu či čipu. Pokud dotyčnou vosu budu fotit na políčko 24x36 mm (lhostejno zda na film či digi) tak při zvětšení 1:1 vyplní jen malou část obraz, pokud budu mít APS-C, tak zaplní obraz víc a na formát 4/3 se mi tam vejde jen tak tak. A kdybych použi formát 6x4,5 nebo dokonce 6x7cm, tak se i přes makroměřítko 1:1 bude na snímku ztrácet. Její obraz přitom bude stále stejně velký. U filmu to lze demonstrovat tak, že z negativu vystřihnu obdélník 1x1,5cm do kterého se vosa akorát vejde a když vedle sebe položím výstřižky z 6x7, kinofilmu a APS, nepoznáte který je který. Rozdíl bude v tom, že u 6x7 bude velký odpad, u kinofilmu menší a u APS nejmenší, ale měřítko bude stále stejné.
U digi je to stejné, jen se do toho zamíchá ještě rozlišení čipu. Zatímco stejný druh filmu měl přibližně stejné rozlišení jak pro 6x6 tak kinofilm i APS, čipy mívají krom různé velikosti i různé rozlišení. A rozlišení je jeden z faktorů limitujících technickou kvalitu snímku.
Pro názornost dva zjednodušené případy. Čip 24x36mm versus 4/3 čili polovičních rozměrů, oba o rozlišení 10Mpx. Na oba se při použití objektivu stejné ohniskové vzdálenosti při zobrazení 1:1 promítne obraz vosy 1cm velký. Na 4/3 zaplní skoro celý čip ale u 24x36 jen necelou čtvrtinu. (To je samozřejmě logické, protože stejný objektiv má na menším čipu menší úhel záběru.) A pokud mi půjde čistě jen o vosu a ne o okolí, využiji z 4/3 celý snímek zatímco snímek z 24x36 oříznu tak, že mi z něj zbyde čtvrtina, čili obraz je tvořen jen 2,5Mpx. A to bude limitovat maximální \"koukatelné\" zvětšení fotky, takže z 24x36 bude v tomto případě horší fotka.
A teď druhý modelový případ. Opět mám 34x36 a 4/3, ale tentokrát mají stejnou hustotu buněk, takže čip 24x36mm má rozlišení 20Mpx a čip 4/3 jen 5Mpx. Na oba se při použití objektivu stejné ohniskové vzdálenosti při zobrazení 1:1 opět promítne obraz vosy 1cm velký. Na 4/3 zase zaplní skoro celý čip ale u 24x36 jen necelou čtvrtinu. A pokud mi pořád půjde čistě jen o vosu a ne o okolí, využiji z 4/3 celý snímek zatímco snímek z 24x36 oříznu tak, že mi z něj zbyde čtvrtina tj. 5 Mpx. Takže obraz jak u 4/3 tak u 34x36 je tvořen 5Mpx a limit maximálního \"koukatelného\" zvětšení fotky je stejný.
-
Takže abych to shrnul - zvětšení objektivu udává jak velký bude obraz na čipu a velikost čipu zase jak velký výřez obrazu bude na čipu zachycen. Pokud tedy vyfotím na čip 24x36 sršáně 3cm dlouhého v měřítku 1:1, zabere celý obraz. Pokud ho při stejném měřítku vyfotím na 4/3, tak se mi na čip nevejde, protože ten je velký jen 18x13,5mm. Proto na 4/3 sršáně vyfotím \"jen\" v měřítku 1:2, jeho obraz bude poloviční a vzhledem k tomu, že je poloviční i 4/3 čip, zaplní ho stejně jako při měřítku 1:1 čip 24x36. A to je právě to zkratkovité vyjádření, že makroobjektiv se zvětšením 1:2 je na 4/3 systému vzhledem je cropu 2,0 totéž jako makroobjektiv se zvětšením 1:1 na 24x36. Tohle zjednodušené vyjádření může být ale pro méně znalé velmi matoucí.

Odpovědět na příspěvek

RE: Nikoli hloupá otázka

Autor: Miloš Muž

Založeno: 30.03.2009, 11:10

Moc díky.
Takhle jsem to pochopil z výše uvedeného článku a vaše pregnantní vysvětlení mě posunulo ješně kousek dál.
Díky a přeji hezký den.
Miloš

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: mk Muž

Založeno: 25.03.2009, 15:25

Pravý makroobjektiv by měl dosahovat zvětšení 1:1. Kolikrát se ale za makro označuje i 1:2 a horší, holt marketing.
Zvětšení 1:1 znamená, že velikost objektu zobrazeného na snímači je stejná jako jeho skutečná velikost.
Jinak jsou i makroobjektivy se zvětšením 5:1.

Odpovědět na příspěvek

Není to hloupá otázka

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 25.03.2009, 19:37

Přesně tak .. a jen doplním, že maakroobjektiv by měl být korigovaný (hlavně) na blízko a ne na nekonečno, jako běžné objektivy. Pokud má objektiv poměr zobrazení jen 1:2, ale je korigovaný na blízko (u moderních objektvů mívá i plovoucí člen) pak si objektiv označení makro zaslouží. Na rozdíl od objektivů, nejčastěji zoomů, které sice umožňují fotit v makrorozsahu, ale nejsou na něj korigovány a tudíž je kvalita zobrazení prachmizerná - názorné porovnání v úvodu článku http://www.nnplus.de/macr
o/Macro100E.html

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: xman001 Muž

Založeno: 25.03.2009, 21:06

makroobjektivy? Myslíš makroobjektiv, ne?;) nebo je ještě nějaký 5:1 o kterém nevím?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Hloupá otázka?

Autor: pepe Muž

Založeno: 26.03.2009, 17:11

Už to nehulte.

Odpovědět na příspěvek

Makro objektiv na krajinu?

Autor: Miloš Muž

Založeno: 30.03.2009, 11:34
Odpovědí: 1

Zvažuji nákup objektivu s pevným ohniskem na pořizování panoramatických snímků (na amatérské úrovni). Je moje úvaha správná, že makro objektiv zaostřuje na nekonečno od menší vzdálenosti než běžný objektiv? Takže bych docílil větší hloubky ostrosti a měl bych větší procento zaostřených objektů na snímku. Nebo se pletu? Jsou makro objektivy nějak výrazně horší na focení vzdálenějších objektů? Nebo na větší vzdálenost je jedno jestli se jedná o makro a já bych jen zbytečně utrácel více peněz?
Nebo se to nedá obecně říct, a je to typ od typu jiné?
Díky za poradu.
Miloš

Odpovědět na příspěvek

RE: Makro objektiv na krajinu?

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 31.03.2009, 21:04

Makroobjektiv se na krajinu chová naprosto stejně jako ekvivalentní \"normální\" objektiv. Moderní makroobjektivy mívají tzv. plovoucí čočku, takže jsou korigovány jak na nekonečno tak na blízko.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: