Bára Štěpánová a Jan Vančura na propagační fotografii Kamila Rodingera - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Výstavy

Bára Štěpánová a Jan Vančura na propagační fotografii Kamila Rodingera

10. září 2001, 00.00 | Snem každého fotografa je fotografovat známé osobnosti. O tom, jak se vytvářely ilustrační fotografie na buklet nového CD Báry Štěpánové a člena známé hudební skupiny Rangers/Plavci Jana Vančury, se dozvíte v zajímavé reportáži.

fotograf
Kamil Rodinger
Je to tak! Snem každého fotografa je dostat před svůj objektiv fotoaparátu známou osobnost. Není to snad jen touha dostat se do blízkosti někoho známého a snažit se vystihnout jeho duši jako to známe ze slavných Kratochvílových portrétů, ale také je to ze strany fotografa celkem rozumný marketingový tah. Byl to John Lennon, který slavné světové fotografce Anie Leibowitzové řekl onu známou větu: „Chcete se stát slavnou fotografkou, pak fotografujte slavné lidi“. Kamil Rodinger je fotografuje na titulní stránky a komerční obaly hudebních projektů. Při práci na jednom takovém projektu jsme s redakcí fotografovani.cz byli.


Detailní záběr na hlavní scénu. S redakčním digitálem jsem Kamilovi
Rodingerovi trochu lezl do "zelí"
- se svolením pochopitelně!

Stavební kameny práce na projektu
Spolupráce vždy vzniká ze strany zadavatele v našem případě hudební vydavatelství POPRON MUSIC, který pro svůj produkt hledá vhodnou reklamní agenturu, nebo - pokud má ve své introfiremní struktuře vytvořené propagační oddělení, je schopnen propagovat výrobek sám. Práce se zadá grafikovi a fotografovi a projekt může bez problému úspěšně startovat do svého vývoje.

Hlavní aktéři projektu

Bára štěpánová
Lokace -ranč ve Vestci, který Kamil Rodinger hledal celé dva dny
Představujeme vám hlavní aktéry projektu, kterými jsou kdo jiný, než Bára Štěpánová, Jan Vančura a fotograf Kamil Rodinger, který se zúčastnil výběrového konkurzu a tento „tender“ na foto bukletu úspěšně vyhrál. Hlavním úkolem fotografa je prostudovat materiál, leyout zadaný artdirektorem. Důležitým faktorem je lokace, tedy místo, kde se fotografická produkce bude odehrávat. Kamil Rodinger nám prozradil, že si místa pro fotografováni nejraději vyhledává sám, a pokud vhodné místo najde, tak tam stráví nějaký ten čas, aby našel nejvhodnější záběry, které si pak zakresluje do poznámkového bloku. Na tyto účely prý do budoucna pořídí trochu lepší zápisník v podobě digitálního fotoaparátu, ale stále se nemůže rozhodnout pro tu nejvhodnější značku, rozlišení, příznivou cenu. Výběr lokace se hledal celé dva dny a nakonec vyhrál ranč Country Městečko, který se nachází na okraji vesnice Vestec kousek za Prahou. Fotografování proběhlo za mé asistence, takže jsem kromě reportérské činnosti, která se skládala z dokumentování a shromažďování údajů o projektu, také pobíhal s bílou odraznou deskou a fungoval jako asistent fotografa, což není na škodu – praxe je praxe a od zkušeného fotografa, jakým Kamil Rodinger nepochybně je, se člověk má co učit. Vyjelo se ráno na šestou hodinu, neboť požadavkem pro snímek bylo boční ranní osvětlení, které výsledné fotografii mělo dát jistý výtvarný efekt. Přijeli jsme na „plac“ a začali vybalovat fotografické nádobíčko – Kufr s fotoaparáty, kterými byly Mamya RB 68, formátu 6x8cm a kinofilmová kamera Nikon F100. Kamil Rodinger je s těmito fotoaparáty velmi spokojen, nehledě na to, že má ve své výbavě řadu objektivů různých ohnisek, včetně několika výměnných roll kazet na svitkový film formátu 6x8 a 6x4,5 cm. Větší počet rollkazet je vždy potřeba s hlediska jejich rychlejší výměny v průběhu práce. Víme, že osobnosti, jakými jsou Bára Štěpánová a Jan Vančura, nemají mnoho času, a proto muselo být před zahájením fotografické práce vše perfektně a do detailu připraveno, aby vše vyšlo podle časového rozvrhu. Tak už to bývá - na některou osobnost má fotograf třeba jen 10 minut a když vše nepřipraví, nebo na něco zapomene - má prostě smůlu.

Bára přijíždí!

Bára štěpánová se svým bodyguardem Barabášem

Zachovat dostatečný odstup.......
Příjíždí Bára Štěpánová ve svém reklamou potištěném voze, se svým přítelem, asistentem, opatrovávatelem, bodyguardem v jedné osobě „Kevinem Costnerem“ Barabášem. Ten ihned vystupuje z automobilu a sleduje terén včetně všech střech (obvyklé místo odstřelovačů) a snaží se zaregistrovat neznámé vetřelce. Je brzo ráno, tak něco kolem sedmé hodiny a Báře Štěpánové se z automobilu moc nechce, ale za chvilinku, jen co dopíjí svou ranní kávu, vyběhne jako ranní ptáče a „šup“ do maskérny, kde ji nerpělivě očekává vizážistka se svým nepřeberným množstvím štětečků, pudrů proti lesku a všelijakého kosmetického náčiní. Vizážistika se využívá nejčastěji při fotografování na barevné diapozitivy, které mají velkou rozlišovací schopnost a jakýkoliv nedostatek (např. drobné nečistoty pleti) jsou na nich vidět. Pleť se musí především do hladka sjednotit a vyhladit, případně barvou zmírnit lícní kosti, zvýraznit oči – zkrátka stručně řečeno nedostatky potlačit a přednosti, kterých Bára Štěpánová má nepochybně až až -zdůraznit. Jan Vančura si na make-up opravdu nepotrpí, ale i on musel podstoupit jisté kosmetické úpravy.


Protáhnout se, vzpamatovat se z brzkého vstávání - a jde se do práce!

   
Na práci mnoha vizážistek je Bára štěpánová díky své profesi herečky a moderátorky zvyklá

Všichni na „plac“
Koncepce záběru byla jasná:
Bára štěpánová a Jan Vančura mají sedět na seně, boční osvětlení má vytvořit dojem měkkého plastického osvětlení a výraz ve tváři obou aktérů má navozovat příjemnou „country“ pohodu včetně známky nápěvku ve rtech. Velkou roli při bočním osvětlení hrají odrazné desky, které přirozené boční světlo ze strany mírně dosvicují. Chcete spousta povídání, nebo obrázky? Myslím si, že obrázky dokáží kolikrát říct daleko víc, než jen samotný text - jsme přece fotografováni.cz!

  
  




Reportážní fotografie: Vilém Mikyška

Volba fotografického materiálu
Fotografovalo se na materiál Kodak Ektachrome VS, který má o něco teplejší podání doplňkových barev a barva na pleti má pastelový nádech, což vypadá příjemně. Rovněž barevné podání sena je zachyceno do příjemného barevného tónu. Je trochu na škodu, že výsledné snímky Kamila Rodingera fotografované na diapozitivy nemůžeme z důvodu zákona o autorských právech publikovat a nemůžeme tím provést test barevnosti materiálu v tomto příspěvku, ale koneckonců není to redakční test nýbrž reportáž o tom, jak probíhá samotné fotografování. Přesto se mi ale, i když jsem měl plné práce s odraznými deskami a navíjením svitkových filmů do rollkazet, podařilo zachytit pár ilustračních a reportážních záběrů, abyste měli možnost nahlédnout do kuchyně takového projektu. Po dokončení práce na první lokaci se celý „fotografický štáb“ přestěhoval na jinou lokaci – široké pole. Fotografovalo se v protisvětle a tak se opět dosvicovalo velkoplošnými bílými odraznými deskami. Na výsledné fotografii mají vlasy Báry Štěpánové včetně oděvu ostrou světelnou konturu a světlo v obličeji odražené difuzní odraznou deskou příjemné měkké světlo. Reportážní snímek z této scény bohužel nemáme, ale budete ho moci vidět přibližně kolem 18. září na bukletech kompaktu s písněmi Jana Vančury a Báry Štěpánové vydané hudebním vydavatelstvím POPRON.

Tématické zařazení:

 » Novinky  » Výstavy  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: