Canon EOS 70D v testu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

IDIF

 

Kde se koná výstava fotografií Luďka Vojtěchovského?

V dnešní soutěži hrajeme o:



Recenze - fotoaparáty

Canon EOS 70D v testu

24. září 2013, 10.11 | Tato výkonná a pružně použitelná digitální zrcadlovka „střední třídy“ či „poloprofesionální kategorie“ výborně poslouží náročným uživatelům, zejména pokud také natáčejí Full HD video a využijí integrovanou Wi-Fi jednotku, ale i začínajícím nadšeným fotografům. Využívá inovativní zobrazovací technologii a nabízí funkce vhodně podporující individuální tvůrčí přístupy.

 

Canon EOS 70D jsme si představili dvěma základními články, které si můžete otevřít v nových oknech. Nejprve to bylo první představení Canon EOS 70D s Wi-Fi, které jsem publikoval 2. července 2013 a které obsahuje mimo jiné i tabulku s přehledným srovnáním vybraných základních údajů modelů 70D a 7D, a 16. července po tiskové konferenci Canon následoval článek Canon EOS 70D na chvíli v ruce s některými podrobnostmi, zaměřený hlavně na jedinečnou technologii snímače Canon Dual Pixel CMOS AF a inovativní hybridní systém automatického zaostřování jako takový.

 

Tato recenze je tedy vlastně třetím dílem pomyslného seriálu a je logicky zaměřena především na test obrazové kvality. Nikoli ale výhradně. Samozřejmě obsahuje i vybrané detaily, podrobnosti a postřehy z testu. Ale pro získání celkové představy o zrcadlovce EOS 70D jsou důležité všechny tři články. Pro test jsem použil nový základní setový zoom EF-S 18–55 mm 1:3,5–5,6 IS STM, zoom EF 17–40 mm 1:4L USM a objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM. Otestovat jsem mohl i nové zoomy EF-S 18–135 mm 1:3,5–5,6 IS STM a EF-S 55–250 mm 1:4,5–5,6 IS STM, pro které ale připravuji samostatné recenze. 

 

Canon EOS 70D v testu

 

Canon EOS 70D podrobněji

 

Fotoaparát budí velkou pozornost především díky novému hybridnímu autofokusu, který umožňuje pracovat oběma základními metodami: s detekcí kontrastu i fázovou detekcí. Jak lze stručně a věcně popsat jeho novou technologii, využívající také unikátní APS-C senzor Canon Dual Pixel CMOS AF? Zatímco signál ze světlocitlivých buněk snímače je veden do 14bitového AD převodníku k digitalizaci a odtud směřuje do obrazového procesoru DIGIC 5+ propojeného s paměťmi DDR SDRAM, signál z pixelů vyhrazených pro hybridní systém automatického zaostřování je propojen s jednotkou senzoru autofokusu TTL-CT-SIR s 19 křížovými AF body, které mají ve středové oblasti výjimečnou citlivost při f/2,8.

 

Systém „Dual Pixel Hybrid AF“ integrovaný do obrazového snímače je aktivní v 80 % jeho plochy směrem od středu ke krajům. Pixely blíže u okrajů čipu se pro autofokus nepoužívají z technických důvodů, nicméně i ony mají stejnou strukturu duálních fotodiod. Senzor nového typu umožňuje používat rychlé a plynulé automatické ostření založené na fázové detekci při fotografování s živým náhledem na displeji a při pořizování videozáznamů.

 

Přestože má snímač formátu APS-C přes 20 milionů obrazových bodů a celkem přes 40 milionů fotodiod, výrobce ujišťuje, že se zaměřuje na optimální velikost pixelů a na efektivní zvládnutí míry i charakteru obrazového šumu i u vysokých hodnot citlivosti ISO. A i při natáčení videa systém použitý u modelu EOS 70D zvládá snížit moaré, barevné i jasové, a také vinětaci – tmavnutí obrazu směrem do rohů zejména při plném odclonění objektivu.

 

Systém automatického zaostřování je skutečně důmyslný a velmi propracovaný a nabízí všechny standardní režimy: inteligentní, jednosnímkové a také inteligentní průběžné automatické zaostřování, nechybí ani funkce detekce tváří v záběru. A umožňuje velmi pohotově a intuitivně vybírat AF zóny a jednotlivé body: automatický výběr 19 bodů AF, ruční výběr jednoho bodu AF a ruční výběr zónového AF a k dispozici je i prediktivní autofokus.

 

tlačítko pro výběr zón/bodů AF

 

Fotoaparát má oproti předešlému modelu poblíž spoušti a předního otočného voliče tlačítko pro výběr mezi zónami autofokusu. Volbu provádíme cyklicky, opakovaným stiskem tohoto tlačítka. Je to velmi praktické rozšíření tradičního pružného a pohotového výběru bodu autotokusu dvěma prsty, aniž by fotograf musel oddálit oko od hledáčku a byť na chvíli přestat sledovat scénu. Nové řešení je spřaženo s uživatelskou funkcí výběru režimu oblasti autofokusu C.Fn II-7.

 

C.Fn II - 7

 

Nechybí ani mikronastavení AF. To je řešeno uživatelskou funkcí C.Fn II-13, má rozsah ±20 kroků, umožňuje nastavit všechny objektivy podle stejné hodnoty, nastavit jednotlivě až 40 objektivů a nastavení uložit podle sériových čísel. Možné je samozřejmě i manuální zaostřování.

 

shora

 

Otočný volič režimů se otáčí kolem-dokola, tedy – nemá zarážku, od které je třeba se opět vrátit zpět přes všechny volby k té, která je na opačné straně ovladače, a má uprostřed tlačítko pro uvolnění zámku, který zaručuje, že vybraný režim nechtěně změníme, aniž bychom to zpozorovali. Nabízí inteligentní automatiku A+, automatiku bez použití blesku, tvůrčí automatiku CA, nově upořádanou sadu scénických programů s výběrem v menu (Portrét, Krajina, Zblízka, Sporty, Noční portrét, Noční scéna z ruky, HDR), pružnou programovou automatiku P, program s prioritou času expozice Tv (1/8000–30 s), program s prioritou clonového čísla Av, režim s ručním nastavením všech parametrů expozice M, dlouhé časy expozice B a jednu pozici pro uložení uživatelského nastavení C. A pod voličem režimů je páčka pro zapínání a vypínání přístroje. Pravá strana horní stěny obsahuje styvový displej s možností podsvícení a tlačítka pro rychlé volby důležitých funkcí a změny parametrů, přední otočný ovladač a spoušť.

 

zadní stěna

 

Zadní stěna s výklopným dotykovým displejem a ovládacími prvky. Jejich rozložení a řešení v základu vychází z modelu EOS 60D, jehož recenzi si můžete pro srovnání a připomenutí otevřít v novém okně, ale doznalo řady změn. Vlevo nad displejem a pod otočným voličem režimů jsou dvě tlačítka pro přístup do menu fotoaparátu a různá zobrazení informací na obrazovce. Pravé části zadní stěny dominuje osmipásmový multiovladač, sdružující otočný volič a tlačítko SET. Zatímco trojice tlačítek vpravo nahoře (aktivace AF, zámek expozice, volba bodů AF + v režimu prohlížení zvětšování a zmenšování obrazu) je řešena dlouhodobě stejně, nově jsou uspořádána tlačítka pro mazání a prohlížení snímků, vstup do rychlé nabídky s možností pohotově volit potřebné funkce a měnit nastavené hodnoty a parametry expozice... 

 

detail - přepínač na režim s živým náhledem a snímání videa

 

... a tlačítko pro zahájení a ukončení videozáznamu je doplněno přepínačem z režimu fotografování s živým náhledem na obrazovce do režimu snímání videa, což je současné standardní a velmi praktické řešení.

 

blesk

 

Integrovaný výklopný blesk má maximální dosah 12 m (100 ISO) a zajišťuje pokrytí zábleskem až do ohniskové vzdálenosti 17 mm (ekvivalent pro 35mm kinofilm: 28 mm). Nabízí režimy automatický, manuální a integrovaný vysílač Speedlite a pro snížení efektu červených očí.

 

LCD - blesk

 

Kompenzace expozice s bleskem má rozsah ±3 EV, zajištěna je i synchronizace na druhou lamelu závěrky. Přístroj má samozřejmě aktivní sáňky pro externí blesky, které umožňují i bracketing expozice a další funkce a využití.

 

automatická optimalizace jasu

 

Funkce automatické optimalizace jasu je řešena standardně, ...

 

sada obrazových stylů

 

... stejně jako sada obrazových stylů s možností uživatelsky upravovat základní parametry snímků. Některé možnosti jsou jako vždy předvedeny níže, v sekci s výběrem zkušebních snímků.  

 

sada tvůrčích efektů/filtrů v normální nabídce

 

Samozřejmě nechybí sada tvůrčích efektů/filtrů, zde zobrazena v normální nabídce, kdy lze digitální efekty uplatnit na už pořízené snímky.

 

sada tvůrčích efektů/filtrů v

 

A zde je sada tvůrčích efektů/filtrů v "rychlém menu", respektive v živém náhledu. Efekty lze dodat už pořízeným snímkům, ale v režimu s živým náhledem na obrazovce lze efekty uplatnit i na pořizované snímky. 

 

hledáček: měkká očnice okuláru a dioptrická korekce

 

Hledáček využívá optický hranol, má svislé i vodorovné pokrytí záběru přibližně 98 % a zvětšení obrazu přibližně 0,95×. Dioptrická korekce okuláru má rozsah-3 až 1 dioptrii. Matnice je pevná s transmisivním panelem LCD.

 

umělý horizont v hledáčku

 

Hledáček umožňuje náhled hloubky ostrosti pomocí tlačítka kontroly hloubky ostrosti a zobrazuje také virtuální vodováhu, elektronický horizont. Byť je ve zjednodušené podobě oproti řešení na displeji, je to praktická a užitečná funkce, hlavně pokud fotografujeme bez stativu s libelami.

 

výklopný a otočný displej

 

Dotykový displej typu TFT LCD Clear View II je umístěný na výklopném a otočném panelu s bočním kloubem. Má délku úhlopříčky 7,7 cm (3 palce), poměr stran 3:2, rozlišení přibližně 1,04 milionu obrazových bodů, pokrytí přibližně 100 %, 170° pozorovací úhel vodorovně i svisle a antireflexní povrchovou úpravu s pevnou strukturou, odolnou proti vytváření šmouh.

 

zobrazení na LCD

 

Umožňuje nastavení jasu v rozsahu sedmi úrovní, zobrazuje i různé pomocné prvky včetně linií pro usnadnění přesné kompozice a pozice záběru vůči rámu obrazu a samozřejmě také nabídku rychloovladače pro nastavení fotoaparátu.

 

ovládání dotykem

 

A samozřejmě umožňuje intuitivní dotykové ovládání, které má dva režimy, standardní a citlivý. Dotykové ovládání ale také může být zcela vypnuto, přirozeně, a fotoaparát můžeme ovládat plně tradičním způsobem.  

 

slot pro paměťovou kartu

 

Data je možno ukládat na paměťové karty SD, SDHC i SDXC. Přístroj má jeden slot, uživatel tudíž nemůže ukládat třeba snímky ve formátu JPEG na jednu kartu a RAWy nebo videoklipy na druhou.

 

konektory

 

Pro tradiční připojení k počítači nebo fotografické tiskárně je fotoaparát vybaven rozhraním USB 2.0, které je současně také videovýstupem (PAL/NTSC), pro připojení k HDTV má výstup mini HDMI kompatibilní s HDMI-CEC a nechybí ani konektor pro externí mikrofon – stereofonní zdířka 3,5 mm. Díky zabudované jednotce Wi-Fi umožňuje bezdrátovou komunikaci přes notebook, tablet nebo smartphone, možné je bezdrátově přenášet a okamžitě sdílet snímky, ale také dálkově fotoaparát ovládat pomocí počítače PC nebo Mac, tabletu nebo i smartphonu.

 

baterie

 

Základním zdrojem energie je 7,2V lithium-iontový akumulátor LP-E6 s kapacitou 1800 mAh, který umožňuje pořídit až 920 snímků (podle norem CIPA). Připomeňme, že dokoupit je možno adaptér pro napájení z elektrické sítě a bateriové madlo s ovládacími prvky pro pohodlné snímání na výšku, které jsme si představili ve druhém článku o EOS 70D. Z hlediska zdroje energie umožňuje bateriový grip prodloužit výdrž fotoaparátu na dvojnásobek při použití dvojice lithiových akumulátorů LP-E6, ale pomocí přibaleného adaptéru je také možno použít šest tužkových napájecích článků (AA), ať už primárních, anebo NiMH akumulátorů, podle přání uživatele. 

 

bayonet

 

Uživatel může přirozeně vybírat ze široké nabídky volitelného příslušenství. Kromě výše zmíněného jsou to především výměnné objektivy. Objektivy ovšem tvoří zcela samostatnou oblast příslušenství a z určitého hlediska ani žádným příslušenstvím nejsou – vždyť tělo zrcadlovky bez objektivu není ani kompletní fotoaparát. Připomeňme také, že technologie Dual Pixel CMOS AF je kompatibilní se 103 objektivy typu EF a EF-S. A samozřejmě: koeficient pro přepočet ohniskové vzdálenosti na 35mm formát je 1,6×. Další velkou skupinou příslušenství jsou externí blesky Speedlite a pak jsou to třeba dálková ovládání, jako spoušť RS-60E3 nebo ovladač RC-6, GPS jednotka GP-E2, oční mušle Eb, dioptrická korekční čočka řady E, nástavec okuláru EP-EX15II, úhlový hledáček C, anebo kožené pouzdro EH21-L nebo řemínek na ruku E2.

 

Využití rozhraní Wi-Fi

 

Funkce bezdrátové sítě LAN fotoaparátu umožňuje odesílat snímky na kompatibilní fotografickou tiskárnu s Wi-Fi rozhraním, do webových služeb, jiných fotoaparátů, tabletů, notebooků nebo chytrých mobilních telefonů, ale také dálkové ovládání fotoaparátu přes EOS Remote (tablet nebo mobil pak slouží jako dálkový ovladač se živým náhledem na větším displeji a umožňuje ovládat ostření a ovlivňovat parametry expozice jako je rychlost závěrky, clonové číslo, citlivost ISO nebo kompenzace expozice), s využitím EOS Utility lze využívat velký monitor nebo displej laptopu a snímky je také možno zobrazit na HDTV. Pro odesílání snímků do webových služeb, jejich ukládání a sdílení lze využívat speciální webovou službu Canon iMAGE Gateway, která je od konce srpna 2013 plně dostupná i v naší zemi. Podrobnosti najdete na webu Canon.

 

LCD - Wi-Fi

 

My jsme se otázce využití zabudovaného modulu Wi-Fi podrobněji věnovali v testu a recenzi full frame DSLR Canon EOS 6D. Chcete-li, můžete si ji otevřít v novém okně. Řešení je stejné, jak vidíte z připojených nabídek fotoaparátu, EOS 70D má oproti 6D výhodu v možnostech intuitivního dotykového displeje na výklopném a otočném panelu. Po základním povolení funkce Wi-Fi je třeba další dílčí nastavení uskutečnit v rámci nabídky uživatelských funkcí. Bezdrátová síť LAN podporuje standardy IEEE 802.11b/g/n a přenosový dosah má asi 30 m. Na výběr je několik metod připojení: v režimu infrastruktura, ad hoc, nebo v režimu přístupového bodu fotoaparátu. K vybranému zařízení se můžeme připojit přímo, nebo s využitím existující bezdrátové sítě a uložit můžeme až tři nastavení profilů pro pohotové připojení třeba k smartphonu, tabletu nebo notebooku přes domácí Wi-Fi síť nebo k tiskárně. Wi-Fi připojení není využitelné pro video a samozřejmě zapnutá Wi-Fi jednotka zvyšuje spotřebu elektrické energie.

 

Kvalita obrazu – výběr zkušebních snímků

 

Canon EOS 70D v testu

 

Celková kvalita obrazu je za běžných podmínek a především v exteriéru vynikající. Pro základní test včetně zjištění, jak pracují s obrazovými daty systémy přístroje, jsem použil grafický formát JPEG a „firemní“ nastavení. Dynamický rozsah je velmi dobře optimalizován, stejně tak reprodukce barev a podání jemných tonálních přechodů i prokreslení jemných detailů obrazu. Parametry obrazu lze dobře individuálně upravit a přirozeně lze využít i obrazové soubory RAW. Ohnisková vzdálenost 48 mm, citlivost 125 ISO, clona 11 a čas expozice 2 s.

 

hranová ostrost

 

Hrany mají jen mírně zvýšený kontrast, ostrost struktur je výborná, třepení hran je zcela minimalizované. Ohnisková vzdálenost 30 mm, čas expozice 1 s, clona 8 a citlivost 125 ISO.

 

ostrost - reálné prostředí

 

Ostrost a prokreslení detailů na snímku hřbetů knih s různou texturou a barvou. Vlevo při hodnotě citlivosti 200 ISO (čas 1 s), vpravo 1600 ISO (1/8 s). Clonové číslo bylo v obou případech 11, ohnisková vzdálenost 32 mm.

 

WB

 

Celková tonální reprodukce je v základním nastavení za běžného denního osvětlení poměrně realistická. Žluté žárovkové světlo vyvážil plně automatický režim s posunem k teplejšímu podání, režim Žárovka byl poměrně přesný.

 

LCD - WB

 

Pro vyvážení bílé barvy a celkového podání barev při různém typu osvětlení je k dispozici kromě plně automatického režimu pomocí obrazového snímače několik režimů pro různé druhy světla (Jasné denní světlo, Stín, Zataženo, Žárovka, Zářivka, Blesk), uživatelské vyvážení bílé, možnost přímo nastavit barevnou teplotu v Kelvinech, a to v rozsahu od 2500 do 10 000 K, k dispozici je funkce pro jemné doladění nastavení v rozsahu ± 9 v oblastech modrá/jantarová  a purpurová/zelená a také funkce WB Bracketing – posouvání vyvážení bílé a možnost tyto funkce kombinovat.

 

obrazový šum

 

Digitální obrazový šum je vcelku dobře optimalizován, se zvyšující se hodnotou citlivosti pozvolna roste, má však přirozený charakter a více patrný je od středních jasů po tmavé oblasti obrazu.

 

rozsah ekvivalentu obecné citlivosti ISO

 

Ekvivalent obecné citlivosti ISO má standardní rozsah 100 až 16 800 a v rozšířeném režimu až 25 600. Pro nastavení limitů citlivosti má přístroj v uživatelské nabídce samostatnou položku. 

 

šum - reálné prostředí

 

Snímek z reálného prostředí, vlevo při hodnotě citlivosti 200 ISO (čas 1 s), vpravo 1600 ISO (1/8 s). Clonové číslo 11 a ohnisková vzdálenost 46 mm.

 

LCD - redukce šumu: funkce má standardní provedení

 

Přístroj samozřejmě umožňuje využít uživatelské funkce pro snížení šumu. V případě dlouhých časů expozice (od 1 s výše) má tři možnosti: zakázat, povolit, nechat rozhodnutí na automatickém programu. Při použití vysokých hodnot citlivosti můžeme vybrat jeden ze tří stupňů redukce šumu, potlačení šumu vysoké, standardní, nízké, nebo použít program, který pro optimalizované potlačení šumu zpracuje data ze čtyř sekvenčně pořízených snímků s různým nastavením, anebo můžeme redukci zcela vypnout a potlačení šumu provést až při editaci v počítači.

 

redukce šumu I

 

První ze tří testů, jaký výsledek lze zaznamenat u redukce šumu při hodnotě citlivosti ISO 25 600, je výřez testovací tabulky. Clonové číslo 11 a čas expozice 1/100 s. První pruh je výřez ze snímku, kdy byla funkce vypnuta, následuje nízká, standardní a vysoká redukce šumu a nakonec je ukázka, jak si se šumem poradí speciální vícesnímkový režim. Toto řazení jsem použil u všech tří zkoušek.

 

redukce šumu II

 

Obdobný příklad, ale s výřezy záběru s barevnými hřbety knih s různou strukturou povrchu. Clona 11 a čas 1/125 s.

 

redukce šumu III

 

Třetí zkouška: hřbety knih a před nimi drobný barevný objekt. Clonové číslo 11 a čas expozice 1/125 s. Speciální režim optimalizované redukce pracuje velmi kvalitně a je šetrný vůči jemným detailům obrazu, není ale použitelný vždy a všude.

 

korekce vad objektivů

 

Samozřejmostí je funkce umožňující korekce vad objektivů, konkrétně vinětaci a barevnou odchylku. Funkci je možno použít, nebo zakázat.

 

sw - wady objektivu

 

Ukázka, jak funkce funguje. Použil jsem objektiv EF-S 18–135 mm 1:3,5–5,6 IS STM. Ohnisko 18 mm, clonové číslo 3,5 (tedy zcela "odcloněno"), čas expozice byl 1/8 s a citlivost ISO 200. Jedná se o výřez levého horního rohu snímku. 

 

výklopný blesk I

 

Drobný objekt osvětlený výklopným bleskem k projasnění, ale jako vždy tak, aby byl záblesk optimalizovaný a nevznikl rušivý stín. Použil jsem objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM a citlivost 125 ISO. Zcela vlevo je pro srovnání záběr bez použití zábleskového světla a uprostřed s bleskovým přisvětlením a se srovnatelným výsledným obrazem – clonové číslo 5,6 a čas expozice 1/20 s. Vpravo také s bleskem, ale s trochu výraznějším, „křupavějším“ podáním – clonové číslo 5 a čas expozice 1/25 s.

 

výklopný blesk II + efektové filtry

 

Stejný objekt osvětlený výklopným bleskem plus různé tvůrčí efekty: vinětace, akvarel, olejomalba a černobílé podání s extrémně vysokým kontrastem. Objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM, citlivost 125 ISO, clonové číslo 5 a čas expozice 1/25 s.

 

barvy a filtry

 

Normální barevné podání a živější, upravené barvy pomocí sady obrazových sytlů a dole dva tvůrčí filtry, simulující olejomalbu (vlevo) a akvarel (v obou případech na maximum). Ohnisková vzdálenost 47 mm, čas expozice 0,6 s, clonové číslo 11 a citlivost 320 ISO.

 

svíčka I

 

Svíčka I. Ohnisková vzdálenost 40 mm, clonové číslo 16, čas expozice 2 s. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM.

 

svíčka II

 

Svíčka II. Podání živé, normální a v šedé škále s využitím sady obrazových stylů. Citlivost 160 ISO, clonové číslo 16 a čas expozice 1,6 s. Objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM.

 

obrazové styly - monochromaticky + sepia/blue

 

Obrazové styly – monochromaticky + sepiové a modré zbarvení + simulace červeného filtru. Ohnisková vzdálenost 47 mm, čas expozice 1/80 s, clonové číslo 5,6 a citlivost 2500 ISO.

 

efekt dírkové komory či dětského aparátku

 

Efekt dětského fotoaparátu, vlevo standardní podání, vpravo teplejší. Ohnisková vzdálenost 47 mm, čas expozice 0,6 s, clonové číslo 11 a citlivost 320 ISO.

 

tvůrčí efekt simulující efekt rybího oka

 

Digitální tvůrčí efekt simulující zobrazení s využitím objektivu typu "rybího oka", a to jako už tradičně ve třech úrovních, nízké, standardní a vysoké.

 

efekt

 

Efekt „rybího oka“; poklepem na vložený snímek si otevřete velký obraz se třemi výše zmíněnými úrovněmi efektu. Čas expozice 0,6 s, clonové číslo 11 a citlivost 320 ISO.

 

efekt

 

A ještě jednou efekt „rybího oka“, tentokrát pouze třetí, tedy nejvyšší úroveň plus jiná volba stanoviště a úhlu pohledu. Nastavení parametrů expozice stejné, v obou případech jsem použil zoom EF-S 18–55 mm 1:3,5–5,6 IS STM.

 

kočka

 

Kočka. Čas 1/250 s, clona 10 a citlivost 400 ISO. Použit externí systémový blesk Canon Speedlite 580EX.

 

Krleš v Táboře I

 

Hudební skupina Krleš v Táboře I. Ohnisko 32 mm, čas 1/250 s, clona 7,1 a citlivost 125 ISO. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM a blesk Speedlite 580EX. Blesk jsem použil pro přisvícení scény někdy v kombinaci s HDR zobrazením, poněvadž pódium bylo z větší části ve stínu a částečně naopak v poměrně prudkém slunci, které už bylo velmi nízko. Během vystoupení se navíc světelné podmínky měnily.

 

Krleš v Táboře II

 

Hudební skupina Krleš v Táboře II. Ohnisko 27 mm, čas 1/60 s, clona 11 a citlivost 100 ISO. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM.

 

Krleš v Táboře III

 

Hudební skupina Krleš v Táboře III. Ohnisko 25 mm, čas 1/250 s, clona 4,5 a citlivost 125 ISO. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM a blesk Speedlite 580EX.

 

Krleš v Táboře IV

 

Hudební skupina Krleš v Táboře IV. Ohnisko 17 mm, čas 1/250 s, clona 7,1 a citlivost 125 ISO. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM a blesk Speedlite 580EX.

 

Krleš v Táboře V

 

Hudební skupina Krleš v Táboře V. Ohnisko 28 mm, čas 1/250 s, clona 4,5 a citlivost 125 ISO. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM a blesk Speedlite 580EX.

 

Krleš v Táboře VI

 

Hudební skupina Krleš v Táboře VI. Ohnisko 40 mm, čas 1/250 s, clona 4,0 a citlivost 125 ISO. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM a blesk Speedlite 580EX.

 

Krleš v Táboře VII

 

Hudební skupina Krleš v Táboře VII. Vlevo ohnisko 20 mm, čas 1/320 s, clona 8, citlivost 125 ISO, bez blesku. Vpravo ohnisko 27 mm, čas 1/250 s, clona, 5, citlivost 125 ISO + blesk Speedlite 580EX. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM.

 

Lenka Filipová s dcerou a přáteli v Táboře I

 

Lenka Filipová s dcerou a přáteli v Táboře I. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM, čas 1/320 s, clona 3,5 a citlivost 1000 ISO. 

 

Lenka Filipová s dcerou a přáteli v Táboře II

 

Lenka Filipová s dcerou a přáteli v Táboře II. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM, čas 1/320 s, clona 3,5 a citlivost 1000 ISO.

 

Lenka Filipová s dcerou a přáteli v Táboře III

 

Lenka Filipová s dcerou a přáteli v Táboře III. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM, čas 1/320 s, clona 3,5 a citlivost 1000 ISO.

 

Lenka Filipová s dcerou a přáteli v Táboře IV

 

Lenka Filipová s dcerou a přáteli v Táboře IV. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM, čas 1/320 s, clona 3,5 a citlivost 1000 ISO.

 

japonská zahrada I

 

Japonská zahrada. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM. Ohnisko 17 mm, čas 1/125 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.

 

japonská zahrada II

 

Japonská zahrada. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM. Ohnisko 17 mm, čas 1/125 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.

 

japonská zahrada III

 

Japonská zahrada. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM. Ohnisko 40 mm, čas 1/160 s, clona 9 a citlivost 100 ISO.

 

japonská zahrada IV

 

Japonská zahrada. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM s polarizačním filtrem Tiffen Digital HT. Ohnisko 17 mm, čas 1/125 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.

 

japonská zahrada V - rybky

 

Japonská zahrada – detail jezírka s rybami. Nahoře bez polarizačního filtru, dole s polarizačním filtrem Tiffen Digital HT. Nahoře použit objektiv EF 100 mm 1:2,8 Macro USM, čas 1/50 s, clona 10 a citlivost 125 ISO. Dole objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisko 23 mm, čas 1/80 s, clona 11 a citlivost 250 ISO.

 

krajina I

 

Krajina I. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisková vzdálenost 17 mm, čas expozice 1/125 s, clonové číslo 11 a citlivost 100 ISO.

 

krajina II

 

Krajina II. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisková vzdálenost 17 mm, čas expozice 1/160 s, clonové číslo 13 a citlivost 100 ISO.

 

městská krajina I

 

Městská krajina I. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisko 17 mm, čas 1/640 s, clona 9 a citlivost 200 ISO.

 

městská krajina II

 

Městská krajina II. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisko 17 mm, čas 1/500 s, clona 9 a citlivost 200 ISO.

 

městská krajina III

 

Městská krajina III – zamlžený obzor a duha. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM. Clona 16 a citlivost 160 ISO, vlevo čas 1/100 s a vpravo 0,6 s.

 

městská krajina IV - normal vs. HDRI

 

Městská krajina IV – podání normální vs. HDRI – High Dynamic Range Imaging, zobrazení s vysokým dynamickým rozsahem. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8L Macro USM, čas 1/20 s, clona 16 a citlivost 160 ISO.

 

městská krajina V - celek na výšku a

 

Vlevo městská krajina V. Vlevo celek na výšku, ohnisko 17 mm, čas 1/160 s, clona 13 a citlivost 100 ISO. Vpravo zdobný prvek náměstí ve Zdicích – žulová koule otáčející se ve vodní lázni, ohnisko 27 mm, čas 1/800 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM.

 

žulová koule - detail

 

Žulová koule  – detail. Ohnisko 40 mm, čas 1/800 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM.

 

Chcete-li, můžete si v novém okně spustit krátké video s touto otáčející se žulovou koulí.

 

chrám sv. Víta v noci z ruky

 

Noční chrám sv. Víta z ruky. Použit objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM. Vlevo ohnisko 17 mm, čas 1/40 s, clona 5,6 a citlivost 6400 ISO. Vpravo ohnisko 26 mm, čas 1/40 s, clona 5,6 a citlivost 12 800 ISO.

 

vlak I

 

Vlak I. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisko 17 mm, čas 1/320 s, clona 11 a citlivost 200 ISO.

 

vlak II

 

Vlak II, tři záběry ze sekvence. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisko 17 mm, čas 1/320 s, clona 10 a citlivost 200 ISO.

 

vlak III

 

Vlak III. Použit objektiv EF 100 mm 1:2,8 Macro USM, čas 1/320 s, clona 6,3 a citlivost 125 ISO.

 

vlak IV

 

Vlak IV. Objektiv EF 17–40 mm 1:4L USM, ohnisko 40 mm, čas 1/320 s, clona 8 a citlivost 125 ISO.

 

Chcete-li, zde se můžete podívat na dvě videa s touto speciální pracovní vlakovou soupravou: video 1 a video 2.   

 

Co ukázal test

 

Už při prvním představení bylo zřejmé, že většina inovací digitální zrcadlovky Canon EOS 70D směřovala hlavně ke zlepšení využití funkcí pro natáčení videoklipů a režimu snímání s živým náhledem na displeji, a to zejména v kombinaci s novou řadou výměnných objektivů EF-S s pohonem autofokusu pomocí krokového elektromotorku STM. Ovšem kupříkladu z vyššího výkonu procesoru a dalších zlepšení lze výborně těžit i při snímání rychlých akcí, výjevů, momentek. Přístroj je velmi flexibilní, uživatel má možnost pro různé situace a tvůrčí záměry volit a nastavit nejvhodnější parametry a funkce, jak mu nejlépe vyhovují, a to včetně použití dotykového ovládání se standardní, nebo zvýšenou citlivostí displeje, anebo dotykové ovládání zcela vypnout a používat přístroj zcela tradičním způsobem.

 

Důmyslně řešený autofokus je sice maximálně využitelný s novými objektivy, ale celý rozsáhlý systém je teba vidět nejen z hlediska využití nové technologie a výkonu. Osobně se mi velice líbí také to, jak výrobce nově vyřešil osvědčené pohotové a komfortní provedení včetně výběru bodu a zóny AF. Přístroj opět nemá pomocné LED světlo AF. Řešením je speciální režim vestavěného blesku, nebo aktivace blesku externího, což nemusí být v určitých situacích vůbec vhodné.

 

Pružnost použití obdobnou jako má EOS 60D podporuje dotykový displej na výklopném a otočném panelu, klasické použití zrcadlovky umožňuje kvalitní TTL optický hledáček s řadou možností zobrazení pomocí integrovaného displeje, a to včetně orientační kontroly naklonění přístroje. Oproti předešlému modelu má EOS 70D také vyšší provozní rychlosti včetně souvislého snímání.

 

Fotoaparát má výbornou ergonomii i koncepci ovládání s možností přizpůsobení vybraných funkcí podle aktuálních potřeb a různých individuálních požadavků. Kladem je také zabudovaná jednotka Wi-Fi, kterou ocení především uživatelé, kteří potřebují záběry nebo videonahrávky okamžitě po jejich pořízení odeslat do redakce a podobně, ale také ve studiu pro snadnou a pohotovou komunikaci přístroje s počítačem nebo laptopem a také s fotografickou tiskárnou.

 

Kvalita obrazu je velice dobrá až vynikající, a to jak z hlediska ostrosti a podání jemných detailů, tak i jasu, kontrastu a reprodukce barev, plynulosti tonálních přechodů a homogenity. Uživatel se může spolehnout na základní systémy a technologie včetně měření světla v náročných situacích, typicky u velmi kontrastních scén, a také efektivně využívat speciální funkce, které usnadňují řešení těchto situací a podporují také tvůrčí přístup k fotografii.

 

Pořízené snímky může uživatel přímo ve fotoaparátu porovnávat, hodnotit, třídit i editovat, a to i v případě souborů RAW, ale tradičně přibalen je samozřejmě software Canon Digital Photo Professional v sadě s programy ImageBrowser EX, PhotoStitch, EOS Utility včetně Remote Capture a Picture Style Editor.

 

Připomeňme si, že Canon EOS 70D je u nás v prodeji od konce srpna 2013, tělo má stanovenu doporučenou či orientační prodejní cenu 27 490 Kč, set se standardním zoomem EF-S 18–55 IS STM 31 490 Kč a set s delším zoomem EF-S 18–135 IS STM pak 35 990 Kč.

 

 

 

Přílohy:

 canon_eos70d_amalka.jpg (11 712,42 kB)

 canon_eos70d_art.jpg (3 835,40 kB)

 canon_eos70d_barvy_a_filtry.jpg (12 144,75 kB)

 canon_eos70d_cb_sepia_blue.jpg (6 038,70 kB)

 canon_eos70d_detskj_photakus.jpg (11 996,05 kB)

 canon_eos70d_koulele.jpg (10 822,72 kB)

 canon_eos70d_krlesch_at_tabor01.jpg (13 211,20 kB)

 canon_eos70d_krlesch_at_tabor02.jpg (12 959,12 kB)

 canon_eos70d_krlesch_at_tabor03.jpg (12 927,83 kB)

 canon_eos70d_krlesch_at_tabor04.jpg (12 886,06 kB)

 canon_eos70d_krlesch_at_tabor06.jpg (14 653,03 kB)

 canon_eos70d_krlesch_at_tabor07.jpg (12 827,49 kB)

 canon_eos70d_krlesch_at_tabor08.jpg (17 424,00 kB)

 canon_eos70d_linka_filip_at_tabor01.jpg (12 905,65 kB)

 canon_eos70d_linka_filip_at_tabor02.jpg (10 145,86 kB)

 canon_eos70d_linka_filip_at_tabor03.jpg (6 263,37 kB)

 canon_eos70d_linka_filip_at_tabor04.jpg (8 604,33 kB)

 canon_eos70d_mha_a_duha.jpg (11 304,02 kB)

 canon_eos70d_nippon_garden01.jpg (8 386,36 kB)

 canon_eos70d_nippon_garden02.jpg (7 661,37 kB)

 canon_eos70d_nippon_garden03.jpg (6 791,60 kB)

 canon_eos70d_nippon_garden04.jpg (7 324,67 kB)

 canon_eos70d_nocnj_vit_z_ruky.jpg (13 083,85 kB)

 canon_eos70d_normal_vs_hdri.jpg (13 719,28 kB)

 canon_eos70d_ost.jpg (4 304,23 kB)

 canon_eos70d_ost_real.jpg (10 267,87 kB)

 canon_eos70d_pierot_blitz.jpg (12 817,47 kB)

 canon_eos70d_pierot_efekty.jpg (10 626,64 kB)

 canon_eos70d_plener01.jpg (16 360,24 kB)

 canon_eos70d_plener02.jpg (14 539,57 kB)

 canon_eos70d_plener03.jpg (10 640,47 kB)

 canon_eos70d_plener04.jpg (11 142,56 kB)

 canon_eos70d_rybionok01.jpg (11 074,90 kB)

 canon_eos70d_rybionok02.jpg (6 596,19 kB)

 canon_eos70d_ryby_polarizaak.jpg (9 755,03 kB)

 canon_eos70d_sum.jpg (15 237,92 kB)

 canon_eos70d_sum_real.jpg (16 414,20 kB)

 canon_eos70d_sumu_redukce01.jpg (11 765,94 kB)

 canon_eos70d_sumu_redukce02.jpg (18 171,02 kB)

 canon_eos70d_sumu_redukce03.jpg (20 895,65 kB)

 canon_eos70d_sw_vady_lensu.jpg (5 730,79 kB)

 canon_eos70d_swicka_ef100_farben.jpg (15 292,09 kB)

 canon_eos70d_swicka_ef17_40.jpg (5 771,85 kB)

 canon_eos70d_vlak01.jpg (11 555,60 kB)

 canon_eos70d_vlak02sekvence.jpg (12 023,77 kB)

 canon_eos70d_vlak03.jpg (11 059,25 kB)

 canon_eos70d_vlak04.jpg (11 978,15 kB)

 canon_eos70d_wb.jpg (8 289,02 kB)

 canon_eos70d_wertiguss.jpg (10 928,98 kB)

Tématické zařazení:

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: