Tip na výstavu: Erwin Olaf - „Choreografie citů“ - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Výstavy

Tip na výstavu: Erwin Olaf - „Choreografie citů“

29. dubna 2009, 00.00 | V příjemném prostředí pražské galerie Langhans jsme navštívili zajímavou výstavu „Choreografie citů“ od uznávaného holandského fotografa Erwina Olafa. Výstava je otevřená do 7. června 2009 a určitě stojí za shlédnutí. Více viz náš článek, ve kterém naleznete i ukázky některých vystavovaných fotografií.

Výstavu „Choreografie citů“ od profesionálního reklamního a modního fotografa Erwina Olafa je zajímavým průřezem do autorovy osobní umělecké tvorby. Expozice výstavy se rozprostírá ve 3 patrech pražské galerie Langhans a návštěvník zde může nahlédnout do celkem 6 souborů snímků. Páteří výstavy jsou působivé soubory fotografií „Hope“ (Naděje), „Rain“ („Déšť“), „Grief“ („Žal“), a „Fall“ („Pád“), které byly vytvořeny mezi lety 2004 – 2008. Tyto série fotografií zachycují určitý vnitřní zlom v autorově tvorbě, která nastala po teroristických útocích 11. září 2001 a jež se projevila větším příklonem autora k posmodernistickému vidění světa. Výstavu doplňuje cyklus bizarních černobílých portrétů „Blacks“ („Černí“) z roku 1990. Výstava se koná v rámci festivalu současné nizozemské kultury NethWorks.cz a jejím kurátorem je Jiří Ptáček.

Snímek Ruben, ze série „Fall“ („Pád“),2008, Foto: Erwin Olaf (chráněno autorským právem)

Kolekce pečlivě aranžovaných fotografií Erwina Olafa osobitým způsobem reprodukuje postmoderní emoce dnešního konzumního stylu života. Pocity smutku, osamění, existencionální bázně, odcizení, sklíčených nadějí, které můžeme vystopovat například ve fotografických cyklech „Rain“ („Déšť), „Grief“ („Žal“) a „Hope“ („Naděje“), poutavě kontrastují s technicky precizními snímky dekorativních květin a vizuálně vnadných portrétů mrkajících modelů z cyklu „Fall“ („Pád“) či podivínským souborem temně barokních „medailonků“ afroameričanů, souhrnně nazvaným „Black“ z roku 1990.

Snímek Grace, ze série Grief (Žal), 2007, Foto: Erwin Olaf (chráněno autorským právem)

Distingovaná estetika Olafových fotografií pracuje specifickým výrazivem tváří a gestikulací fotografovaných osob (například, sklopené pohledy mimo objektiv, jemně nahrbené postoje, smutné pohledy z okna apod.) Nabízí k vyprávění interaktivní příběh, který si může divák dále dovytvářet ve své mysli. Každý předmět (například, šálek s kávou, láhev s alkoholem či položený nejmenovaný live style magazín na stole), který se nalézá okolo hlavních figur snímků má svůj symbolický smysl a kompoziční umístění, které dotváří celkový účinek fotografie. Dekadentní atmosféru snímků podtrhuje navíc zvolený způsob osvětlování fotografované scény a bytový design interiérů z 50. let minulého století. Fotografie Erwina Olafa ve své tajuplnosti a technické bezchybnosti, jsou podobného rázu jako dílo dalšího neméně zajímavého amerického fotografa Gregory Crewdsona, který loni vystavoval své hyper-realistické fotografie v galerii Rudolfinum.

Snímek „The Hallway“ („Hala“), ze série „Hope“ („Naděje“), 2005, Foto: Erwin Olaf (chráněno autorským právem)

Z výstavy nás nejvíce zaujal cyklus „Fall“ („Pád“), na kterém jsou fotografované osoby zachyceny přesně v okamžiku mrknutí očí, což vytváří pocit jakéhosi emocionálního „vakua“, protože díky zavření očí si divák nemůže být jistý, v jakém že to citovém rozpoložení se vlastně nalézá konkrétní fotografovaný subjekt. Kvalitu jmenovaného souboru podtrhuje i fakt, že jeden z jeho snímků propaguje celou expozici na výstavním plakátu. Silný je i cyklus „Žal“, sugestivně zachycující bolest z vnitřní samoty.

Snímek „Still-fife 6“ („Zátiší 6“), ze série „Fall“ („Pád“), 2008, Foto: Erwin Olaf (chráněno autorským právem)

Neméně zajímavým je již cyklus zmiňovaný cyklus „Black“, v němž jsou k vidění místy až groteskním způsobem zpracované černobílé portréty černochů a černošek, které jsou orámovány reliéfem pseudo-barokních rámečků. Temnota těchto fotografií virtuálně vytváří hloubku, která doslova hypnoticky vábí pohledy diváka.

Snímek „Suus“, ze série „Fall“ („Pád“), 2008, Foto: Erwin Olaf (chráněno autorským právem)

Na výstavě je možné shlédnout i krátký pětiminutový film, který ilustruje kontext fotografií z cyklu „Le Dernier Cri“ („Poslední výkřik“). V tomto cyklu si autor bere karikujícím způsobem na paškál svět posedlosti být za každou cenu „in“ ve světle poslední módy (na videosekvenci i na fotografiích jsou zachyceny dvě postarší ženy s groteskními implantáty v obličeji).

Snímek „Helga“, ze série „Blacks“ („Černí“), 1990, Foto: Erwin Olaf (chráněno autorským právem)

Výstavu Erwina Olafa - „Choreografie citů“ můžete navštívit do 7. června 2009 v pražské galerii Langhans , Vodičkova 37, 110 00 Praha 1 (otevírací doba galerie: denně kromě pondělí 13:00h – 19:00h).

Zdroj: TZ Langhans Gallery

Poznámka: Děkujeme galerii Langhans za ochotné poskytnutí všech potřebných materiálů k dané výstavě.


Další snímky k výstavě:

Snímek „The Kitchen“ („Kuchyně“), ze série „Hope“ („Naděje“), 2005, Foto: Erwin Olaf">posmodernistickému (chráněno autorským právem)

Snímek „Esmeralda“, ze série „Blacks“ („Černí“), 1990, Foto: Erwin Olaf">posmodernistickému (chráněno autorským právem)

Foto z expozice výstavy „Choreografie citů“ Erwina Olafa v pražské galerie Langhans

Foto z expozice výstavy „Choreografie citů“ Erwina Olafa v pražské galerie Langhans

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » Svět skrz objektiv  

 » Ostatní  » FotoReport  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Novinky  

 » Novinky  » Výstavy  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: