Kyocera SL400R - rychlý a tenký kompakt v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Kyocera SL400R - rychlý a tenký kompakt v praxi

Kyocera Finecam SL400R

13. dubna 2004, 00.00 | Při příležitosti letošní výstavy PMA a CeBIT představil koncern Kyocera několik nových modelů, jejichž společnou vlastností je rychlá procesorová technologie RTUNE. V dnešní recenzi se podíváme na čtyřmegový Finecam SL400R.

Minulý týden jsme vám představili stylový miniaturní kompakt Contax SL300RT*, který nabízel rozlišení 3 miliónů bodů, optiku Carl Zeiss a kožený povrch. Podobně jako on, i SL400R je nástupcem modelu SL300R, zaměřuje se však na jinou cílovou skupinu, které nabízí několik barevných mutací a o milión více bodů snímače. Jaký tedy tento model je a jakou obrazovou kvalitu nabídne v porovnání s SL300RT*?

Fotoaparáty Kyocera řady SL jsou založeny na stejné konstrukci kovového těla, která mají rozměry 100 x 62,5 x 16 mm a samotná váží 125 g. To je rozděleno na dvě části - menší otočná v rozsahu více jak 240°v sobě ukrývá zoomovací objektiv spolu s interním bleskem, zatímco druhá část obsahuje řídící elektroniku, ovládací prvky, LCD monitor a akumulátor s paměťovou kartou. Ty jsou přístupny pod dvířky na spodní části.

V klidovém stavu není zepředu na přístroji vidět nic zvláštního kromě kvalitně zpracované povrchové úpravy a nepatrného mikrofonního otvoru vpravo od nápisu Kyocera.

Spoušť a tlačítko napájení je na horní straně fotoaparátu, zbývající ovládací prvky pak nalezneme na jeho zadní stěně. Význam většiny z nich je patrný z jejich popisků, pozornost věnujme netradičnímu voliči režimů, který z rozměrových důvodů nemůže být otočný jak bývá zvykem. Konstruktéři jej nahradili dvojicí přepínacích tlačítek a optickou indikací podsvícením symbolu právě zvoleného režimu. Vedle těchto tlačítek je miniaturní signalizační LED, varující například před rozmazáním snímku při dlouhé expozici či indikující nabíjení akumulátoru. Druhá taková kontrolka se nachází v pravé dolní části zadního panelu fotoaparátu. Ta svým blikáním signalizuje komunikaci s paměťovou kartou. Nad ní pak je čtyřsměrný kruhový multifunkční volič s mechanicky odděleným potvrzovacím tlačítkem uprostřed. Mírně zapuštěný (ale nechráněný) a elegantně orámovaný LCD monitor má rozlišení 118 000 bodů při úhlopříčce 1,5".

Akumulátor se nabíjí přímo ve fotoaparátu pomocí konektoru, který je vyveden pod gumovou krytkou na jeho pravém boku. Současně je zde i USB konektor.
Všimněte se, že fotoaparát nemá závit pro uchycení na stativ ani hledáček, což je vzhledem k jeho netradiční konstrukci poměrně pochopitelné.

Fotoaparát Kyocera Finecam SL400R nabízí, jak jsme již zmínili v úvodu, CCD snímač s efektivním rozlišením 4,0 miliónů bodů při stejně velké úhlopříčce jako jeho třímegový bratříček, tedy 1/2,7". Navíc byl zachován rozsah jeho citlivosti od 100 až do 800 ISO. Snímky o maximální velikosti 2304x1728 obrazových bodů se ukládají ve formátu JPEG s podporou EXIF 2.2 a POF na SD paměťovou kartu.
Kyocera Zoom objektiv je složen ze sedmi členů uspořádaných v šesti skupinách a má přepočtený rozsah ohniskové vzdálenosti 38 - 115 mm při světelnosti 2,8 - 4,7. Optické přiblížení je možno posílit o pětikrokový digitální zoom, umožňující až 3,2násobné zvětšení. Objektiv ostří od 60 cm v normálním režimu, v makro režimu pak od 20 cm. Tento režim je však vázán pouze na nejkratší ohnisko a není v něm dostupná možnost ručního ostření. K dispozici je také kontinuální ostření.
Po expoziční stránce se jedná o automatický přístroj, u kterého je možno volit mezi bodovým, plošným či střed zdůrazňujícím měřením expozice s možností její kompenzace v rozsahu +- 2 EV s kroky po jedné třetině. Dále se nabízí zjednodušený režim priorita clony (F2,8 nebo F7,5) a ruční prodloužení expozice na 2, 4 nebo 8 s. V automatickém režimu pracuje závěrka s časy 1 s až 1/2000 s.

Vyvážení teploty bílé barvy je možno přesně ručně nastavit, případně se nabízí automatické měření nebo pět předdefinovaných hodnot. Snímky dokáže fotoaparát dále programově upravovat - na výběr je jedna z pěti úrovní kontrastu, tři úrovně saturace a černobílý či sépiový režim.
Interní blesk, pracující v pěti režimech, nabídne při automaticky nastavené citlivosti dosah 2,5 / 2 m (nejkratší / nejdelší ohnisková vzdálenost).
SL400R disponuje kromě automatiky i šesti scénickými režimy (sport, portrét, noc, noční portrét, krajina a makro) a natáčí ozvučené videosekvence ve formátu AVI s rozlišením 640x480, 320x240 či 160x120 obrazových bodů a to s rychlostí 30 či 15 sn./s. Jejich délka je omezena pouze volnou kapacitou paměťové karty. Také počet snímků exponovaných v sekvenčním režimu s rychlostí 3 sn./s v plném rozlišení je omezen pouze zbývající kapacitou a rychlostí SD paměťové karty. Této úžasné vlastnosti dosáhl koncern Kyocera právě díky procesorové technologii RTUNE, která se vyznačuje velkou rychlostí fotoaparátu. Oprávněně za ni získala Kyocera ocenění na letošním CeBITu v kategorii Digitální fotografie - inovace roku. Technologie RTUNE neznamená jen rychlé zpracování snímků během sekvenčního režimu, ale obecně rychlou odezvu fotoaparátu. Ten například nastartuje do režimu focení za necelé dvě sekundy a do režimu prohlížení za necelou sekundu. Také překreslování displeje je naprosto plynulé.
K pořízeným snímkům je možno připojit až 30 s poznámku, případně je možné je zmenšit.
K počítači se připojuje pomocí USB rozhraní, výstup do TV není k dispozici. O napájení se stará Li-Ion akumulátor 3,7 V / 780 mAh, který je dobíjen přímo v přístroji pomocí síťového adaptéru. Ten je součástí dodávky spolu s USB kabelem, poutkem, čistícím hadříkem, návodem, CD a látkovým pouzdrem. Paměťová karta není součástí balení.

Malé rozměry fotoaparátu přináší i miniaturní ovládací prvky včetně hledání jiných řešení. Tím máme na mysli nahrazení kruhového voliče režimů dvojicí přepínacích tlačítek. Těmi se určuje mód přístroje, o čemž informuje odpovídající barevně podsvícený symbol nad těmito tlačítky.
V režimu Nastavení je zobrazeno třístránkové menu, ve kterém jsou v řádcích pod sebou uspořádány jednotlivé parametry týkající se vlastního přístroje (podsvícení, datum a čas, zvuky a hlasitost apod.) a způsobu zaostřování. V levém sloupci je soupis těchto parametrů, vpravo od nich se pak volí požadovaná hodnota. V menu se pohybuje pomocí multifunkčního ovladače: po jednotlivých položkách se pohybuje šipkami Nahoru / Dolů, výběr se zobrazí buď stisknutím tlačítka Enter či pomocí šipky Vpravo. To záleží na zvyklosti uživatele. Obdobně se pak zvolená hodnota potvrdí stisknutím tlačítka Enter či navrácením se pomocí šipky Vlevo.

Další režimy fotoaparátu jsou po stránce ovládání stejné, liší se pouze parametry zobrazenými v menu, které se vykresluje v dolní části displeje. V něm jsou vedle sebe uspořádané ikony jednotlivých parametrů (vyvážení barev, velikost a rozlišení snímku, kompenzace expozice či doba časovače samospouště), přičemž jejich hodnota se určuje v řádkové nabídce zobrazené nad každou ikonou. Mezi parametry se pohybuje šipkou Vlevo / Vpravo. Bylo-li stisknuto tlačítko Enter, současně se zobrazují i nabízené hodnoty, které se volí tlačítky Nahoru / Dolů. Poslední položka tohoto menu slouží pro vstup do podrobného nastavení obrazových parametrů, kdy se přes celý displej zobrazí podobná nabídka, jaká je v režimu nastavování. Zde jsou k dispozici takové parametry, jako je nastavení citlivosti snímače, programové upravování snímků či způsob měření expozice. Výhoda nastavování tohoto fotoaparátu spočívá je v tom, že není potřeba každou změnu parametru potvrzovat před přesunutím na další položku.
Ve všech snímacích režimech se pomocí tlačítka Scene určuje daný typ fotografovaného záběru (krajina, portrét, sport apod.). Režim blesku je rychle nastavitelný pomocí tlačítka Nahoru na multifunkčním ovladači.
Tlačítkem Displej se určuje, zda se budou na displeji zobrazovat podrobné informace o focení a také zda bude zapnutý jeho podsvit. Vzhledem k tomu, že fotoaparát nemá optický hledáček, nikdy se na něm nevypíná zobrazování. Za určitých světelných podmínek je tak možno provozovat fotoaparát bez podsvícení LCD, čímž se výrazně uspoří energie akumulátoru.

Vzhledem k malým rozměrům snímače produkuje SL400R při vyšších citlivostech zašuměné snímky, na kterých se navíc v noci projevuje výrazný rastr, jehož původ nám není zcela jasný. Příčinu hledáme v programovém zpracování exponovaného snímku, pravděpodobně se bude jednat o výsledek redukce šumu či nešťastnou JPEG kompresi. Hodnotu 800 ISO je nutno považovat za nouzové řešení přinášející snímky, u kterých se detaily ztrácí v šumu.

ISO100 ISO100
ISO200 ISO400 ISO800
Porovnání šumu a optického přiblížení na denních snímcích (100 - 800 ISO, 38 / 115 mm)

ISO100 ISO200
ISO400 ISO800
Porovnání šumu a vyvážení barev na nočních snímcích (100 - 800 ISO, první slunečno, ostatní automatické vyvážení bílé)
Porovnání optického zkreslení a rozlišení (ohnisko 38 a 115 mm)

Automatické vyvážení barev pracuje velice dobře a ruční kalibrace byla opět bez závad.

Porovnáme-li terče hodnotící rozlišení tohoto fotoaparátu s modelem SL300R T*, zjistíme, že z SL400R získáme lépe rozlišené detaily. Bohužel i zde se však setkáváme s výrazným projevem moiré. Optika fotoaparátu vykazuje přibližně srovnatelné zkreslení i chromatickou aberaci.

Co nám na fotoaparátu nejvíc vadilo, byla jeho malá výdrž na jedno nabití. Kombinace ultratenké technologie spolu s výkonným a energeticky jistě náročným procesorem není bohužel v tomto směru zcela ideální. Pokud nechcete fotoaparát využívat pouze jako příležitostní obrazový zápisník, budete si k němu muset pořídit náhradní akumulátor.
Vzhledem k celkově malým rozměrům a hmotnosti fotoaparátu nám přišla spoušť poměrně tvrdá na domáčknutí. Oproti tomu tlačítko napájení reagovalo až příliš citlivě, takže se nám několikrát stalo, že jsme jej stiskli nechtěně. Na druhou stranu rychlost zapínání a vypínání fotoaparátu je taková, že to nebylo takové zdržení. Přístroj si naštěstí většinu nastavených parametrů pamatuje, takže není potřeba provádět opětovné nastavení. Výjimku tvoří režim blesku a vyvážení bílé - zda si i jejich hodnotu má přístroj pamatovat záleží na hodnotě parametru MODE LOCK v SetUpu přístroje.
Ačkoliv jsou všechny ovládací prvky fotoaparátu precizně provedeny a na dotek reagují přesně, občas nám jejich malé rozměry činily potíže a to především u joysticku. Celkové filozofii ovládání přístroje není co vytknout, menu jsou intuitivní a přehledná a odpovídají jednoduché obsluze fotoaparátu.
Rychlost překreslování displeje zaručuje plynulé zobrazování i rychle se pohybujících objektů. Navíc je díky technologii výroby i více úrovní podsvícení jasně zřetelný na přímém světle, na kterém ho je možno navíc provozovat i bez podsvícení, pokud není potřeba zcela přesná kontrola jasu a barev. Model SL400R neumožňuje volbu dvou způsobů ostření jako SL300R T* (to však nesouvisí s režimy ostření, kterých fotoaparát nabízí pět včetně ručního ostření), pracuje vždy v režimu stálého překreslování scény za cenu trošku delší doby ostření. V sekvenčním režimu se sice přestane vykreslovat, ale zobrazují se náhledy pořízených snímků, což je vzhledem k jejich frekvenci snímání dostačující náhrada. Autofokus dokázal pracovat i za snížených světelných podmínek. Všechny propagované rychlosti fotoaparátu jsou reálné, což je příjemné zjištění.

Fotoaparát Kyocera Finecam SL400R je příjemný kompakt miniaturních rozměrů. Je předurčen do role každodenní společníka schopného díky své rychlosti a jednoduchosti zachytit jedinečné okamžiky života. Svým designem je určen všem těm, kteří chtějí elegantní přístroj bez ambic na vyspělé fotografické přístroje. Oproti modelu SL300R T* nabízí malinko lepší rozlišení podpořené kvalitní optikou za cenu horších snímků pořízených s vysokou citlivostí. Oba modely se také zásadně liší cílovou skupinou na kterou jsou zaměřeny. Zatímco SL300R T* je určen těm, kteří si chtějí dopřát jméno značky Zeiss a stylový kožený design, fotoaparát SL400R oslovuje širší masu hledající ve svém fotoaparátu eleganci a zábavu. Proto si budou moci u tohoto modelu, jehož doporučená maloobchodní cena byla stanovena na 14 990,- Kč s DPH, uživatelé v dohledné době sami volit jeho vzhled, podobně jako tomu je u mobilních telefonů. Tento projekt pod názvem MYKYOCERA již například v Německu běží a setkává se s nebývalým ohlasem.