Contax SL300R T* s hvězdnou technologií v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Contax SL300R T* s hvězdnou technologií v praxi

Kyocera Contax SL300RT*

5. dubna 2004, 00.00 | Koncern Kyocera získal na letošním CeBITu vyznamenání za technologickou novinku roku, kterou byl oceněn jejich nový procesor RTUNE, vyznačující se vysokou rychlosti zpracování obrazových dat. Na něm je založen i dnes recenzovaný fotoaparát Contax SL300R T*.

Malý a stylový, rychlý a pohotový - tak by se dal ve stručnosti charakterizovat digitální fotoaparát Contax SL300R T* pocházející z produkce u nás poměrně málo známé značky Kyocera. Jaký tento fotoaparát ve skutečnosti je a jaký vliv na jeho obrazovou kvalitu má německá optika Carl Zeiss? To a ještě víc odhalí dnešní recenze.

Fotoaparát CONTAX lze díky rozměrům 100 x 62,5 x 16 mm směle zařadit do kategorie digitálních šperků, ve které se i díky hmotnosti 125 g bez akumulátoru nemusí za nic stydět. Přístroj na sebe upoutá nejen svou černou koženou povrchovou úpravou, ale také svou netradiční konstrukcí. Tělo fotoaparátu je totiž rozděleno na dvě poloviny, přičemž v první (se pohybuje na otočném kloubu) je ukryt objektiv spolu s interním bleskem a v druhé nehybné části se pak nachází řídící elektronika, ovládací prvky s LCD a akumulátor s paměťovou kartou. Ty jsou přístupny pod dvířky na spodní části. Na přední straně statického dílu fotoaparátu je vidět pouze nepatrný mikrofonní otvor. Na straně horní je umístěna spoušť a napájecí tlačítko, napájecí a USB konektor jsou vyvedeny pod plastovou krytkou na jeho pravém boku.

Většina ovládacích prvků je umístěna na zadní straně přístroje. Dvojité kolébkové tlačítko ovládající přiblížení je v pravé horní části, vlevo od něj pak vidíme dvě ovládací tlačítka. Kruhový volič zde z rozměrových důvodů chybí, a proto je nahrazen podsvětlenými symboly těchto režimů, mezi kterými se přepíná dvojicí tlačítek. Ta jsou umístěna pod těmito symboly. Kruhový otvor vedle nich je miniaturní LED signalizující stav přístroje. Druhá taková kontrolka se nachází v pravé dolní části zadního panelu fotoaparátu. Ta svým blikáním signalizuje komunikaci s paměťovou kartou. Nad ní pak je čtyřsměrný kruhový multifunkční volič s mechanicky odděleným potvrzovacím tlačítkem uprostřed. Ještě výš vidíme tlačítko Menu a reproduktorový otvor. Zbývající plochu zadní části panelu vyplňuje 1,5" LCD monitor s rozlišením 118 000 bodů.

Za zmínku ještě stojí to, že fotoaparát z úsporných důvodů nemá jako jeden z mála fotoaparátů na trhu závit na stativový šroub.

Digitální fotoaparát Contax SL 300R T* snímá obraz pomocí malého 1/2,7" CCD snímače s efektivním rozlišení 3,17 miliónů bodů při nastavitelné citlivosti 100 až 800 ISO. Vytváří tak snímky o maximálním rozlišení 2048x1536 bodů, které ukládá ve formátu JPEG na SD paměťovou kartu. T* v jeho jméně značí užití speciálních patentově chráněných antireflexních vrstev u Vario-Tessar objektivu (složeného ze šesti členů uspořádaných v šesti skupinách) od společnosti Carl Zeiss, který nabízí třínásobný optický zoom s přepočteným rozsahem ohniskové vzdálenosti od 38 do 115 mm a světelností 2,8 - 4,7. Optické přiblížení je možno posílit o dvounásobný digitální zoom. Objektiv je schopen díky videoautofokusu zaostřit od 60 cm, v makro režimu pak od 20 cm. Tento režim je však vázán pouze na nejkratší ohnisko. Také je k dispozici ruční a kontinuální ostření.

Po expoziční stránce se jedná o automatický přístroj, u kterého je možno volit mezi bodovým, plošným či střed zdůrazňujícím měřením expozice s možností kompenzace v rozsahu +- 2 EV se třetinovými kroky. Navíc je k dispozici omezený režim priorita clony (F2,8 nebo F7,5). Závěrka fotoaparátu pracuje v rozsahu 1 s až 1/2000 s, přičemž jsou k dispozici i pevně nastavitelné časy 2, 4 a 8 sekund.
Vyvážení barev je možno přesně ručně nastavit, případně se nabízí automatické měření nebo pět předdefinovaných hodnot. Snímky je možno ve fotoaparátu dále programově upravovat, nabízí se 5 úrovní kontrastu, 3 saturace a čb či sépiový režim.

Interní blesk, pracující v pěti režimech, nabídne při automaticky nastavené citlivosti dosah 2,5 / 1,8 m (nejkratší / nejdelší ohnisková vzdálenost).
Fotoaparát nabízí 6 scénických režimů (sport, portrét, noc, noční portrét, krajina a makro) a natáčí ozvučené videosekvence ve formátu AVI s rozlišením 640x480, 320x240 či 160x120 obrazových bodů a to s 30 či 15 sn./s. Jejich délka je omezena pouze volnou kapacitou paměťové karty. Také počet snímků exponovaných v sekvenčním režimu s rychlostí 3,5 sn./s v plném rozlišení je omezen pouze zbývající kapacitou (a rychlostí) SD paměťové karty, což je něco, na co jsme dosud nebyli u digitálních fotoaparátů zvyklí. Této úžasné vlastnosti dosáhl koncern Kyocera právě díky procesorové technologii RTUNE, která se vyznačuje velkou rychlostí fotoaparátu. Ten například nastartuje do režimu focení za necelé dvě sekundy a do režimu prohlížení za necelou sekundu. K počítači se připojuje pomocí USB 1.1 rozhraní.

O napájení fotoaparátu se stará Li-Ion akumulátor 3,7 V / 780 mAh, který je dobíjen přímo v přístroji pomocí síťového adaptéru, který je součástí dodávky. Ta dále obsahuje redukční kroužek na objektiv pro připojení filtrů o průměru 28 mm, poutko, čistící hadřík, USB kabel, CD, základní a podrobný návod a elegantní pouzdro na opasek.

Vzhledem k malým rozměrům je veškeré ovládání fotoaparátu Contax SL300R T* řešeno pomocí tlačítek. Po jeho zapnutí se pomocí šipek nad LCD zvolí jeho režim, který je signalizován barevným podsvícením odpovídajícího symbolu.
V režimu Nastavení je zobrazeno třístránkové menu, kde jsou v řádcích pod sebou uspořádány jednotlivé parametry týkající se vlastního přístroje (podsvícení, datum a čas, zvuky a hlasitost apod.) a způsobu zaostřování. V levém sloupci je jejich soupis, v pravém pak aktuálně nastavená hodnota. Ta se určí pomocí multifunkčního ovladače: po jednotlivých položkách se pohybuje šipkami Nahoru / Dolu, výběr se zobrazí buď stisknutím tlačítka Enter či pomocí šipky Vpravo. To záleží na vkusu uživatele. Obdobně se pak zvolená hodnota potvrdí stisknutím tlačítka Enter či navrácením se pomocí šipky Vlevo.

Další režimy fotoaparátu jsou po stránce ovládání stejné, liší se pouze parametry v menu. To zobrazuje v dolní části displeje vedle sebe uspořádané ikony jednotlivých parametrů (vyvážení barev, velikost a rozlišení snímku, kompenzace expozice či doba časovače samospouště), přičemž jejich hodnota se určuje v řádkové nabídce zobrazené nad každou ikonou. Mezi parametry se pohybuje šipkou Vlevo / Vpravo. Bylo-li stisknuto tlačítko Enter, současně se zobrazují i nabízené hodnoty, které se volí tlačítky Nahoru / Dolů. Poslední položka tohoto menu slouží pro vstup do podrobného nastavení obrazových parametrů, kdy se přes celý displej zobrazí podobná nabídka, jako v režimu nastavování. Zde se určují takové parametry, jako je hodnota citlivosti snímače, programové upravování snímků či způsob měření expozice. Výhoda nastavování tohoto fotoaparátu spočívá je v tom, že není potřeba každou změnu parametru potvrzovat před přesunutím na další položku.

Ve všech snímacích režimech se pomocí tlačítka Scene určuje daný typ fotografovaného záběru (krajina, portrét, sport apod.), kromě režimu snímání videosekvencí se pak určuje funkce blesku pomocí tlačítka Nahoru na multifunkčním ovladači.
Tlačítkem Displej se určuje, zda se budou na displeji zobrazovat podrobné informace o focení a také zda bude zapnutý jeho podsvit. Vzhledem k tomu, že fotoaparát nemá optický hledáček, i při vypnutém podsvícení displeje se na něm informace zobrazují, takže za některých světelných podmínek mohou být i tak viditelné.

Na prokreslenosti výsledných snímků se negativně projevuje velký kompresní poměr, vytvářející světlé kontury na kontrastních přechodech záběru. Také je na testovacích terčích hodně patrný moiré. Fotoaparát typicky produkuje snímky v plném rozlišení a kvalitě o velikosti 1 MB, což je na fotoaparát s rozlišením 3,2 mil. bodů poměrně málo. Na druhou stranu však musíme přihlédnout k jeho určení, kdy by nadměrně velké snímky zbytečně zaplňovaly paměťovou kartu. Optika fotoaparátu je na slušné úrovni - chromatická aberace se prakticky nevyskytuje a také soudkovité zkreslení pro nejkratší ohnisko je na úrovni odpovídajících přístrojů. Při nejdelším ohnisku je optické zkreslení nepatrné.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 38 a 115 mm)

Mile nás překvapila vzhledem k malé velikosti snímače nízká úroveň šumu, který je sice patrný již při ISO 100, ale ještě pro hodnotu 400 ISO je poměrně přijatelný.

ISO100 ISO100
ISO200 ISO400 ISO800
Porovnání šumu a optického přiblížení na denních snímcích (100 - 800 ISO, 38 / 115 mm)

ISO100 ISO200
ISO400 ISO800
Porovnání šumu a vyvážení barev na nočních snímcích (100 - 800 ISO, první slunečno, ostatní automatické vyvážení bílé)

Automatické vyvážení barev má tendenci trochu "ujíždět" do žluta, nicméně fotoaparát nabízí i přesnou ruční balanci bílé.

Ačkoliv jsou všechny ovládací prvky fotoaparátu precizně provedeny a na dotek reagují přesně, podepsaly se malé rozměry fotoaparátu na jeho ovládání. Během jeho testování se nám několikrát stalo, že jsme na multifunkčním tlačítku omylem stiskli jiný směr, než jsme chtěli. Jinak není na filozofii ovládání přístroje co vytknout, menu jsou intuitivní a přehledná. Dokonce je možno zvolit z nabídky několika jeho barevných mutací.
Rychlost překreslování displeje zaručuje plynulé zobrazování. Přístro nabízí dva režimy ostření - rychlý, při kterém se na chvíli zastaví překreslování displeje a poněkud pomalejší, při kterém se však scéna stále zobrazuje, což je příjemné pro ostření pohybujících se objektů. To pracovalo poměrně dobře i za zhorených světelných podmínek. Také rychlost sekvenčního snímání byla uchvacující podobně jako rychlost, s jakou bylo možno exponovat další snímek (po necelé sekundě). Spoušť reagovala na stisk prakticky okamžitě.
Pokud bychom měli fotoaparátu něco vytknout, tak je to malá výdrž akumulátoru na jedno nabití. Výrobce udává přibližně 100 snímků s 50 % užitím blesku, ale i to nám přijde poměrně hodně. Zkrátka velký výpočetní výkon procesoru se musí někde projevit. V režimu prohlížení nás potěšilo takřka okamžité vykreslování snímků včetně možnosti rychlého listování, při kterém se zobrazuje několik náhledů snímků za sekundu.

Fotoaparát Kyocera Contax SL300R T* otevírá svou rychlostí novou cestu zpracování obrazových dat. V jeho miniaturním a stylově koženém těle je obsaženo vše potřebné pro pohotové a jednoduché focení, které přináší odpovídající kvalitu obrazu. Cena tohoto fotoaparátu byla stanovena na 16 990,- Kč s DPH, v distribuci by se měl objevit v tomto měsíci.