PMA trendy: Změna znamená příležitost - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Trendy

PMA trendy: Změna znamená příležitost

PMA final

6. března 2006, 00.00 | Veletrh PMA 2006 skončil a přinesl možná více otázek než odpovědí. Jak na nás jakožto přímé účastníky působil, jaké novinky přinesl a jaké trendy naznačil? Nabízíme vám ohlédnutí za nejvýznamnějším veletrhem počátku roku 2006.

Pokud bychom měli jmenovat dva nejvýznamnější veletrhy zaměřené na fotografii na světě, tak to budou rozhodně PMA a photokina. Photokina proběhne na podzim v Německu a bude velice zajímavé sledovat nakolik se vypořádá s řadou změn nejen ve fotografickém průmyslu, ale i ve vlastní organizaci. PMA právě skončilo a dovolte mi krátké ohlédnutí za jeho průběhem. Absolvoval jsem již šestou PMA, takže rozhodně mohu srovnávat a posuzovat v čem byl letošní ročník jiný.

Digitální boom skončil
Podle agentury InfoTrend letos začne na americkém trhu klesat poptávka po digitálních fotoaparátech a skončí tak definitivně období digitálního boomu. Evropský trh se do stejné situace podle InfoTrendu dostane na přelomu 2006/2007 a Asie spolu s jižní Amerikou zhruba o rok až dva později. A co to znamená? Končí nejkratší a zároveň nejdramatičtější éra v historii fotografie, která by se dala jednoduše pojmenovat jako "Honba za nulami a jedničkami".
Na letošní PMA bylo dosažení vrcholu poptávky po digitálních fotoaparátech velmi dobře znát. V první řadě se na ploše určené pro značku Konica Minolta už proháněli pouze návštěvníci v rámci narychlo připraveného doprovodného programu a fotografie tak přišla o další tradiční značku. A na výstavě nechyběla jen KM, ale i Agfa, Contax, Lexmark, Sinar a desítky menších společností, které často na poslední chvíli odřekly svou účast. Inu udržet se na tak tvrdém konkurenčním trhu není snadné.
Navíc ti vystavovatelé, kteří na PMA přijeli, se mnohem více zaměřili na konkrétní produkty ve své nabídce a to zejména ty profesionální a mnohem méně investovali do pozlátka kolem. Absolutním hitem letošní PMA bylo v tomto ohledu představení profesionálního fotografa, který přesvědčoval návštěvníky veletrhu, že on stejně jako oni nejlépe využije produkt daného výrobce. Neboli snaha ovlivnit masu špičkovým řešením v rukou špičkového fotografa - vůdce smečky.

Film je již skoro raritou
Ač to může znít jakkoli šíleně, klasická fotografie jako by přestala existovat. Kromě Fujifilmu a Kodaku v podstatě žádný další vystavovatel nehovořil o filmové fotografii jako o produktu, kterému by věnoval větší pozornost. Krabičku kinofilmu jsme našli pouze na šesti expozicích, klasické filmové fotoaparáty byly k vidění pouze na minimu stánků a většinou ještě v zapadlém koutě a minilaby se dnes vyrábějí již výhradně digitální s možností skenování filmových materiálů. Samozřejmě to neznamená, že by se přestalo fotografovat klasickou cestou, ale znamená to, že nabídka fotoaparátů a filmových materiálů se začíná povážlivě zmenšovat a film se stává okrajovou záležitostí pouze pro skalní příznivce. Nebýt toho, že zejména v USA jsou stále velmi populární jednorázové filmové fotoaparáty, dávno by klesla produkce filmů pod zaznamenatelnou úroveň. Pan Karbusický sice zajásal nad dvojicí nových filmových materiálů, ale obávám se, že je to jedna z posledních dobrých zpráv.

Fotomobily již nastupují
Na PMA samotné nebylo letos fotomobily zdaleka tolik vidět jako v loňském roce. Nicméně tato skutečnost neodráží realitu trhu, ale spíš obecnou zaostalost USA v mobilních telekomunikacích a v podstatě paralelní průběh významného veletrhu mobilních telekomunikací v Evropě. Nicméně podle všech průzkumů se již nyní prodává výrazně více fotomobilů než kompaktních digitálních fotoaparátů a pozvolna začíná přibývat i fotografií fotomobily zaznamenaných. Loni a zejména předloni se o fotomobilech na PMA hovořilo jako o spáse a nové technologii pro fotoprůmysl. Letos spíš jako o jednom z technologických řešení, které se sice masově prodává, ale zatím zdaleka ne tolik masově používá pro serióznější fotografování. Nicméně technologie fotomobilů se rychle vyvíjí a možná PMA 2007 bude opět zcela jiným hřištěm.

Digitálních kompaktů jako hub po dešti
Přestože poptávka po digitálních kompaktních fotoaparátech začíná pomalu slábnout, jsou a ještě nějakou dobu budou nejmasověji prodávaným fotografickým produktem. Tomu odpovídalo i neuvěřitelné množství nových modelů představených na PMA. Na veletrhu jsme našli přes 60 nových modelů, z nichž však ani jeden nepřinesl žádnou revoluční změnu. Všichni výrobci opět trochu zvýšili rozlišení snímačů, ale naštěstí se zatím nepouštějí za hranici 8 MPix. Nejvíce se u novinek dbalo na zvětšení displeje, zvýšení maximální citlivosti, použití stabilizace obrazu a to jak optické, tak i digitální a pochopitelně úpravu designu. Přibylo i modelů s více jak 3x optickým zoomem. Oproti očekávání nepřibylo příliš mnoho modelů s bezdrátovým přenosem, což jen potvrzuje fakt, že na použití WiFi není běžný uživatel ještě připraven.

DSLR jako hit sezóny?
Přestože celkově poptávka po nových digitálních fotoaparátech klesá, poptávka po digitálních zrcadlovkách prudce roste. Zkušení uživatelé digitálních kompaktů hledají lepší řešení a žádají si DSLR. Výrobci to cítí a snaží se vyjít tomuto požadavku vstříc a to platí zejména pro výrobce, kterým DSLR v nabídce zatím chyběly. Na druhou stranu se ukazuje, že vyrobit dobře fungující DSLR není zdaleka tak snadné, a tak jsem svědky vzniku aliancí, společných vývojových týmů a vzájemného poskytování know-how. Zatímco Canon si je natolik jistý svou pozicí, že představil pouze jedinou novinku v této oblasti (EOS 30D), na trh přichází Samsung s podporou Pentaxu v zádech, Panasonic úzce spolupracující s Olympusem a chystá se i Sony, které převzalo technologii Minolta. Uvidíme, jak zareagují tradiční značky jako Nikon či Fujifilm, které na rozdíl od Canonu, Pentaxu a Olympusu na PMA žádné novinky neměly.

PMA 2006 ročník příslušenství
Nových digitálních fotoaparátů bylo u příležitosti PMA představeno více jak devadesát, ale žádný z nich nijak výrazně nevybočoval z řady. Tedy kromě hodně extravagantního Panasonicu L1. Zato nového, zajímavého a často i netradičního příslušenství přinesla PMA opravdu hodně. Objektivy, filtry, stativy, brašny, batohy, blesky, paměťové karty a drobné příslušenství byly možná tím nejzajímavějším, co jste na letošní PMA mohli najít. Dokonce ani fotokiosky, o kterých hodně diskutovala odborná veřejnost, netáhly tolik pozornosti běžných návštěvníků.

Řešením pro profesionály může být specializace
A co přinesla PMA profesionálním fotografům a zpracovatelům? Špatnou zprávou je, že oběma skupinám ubývá zakázek, protože přibývá amatérů s velmi dobrou digitální technikou. To, že ubývá zpracovávaných papírových fotografií již je tvrdými čísly podložený fakt. A to, že ubývá dobře placených fotografických zakázek, vám potvrdí každý profesionální fotograf. Konkurence ve fotografických službách roste, ceny klesají a zakázek jako takových ubývá. Nicméně PMA přinesla i dobré zprávy. Digitální éra sebou přináší i prostor pro nové produkty a zejména užší specializaci. Zejména v USA přibývá fotografů a poskytovatelů služeb, kteří se soustřeďují na velmi specifický typ zakázek a díky internetu a digitální fotografii mohou oslovovat velmi širokou skupinu potenciálních zákazníků. Přibývá zakázek zadaných či realizovaných prostřednictvím Internetu a co je důležité, ve většině těchto zakázek v nějakém okamžiku opět figuruje klasická fotoprodejna, fotozpracovatel či profesionální fotograf. Takže prostor pro růst a zisk na fotografickém trhu existuje, pouze se přesunul jinam a profitovat dokáží pouze ti, kdož najdou nové příležitosti a dokáží na nich postavit nové služby.

Závěr
A jaký je tedy výsledný dojem? Fotografický průmysl prochází náročným obdobím plným změn, které rozhodně nekončí. Digitální revoluce je sice za námi, přesto výrobci fotoaparátů mají ještě dostatek prostoru pro vylepšování svých fotoaparátů. Zpracovatelé musejí přestat definitivně spoléhat na filmové zakázky, kterých neuvěřitelně rychle ubývá, a plně vsadit na nové produkty. A běžný fotoamatér? Toho nyní čekají ty nejsladší časy. Už se nenechá nachytat na megapixely, takže výrobci snad konečně začnou přinášet i vylepšení ve všech ostatních oblastech, ceny za zpracování digitálních fotografií jsou minimální, přibývá nových služeb a hlavně má volnost se rozhodnout zda fotografii zpracuje či ne. A v neposlední řadě se může těšit na nové, lepší a zejména výrazně levnější DSLR. Pentax prorazil hranici 600USD a jistě nezůstane osamocen. Vždyť jediné, co udělal, bylo přesunutí výroby do Vietnamu.
A PMA 2007? Uvidíme, co nás v Las Vegas za rok čeká. Určitě se do té doby na fotografickém trhu hodně změní a snad se dočkáme i nových technologií, které zjednoduší náš každodenní fotografický život.

Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » PMA  

 » Ostatní  » FotoReport  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  

 » Novinky  » Výstavy  

 » Novinky  » Trendy  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: