Eltrinex HD-1000: multifunkční databanka v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Eltrinex HD-1000: multifunkční databanka v praxi

30. ledna 2012, 00.00 | Eltrinex HD1000 představuje kapesní multifunkční zařízení, které kombinuje externí harddisk a multimediální přehrávač (PMP) s integrovaným video/audio rekordérem. Zařízení navíc disponuje relativně kompaktními rozměry, takže je můžete vcelku pohodlně nosit neustále při sobě a vaše data, fotky, videa či oblíbenou hudbu mít tak pořád po ruce. Velikost interní paměti (harddisku) nabízí výrobce v několika kapacitách – 320, 500 a 750 GB.

K recenzi nám dorazilo do redakce zajímavé řešení, které by jistě ocenil nejeden fotograf. Jedná se o multifunkční fotobanku/externí disk, která kromě úložiště a prohlížení vašich snímků dobře poslouží i coby hudební/filmový přehrávač a záznamník. Eltrinex HD1000 toho umí opravdu celkem dost a je navíc vybaven též možností konektivity s dalšími externími zařízeními (fotoaparát, TV, DVD). A v případě, že by se vám již podařilo zaplnit celou interní paměť („HáDé-tisícovka“ je dodávána v kapacitách 320, 500 a 750 GB), k dispozici jsou sloty na paměťové karty, takže lze snadno a rychle načítat data i z externích paměťových médií.

Eltrinex HD1000 se představuje
Jedná se o přenosný (relativně kompaktní) HDD rekordér a přehrávač, vybavený kvalitním barevným LCD. Zařízení podporuje široké spektrum video a audio formátů, dále umožňuje rychlé zálohování dat z paměťových karet. Výhodou je i kompatibilita se surovými digitálními obrazovými daty – RAW (vyzkoušeno CR2 – Canon, NEF – Nikon). Eltrinex je vybaven též možností přímého tisku fotografií (přes PictBridge rozhraní), a když například potřebujete nahrát i nějaký ten film nebo hudbu, i v tomto případě vám „HáDé-tisícovka“ vyjde vstříc (pomocí digitálního záznamníku a AV výstupu pro připojení k TV či DVD).
K dispozici jsme měli model s kapacitou 320 GB. Samozřejmostí je USB 2.0, kvalitní TFT displej s rozlišením 800 x 480 bodů a úhlopříčkou 4,3“ (cca 11 cm). Šasí databanky obsahuje 2,5“ disk. Podpora obrazových formátu zahrnuje všechny dnes běžně rozšířené standardy: jpg, tiff, bmp, gif, raw, avi, mov, mpg1, mpg2, mpg4, XviD, AAC, MP3 (48 kHz/384 kbps), Wav, Wma. Maximální rozlišení pro záznam filmů je 720 x 480 bodů (což je vzhledem k rozměrům LCD pro sledování filmů bohatě dostačující).

Eltrinex HD1000 vybavil výrobce sloty pro paměťové karty – podporovány jsou běžné typy karet: CF, MS, SD, SDHC, MMC (nejsou podporována média xD a Memory Stick Pro – viz Olympus a Sony). Napájení zajišťuje lithium-iontový akumulátor 3,7 V/2 500 mAh. Součástí dodávky je samozřejmě též síťový napáječ (nabíječka) 5 V/2,5 A DC IN. Zařízení vydrží v plně nabitém stavu max. 10 h (ovšem s vypnutým LCD – například pro poslech hudby). Fyzické rozměry a hmotnost jsou 148 x 76 x 27 mm a 328 g. Podporovány jsou OS Win 2000 a výše, Mac OS 10 a výše. Modul je vybaven dvojicí stereo repro o výkonu 2x 0,4 W.

Ovládání a menu
Ovládání je velice intuitivní a obsahuje jen minimum tlačítek k lepší orientaci. Klávesou OK potvrdíte vybrané volby. Čtyřsměrovým ovladačem (joystickem) se pohybujete v menu (nahoru, dolů, vlevo, vpravo), ikonka „Kniha“ zobrazí menu s aktuální nabídkou a šipka značí „Návrat“ („C“). V případě zvětšení obrázku je k dispozici +/- zoom.

Nastavení (Setup)
Položka menu „kniha“ v základní nabídce otevírá další podmenu s podsložkami „Systém/Displej/Verze“, umožňující volit základní nastavení přístroje, lze zde definovat „auto vypnutí“, měnit „časové zóny“, zobrazení času, nastavit „typ úložiště“, „kvalitu“ nebo také například nastavit „jas displeje“, jazyk, aktivovat/deaktivovat spořič obrazovky, automaticky detekovat TV výstup apod.

Video, hudba, fotografie
V základním menu „Položka prohlížeče“ nejprve vyberete typ úložiště (pakliže máte například současně vloženou paměťovou kartu), a pak již standardně (pomocí složek „á la Windows“) vyberete požadovanou položku a spustíte soubor (fotografie, video/audio soubory). Jednotlivé soubory lze v menu prohlížeče mazat, kopírovat či přesouvat do jiných složek. V případě promítání filmů v původním znění si Eltrinex HD1000 poradí i s vloženými titulky. Podmínkou je, že musejí být pojmenovány stejně jako film a samozřejmě v příslušném formátu (*srt). Přehrávač si je poté sám vyhledá a načte automaticky. Klávesou menu („kniha“) v průběhu přehrávání dojde ke zobrazení panelu s možnostmi.

Záznamník, Tisk, Záloha
V případě záznamu videa je nutné propojit modul s externím zdrojem signálu (TV, DVD, kamera, fotoaparát, set-top-box, video atd.) pomocí kabelu AV (je součástí dodávky). V menu zvolíme podsložku „Recorder“, kde máme dvě možnosti: okamžité spuštění (levá ikonka – zařízení automaticky vyhledá zdroj signálu) nebo manuální záznam (pravá ikonka – možnost časovače, volba hodin, data, kvalita). Maximální rozlišení v případě videa je 720 x 480 bodů s frekvencí snímkování 30 sn./sek.
Záznam zvuku se aktivuje „Záznamníkem“ v hlavní nabídce menu a následným potvrzením (OK) dojde ke spuštění záznamu. Lze též nahrávat i z dalších (externích) zdrojů, ale k tomu je nutné v menu spustit položku „ext. zdroj“ a propojit obě zařízení kabelem.
Jak už jsme se zmínili v úvodu, nechybí ani podpora přímého tisku pomocí PictBridge rozhraní, kde stačí připojit zařízení přes USB kabel k tiskárně, v menu zvolit požadovaný snímek a zobrazit nabídky tisku (menu tlačítko). Pozor! Lze tisknout pouze z *.jpg formátu.
Praktickou funkcí je „zálohování“, kdy můžete zálohovat jak všechno (vč. složek a podsložek) = plná záloha, nebo zvolit jen zálohování snímků = foto záloha.

Rychlost a praktické zkušenosti
Vzhledem k tomu, že jednou z primárních funkcích je právě samotný „backup“ (přece jen, stále se jedná také o harddisk), potenciální uživatele bude dozajista zajímat také rychlost zápisu dat. Praktický test rychlosti jsme (jako již tradičně) rozdělili do tří fází. Nejprve jsme kopírovali z PC do databanky film (1 GB – 1 soubor), v druhé fázi jsme přenášeli malou databázi fotek (1 složka, cca 500 snímků, celkem 912 MB), v poslední, třetí fázi jsme prováděli standardní „backup“, neboli zápis velkého množství souborů v celkové velikosti okolo 3 GB.

zápis videa 1 GB 1 min 09 sekund (69 s)
zápis fotek 912 MB (cca 500 fotek) 1 min 12 sekund (72 s)
množství souborů 3 GB (2, 91 GB 50 000 souborů) 8 min 5 sekund (485 s)

Dle očekávání je nejrychlejší kopírování samostatných (byť objemných souborů – 14,5 MB/s) a naopak nejpomalejší je „záloha“ stovek – tisíců menších souborů (cca 6 MB/s). Průměrná rychlost zápisu se tedy pohybuje někde okolo 11 MB/s, což dnes je (u daného zařízení a způsobu konektivity) průměrná hodnota.

Co se týče výdrže, na jedno nabití akumulátoru jsme bez problémů zhltli celý (dvouhodinový) film, a ještě stále zbývalo trochu „šťávy“ na pár minut hudby nebo prohlídku několika snímků. Takže i zde se jedná o hodnoty zcela průměrné (nijak neoslňující, ale ani neurážející). Eltrinex se poměrně silně zahřívá (znatelné je to samozřejmě zejména u videa), obraz se na LCD v době „klidu“ (například při „pauze“) výrazně „chvěje“, což není zrovna dvakrát příjemné na oči. Doba zapnutí se pohybuje lehce pod 10 s (než se systém „nahodí“), což je zase celkem dlouho. Při připojení databanky k PC a v případě naformátování datového úložiště můžeme využít systém souborů FAT32, NTSC i Mac OS (vše nám běhalo zcela korektně a bez problémů).

Závěrem
Eltrinex HD1000 je zajímavým řešením pro uživatele, co jsou často na cestách, a své snímky, video i hudbu chtějí mít neustále po ruce. „HáDé-tisícovka“ je externím harddiskem, který je navíc vybaven displejem, takže záznamy lze libovolně třídit, promazávat, ale i prohlížet (to vše bez nutnosti tahat s sebou také i svůj PC). Na druhou stranu nutno počítat s tím, že bez přístupu k elektrické síti budete brzy bez energie (především při sledování videa), a také na vysokorychlostní přenosy dat můžete zapomenout. Pro prohlížení snímků a poslech hudby je však tato databanka výbornou alternativou, která vydrží v tomto případě použití i několik hodin. Součást balení je Eltrinex HD-1000, nabíječka, USB kabel, AV kabel, dálkový ovladač, sluchátka, antistatická utěrka, kožené pouzdro na přístroj a manuál.

Děkujeme společnosti EMPEI, s. r. o. Křižíkova 70, Brno, za zapůjčení produktu Eltrinex HD-1000 k recenzi.
Oficiální web výrobce: www.eltrinex.cz

» Recenze  » Recenze - příslušenství