Objektiv Canon EF 14mm f/2.8 L II USM v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze

Objektiv Canon EF 14mm f/2.8 L II USM v praxi

1. dubna 2008, 00.00 | Je to již asi 17 let, co Canon uvedl na trh velmi populární objektiv Canon EF 14 mm f/2.8 L USM. Loni se tento objektiv dočkal inovace na verzi II. Jak se tento nový ultraširokoúhlý objektiv osvědčil v praktickém testu?

Canon EF 14 mm f/2.8 L II USM je nejvíce širokoúhlý objektiv v řadě Canon objektivů profesionální třídy "L". Jeho diagonální úhel záběru je 114° a ten trumfne jen rybí oko Canon EF 15 mm f/2.8 Fisheye s úhlem záběru 180° , ale s deformovanou perspektivou zobrazení. Canon EF 14 mm f/2.8 L II USM je bezpochyby objektiv profesionální třídy, o čemž svědčí i jeho cena kolem 55.000,- Kč včetně DPH (4/2008).


Objektiv Canon EF 14 mm f/2.8 L II USM bez krytek.

V tiskové zprávě vydané společností Canon k tomuto objektivu můžete najít hlavní vlastnosti popsány takto:

  • Vynikající kontrast a ostrost v celé ploše snímku dosažené díky použití asférických a UD optických členů.
  • Vysoká světelnost f/2.8 pro snadné fotografování ve slabém světle.
  • Nejnovější USM zaostřovací motor s přesným, rychlým a tichým chodem.
  • Funkce FTM (Full-time Manual) neboli možnost kdykoliv ručně doostřovat ostřícím kroužkem, který se při automatickém ostření netočí.
  • Vysoká odolnost na protisvětlo pro redukci odlesků.
  • Vysoce kruhová clona pro měkce rozostřené pozadí (bokeh).
  • Sluneční clona a vak na objektiv v ceně.

První dojmy
Takto extrémně širokoúhlé objektivy se potýkají se zcela odlišnými problémy než například teleobjektivy. Zatímco rychlost a přesnost ostření jsou u nich vcelku bez velkých problémů, mají naopak značné problémy s vinětací, deformací přímek (soudek/poduška) a s kresbou v rozích. Je to dáno projekcí obrazu na plochý senzor, která s růstem úhlu záběru je pro objektiv složitější a složitější.


Obrovský úhel záběru a netradiční perspektiva svádí k netradičním snímkům. Není to ale rybí oko, a tak přímky zůstávají zachovány.
Pozor! Originální snímky jsou 21 MPix, a proto mají velikost od 3 do 10 MB!

Na rozdíl od rybích ok je Canon EF 14 mm f/2.8 L II USM "normální" objektiv, a tedy svislé i vodorovné přímky zobrazuje jako přímky. A fotografovat s ním je vcelku zábava. Ač se to nezdá, není to objektiv pro snímání širokých panoramat. Vyžaduje jít blízko k hlavnímu objektu a potom velmi zajímavě zobrazuje perspektivu. Dokonce i o několik centimetrů změněná poloha vede k dramatickým změnám kompozice snímku a často bohužel zaberete dokonce i vaše nohy. Svádí k vyhledávání snímků s netradiční perspektivou a díky ní generuje zajímavé a dynamické snímky.


Netradiční perspektiva je způsobena tím, že vás objektiv nutí snímat hodně zblízka. Tomu je podřízena i minimální zaostřovací vzdálenost, která je 20 cm od senzoru, a tedy jen několik centimetrů od přední čočky!

Všechny snímky v tomto testu byly pořízeny full frame fotoaparátem Canon EOS-1Ds Mark III, který má velikost senzoru rovnou velikosti kinofilmu. Tomuto fotoaparátu jsme se podrobně věnovali v samostatném testu a snímky zde uveřejněné tedy doplňují test fotoaparátu o další obrázky jím pořízené.

Canon EF 14 mm f/2.8 L II USM je samozřejmě možné nasadit i na DSLR Canon s menším senzorem (APS-C), na kterých dosáhne užšího zorného úhlu odpovídajícího ohnisku 22,5 mm. To je stále výrazně širokoúhlý objektiv. Nicméně na širokých ohniscích je každý milimetr znát, a proto výrazný a zajímavý efekt širokoúhlé 14mm perspektivy bude potlačen na vcelku "běžné" snímání.


Při dostatečném odstupu od předmětů je perspektiva zcela normální, protože objektiv není typu rybí oko, a tak přímky zachovává.

Tělo objektivu
Objektiv je poměrně lehký, nijak výrazně velký a solidně vyhlížející. Není to zoom, a tak má jen jeden ostřící kroužek s krátkým krokem - celý ostřící rozsah 20 cm až nekonečno se odehraje na asi 1/4 otáčky, což je pro širokoúhlé objektivy typické. Vykrojená sluneční clona je neodnímatelná a přední čočka je výrazně vypouklá. Laici si proto tento objektiv snadno vizuálně spletou s rybím okem.


Objektiv Canon EF 14 mm f/2.8 L II USM nasazený na plnoformátový Canon EOS-1Ds Mark III (21,1 MPix), kterým byly všechny testovací snímky pořízeny.

Oproti předchůdci překonstruovaná přední krytka není klasická, ale je to asi 2 cm hluboký tubus, který se nasadí na objektiv a zacvakne. Vypouklou přední čočku objektivu tak velmi dobře chrání i proti prachu, stříkající vodě atp. Rychlé a praktické, jen při fotografování krytka více překáží v kapse. Krytka stejně jako vak na objektiv je součástí balení.


Krytka je netradiční, protože musí chránit vypouklou přední čočku. Jen více překáží v kapse.

Objektiv nemá přední závit na filtry (u takto širokoúhlých objektivů to ani není možné), má ale držák na zadní želatinové filtry. To je teoreticky v pořádku, prakticky to však použití filtrů téměř znemožňuje. Je extrémně nepraktické vystřihovat filtr, vkládat ho do zadního držáku a nemoci s ním otáčet (např. u polarizačního filtru). Je tak třeba se smířit s tím, že filtry se používat spíše nebudou.


Držák na zadní želatinové filtry vyžaduje filtr z fólie vystřihnout a vložit zezadu do držáku. Příliš praktické to věru není.

Technické parametry

Ohnisko 14 mm
Ostření Ring USM s funkcí FTM
Světelnost f/2.8
Konstrukce 14 členů v 11 skupinách
Maximální clonové číslo 22
Úhel záběru 114° diagonálně, 104° horizontálně, 81° vertikálně
Min. zaostřovací vzdálenost 20 cm
Max. zvětšení 0,15 x
Rozměry (průměr x délka) 80 x 94 mm
Hmotnost 645 g
S objektivem nelze používat ani telekonvertory ani mezikroužky ani předsádkové čočky.

Konstrukce objektivu používá dva asférické členy, které zajišťují vysokou ostrost včetně rohů, a to v celém zaostřovacím rozsahu. Kvalitu nadále vylepšují  členy s ultra nízkou disperzí (UD členy), které potlačují zejména barevnou vadu. Reflexe (odlesky) v obraze, na které jsou díky velkému úhlu záběru širokoúhlé objektivy velmi náchylné, potlačují antireflexní vrstvy a Canonem patentovaný Super Spectra potah čoček. Díky tomu je objektiv velmi vhodný právě pro digitální zrcadlovky s lesklým senzorem, které mají kvůli tomu vyšší nároky na antireflexní úpravy zejména zadní čočky.


Konstrukce objektivu byla podřízena vysoké obrazové kvalitě v celé ploše snímku a obsahuje dva asférické členy a UD členy.

Obrazová kvalita
Celková obrazová kvalita je, jak se dalo čekat, vynikající. Zkreslení a rozostření rohů je minimální a objektiv je velmi odolný na protisvětlo a odlesky. Pokud ale chcete studovat ostrost v rozích pod mikroskopem, je nutné objektiv zaclonit na cca f/8 či více. Při plně otevřené cloně f/2.8 se přeci jen rozostření a barevná vada v rozích objevuje.


Tzv. MTF charakteristika ukazuje míru poklesu ostrosti ze středu obrazu směrem ke krajům. Pro praktické obrázky je to však víc teorie než prakticky použitelný údaj.

Ostrost
Ostrost je obtížné vytestovat pomocí testovacího obrazce, protože obrovský úhel záběru zobrazí obrazec příliš malý. Zvolili jsme tedy náhradní řešení v podobě keřů živého plotu.


Ve středu obrazového pole se ostrost s clonou nijak výrazně nemění a zůstává vynikající včetně toho, že objektiv má neměřitelnou barevnou vadu. Snímky jsou 100% výřezy ze středu snímku 21 MPix DSLR.


Na okraji snímku (levý dolní roh) je obraz celkově méně ostrý, se zavíráním clony se ale ostrost mírně zlepšuje. Objevuje se také malá barevná vada (duhování hran). Snímek při cloně f/2.8 je tmavší kvůli vinětaci v rohu.

Sférické zkreslení
Sférické zkreslení (soudek) je velmi malé, což je u takto širokoúhlého objektivu opravdu vynikající výkon. Nemění se nijak znatelně s clonou a navíc není problém jej v PC  případně kompenzovat.


Sférické zkreslení je výjimečně malé, a když tak do soudku (zde při cloně f/2.8).

Vinětace
Vinětace je ztmavení rohů a pro širokoúhlé objektivy je obtížné se jí zcela vyhnout. Proto ji najdete i zde, zejména při otevřené cloně. Se zavíráním clony postupně mizí, od clony cca f/8 téměř zcela.


Vinětace je jasně patrná zejména při otevřené cloně. Se zavíráním clony mizí.

Protisvětlo
V propagačních materiálech je deklarovaná vysoká odolnost na protisvětlo, což se v praxi potvrdilo. Ani přímé a ostré slunce ve zlatém řezu objektiv nijak nerozházelo a odlesk se objevil jen mírný. Změna clony nijak dramaticky odolnost nemění.


Přímé bodové slunce ve zlatém řezu. Jen opravdu malý odlesk lze najít v místě označeném šipkou.

V praxi
Jak již bylo uvedeno, fotografovat s Canonem EF 14 mm f/2.8 L II USM je radost. Pohled do hledáčku je díky světelnosti velmi jasný a hlavně nezvyklý díky obrovskému zornému úhlu. Ostření je rychlé, tiché a přesné, což ovšem na širokoúhlých objektivech není žádný problém. Na objektivu se nic nepohybuje ani nevysouvá, prostě tak, jak by to člověk čekal. Canon deklaruje i vyšší odolnost proti prachu a vlhkosti, což jsme ovšem z pochopitelných důvodů netestovali.


Praktické použití objektivu bude při fotografování zejména interiérů (sauny, palubní desky aut či letadel, malé místnosti) či architektury, kde není možné odstoupit. Ocení ho i krajináři případně reportéři pro zvláštní záběry.

Perspektiva
Při práci s podobným ohniskem je třeba si uvědomit, že pokud nechcete, aby se nekácely linie (může to být ale záměr), tak osa objektivu musí být přísně kolmá na to, co snímáte. Jsou-li tedy stromy, zdi atp. svislé, musíte fotografovat přísně vodorovně. To, co bude v záběru, můžete ovlivňovat jen vaší snímací výškou, nikoliv náklonem fotoaparátu.


Je-li osa objektivu kolmá na fotografovaný předmět, linie se nijak nekácí (nahoře). Náklon fotoaparátu dolů pokácí linie od sebe (střední snímek), náklon nahoru zase k sobě (dole). Čím kratší je ohnisko, tím výraznější je tento efekt a na 14 mm je přímo "brutální".

Závěr
Obrazová kvalita testovaného objektivu je jedním slovem vynikající. Ostření, protisvětlo i sférické zkreslení může fotograf ze své mysli v klidu zcela vypustit. Počítat musí s mírně rozostřenými okraji a vinětací, oboje zejména při plně otevřené cloně. Asi nelze očekávat, že tento objektiv budou pořizovat amatéři. V rukou profesionála, který podobný objektiv potřebuje, je Canon EF 14 mm f/2.8 L II USM vynikající pracovní nástroj.


Je úžasné, kolik se toho při 14 mm na full frame DSLR do záběru vejde. Práce s podobným ohniskem při takové kvalitě obrazu, jaké dosahuje Canon EF 14 mm f/2.8 L II USM, je prostě radost.

Pro:
+ Obrazová kvalita
+ Ostření
+ Celkové provedení objektivu

Proti:
- Zadní objímka na filtry
- Cena

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Za ty prachy...

Autor: Mike Muž

Založeno: 01.04.2008, 16:09
Odpovědí: 11

No řeknu vám, že za ty prachy ta optika nestojí. V rohách bída, chromatická aberace jako prase. Podle mne je na tom stejně kdejaký Tamron či Sigma za třetinu ceny.

Odpovědět na příspěvek

RE: Za ty prachy...

Autor: mk Muž

Založeno: 01.04.2008, 16:52

Jenže Sigmy nebo Tamrony nemají světelnost 2,8, robustní voděodolnou konstrukci, vyřešené odlesky...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Za ty prachy...

Autor: Mike Muž

Založeno: 02.04.2008, 17:00

K čemu je Ti taková světelnost u ultraširokáče? Stejně je potřeba přiclonit kvůli hloubce ostrosti, jinak fotka stojí za prd (viz ten pes). Jo, odlesky, to je jiná, to je fakt, ale pokud jsi trochu zdatnej v retuši a nepotřebuješ zvětšeninu 30x40, tak to vyřešíš. Robustní kontrukce je pro profíky, amatér si dá na výbavu sakra pozor.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Za ty prachy...

Autor: David Muž

Založeno: 03.04.2008, 17:24

Vždyť tohle taky neni objektiv pro amatéra, ale pro profíky (kde se navíc jaksi předpokládá full-frame, protože jinak tohle sklo ztrácí smysl).

Odpovědět na příspěvek

RE: Za ty prachy...

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 01.04.2008, 18:32

Ono to bohuzel u ultra-sirokych objektivu neni tak snadne. Jednak zminena Sigma sice ekvivalent ma, ale doprodava ho a jeho cena neni 1/3, ale jen o 1/3 nizsi. Navic kresebne a hlavne co se tyce geometrickeho zkresleni je bohuzel podstatne horsi. A Tamron je jeste o dalsich skoro 6.000Kc drazsi nez Sigma ...

Tim samozrejme nerikam, ze by nebylo pekne kdyby byl tento objektiv lepsi nebo levnejsi :)

Odpovědět na příspěvek

RE: Za ty prachy...

Autor: Martin Muž

Založeno: 01.04.2008, 18:32

Takhle vždycky povídají ti co nemají na originály a potřebují si ospravedlnit že koupili dobře..bez urážky. U objektivu jde i odolnost, přesné,, rychlé a tiché ostření atd.. A to člověk dostane (bohužel) pouze u Canonu.

Odpovědět na příspěvek

Cha, cha, cha

Autor: Mike Muž

Založeno: 02.04.2008, 16:56

Kecy, prdy, beďary... To je pravda, originál nemám, protože fotím na Nikon.

Odpovědět na příspěvek

USM ?

Autor: Mike Muž

Založeno: 02.04.2008, 17:03

Proč USM u takového ohniska, u toho je rychlý i pohon z těla (myslím na můj Nikon). Odolnost? Jestli jsi profík, tak jo, ale jinak viz moje odpověď výše.

Odpovědět na příspěvek

RE: USM ?

Autor: MarB Muž

Založeno: 03.04.2008, 10:39

A co třeba tichost? Odolnost se hodí vždy. Nechci schovávat foťák kvůli dešti. Další věc je životnost. Narozdíl od Sigmy nebo Tamronu je toto objektiv na celý život.

Jestli někdo čekal, že nebude aberovat a zkreslovat tak nejspíš nedržel moc širokáčů v ruce.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Za ty prachy...

Autor: Keryx Muž

Založeno: 04.04.2008, 09:07

vono jde o vic nez jen o to co pises a za ty prachy?
Takze to tvy "A to člověk dostane (bohužel) pouze u Canonu" plati vcetne neostrych rohu a aberace. Bohuzel Canon.
Ve srovnani s Zuikem 7-14 ktery taky neni nejlevnejsi ca.38.000,- je tenhle objektiv od Canonu opravdu vic nez predrazeny.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Za ty prachy...

Autor: asd. Muž

Založeno: 04.04.2008, 11:41

Samozrejme jedine a len a len u Canonu :-)

http://www.16-9.ne
t/lens_tests/canon14l2_ni
kon1424/nikon1424_canon14
l2_a.html

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Za ty prachy...

Autor: Ap Muž

Založeno: 04.04.2008, 18:30

Koukal jsem na ten odkaz a ten Nikon je teda jasně lepší. A to je to zoom. Nikonu ty širokáče vůbec jdou velmi dobře. I 17-35 mm od Nikonu je lepší než Canon 16-35mm II.

Odpovědět na příspěvek

na ty prachy nic moc

Autor: rt Muž

Založeno: 02.04.2008, 18:41
Odpovědí: 0

za ty prachy bych čekal světelněší objektiv a se žádnou soudkovitostí

Odpovědět na příspěvek

katastrofa

Autor: klingo Muž

Založeno: 03.04.2008, 21:05
Odpovědí: 2

za tie prachy tento objektív rozhodne nestojí,hlavne hneď prvý obrázok je úplná katastrofa,na to že ho tak ospevujú.Hold "L-ko je L-ko"aj keď to buhe šit budú ho vždy ospevovať.Fotky čo som videl zo sigmy 12-24 niesú o moc horšie a svetelnosť pri takýchto objektívoch je zbytočná,o rýchlom ostrení ani nehovorím-už na clone 5,6 je ostré všetko od 1m do nekonečna tak načo ostriť?Hlavné využitie je krajina a architektúra a tam sa aj tak ostrí čo najviac a na hyperfokálnu vzdialenosť.Mám zenitar a ten je vo väčšine parametrov lepší a hlavne stojí desatinu.

Odpovědět na příspěvek

RE: katastrofa

Autor: Ap Muž

Založeno: 04.04.2008, 18:23

Docela by mě zajímalo jaké fotky jste to viděl? Jestli to byly fotky z APS-C nebo z plného formátu? V tom je podstatný rozdíl.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: katastrofa

Autor: klingo Muž

Založeno: 05.04.2008, 15:23

sigma 12-24 je analogová,pozeral som skeny z filmu.Tak isto zenitar.Oboma mám možnosť fotiť takže viem o čom hovorím.

Odpovědět na příspěvek

totalni des

Autor: matej Muž

Založeno: 09.04.2008, 00:31
Odpovědí: 0

priznavam jako zarputilej Nikonista ze jedinou vec kterou canonum zavidim jsou jejich skla. Ovsem tenhle kousek je pri desivej. Jestli to nefotil nejaky silenec ktery neumi ani s kompaktem tak skutecne objektiv nema hodnotu ani Sigmy nedej boze Nikon 12-24 kterej mi pripada o stopro lepsi... a to je to ZOOM fujtajbl nikon.. Tak snad se nekdo jen spletl ve fotkach protoze za 50litru je to naprosta hnusota.

Odpovědět na příspěvek

Vysoce kruhová clona ?

Autor: Mike Muž

Založeno: 09.04.2008, 14:48
Odpovědí: 0

Pane Pihane, tak nevím, jestli 5 lamelová clona tohoto objektivu je vysoce kruhová. Já bych řekl, ře je to bída.

Odpovědět na příspěvek

Širokáče

Autor: David Muž

Založeno: 19.05.2008, 12:40
Odpovědí: 0

Hoj hoj, se přiznám, že většina diskuzí mě svou "hypotetičností" zlobí, proto málokdy diskutuji, tady by demo fotky zasloužily víc pozornosti, počasí a pěkné scény, vyfotit hnusnou scénu v hnusném počasí je těžký i se super sklem, ale autor recenze asi neměl čas jindy... Přidávám se k názoru, že to sklo je nadobyčejně dobré a kreslí krásně a kdo ho v ruce nedržel, prdlačku o tom ví :-) Ale nevlastním ho, jen jsem s ním fotil. Zatím mi díky fullframe stačí 24 TS-E, který venku používám a jsem spokojenej. Až budu potřebovat extrémnější ohnisko, budu dumat, ale diskutovat o něčem co jsem v ruce nedržel mi přijde jak u Švejků :-)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: