Elektronický hledáček Zigview S2 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Elektronický hledáček Zigview S2 v praxi

11. září 2007, 00.00 | Před časem jsme informovali o zajímavém příslušenství, které téměř jakoukoliv DSLR vybavilo elektronickým hledáčkem. Zigview S2 umí nejen to. Dovolí vám také svůj displej oddělit, díky čemuž nemusí být vůbec zadní strana fotoaparátu viditelná, a přesto fotograf může pohodlně komponovat záběr. Jaké jsou praktické zkušenosti s touto hračkou?

Před časem jsme informovali o zajímavém příslušenství, které téměř jakoukoliv DSLR vybavilo elektronickým hledáčkem. Zigview S2 umí nejen to. Dovolí vám také svůj displej oddělit, díky čemuž nemusí být vůbec zadní strana fotoaparátu viditelná, a přesto fotograf může pohodlně komponovat záběr. Jaké jsou praktické zkušenosti s touto hračkou?

Proč (externí) elektronický hledáček?
Pokud vynecháme vývoj v posledních měsících, tak donedávna byl jediným výrobcem produkujícím DSLR s živým náhledem scény Olympus. A dlouhou dobu před ním nebyl žádný takový. Několik let, co DSLR pronikly i do přijatelných cenových hladin pro běžné uživatele, byla konstrukce zrcadlovek daná a koncepce se příliš neměnila. Pohled do hledáčku umožňoval kontrolovat scénu přímo skrz objektiv, displej sloužil pouze pro kontrolu hotových snímků. Mnoho uživatelů však očekávalo stejnou funkčnost jako u kapesních kompaktů a EVF kompaktů (označovaných nesprávně také jako elektronické zrcadlovky), tedy fotografování přes displej. Až v poslední době jsou ve větší míře představovány DSLR, které nabízejí takzvaný Live View režim. Česky řečeno: režim živého náhledu.

Zigview slouží pro získání stejné funkce i u DSLR, které funkci Live View nemají. Jednoduchý princip spočívá ve snímání obrazu z optického hledáčku, kde adaptér nasazený na očnici je vybaven obrazovým snímačem. Obraz je promítán na displej tohoto příslušenství, a lze tak komponovat obraz i bez pohledu do hledáčku. Displej je otočný a výklopný, takže lze pohodlně fotografovat od země, nad hlavou, za roh apod.

Bonusem je pak možnost oddělení displeje (který je vybaven spouští) od adaptéru pomocí kabelu. Fotoaparát tak může být zcela mimo dosah rukou fotografa (na stativu, položený atd.). To se může hodit pro záběry z nadhledu (pomocí stativu) nebo v extrémním případě například pro válečné reportéry do míst, kde není radno vystrkovat hlavu.

Zigview S2 - popis
Jednou z hlavních částí elektronického hledáčku Zigview S2 je úchytka, kterou se adaptér uchytí na očnici konkrétního fotoaparátu. Univerzálnost je zajištěna několika verzemi hledáčku (A, B a C). Typ A je určen pro Canon 300D, 350D, 400D, Nikon D50, D70 a D100. Typ B je určen pro Canon D30/D60/10D/20D/30D/1D/1D Mark II, Nikon D1, D2H, D2X, D200, D80, Sony Alfa 100, Pentax *istD/DS/DS2/DC, K10D, K100D/110D, Minolta 5D, 7D, Samsung GX-1L, GX-1S a Fuji S3/S5 Pro. Typ C je pro Canon 1Ds MarkII, 5D, 1Ds a analogové SLR. Rozdíly jsou ve tvarech velikosti očnic. Dílčí rozdíly se pak vyrovnávají pomocí přiložených různě tlustých podložek.

Přesnější specifikace snímače od výrobce oficiálně není dostupná. Barevný TFT LCD displej má úhlopříčku 2,5" a rozlišení 230 000 bodů. Video výstup zvládá formát PAL i NTSC. Napájení je zajištěno speciálním vyměnitelným Li-Ion akumulátorem GBT005. Pro nabíjení a napájení je pak přibalen externí síťový zdroj. Rozměry hledáčku v "narovnaném" stavu jsou 67 x 110 x 21 mm. Hmotnost je cca 85 g. Vyklápět lze displej o 180° a otáčet jej o 300°.

Výhodou je možnost propojení s fotoaparátem pomocí kabelu pro externí elektronickou spoušť. Kabel (2,5 mm RC21) je přiložen, ovšem je poměrně krátký. Lze jej ale prodloužit dokoupením delšího. Právě kabel externí spouště umožňuje fotografovat s odděleným displejem, a tím pádem se nabízí i další funkce, jako je intervalové snímání (které se nastaví na hledáčku). Zajímavostí je také možnost aktivace spouště při detekci pohybu v záběru.

Díky našemu čtenáři, Jurajovi Vassovi, jsme měli možnost toto zařízení otestovat. Po vybalení z krabice (která je poměrně nekvalitní, u produktů v této cenové hladině by se dala čekat krabice lepší) jsem vybral správnou podložku, která vycentruje obraz ve vertikálním směru. Jinak by nebyl vidět stavový displej nebo by byla oříznuta horní část záběru.

Hledáček zapnutý bez nasazení na DSLR nabízí poměrně kvalitní obraz. Rozčarování může přijít po nasazení na hledáček, když ani po seřízení dioptrické korekce obraz není příliš kvalitní, zejména co se týče ostrosti. Obraz na displeji je stále použitelný pro fotografování, ale na manuální zaostřování můžeme téměř zcela zapomenout. Pro oddělení displeje od části se snímačem je nutno vytáhnout dva kovové "špendlíky". My však neměli k dispozici spojovací kabel pro připojení, který je nutno přikoupit.
Detekce pohybu je zajímavou funkcí, kterou zatím u digitálních fotoaparátů nenalézáme. Využití v oblasti zabezpečení napadne asi každého, ale pro tyto aplikace jsou na trhu specializovaná řešení, která navíc vyjdou i levněji než kombinace DSLR, objektivu a tohoto externího hledáčku. Zajímavá však může být aplikace pro fotografy přírody, kdy může šikovně uschovaný fotoaparát se zajištěným napájením (největší problém této aplikace) sledovat hnízdo ptáků, napajedla nebo podobná místa, kde je nutno trávit delší dobu. Celý záběr je rozdělen na 9 oblastí, které zaznamenávají pohyb, přičemž každé lze nastavit jinou citlivost.

Plusy
- otočný a výklopný displej
- možnost fotografování od země, z nadhledu apod.
- detekce pohybu

Mínusy
- nekvalitní obraz na displeji
- vysoká cena

Nápad i záměr je velmi dobrý, pouze samotné provedení pokulhává. I když je tento externí hledáček použitelný pro většinu aplikací, na které se snaží uživatele nalákat, tak zákazník může být zklamán kvalitou obrazu na displeji a celkovým poměrem cena/výkon. Pořídit lze tuto hračku za cenu pohybující se okolo 10 000 Kč, což není málo.

::Stránky výrobce

» Recenze  » Recenze - příslušenství