Poladroid v0.9.5: Tip na zajímavý freeware pro simulaci vzhledu Polaroid fotografií - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Poladroid v0.9.5: Tip na zajímavý freeware pro simulaci vzhledu Polaroid fotografií

17. března 2009, 06.00 | Programátor Paul Ladroid před časem vyvinul velmi zajímavý prográmek na simulaci charakteristického vzhledu fotografií, pořízených pomocí legendárních fotoaparátů Polaroid. I když je tento software určen především pro zábavné použití, jsou jeho výsledky značně věrohodné. A to nejlepší nakonec: tento program je k dispozici zcela zdarma.

Asi všichni jsme někdy něco zaslechli o svého času kultovním fotoaparátu Polaroid, jenž sloužil k téměř okamžitému zhotovení papírových fotografií. Jeho věhlas byl největší v dobách před drtivým nástupem technologie digitální fotografie, která společnost Polaroid (a mnohé další společnosti produkující filmové materiály) vytlačila až na pomezí ekonomického bankrotu. Více informací o Polaroid technologii a filmových materiálech daného výrobce můžete nalézt například ZDE nebo ZDE.

Jeden z exemplářů legendárních Polaroid fotoaparátů

Pro ty z vás, kterým učaroval originální vzhled Polaroid fotografií se objevila – vedle časově poměrně náročné laborace ve Photoshopu (nicméně do Photoshopu se dají stáhnout například tyto povedené akce ze stránky www.rawimage.deviantart.com: link na stažení je ZDE) – lákavá alternativa: freewarový prográmek Poladroid v0.9.5 (označení momentálně dostupné verze).

Je třeba hned na začátku zdůraznit, že tento software je vhodný spíše pro zábavné použití, přesto dosahuje zajímavých výsledků. Koneckonců, naší shovívavost si tento "prográmek" jistě zaslouží už tím, že je možné si jej stáhnout zdarma (viz ZDE). (Nicméně pokud se vám bude daný produkt líbit, můžete jeho autora dobrovolně finančně podpořit).

Jak program pracuje?

Jednoduše. Stačí si ho po stažení nainstalovat a po spuštění myší přetáhnout vybranou fotografii na k tomu označené místo („Drag and Drop you here“). Poté asi po 10 vteřinách vyskočí další okno programu s danou fotografií, která se – podobně jako ve skutečném Polaroid procesu – postupně dobarvuje. Proces „dovyvolávání“ fotografie můžeme urychlit chycením náhledu fotografie kurzorem myši a následným „zatřepáváním“ (poté, co je procesing fotografie u konce, objeví se na náhledu snímku červená značka). Výsledná upravená fotografie je téměř dokonalou digitální napodobeninou dřívějších polaroidových snímků (např. charakteristická vinětace obrazu, vybledlé barvy či rámeček se stylovou texturou papíru).

Ovládání programu Poladroid v0.9.5 je snadné. Stačí vybranou fotku v počítači přetáhnout myší na určené místo rozhraní a program poté sám spustí úpravu.

V nastavení Poladroid v0.9.5 je možné si ve třech záložkách dialogu („Destination folder“, „Image“, „Postprocessing“) navolit cílovou složku pro ukládání upravených fotografií (defaultně je nastavena složka „Plocha“), způsob grafické rotace náhledových oken upravovaných snímků, autorotace snímku dle Exif informací, akustické upozornění na hotovou úpravu fotografie, druh textury okrajů obrázku, simulace otisků prstů na okrajích snímku či intenzitu vinětace snímků.

Určitým omezením je, že Poladroid v0.9.5 si zatím umí poradit pouze se snímky ve JPEG formátu. Rovněž může být pro uživatele značně prekérní ořez původního snímku do výsledného čtvercového formátu Polaroid „papíru“. Pozitivem oproti tomu je ovšem schopnost ukládat upravené fotografie ve více než dostatečném rozlišení pro tisk (400 dpi).

V menu programu lze také nalézt přímý odkaz na skupinu Polaroid snímků na fotografickém portálu Flickr.com, kam je možné uploadovat vytvořenou napodobeninu a kde je také možné si prohlédnout stovky podobně stylizovaných snímků, vyprodukované různými uživateli pomocí daného programu.

Proces zpracování fotografie trvá v programu Polaroid v0.9.5 trvá cca 10 vteřin.

Zkrátka je vidět, že se autor Paul Ladroid snažil maximálně napodobit charakteristický proces tvorby a zacházení s Polairoid snímky (například na jedno otevření programu lze upravit pouze 10 snímků, což symbolizuje průměrnou výdrž původních Polaroid zásobníků ve fotoaparátech). Všechny tyto „vychytávky“ mohou být pro Polaroidem „neokouzlené“ uživatele někdy krapet otravné a zdržující (trpělivost je zde opravdu zapotřebí...), jinak tomu asi bude s ctiteli daného přístroje. Výsledná simulace Polaroid fotografií je značně vydařená, za což si celkově Poladroid v0.9.5., přes všechny své dílčí neduhy, zaslouží kladné ohodnocení.

Po zpracování fotografie se otevře náhledové okno a snímek se jakoby digitálně “dovyvolává”.

Proces “dovyvolávání” fotografie můžeme virtuálně urychlit chycením náhledu fotografie kurzorem myši a následným protřepáváním (vtipné že?).

V menu Poladroid v0.9. je možné si otevřít dialog „Settings“(Nastavení), kde lze navolit a upravit některé funkce programu