Objektiv Nikon AF-S DX 12-24mm f/4G IF-ED v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze

Objektiv Nikon AF-S DX 12-24mm f/4G IF-ED v praxi

12. dubna 2007, 00.00 | Přípravy na africkou fotoexpedici nás donutily zajistit si také nějaký pořádný širokoúhlý objektiv. Pro Nikon je zde několik variant, ale my vybrali jeden z prvních DX objektivů Nikonu. Na expedici splnil svůj účel a my nyní dali dohromady fotografie, které jsme s ním pořídili, a zkušenosti, které jsme nabyli.

{Popis a hodnocení}

Přípravy na africkou fotoexpedici nás donutily zajistit si také nějaký pořádný širokoúhlý objektiv. Pro Nikon je zde několik variant, ale my vybrali jeden z prvních DX objektivů Nikonu. Na expedici splnil svůj účel a my nyní dali dohromady fotografie, které jsme s ním pořídili, a zkušenosti, které jsme nabyli.

Co jsou DX objektivy?
Objektiv AF-S DX Nikkor 12-24 mm f/4 G IF-ED byl prvním z nové řady DX, která je určena výhradně pro DSLR s APS (označení Nikonu je DX) snímačem. Tyto zrcadlovky nabízejí díky ořezovému faktoru menší úhel záběru než kinofilmové přístroje (nebo DSLR se snímačem o velikosti kinofilmu) se stejným objektivem. To nám pomáhá při používání teleobjektivů, kdy dosáhneme většího přiblížení, ale problém nastává u širokoúhlých objektivů. Možnosti, jak tuto situaci vyřešit, jsou dvě. Můžeme vyrobit objektiv (určený i pro kinofilm) s ještě kratší ohniskovou vzdáleností, ale to přinese zvětšení rozměrů a ceny. Alternativou je tak výroba objektivů, které nepokryjí celou plochu kinofilmového políčka, ale stačí pro APS snímače. Díky tomu jsou rozměry i cena objektivu menší a přijatelné. Pokud takový objektiv nasadíme na kinofilmovou SLR nebo DSLR se snímačem o velikosti kinofilmu, dočkáme se extrémní vinětace, ve většině případů úplného oříznutí okrajů snímku.
Pokud tedy nasadíme objektiv s rozsahem ohnisek 12-24 mm na DSLR s APS snímačem, získáme stejný úhel záběru jako na kinofilmu s objektivem 18-36 mm (přepočítanému rozsahu říkáme ekvivalent kinofilmu atp.).

Technické parametry
Objektiv je složen z 11 elementů v 7 skupinách. Rozsah ohnisek by měl nabídnout úhel záběru cca 99° – 61°, při použití na DSLR s DX snímačem (D200, D100, D80, D70, D40 atd).
Světelnost F4 je konstantní po celém rozsahu zoomu. Maximální nastavitelné clonové číslo je F22. Clona je složena ze 7 lamel. Zkratka ED (Extra Low Dispersion) označuje použití skel, která mají zlepšit kvalitu obrazu a zejména redukovat chromatickou aberaci.
Minimální zaostřovací vzdálenost je 30 cm po celém rozsahu zoomu. Maximální poměr zvětšení je tedy cca 1/8,3, což objektiv zcela vylučuje z kategorie makro. K objektu se sice dostaneme velmi blízko, ale velký úhel záběru nám znemožní pořízení makrofotografie.
Systém interního zaostřování (zaostřování se nijak neprojevuje na rozměrech objektivu, přední člen se nevysunuje ani neotáčí) využívá ultrazvukové motorky SWM (Silent Wave Motor), což zajišťuje rychlý a hlavně velmi tichý chod. Výhodou tohoto systému je také možnost manuální korekce
. Průměr objektivu je 82,5 mm a délka 09 mm. Hmotnost je cca 485 g. Na objektiv můžeme nasadit klasické filtry s průměrem 77 mm před přední čočku. Součástí dodávky je i vykrojená sluneční clona.

 

Konstrukce
Objektiv je oproti zdání poměrně robustní a rozhodně nepůsobí nijak "plastově". Právě zde se také projevuje cenový rozdíl od konkurenčních objektivů, jako je Sigma nebo Tokina. Větší rozměry objektivu jsou také způsobeny poměrně širokým držákem filtrů, který musí být široký, aby filtry nezpůsobovaly vinětaci.
Předním prstencem nastavujeme ohniskovou vzdálenost a menším prstencem, který je blíže k tělu fotoaparátu, zaostřujeme. Příjemné je okénko, kde můžeme rychle vidět, na jakou vzdálenost jsme zhruba zaostřili.
I když se při zaostřování přední člen nevysunuje ani neotáčí, tak objektiv není zcela utěsněný. Přední část, uvnitř držáku filtrů, se při zoomování vysunuje. Ačkoliv to není přímé riziko a uvnitř objektivu jsou jistě prachotěsné zábrany, jistotě přidá používání ochranného filtru (je to samozřejmě optika navíc, ale při běžném fotografování nemáme šanci rozdíl zjistit).

Ostření
Jak již napovídá zkratka AF-S a informace o SWM motorcích, objektiv má vlastní pohon zaostřování. Díky tomu je ostření poměrně rychlé a díky SWM také velmi tiché. Nerušíme tak okolí nepříjemným bzučením obyčejných motorků nebo vestavěného pohonu v DSLR.
Velkou výhodou je také možnost manuální korekce automatického zaostřování. Provedeme to jednoduše posunem zaostřovacího prstence (při současném namáčknutí spouště, opětovné namáčknutí by opět aktivovalo AF). Nemusíme tak rychle nahmatávat přepínač AF/MF. U klasických objektivů bez této možnosti je poloha zaostřovacího prstence pevně dána automatickým zaostřováním a klade mechanický odpor (resp. bez poškození).
U širokoúhlých objektivů jsou nároky na přesné zaostření výrazně menší než u makro a teleobjektivů. Širokoúhlé objektivy mají velkou hloubku ostrosti a poměrně malý rozsah zaostření (resp. vystačí s hrubším krokováním).

Kvalita obrazu
Od objektivu můžeme očekávat velmi dobré výsledky. Rozlišení detailů je na velmi uspokojivé úrovni. Nejlepších výsledků dosáhneme okolo clony F9. Na nejmenším a největším clonovém čísle F4, resp. F22, je ostrost slabší, ale stále je obraz dobrý. Příjemné je to, že úroveň ostrosti je velmi podobná na nejkratším i nejdelším ohnisku.
U konkurenčního objektivu Tokina 12-24 mm se v silné míře projevuje chromatická aberace, což ovšem není případ tohoto objektivu. Na nejmenším clonovém čísle je slabší chromatická aberace patrná, ale pouze v rozích. S rostoucím clonovým číslem však rychle klesá na téměř zanedbatelnou úroveň. Nepříjemných fialových a zelených efektů se tak můžeme dočkat opravdu jen v samotném kraji snímku na kontrastních přechodech. Na zmenšeném snímku ji však těžko zaznamenáme.
Počítat musíme i s menší vinětací, tedy ztrátou světla v rozích. Ta je nejhorší na nejmenším clonovém čísle, kdy v určitých scénách může být patrná i bez hledání. To se týká hlavně scén, kdy jsou v rozích světlé plochy. Pokud přicloníme, vinětace mizí. Stačí i posun z F4 na F5,6.
Důležitou vlastností širokoúhlých objektivů je také zkreslení obrazu. Na nejdelším ohnisku je takřka nepatrné. Na nejkratším ohnisku narazíme na přijatelnou soudkovitost. Stejně jako u ostatních širokoúhlých objektivů si ale musíme dávat pozor na umístění objektů u okrajů snímku, kde budou deformovány. Z rovných linií se stávají zahnuté křivky a obličeje lidí jsou nezvykle protáhlé. To je však daň za to, že máme tak velký úhel záběru.

Výřezy ze středu testovacího obrazce

12 mm 24 mm
f4
f9
f22

Závěr
Oproti konkurenci, např. Tokině 12-24 mm, nabízí tento objektiv lepší kvalitu obrazu (v porovnání s Tokinou je nejmarkantnější rozdíl u chromatické aberace), ale obrovskou nevýhodou je jeho cena. Ta je oproti Tokině 12-24 mm nebo Sigmě 10-20 mm takřka dvojnásobná. V maloobchodech seženeme Nikon 12-24 mm za cenu lehce převyšující 30 tisíc korun včetně DPH. To je za objektiv určený pouze pro DSLR s malým snímačem poměrně mnoho.

[-more-]{Živé fotografie}

Živé fotografie
uveřejněné snímky nebyly nijak upravovány. Kliknutím na náhled otevřete originální rozlišení.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Ach ta čeština

Autor: Ondřej Muž

Založeno: 12.04.2007, 10:15
Odpovědí: 2

"Přípravy na africkou fotoexpedici nás donutili...' - rve mi to oči, takové chyby dělají ZATÍM (snad) mé děti ve 3., 4. třídě.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ach ta čeština

Autor: Hájek Martin Muž

Založeno: 12.04.2007, 10:56

Dobry den,
ano, mate samozrejme pravdu! Opravdu nepekna hrubka. Jiz jsme to opravili...dekujeme za upozorneni a omlouvame se!
(A propo, za meho mladi byla ve 3. - 4. tride ZS vyjmenovana slova, pricesti minule -li/-ly az o dost pozdeji...:-) )

Mejte se fajn
S pozdravem
M.H.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Ach ta čeština

Autor: Ondřej Muž

Založeno: 12.04.2007, 11:11

proto taky píšu "zatím", protože to ještě nebraly (děti).

Odpovědět na příspěvek

Důkaz

Autor: Jiřík Muž

Založeno: 12.04.2007, 14:22
Odpovědí: 2

Další důkaz toho, že dobrý objektiv dobrého fotografa neudělá. Kvalitním fotkám bych aberaci i vinětaci z laciné tokiny klidně odpustil, koukat na špatné fotky ve špičkové technické kvalitě je o ničem.

Odpovědět na příspěvek

RE: Důkaz

Autor: pepe Muž

Založeno: 13.04.2007, 14:29

Hm, umění je pojem relativní, kouk jsem na Vaše stránky...

Odpovědět na příspěvek

RE: Důkaz

Autor: radoslav Muž

Založeno: 15.04.2007, 15:37

Koukl jsem na vašem webu: Východní Slovensko a fotografie mají taky technicky špatnou kvalitu, navíc velká část focena na přímém poledním světle. Z mého pohledu škaredé, líbí se mi každá pátá. Nefotím nijak skvěle, ale pokud bych jako vy psal, cituji: "Další důkaz toho, že dobrý objektiv dobrého fotografa neudělá. Kvalitním fotkám bych aberaci i vinětaci z laciné tokiny klidně odpustil, koukat na špatné fotky ve špičkové technické kvalitě je o ničem. "
.... tak bych taky trošku fotit mohl umět. Na všechny galerie jsme se nedíval, stačila mně jedna a odradila mně. Berte to jako můj subjektivní pocit z vašich fotek.

Odpovědět na příspěvek

Chyby

Autor: Tomáš X. Muž

Založeno: 12.04.2007, 15:07
Odpovědí: 5

Koukám třeba na předposlední fotku (Nikon-12-24_r_38.jpg), zdá se mi neostrá a vidím f=13mm, F6.3, 1/160s., ISO 250 a režim "P". Omlouvám se za impertienci, ale to učíte lidi fotografovat zrcadlovkou a necháváte v krajině clonu na automat??? (Možná že by to z výpočtu DOF i stačilo, hyperfokální vzdálenost je 1,34 m, ale ultraširokáče se nechovají jako ideální čočka.) Na prvních fotkách je to v pořádku, ISO i clona optimální. Přesto však že by byl tenhle kus do krajů nějak ostřejší, než moje Sigma 10-20, to není. Taky je hezky vidět logika matrix expozice D80-ky, kterou jste korigovali zcela správně:
a) pokud je dynamický rozsah scény větší, než fotoaparátu, nepodexponovává a nezachraňuje přepaly, korekce je na uvážení fotografa
b) pokud je blízko středu fotky velký tmavý stín nebo tmavý objekt a má zůstat tmavý, musí se do 0,66 - 1,3 EV záporné korekce, jinak ho udělá světle šedý a zbytek vypálí.
V ostatních případech se chová matrix optimálně a předvídatelně.

Odpovědět na příspěvek

RE: Chyby

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 12.04.2007, 16:04

Menil jsem D70 za D80 a bojoval jsem s matrix merenim, experimentoval s rezimy, ale nic fotoaparat nedonutilo exponovat tak, aby vzdy zachranil prepaly. Musim podotknout, ze tato zmena mi stale prilis nevoni (i kdyz chapu jeji smysl), radeji bych zustal u systemu, ktery mela D70.

Odpovědět na příspěvek

RE: Chyby

Autor: pepe Muž

Založeno: 13.04.2007, 14:49

Hm, a kde se vyčte, že fotograf třeba nechtěl mít ostrou jen palmu? Páč krajina musí mít co největší DOF? Teď teda nemyslim konkrétně třeba tuhle fotku, ale zdá se mi, že koníčk spousty "fotografů" je (kromě magických slůvek 1:1 a následného šmrdlání nosem po monitoru s 95dpi po fotce cca 1x2m)vrhnout se na tech.data z foťáku (někdy mam pocit, že na fotku ani nekouknou). Inu, digitální doba. Něco jako v audiu "hele, co máš za hudbu mě nezajímá, ale ta komprese, čims to proboha dělal?" :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Chyby

Autor: Tomáš X. Muž

Založeno: 14.04.2007, 20:54

pepe, v režimu "P" se fotograf vzdává rozhodování o DOF, no a náhodná hloubka ostrosti nesouvisí s digitální dobou ani s přehnaným technokratismem, takže jste v té "obraně" či snad "opozici za každou cenu" trochu šlápnul vedle. (opomiňme nepraktickou možnost opakovaného losování jiné dvojice clona-čas). Nicméně chápu, že fotka může být výběrem z výsledků nikoliv lektorů, ale frekventantů.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Chyby

Autor: pepe Muž

Založeno: 16.04.2007, 08:17

O režimu P jsem nenapsal ani slovo. Třeba viděl, co mu hází program za clonu a vyhovovalo mu to. Já bych moh (i když to nedělám), používat P se shiftem, takže bych o DOF kupodivu rozhodoval.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Chyby

Autor: pepe Muž

Založeno: 16.04.2007, 08:22

Jo teď jsem si všim závorky:-) No to nepraktický losování spočívá v pootočení dial kolečka. Já to spíš myslel obecněji, asi mě ty věčné rady (nemyslim přímo Vás), nadzvedly:-) (mimochodem, nebýt tam možnost zjistit, že to bylo foceno P, tak víme prd, co chtěl básník říci). Takže s digi dobou to souvisí (pokud nepoznáte režim i z kinofilmu:-))

Odpovědět na příspěvek

protisvetlo

Autor: Karlik Muž

Založeno: 14.04.2007, 08:36
Odpovědí: 0

bohuzel autor nejak pozapomel na test objektivu v protisvetlu...

Odpovědět na příspěvek

Tokina

Autor: Ivosz Muž

Založeno: 14.04.2007, 22:41
Odpovědí: 0

"Objektiv je oproti zdání poměrně robustní a rozhodně nepůsobí nijak "plastově". Právě zde se také projevuje cenový rozdíl od konkurenčních objektivů, jako je Sigma nebo Tokina."
Sigmu moc neznám, ale s tou Tokinou je to lehký ústřel. Právě Tokina je známá svou festovostí, možná má jiné chyby, ale určitě ne plastovou konstrukci. Než něco autor napíše, měl by si to ověřit. Mimochodem hmotnost toho Nikonu je jak uvádíte 485 g zatímco té Tokiny 570 g, takže je i těžší.

Odpovědět na příspěvek

polarizační filtr

Autor: Honza Muž

Založeno: 16.04.2007, 00:49
Odpovědí: 0

Jaký polarizační filtr je na objektiv vhodné nasadit a kde se dá sehnat?

Odpovědět na příspěvek

Drobná chybka

Autor: Fialka Muž

Založeno: 17.04.2007, 17:10
Odpovědí: 0

"Nejlepších výsledků dosáhneme okolo clony F9. Na nejmenším a největším clonovém čísle F9, resp. F22, je ostrost slabší, ale stále je obraz dobrý."
Nejlepší výsledky okolo nejmenší clony... chi chi.. další autorův test čtenářovy pozornosti :-)

Odpovědět na příspěvek

Kvalita

Autor: ubekam Muž

Založeno: 09.08.2007, 14:03
Odpovědí: 1

Sice je to čtvrt roku , co se zde vedla diskuze k tomuto článku , ale já právě teď uvažuji o koupi širokáče a proto se zpětně protloukám recenzemi .
Prohlídl jsem si reálné fotografie a musím konstatovat , že jsem velice překvapen ( nemile ) , co předvádí objektiv s cenou nad 30 000 ,- Kč . Pokud tohle mám brát jako opticky lepší širokáč , děsím se už předem toho , co mám očekávat od levnější konkurence ( Sigma , Tokina ) . Okraje snímků jsou otřesné a středové partie - nic mimořádně lepšího , nežli mi dává můj seťák ........ Snímky s clonou 8 bych si rozhodně představoval ostřejší , nežli nám bylo ukázáno .
Pokud mám od širokáče očekávat tohle , přestávám na něj mít chuť . To je tato daná optická kvalita daní za větší úhel záběru ?

Odpovědět na příspěvek

RE: Kvalita

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 13.08.2007, 16:02

Odpoved zni: ano. Konstrukcne nejjednodussi jsou objektivy okolo 50 mm, staci se podivat na jejich rozmery (i cenu). Teleobjektivy i sirokouhle objektivy pak musi mit slozitejsi optiku, nemluve o extremech jako jsou ohniska 12 mm apod. Nelze se pak divit tomu, ze kvalita nebude omracujici. Myslim ale, ze konkretne u tohoto Nikonu je kvalita dostacujici. Otazkou je, zda-li za urcity posun kvality od levnejsich sirokouhlych objektivu zaplatit temer dvojnasobnou cenu. Pokud na to mate, tak ano. Pokud musite setrit, je to na zvazenou.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: