EPSON PhotoPC L300 pod lupou - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

EPSON PhotoPC L300 pod lupou

Epson L300

23. ledna 2004, 00.00 | Redakčním testem prošel nový digitální fotoaparát s označením L300, který vrací Epson mezi producenty této techniky. Co může nabídnout kompakt střední třídy od výrobce tiskáren? Víc než jen pohodlný přímý tisk.

Společnost EProSON přichází na náš trh po delší odmlce s novým modelem nesoucím označení L-300, jenž rozšiřuje poměrně širokou nabídku kompaktních digitálních fotoaparátu nabízejících rozlišení 3 miliónů bodů v doprovodu trojnásobného optického zoomu. Čím se tento nový model liší od své konkurence a co může zákazníkům nabídnout?

Fotoaparát působí na první pohled bytelným kovovým dojmem (také má rozměry105 x 32 x 60 mm a hmotnost 185 g bez baterií). Při podrobnějším zkoumání však zjistíme, že se jedná o plast s vydařenou povrchovou úpravou. Výjimku tvoří středový nosný rám a některé ovládací prvky, které jsou opravdu kovové (stativový závit mezi ně bohužel nepatří). Přístroj je za účelem pohodlnějšího a pevnějšího držení po pravém boku rozšířen a opatřen protiskluzovými výstupky. V takto vzniklém prostoru jsou uloženy napájecí články a paměťová karta, které jsou přístupné po odklopení dvířek na spodku přístroje.

Objektiv je výsuvný a umožňuje trojnásobné optické přiblížení. Proti poškození je chráněn integrovanými automaticky se zavírajícími lamelami. Zajímavým designovým doplňkem je dvoubarevně svítící kontrolka umístěná v rozšířené části přístroje na úrovni osy objektivu. Ta slouží k indikaci spuštěného časovače (červené světlo) a k hlášení přenosu dat (světlo modré).

Většina ovládacích prvků je umístěna na zadní straně přístroje. Nahoře se nachází pouze spoušť a hlavní kruhový ovladač, v jehož středu je situováno zapínací tlačítko přístroje. Barevný displej zabírá levou část zadního panelu a současně s dvěma ovládacími tlačítky je zakryt plastovým krytem, který displej velice dobře chrání a nezpůsobuje žádná zkreslení. K alternativnímu sledování fotografované scény můžeme využít optický průhledový hledáček, ovšem bez možnosti dioptrické korekce. Nalevo od hledáčku je kromě dvojice standardních indikačních LED také speciální tlačítko zpřístupňující přímé tiskové funkce. Ovládání optického zoomu je vyřešeno dvěma tlačítky uspořádanými do "kolébky". O probíhajícím přenosu dat mezi paměťovou kartou a přístrojem informuje na spodní hraně zadního panelu oranžová LED.

Vzhledem k tomu, že EPSON opustil "hluchoněmou" éru, nalezneme ještě na předku L 300ky pod interním bleskem mikrofonní otvor a na její vrchní straně otvor reproduktorový. Vstupně-výstupní konektory (A/V out, USB a stejnosměrné napájení) jsou ukryty pod gumovou krytkou na levém boku fotoaparátu.

K alternativnímu sledování fotografované scény můžeme využít optický průhledový hledáček, ovšem bez možnosti dioptrické korekce. Nalevo od hledáčku je kromě dvojice standardních indikačních LED také speciální tlačítko zpřístupňující přímé tiskové funkce.

Ovládání optického zoomu je vyřešeno dvěma tlačítky uspořádanými do "kolébky". O probíhajícím přenosu dat mezi paměťovou kartou a přístrojem informuje na spodní hraně zadního panelu oranžová LED. Vzhledem k tomu, že EPSON opustil "hluchoněmou" éru, nalezneme ještě na předku L 300ky pod interním bleskem mikrofonní otvor a na její vrchní straně otvor reproduktorový. Vstupně-výstupní konektory (A/V out, USB a stejnosměrné napájení) jsou ukryty pod gumovou krytkou na levém boku fotoaparátu.

Rozmístění všech ovládacích prvků je vyřešeno velice příjemně - pravou rukou bez problému obstaráme celou pravou část přístroje, aniž bychom museli nějak přehmatávat. Tlačítka umístěná vlevo pod displejem pohodlně obslouží palec levé ruky. Čtyřpolohový ovládací joystick je dostatečně velký, na dotek reaguje jednoznačně a odpruženě. Ostatní tlačítka jsou jen mírně vystouplá, proto nedochází k jejich náhodnému stisku. Význam dvou tlačítek pod displejem je dynamický a je zobrazen na displeji. Nezaoblená spodní hrana může trochu nepříjemně tlačit na prsty podpírající přístroj zespodu. Funkční výbavou se L-300 řadí mezi automatické přístroje určené pro nenáročné uživatele s malým množstvím nastavitelných parametrů. Proto se ty, které se týkají vlastního focení, vešly do jediného menu, na jehož uspořádání si uživatel rychle zvykne. Pro rychlejší práci s menu si dokonce přístroj pamatuje naposledy měněnou položku a po jeho opětovném vyvolání ji nabídne jako první.

Hlavní kruhový volič klade přiměřený odpor a je možné jej ovládat pouhým posunutím palce. Jeho poloha určuje základní funkce přístroje - natáčení videosekvencí, fotografování, náhled snímků a nastavení chování přístroje jako takového. V režimu prohlížení můžeme oproti rychlému náhledu během focení (ten je aktivován stiskem tlačítka se symbolem zahnuté šipky) získat podrobnější informace o pořízeném snímku (datum a čas, rozlišení, vyvážení barev atd.)

Celkově lze práci s tímto přístrojem charakterizovat jako velice snadnou a intuitivní. I naprostý začátečník ji zvládne velice brzy. Pro milovníky zábavy navíc EPSON připravil možnost vkládání vlastních rámečků k pořizovaným snímkům. Tyto rámečky lze nahrát do paměti přístroje či na externí paměťovou kartu a poté si některý z nich během focení vybrat. Pořízené snímky je navíc možno ihned pohodlně vytisknout na přímo připojené tiskárně. Což je další funkční výbava, která se pomalu stává standardem u lepší kategorie digitálních fotoaparátů.

Fotoaparát je vybaven CCD snímačem s úhlopříčkou 1/2.5 palce s efektivním rozlišením 3,2 miliónů buněk. Vytváří tak snímek o maximální velikosti 2048 x 1536 bodů při volitelné citlivosti 100, 200 a 400 ISO (v automatickém režimu navíc 50 ISO), který ukládá na SD či MMC kartu. K dispozici je pouze formát JPEG s podporou EXIF 2.2. Objektiv složený ze sedmi členů v šesti skupinách nabízí 3x optický zoom v rozsahu ohniskové vzdálenosti 5,6 - 16,8 mm (cca 34 - 102 mm při přepočtu na 35 mm formát) a světelnosti F2,8 - 4,9. Optické přiblížení je dále možné rozšířit o dvounásobný digitální zoom.

V nabídce expozičních režimů přístroj poněkud pokulhává oproti konkurenčním produktům - nabízí pouze plnou automatiku, krajinu, a portrét. Ve všech těchto režimech lze přepnout na makro režim, ostřící od 10ti centimetrů, ovšem pouze při nejkratší ohniskové vzdálenosti. Expozici lze korigovat o +- 2 EV v 1 EV krocích. Rozsah expozičních časů je poměrně běžných: 1 - 1/2000 s. Kromě zpožděného spuštění expozice (časovač 2 či 10 s) lze ještě exponovat sekvenčně, bohužel však s velmi malou frekvencí 1 snímek za 3 sekundy.Nedostatek výkonu je patrný i u pořizování videosekvence ve formátu AVI s rozlišením pouze 320 x 240 (maximální délka 60 s) nebo 160 x 120 bodů (max. 150 s). Ta je složena ze 16 snímků za sekundu a ozvučena mono záznamem se vzorkovací frekvencí 8 kHz. Balanci bílé barvy je možno vyvážit automaticky nebo zvolit ze základní nabídky denního světlo, oblačno, žárovkové či zářivkové osvětlení.

Z konstrukčních hledisek L-300 nabízí optický průhledový hledáček postrádající dioptrickou korekci, vestavný blesk bez možnosti ručního nastavení intenzity (režimy: automatický, vynucený, redukce červených očí - což je jeden slabý předzáblesk - a vypnutý) a podsvícený (8 stupňů) LCD monitor o úhlopříčce 3,8 cm s dosti malým rozlišením 75 000 bodů.

O napájení se stará čtveřice tužkových článků, čímž je dosaženo dlouhé doby provozu (výrobce dokonce uvádí možnost pořízení až 500 snímků při běžném provozu a až 7 000 snímků při vypnutém LCD, blesku, bez užití optického i digitálního zoomu a při standardním rozlišení a normální kompresi. Dále uvádí možnost více jak 4 hodin souvislého focení a přibližně 7 hodin přehrávání snímků). Alternativně lze fotoaparát napájet (nikoliv nabíjet) z externího síťového zdroje, který je součástí balení. To dále obsahuje USB kabely pro připojení k PC a tiskárně EPSON, A/V kabel, 4 kusy tužkových alkalických článků, 16 MB paměťovou SD kartu, poutko, návod a instalační CD.

Specialitou od EPSONu je možnost přidání vlastního rámečku k fotografii již během expozice (šablony rámečků stažené z internetu či instalačního CD se ukládají buď v interní paměti - max. 2 - či na paměťové kartě) a podpora přímého tisku na kompatibilní inkoustovou tiskárnu EPSON, kdy se veškeré nastavení (formát papíru, počet a pořadí snímků apod.) pohodlně volí přímo v menu fotoaparátu.

Fotografie z L-300ky obsahují při citlivosti 50 a 100 ISO malé množstvím šumu (vzhledem k velikosti snímače to je dobrý výsledek). Přestože se hladina šumu při zvýšení citlivosti na ISO 200 výrazně zvyšuje, lze ji ještě považovat za relativně přijatelnou. Další navýšení citlivosti na 400 ISO již však přináší citelný digitální šum.

ISO50 ISO100
Porovnání šumu na denních snímcích.

Porovnání šumu na nočních snímcích.

Fotoaparát se snaží snímky programově upravovat (výrazné doostření, potlačování šumu), což se negativně projevuje na prokreslenosti detailů. Především na okrajích některých fotek se projevuje chromatická aberace objektivu, její úroveň je však přijatelná.

Automatické vyvážení barev je uspokojivé a to i na nočních snímcích.

AutoWB v noci. Ukázka makro fotografie s bleskem.

WB AUTO slunečno WB DAYLIGHT slunečno
WB AUTO zataženo WB CLOUDY zataženo
Porovnání vyvážení barev

Za denního světla má přístroj tendenci snímek mírně podexponovat.

Během testování na nás přístroj působil poměrně promyšleným dojmem. Jeho rychlost není nijak závratná, o čemž hovoří i naměřené časy (platné pro snímky pořízené v nejvyšším rozlišení a kvalitě):
- start do režimu focení 3 s, do přehrávacího režimu 3,7 s
- perioda focení 6 s se zapnutým náhledem, 4 s bez náhledu (pokud zobrazení náhledu zrušíme namáčknutím spouště, trvá také cca 6 s)
- zobrazení dalšího snímku v režimu prohlížení 2,25s (za výhodu považujeme možnost rychlého posunu mezi snímky tím, že fotoaparát pouze překresluje jejich čísla a teprve po chvíli požadovaný snímek zobrazí. Naopak nevýhodou je načítání celé videosekvence do paměti přístroje, namísto okamžitého zobrazení náhledu)

Ostření přístroje se lišilo dle podmínek. Za dobrého osvětlení bylo bezproblémové, za šera občas vynechávalo, noční snímky často nebylo možné zaostřit vůbec. Výrazně chybí aktivní přisvícení do scény při špatných světelných podmínkách. Možnost ručního ostření (nemá) by s daným displejem stejně nepřicházela do úvahy (nejen kvůli jeho malému rozlišení, ale především kvůli velkému zašumění obrazu, jež se projevuje při snaze zobrazit tmavé scény - přístroj nadměrně zesiluje data ze snímače, přičemž se celý displej rozbliká fialovými body). Také rychle se pohybující objekty nebylo snadné zaostřit - při namáčknutí spouště se pozastaví překreslování displeje až do okamžiku (ne-)zaostření.

Během testování jsme často pracoval s korekcí expozice (jediná možnost, jak ovlivnit jas snímků), proto bychom pro ni přivítali vyhrazení vlastního tlačítka. Ačkoliv má fotoaparát opravdu dlouhou dobu provozu díky čtyřem napájecím článkům, nemůžeme si odpustit výhradu ke způsobu měření a zobrazení zbývající energie - symbol zobrazuje baterii plně nabitou, poté zpola a následně fotoaparát bez včasného varování vypne.

Naopak velice příjemně překvapila možnost regulace hlasitosti přímo během přehrávání videa, bezchybnost ovládání pomocí joysticku i všech ostatních tlačítek a také možnost 10ti kroků zvětšení snímku v režimu prohlížení (doplněna rychlým posuvem v obrazu včetně možnosti zobrazení aktuální polohy výřezu).

Dále jsme během zkušebního focení zjistili, že fotoaparát při zapnutém časovači zaostřuje až po uplynutí daného intervalu, nikoli již při namáčknutí spouště (to je pochopitelné pro 10 s prodlevu, nicméně při využití dvou sekundového časovače jako ochrany před roztřesením snímku za zhoršených světelných podmínek se stává - vzhledem k vlastnostem ostření - často nepříjemným) a že se aktivovaný časovač po každé expozici vypne. Chceme-li tedy fotit více snímků s časovačem, musíme jej vždy znovu zapnout v menu.

Jistě by nebylo na škodu, kdyby L-300 nabídla více programových scénických režimů, větší rozsah expozičních časů či některé funkce z vyšší střední třídy fotoaparátů (například zobrazení histogramu). Takto lze přístroj charakterizovat jako jednoduše ovládaný plný automat nabízející základní programové funkce a mírně nadprůměrnou obrazovou kvalitu ve srovnání s nižší střední třídou. Zvláštností zůstává kombinace strohého designu v protikladu s implementací funkce přidávání vlastních zábavních rámečků. Svou velkou výdrží baterií a volbou napájení tužkovými články EPSON jistě osloví uživatele, kteří si chtějí pořídit digitální fotoaparát doprovázející je na delších cestách. Možností přímého tisku pak navíc zaujme ty, kteří očekávají rychlý a snadno dostupný výstup pořízených záběrů pouhým propojením s EPSON kompatibilní tiskárnou, aniž by museli do celého procesu zasahovat na osobním počítači.

O fotoaparátech EPSON můžete diskutovat ZDE.