Editujeme RAW v Phase One Capture One LE - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze

Editujeme RAW v Phase One Capture One LE

RAW_desktop

17. května 2006, 00.00 | Další program určený pru úpravu a konverzi RAW souborů, který si představíme, patří k těm nejvíce oblíbeným. Společnost Phase One vyrábí nejen digitální stěny, ale také produkuje povedený software pro zpracování RAW souborů nejen z digitálních stěn, ale také z běžných DSLR zrcadlovek, kde nechybí podpora ani těch nejnovějších.

::Editujeme RAW v Pixmantec RawShoter Essentials 2006
::Editujeme RAW v Phase One Capture One LE
::Editujeme RAW v Adobe Camera RAW
::Editujeme RAW v Bibble

Další program určený pru úpravu a konverzi RAW souborů, který si představíme, patří k těm nejvíce oblíbeným. Společnost Phase One vyrábí nejen digitální stěny, ale také produkuje povedený software pro zpracování RAW souborů nejen z digitálních stěn, ale také z běžných DSLR zrcadlovek, kde nechybí podpora ani těch nejnovějších.

Co je to RAW?
Detailněji se RAWu věnujeme v tomto článku. Slovíčko RAW není kupodivu zkratka, ale zcela běžné anglické slovo, které slovník přeloží mj. jako: surový, hrubý, nezpracovaný apod. Tato slova přesně vystihují to, co formát RAW nabízí. Je to soubor, který obsahuje nezpracovaná data ze snímače digitálního fotoaparátu. Snímač jakékoli technologie (CCD, Super CCD, CMOS) zachytí světlo a přemění jej na náboj, který se pomocí A/D převodníku změní na binární číslo. Jak velké záleží na typu převodníku, typicky je to 12 bitů, ale může být i více. Právě tato data se do RAWu zpravidla ukládají. Záleží však na konkrétním výrobci. Přesné údaje o tom, co se do RAWu ukládá, si výrobci střeží. Jde však prakticky o nejsurovější digitální data, která lze z fotoaparátu standardní cestou získat. Veškeré další úpravy, které jsou prováděny pro uložení snímku do formátu JPEG nebo TIFF, jsou již nevratné a ovlivňují kvalitu snímku.
Kromě těchto dat RAW také obsahuje informace o nastavení fotoaparátu (naměřená hodnota vyvážení bílé apod.), údaje o fotoaparátu, snímači a barevném filtru a malý náhled snímku, který slouží pro rychlé zobrazování při prohlížení ve fotoaparátu apod.

Výhody:
- možnost pozdějšího nastavení vyvážení bílé, ostrosti, kontrastu, saturace barev a barevného prostoru bez ztráty kvality
- kvalitnější snímky díky 12 (nebo 16) bitovému zpracování
- výhodnější pro zpracování a následnou konverzi na 8bit JPEG
- menší soubory oproti formátu TIFF

Nevýhody:
- větší soubory než JPEG snímky -> nutnost použití větších kapacit paměťových karet
- z výše uvedeného důvodu delší ukládání dat do paměti
- nutnost pozdějšího zpracování
- problém s archivací a prohlížením
- nekompatibilita RAW souborů od různých výrobců nebo fotoaparátů
- z výše uvedeného důvodu to není příliš vhodný formát pro distribuci (fotosběrny, tiskárny, DTP apod. jej velmi často neumí otevřít)

Phase One Capture One LE
http://www.phaseone.com
Koncem dubna byla vypuštěna poslední verze 3.7.4. Mezi sliby bylo také zvýšení rychlosti programu. Jednou z nevýhod, které jsou zmiňovány, je právě rychlost tohoto programu. Na druhou stranu ovšem často narazíme na pochvalné hlasy, díky čemuž rychle poznáme, že se jedná zřejmě o nejoblíbenější RAW konvertor, který nepochází přímo od výrobců DSLR. Konkurent Pixmantec RawShoter Essentials 2006 je sice zdarma, má velmi podobný design ovládání, ale na druhou stranu neumožňuje práci s úrovněmi, křivkami a nastavení vyvážení bílé barvy pomocí předvolby. Tyto funkce RawShooter umí, ale v placené verzi za 99 dolarů, čímž se dostává na stejnou hranici s Capture One. RawShooter sice má propracovanější třídění snímků, ale co se týče úpravy RAWu, tak nás spíše uspokojí Capture One.
Po spuštění programu je po levé straně sloupec pro organizaci souborů, kde si otevřeme adresář s RAW soubory. Jejich náhledy si můžeme zobrazovat v libovolné velikosti, s popiskami z EXIF (údaje o nastavení fotoaparátu při pořízení snímku), nebo bez nich a přímo zde snímky otáčet o 90°.

Pravou stranu zabírá panel s nástroji, kterým se budeme věnovat o kus dále. V prostoru vymezeném touto dvojicí panelů se zobrazuje námi vybraný RAW soubor. Pro lepší přehlednost lze rychle přepínat pomocí tlačítka F8 zobrazení uzpůsobené pro snímek orientovaný na výšku nebo na šířku. Implicitně je zvolena orientace na výšku. Stisknutím F8 se přesune panel souborů do dolní části a snímek orientovaný na šířku tak získá více místa.
Nad zobrazeným snímkem máme paletku několika málo užitečných nástrojů. Máme zde kapátko (pro nabírání oblasti s detailním náhledem, nebo pro práci s konkrétními nástroji), lupu (pro nastavení velikosti zobrazení RAW souboru, od 20% přes 100% až do 800%), nástroj pro ořezávání (volný výběr, několik málo přednastavených poměrů stran, nebo nastavení vlastního poměru), zobrazení přeexponovaných a podexponovaných ploch (možno v menu nastavit barvu těchto upozornění), tu samou funkci s tím rozdílem, že se snímek zobrazuje jako černobílý, správu barev, aktivaci simulace efektu doostřování, úpravu dvou snímků najednou a automatické zmenšení snímku aby byl vidět celý. Kromě ořezávání se tedy jedná o funkce, které nám zjednodušují práci, ale nemají přímý efekt na snímek.

Po pravé straně je výše zmíněný panel pro úpravu snímku, který je složen z více záložek (Capture, White Balance, Exposure, Focus a Process). Záložka Capture pro nás nemá smysl. White balance slouží samozřejmě k nastavení vyvážení bílé barvy, což je u digitální fotografie životně důležitá činnost. Můžeme ponechat nastavení, jaké jsme měli při pořizování snímku, nebo použít jeden z nabízených nástrojů (automatické vyvážení, manuální stanovení bílého bodu, volba přednastavené hodnoty, manuální nastavení teploty a odstínu).

Záložka Exposure nastavuje jas, kontrast a sytost barev snímku. Máme zde k dispozici tři jezdce pro nastavení korekce expozice, kontrastu a sytosti barev. Jsou zde také přednastavené simulace filmového materiálu se slabým, středním nebo silnějším kontrastem. Samozřejmě zde nechybí ani možnost automatického nastavení, úprava úrovní a křivek a stanovení bílého a černého bodu. Nevýhodou je, že při editaci křivky nevidíme histogram.

Záložka Focus umožňuje nastavit softwarové doostření, k čemuž nám napomáhá zvětšený detail snímku. Nastavit zde můžeme sílu i práh. S ostrostí souvisí i míra šumu, resp. redukováním šumu zasahujeme do ostrosti snímku. Proto zde máme také ovládání softwarové redukce šumu, která umožňuje nastavit kromě redukce klasického i barevného šumu také redukci jevu zvaného "banding". Jedná se o jev, kdy je šum uspořádán do souvislých pruhů.

Poslední záložka, Process, slouží k exportu upravených (nebo neupravených) RAW souborů do jiných formátů. Konkrétně do TIFF (8 i 16 bit), nebo JPEG (tři různé stupně komprese). Obrovskou výhodou je, že spuštěná konverze snímků běží na pozadí aplikace a my se můžeme věnovat dalším snímkům.

Rozdíl mezi verzí LE a PRO
Program Capture One se distribuuje ve dvou různých verzích, PRO a LE (limited edition). Nejvíce markantní je rozdíl v ceně, který je však doprovázen menšími změnami funkčními. Verze LE vyjde na "pouhých" 99 dolarů (Euro), kdežto za plnou verzi PRO zaplatíme 499 dolarů nebo Euro. Ano, ceny jsou stejné pro obě měny. Cenový rozdíl je značný. Co získáme za 400 dolarů navíc?

- podporu obou platforem, PC i MAC, v rámci jedné licence
- podporu digitálních stěn Phase One
- přímé fotografování pomocí softwaru (pouze s podporovanými DSLR - v současnosti pouze Canon)
- možnost práce v několika "sessions"
- možnost popisování snímků pro lepší organizaci archivu
- náhled 4 snímků (jen na Mac OS X)
- náhledy "před a po"
- správu barev pomocí ICC profilů fotoaparátů
- podporu CMYK
- možnost otáčení snímků o libovolný úhel
- plug-in pro odstranění moiré
- možnost současné konverze jednoho RAW s různým nastavením
- flexibilní zmenšování snímků
- možnost přidávání IPTC informací do snímků
- tvoření šablon pro IPTC

Rozdíly možností a ceny jsou neúměrné a lze říci, že i verze LE dokáže uspokojit nároky i profesionála.

Výhody a nevýhody

+ kvalitní výstup
+ simulace filmových materiálů
+ konverze snímků běží na pozadí
+ kvalitní přehledné ovládání
+ velké množství nástrojů

- pomalé, resp. postupné zobrazení aplikovaného efektu (oproti starším verzím je však rychlejší)
- při úpravě úrovní nevidíme histogram

Závěr
Nová a o něco rychlejší verze oblíbeného programu Capture One má co nabídnout a investice 99 dolarů (nebo Euro) se rozhodně vyplatí. Poměrně dobře zvládnutá workflow, kde se program stará i o přesun dat z karty, přes správu barev, editaci a následnou konverzi snímků na pozadí aplikace, dělá z tohoto programu poměrně schopného pomocníka i pro profesionální úroveň.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - software  

 » Recenze  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: