Elegantní Samsung Digimax V5 v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Elegantní Samsung Digimax V5 v praxi

Samsung V5

28. června 2004, 00.00 | Samsung směle útočí nejen na trh s mobilními telefony, ale i v digitální fotografii předvádí čím dál přesvědčivější kousky. Fotoaparát Digimax V5 snoubí atraktivní parametry, design a kapesní provedení s tradičně snadným ovládáním asijského typu. O kolik je V5ka lepší než nedávno pochválený model V4?

Před nějakou dobou by jsme si nedovedli představit firmu SAMSUNG jako výrobce digitální techniky. Uběhlo jen několik let a firma SAMSUNG nabízí nový fotoaparát z řady Digimax V, nový Digimax V5. V znamená Versatility - mnohostaranost, což tento nový model jenom potvrzuje. Sice ve staronovém plášti, však s nově osazeným CCD čipem s rozlišením 5 megapixelů a dalšími lahůdkami.

Tento fotoaparát s novým čipem a starým designem přichází s velmi příjemným uživatelským ovládáním nabitý novými funkcemi, s kvalitní optikou od firmy Schneider-Kreuznach s rozsahem ohniskové vzdálenosti 38-114mm.
Nová V5 umožňuje i přímý tisk fotografií na tiskárnu s podporou protokolu PictBridge. Stačí jen připojit fotoaparát přes USB kabel k tiskárně a na fotoaparátu změnit velikost obrázku či ho otočit nebo oříznout dle přednastavených možností a během chvíle máme fotografii v tištěné podobě.
Digimax V5 je diktafon, kamera a fotoaparát v jednom. Sice nemá zobrazovací displej na umělém kloubu jako její sourozenec Digimax V50, přesto je však zajímavým provedením fotoaparátu z rodinu 5 megapixelů dostupný všem nadšencům digitální fotografie.

Plastové tělo s postříbřeným povrchem o hmotnosti 170g (bez baterií a záznamového média) se zaoblenými hranami o velikosti 105,5 x 54,6 x 38 mm a s atypickým zakončením na pravé straně pro Li-ion baterii a SD kartu. Digimax V5 převzala od svého předchůdce nejen design, jednoduché rozmístění ovládacích tlačítek kolem displeje, ale i přehledné nastavení voleb.

Objektiv fotoaparátu od firmy Schneider-Kreuznach s ohniskovou vzdáleností 38-114mm a krokovou regulací je výsuvný a při zasunutí je chráněn zavíranými lamelami. Nad ním je umístěn indikátor časové spouště, vedle kterého je přední část reálného průhledového hledáčku. Na přední části fotoaparátu je téže umístěn interní blesk, sensor dálkového ovladače a čidlo množství záblesku.
Mechanicko-elektronickou závěrku společně s malým mikrofonem nalezneme na vrchní straně fotoaparátu. Mezi nimi je umístěno posuvné tlačítko pro jeho rychlé aktivování.
Zadní straně dominuje 1.5'' barevný LCD displej. Kolem něho jsou rozmístěna tlačítka pro změnu RGB sytosti, nastavení citlivosti ISO, kompenzace expozice, přepnutí mezi automatickým a manuálním ostřením, zapnutí a vypnutí displeje. Na pravé straně dispeje je umístěno tlačítko Menu s čtyřsměrným ovládacím prvkem pro snadný pohyb v nastavování jeho voleb a vestavěný reproduktor pro přehrávání hlasového záznamu.
Nad displejem je umístěn i průhledový hledáček s indikátorem automatického zaostření a indikátorem nabití blesku. Napravo od něj je pak "nekonečný" otočný volič expozičních režimů a dvoupolohové zoomovací tlačítko 3x optického zoomu.
A/V a USB rozhraní je vyvedeno ve spodní části zadní strany pod plastovou krytkou.

Digimax V5 je osazena 5 megapixelovým čipem CCD s úhlopříčkou 1/1.8''. Snímač má nastavitelnou citlivost v rozsahu 50-400ISO a produkuje snímky, které lze ukládat ve formátu JPEG EXIF 2.2 nebo TIFF. Jako typ paměťového média, jako již tradičně, firma SAMSUNG použila SD/MMC karty. Jako příjemné překvapení od firmy SAMSUNG je i přibalení záznamového média o kapacitě 32MB.
Objektiv firmy Schneider-Kreuznach se světelností F2.8-5.0 a rozsahem ohniskové vzdálenosti 38-114 mm umožňuje ostření od 80 cm, v režimu makro od 30 cm a v režimu super makro již od 3 cm, což je velice výhodné při fotogafování velmi malých objektů. Fotoaparát umožňuje ve všech svých režimech manuální ostření, při kterém nám pomáhá 1,5'' barevný TFT LCD displej s rozlišením 117.000 bodů.
Přístroj obsahuje velké množství expozičních režimů, které umožňují rychle fotografovat opravdu cokoliv. Nabízí nám klasický automatický režim přes režimy A/S/M, vlastního nastavení režimu až po kreativní či osobní režimy využívající expoziční časy od 1s. až po 1/2000s. s korekcí +- 2EV s kroky po 1/2 EV. V expozičním režimu noční scény lze použít delší časy a to až 16s. V tomto expozičním režimu lze i použít pomalou synchronizaci blesku. Dosah interního blesku je při dlouhé ohniskové vzdálenosti objektivu 0.3 - 3m, při krátké ohniskové vzdálenosti 0.3 - 2m. Ve Fotoaparátu nechybí ani volba mezi bodovým či plošným měřením světla, korekce ostrosti (Jemné/Normalní/Živé) nebo volby různých efektů (ČB/Normální/Sepia/RGB).
V režimu přehrávání lze ke snímku připojit hlasovou poznámku či umožní změnu velikosti snímku nebo jeho ořezání. Lze téže aktivovat funkci, které umožní prezenční prohlížení obrázků. Nově je i podporována i funkce přímého tisku standardizovaným protokolem PictBridge.
K funkcím, které rozhodně nelze přehlédnout je i záznam videa v rozlišení 640x480 nebo 320x240bodů. Kvalitu záznamu videa lze měnit mezi 30 a 15 snímky za sekundu. Zapomenout by jsme též neměli na možnost komentáře ke každému snímku do délky 10 sekund.
Mezi vyzdvihované vlastnosti tohoto modelu je i kompatibilnost s různými druhy zdroje energie, počínaje třemi pevnými články, přes nejrůznější nabíjcí články a akumulátory až po síťový 5V zdroj.

Většinu funkcí a ovládání zdědila Digimax V5 od svého staršího kolegy Digimax V4. Po aktivování posuvným tlačítkem se ozve úvodní melodie, kterou lze nastavit, a fotoaparát nastartuje do takového režimu, který mu určuje poloha "nekonečného" otočného voliče expozičních režimů. Vybrat lze z celkem přijatelného výběru osmi expozičních režimů, které nám tento fotoaparát nabízí. Prvním z nich je klasický automatický režim, který nastavuje všechny funkce dle svého vnitřního měření exponované scény. Chceme-li exponovanou scénu mírně ovlivnit jako je nastavením citlivosti ISO, vyvážení bílé apod., toto nám poskytne režim programovatelný. Jestliže však chceme kvalitu fotografované scény více ovlivnit, musíme použít některý z dalších expozičních režimů. Mezi ně patří klasický režim A/S/M, který umožňuje fotografovat scénu s prioritním nastavením času nebo clony nebo ručním nastavením obojího. Pokud fotografujeme často scény stejného typu, využijeme určitě režim "My Set", který nám umožňuje předefinovat a uložit vlastní nastavení. Lze téže použít režim, který nám umožňuje výběr fotografovaných scén jako např. focení krajin, západu a východu slunce, maker, dětí, portrétu, ale i focení v proti světlu a ohňostroje.

Dva další režimy slouží k záznamu videosekvence a zvuku. Poslední režim je režim focení nočních scén, při kterém doporučuji používat stativ nebo focení z pevných podložek, protože využívá delších expozičních časů.

Menu je rozděleno na 9 záložek, ve kterých se lze snadno pohybovat díky čtyřměrného prvku.
První záložka umožňuje nastavení velikosti snímku, druhá kvality snímku, třetí přepínání mezi režimy A/S/M a čtvrtá umožňuje volbu expozičního měření. Patá položka umožňuje volbu sekvenčního snímání, šestá volbu různých efektů fotografované scény, sedmá volbu ostrosti, osmá nastavení fotoaparátu jako je datum a čas, zvolení jazyka formátování karty atd. Poslední záložka umožňuje obměnu uvítacího obrázku a zvuku.
Nastavení v každé záložce je uspořádáno v řádcích, ve kterých se pohybuje pomocí multifunkčního voliče vedle displeje, který má uprostřed potvrzovací tlačítko OK sloužící k vyvolání Menu. Mezi samotnými záložkami se lze také pohybovat pomocí zoomovacího tlačítka, nelze se však pohybovat v samotných záložkách a měnit volby, proto je to značně nepraktické. (Uvádím jen jako zajímavý postřeh, ale závisí na každém uživateli jakou možnost uzná jako praktičtější). Záložky jsou uspořádány v hořejší části displeje v nekonečném řetězci. Jednotlivé volby záložky se nastavují buď přímo v nabídce zobrazené u dané volby, či (v případě rozsáhlejší nabídky) v dalším samostatném okně.
Nejčastěji používané volby používané při expozici, jako je změna citlivosti ISO, vyvážení bílé, přepnutí mezi automatickým a manuálním ostřením, nastavení expozice a času, vypnutí zobrazování displeje a volba rychlého prohlížení, jsou umístěny velmi příhodně okolo displeje. Můžeme tedy kdykoliv uvedené hodnoty během expozice změnit bez složité volby v Menu.

SAMSUNG V5 po obrazové stránce nezklame. Fotografie jsou dostatečně ostré, kontrastní a barevně syté, i když v některých situacích jsou snímky barevně sytější, nežli ve skutečnosti. I s vykreslováním jemných detailů si poradil tento fotoaparát velmi dobře. Dá se tedy říci, že kvalita snímků na pětimegový aparát jsou více, nežli dobré.
Fotografie exponované při různě nastavené citlivosti 50 až 200 nemají co do velikosti šumu potíže, 400 ISO však přináší v obrazové kvalitě více šumu a ztrácí na detailech. Ani při testech vyvážení barev při různých citlivostech ISO, jsme nenašli žádné výraznější chyby. Ruční nastavení bílé bylo rychlé a bezproblémové.
Objektivu se již dá vytknout mírná chromatická aberace, tedy výskyt fialových a červených linií na přechodu světlých a tmavých ploch. Toto však je běžné u malých kompaktů. Optice se dá téže vytknout i mírné soudkovité zkreslení na okraji snímku při nejmenší ohniskové vzdálenosti.
Co do počítání softwarové komprese snímku, se dá vytknout výskytu chyb u komprimaci 7 a výše, kde se ve snímku objevují chyby ve tvaru deformace linií. Jestliže tomuto chceme předejít, vynecháme focení snímků v kvalitě Normal.
Ať již při fotografování používáme LCD displej nebo průhledový hledáček, výsledkem je ostrá a velmi dobrá fotografie. Je třeba říci, že při horších světelných podmínkách se na displeji objeví trochu více šumu, ale to nemá žádný vliv na kvalitě a věrnosti fotografovaného objektu.

Porovnání vyvážení barev při nastavení různé citlivosti ISO 50, 100, 200, 400

Vyvážení bílé a barev při ručním nastavení a citlivosti ISO 50

Testovací obrazovce exponované při citlivosti ISO 50 a automatickém vyvážení bílé. Vlevo při ohniskové vzdálenosti 38mm, vpravo 114mm.

Naše testovací snímky Václavského náměstí (400 ISO) a Novoměstské radnice (50 ISO).

Fotografování s fotoaparátem Digimax V5 je velmi příjemné a rychlé. Ovládací prvky reagují rychle a bez dlouhé prodlevy v dostupnosti pro pravou ruku.
Potěšila mne rychlost přístroje, který je připraven k exponování snímku za necelé 3,5s po zapnutí přístroje. Záznam snímku po expozici, a tudíž příprava fotoaparátu pro zhotovení nového snímku, je však pomalejší, i když to vše závisí na zvolení velikosti rozlišení a kvalitě snímku. Téže je pomalejší i zobrazování snímků v režimu prohlížení a pořizování sekvenčních snímků.
Při zhoršených světelných podmínkách nám pomáhá k určení středu snímku oranžové světlo, které nám však dle situace ne vždy pomůže. Při focení tzv. od ruky je to skvělý pomocník, ale budeme-li chtít při zhoršených světelných podmínkách používat LCD displej, ztratí se nám veškeré blízké detaily.
Optický zoom má 7 poloh a je velmi citlivý, což má někdy za následek přeskočení zoomovací pozice a delší jeho správné nastavení.

Malý digitální kompakt Digimax V5 je svoji výbavou a cenovou dostupností, která se pohybuje mírně nad 10.000 bez DPH určen pro každý den. Nabízí nejen rychlé pořizování fotografi za každého počasí a světelných podmínek, ale je vhodný i jako digitální záznamník př různých jednáních. Nemá sice takový optický rozsah zoomu jako konkurence, za to však je příjemným kompromisem své výbavy a ceny, čímž ho můžeme řadit mezi vyšší amatérskou třídu 5 megapixelových digitálních fotoaparátů.

::Technická specifikace
::České stránky výrobce