Olympus Camedia AZ-2 - fotografický experiment v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Olympus Camedia AZ-2 - fotografický experiment v praxi

Olympus AZ-2

13. prosince 2004, 00.00 | Model AZ-2 je návratem společnosti Olympus k technologii zapouzdřených objektivů, kterou přivedla na trh jako první. Jaké výsledky má tento netradiční fotoaparát, který se od průměru odlišuje nejen konstrukcí optiky.

Olympus Camedia AZ-2 - fotografický experiment v praxi Model AZ-2 je návratem společnosti Olympus k technologii zapouzdřených objektivů, kterou přivedla na trh jako první. Jaké výsledky má tento netradiční fotoaparát, který se od průměru odlišuje nejen konstrukcí optiky. [-more-]{Popis a konstrukce}

Když Olympus představil před několika lety svůj experimentální model AZ-1 se zapouzdřeným, vertikálně uloženým objektivem, nesklidil příliš velký úspěch. Pak tento koncept na nějakou dobu odložil a zapouzdřené objektivy začala používat Konica Minolta či například Sony. Zákazníci si začali na tuto konstrukci zvykat a Olympus se k ní vrátil s modelem AZ-2. Pojďme se podrobně podívat na to, nakolik se tento model Olympusu povedl a co nabízí potenciálním zákazníkům.

Model AZ-2 je velmi netradičním digitálním fotoaparátem, který se vymyká v mnoha oblastech zaběhaným konstrukčním a designovým zásadám dnes běžně aplikovaným pro návrh digitálních fotoaparátů. AZ-2 je navíc velkým experimentem i z pohledu produktové řady Camedia, protože nevychází v podstatě ze žádného předchozího modelu a ani s AZ-1 toho nemá příliš společného.

To první, čím AZ-2 překvapí, jsou poměrně velké rozměry a hmotnost. Na některých fotografiích zveřejněných Olympusem při představení působil fotoaparát poměrně drobným dojmem. Nicméně v praxi má rozměry 102 x 61 x 20,1 mm a váží 160 gramů bez akumulátoru. Díky kovovému plášti působí fotoaparát velmi robustním dojmem a pokud jej vezmete do ruky, rozhodně se o něj nebudete obávat.

Celé tělo je v podstatě ideálně ploché. Kolem průzoru objektivu je pouze cca 1 mm výstupek, na který se nasazuje plastová a upřímně řečeno poměrně nevzhledně vypadající krytka. Na čelní stěně jsou ještě dva výstupky v pravé části, které zlepšují ergonomii. Zadní stěna je opět takřka hladká a ovládací tlačítka vystupují pouze o zlomky milimetru.

Po designové stránce AZ-2 vsází na jednoduchý přímočarý design kombinující stříbrný kov a černý plast. AZ-2 působí relativně nenápadným dojmem a přestože jde o model bezesporu experimentální, nepoutá zbytečně pozornost.

Technické parametry
Srdcem fotoaparátu je CCD snímač s úhlopříčkou 1/2,7" a efektivním rozlišením 4 mil. bodů. Jeho citlivost je možno ručně nastavit v rozsahu 80 až 400 ISO (výrobce uvádí 50 - 400 ISO, ale nám zapůjčený kus uměl rozsah 80 - 400 ISO) a nechybí mu ani funkce pixel mappingu. Maximální rozlišení fotografií je 2,288 x 1,712 bodů při poměru stran 4:3. Pomocí interpolace lze dosáhnout rozlišení až 2,592 x 1,728 bodů (3:2). Fotoaparát podporuje dalších 5 menších rozlišení. Pro ukládání snímků slouží výhradně formát JPEG s podporou EXIF 2.2, PIM II i DPOF. Snímky se ukládají na xD karty a do počítače se přenášejí prostřednictvím USB 1.1. Fotoaparát má speciální port kombinující USB a A/V výstup.

Objektiv fotoaparátu je složen z devíti čoček v sedmi skupinách a nabízí 2,8x optické přiblížení. Tři čočky jsou asférické a jak již bylo řečeno, celý objektiv je uložen na výšku uvnitř fotoaparátu, takže se nevysunuje z těla ven. Optická soustava má rozsah ohniskových vzdáleností 6,2 až 17,3 mm (v přepočtu na kinofilm 40 - 112 mm) při světelnosti F2,9 až 4,8. Pasivní autofokus dokáže v normálním režimu zaostřit na minimální vzdálenost 50 cm. V makro režimu od 30 cm a v super-makro režimu od 8 cm. Kromě jednorázového zaostření fotoaparát umí i kontinuálně doostřovat. Fotoaparát nabízí i 5,5x digitální zoom či dokonce až 11x digitální zoom v režimu SQ.

Po expoziční stránce je AZ-2 určen méně náročným uživatelům, kteří preferují plně automatický provoz. Kromě klasického AE programu je k dispozici i 13 scénických režimů, které usnadňují fotografování ve ztížených podmínkách. Uživatel může výsledek dále ovlivnit nastavením systému měření expozice (iESP či bodové), kompenzace expozice či aktivací systému redukce šumu. Balanci bílé barvy fotoaparát řeší podobně. Buď lze použít automatiku či jednu ze čtyř přednastavených hodnot. Závěrka pracuje s časy od 1/2 sekundy až po 1/1000s. V nočním režimu dokáže prodloužit expozici až na 4 sekundy.

V sekvenčním režimu dokáže AZ-2 zaznamenat až 8 snímků do série s rychlostí 1,5 snímku za sekundu. Pro video záznam nabízí digitální stabilizaci obrazu díky tomu, že má dostatečné rozlišení snímače. Video se zaznamenává s rozlišením 320 x 240 bodů a rychlostí 30 snímků za sekundu. Bohužel v tomto režimu je délka záznamu omezena na pouhých 8 sekund. S rychlostí 15 sn./s. či nižším rozlišením již délka není omezena.

Fotoaparát je vybaven interním bleskem se směrným číslem 6,4. Dosah blesku je 0,3 až 2 metry a nabízí 4 základní pracovní režimy.

Chloubou fotoaparátu je 2,5" LCD displej s antireflexní úpravou a vysokým rozlišením 210.000 bodů. ten nahrazuje i klasický optický hledáček, který zcela chybí. O napájení se stará Li-Ion akumulátor s označením LI-20B s kapacitou 1035 mAh. Pro video výstup je možné nastavit buď PAL či NTSC normu.

V okamžiku, kdy dostanete nový fotoaparát, podporuje pouze 5 základních jazyků. Nicméně s použitím programu Camedia Master je možné si z Internetu stáhnout další jazyky a to včetně češtiny! Fotoaparát samozřejmě podporuje i přímý tisk fotografií bez použití počítače protokolem PictBridge.

[-more-]{Ovládání}

AZ-2 se liší od většiny ostatních fotoaparátů Olympus po stránce ovládání hned ve dvou aspektech. Tím prvním je použití miniaturního jojsticku pro pohyb v menu. Druhým faktem je skutečnost, že AZ-2 má opravdu všechny funkce a nastavení ukryta v menu. Na těle totiž najdete kromě jojsticku pouze pět tlačítek, spoušť, power a přepínač režimů. Tlačítka pro ovládání zoomu jsou umístěna na zadní stěně zcela vpravo nahoře a jsou takřka zapuštěna. Z ergonomického hlediska je trochu nepříjemné, že tlačítka jsou poměrně daleko od sebe, což ztěžuje ovládání jednou rukou. Na zadní stěně jsou dále tlačítka pro vstup do menu, smazání fotografie a rychlý náhled posledního snímku. Přepínač režimů (záznam fotografií, videa a prohlížení snímků) je netradičně umístěn na pravém boku. Spoušť je tradičně dvoupolohová a má velmi dobře oddělené obě polohy.

Po vstupu do menu uživatel najde přesně to, na co je u Olmypusu zvyklý. To znamená, že čtyřem směrům pohybu jojsticku odpovídají čtyři vstupní body do menu. Standardně jsou to nastavení rozlišení, nastavení blesku, volba scénického režimu a vstup do podrobného podmenu. Menu má čtyři záložky a každá obsahuje sadu nastavení na jednu či dvě obrazovky. V menu se uživatel pohybuje pomocí miniaturního jojsticku, jehož stisknutím se volba potvrzuje.

Specialitou nových modelů Olympusu je funkce obrazového kalendáře. Pokud si prohlížíte snímky na paměťové kartě, pak si je můžete nechat uspořádat podle datumu pořízení a následně si tak snadno najít snímky. Bohužel AZ-2 například vůbec nenabízí histogram.

[-more-]{Kvalita a hodnocení}

Kvalita obrazu
Fotoaparát je vybaven poměrně malým snímačem, což se projevuje vyšší hladinou šumu ve snímcích zejména při citlivosti 200 a 400 ISO. Nicméně i při nejnižší citlivosti je ve fotografii jemný neutrální šum patrný.

Automatické vyvážení bílé barvy funguje poměrně spolehlivě. Bohužel fotoaparát nenabízí možnost ručního naměření, takže se fotograf musí spolehnout na automatiku či na čtyři přednastavené hodnoty.

Při nejkratším ohnisku objektiv fotoaparátu vykazuje silné soudkovité zkreslení a na snímcích je možné najít i aberaci. Na druhé straně rozsahu zoomu se geometrické zkreslení obrací a aberace ubývá. Kresba odpovídá rozlišení snímače a rozměrům optiky.

Pochvalu si rozhodně zaslouží fungování automaticky při nočních záběrech. Snímky jsou jak expozičně, tak i balancí bílé barvy velmi povedené.

Srovnání ohniskové vzdálenosti 40mm a 112mm

Srovnání úrovně šumu při denních snímcích s citlivostí 80, 100, 200 a 400ISO.

Srovnání úrovně šumu při nočních snímcích s citlivostí 80, 100, 200 a 400ISO.

Chloubou fotoaparátu je bezesporu velký LCD displej, který se navíc může pochlubit nejplynulejším zobrazením ze všech digitálních fotoaparátů, které jsme měli možnost zatím testovat. Obraz je ostrý, velmi dobře kontrastní a hlavně zcela plynule překreslovaný i za špatného osvětlení. Navíc je opatřen antireflexní vrstvou a jde o takzvaně "antisluneční" verzi, která využívá dopadajícího světla pro zvýraznění obrazu a tudíž je výrazně lépe čitelný v exteriérech než běžné displeje.

Co se týče rychlosti fotoaparátu, patří AZ-2 k lepšímu průměru. Start fotoaparátu trvá cca 2 sekundy, zaostřuje typicky za 0,7 sekundy s tím, že při velmi špatných světelných podmínkách se může doba potřebná k zaostření prodloužit až na skoro 2 sekundy. Prodleva spouště s namáčknutím je minimální. Uložení snímku trvá cca 3,5 sekundy s tím, že cca první sekundu je displej černý a nezobrazuje náhled scény.

Nevýhodou modelu AZ-2 je poměrně sporná ergonomie. Tlačítka pro ovládání zoomu jsou umístěna tak nešťastně, že s fotoaparátem nelze pohodlně fotografovat jednou rukou. Zároveň si uživatel musí dávat velký pozor, aby si prstem levé ruky nezakryl část objektivu, který je umístěn také zcela v rohu.

Další drobností, která může nepříjemně překvapit je absence závitu pro stativ.

Co si naopak zaslouží pochvalu je posuvná krytka USB konektoru. Jde o drobnost, nicméně drobnou praktickou a příjemnou.

Olympus Camedia AZ-2 je netradičním fotoaparátem s dost netradičním chováním. Může se pochlubit minimalistickým designem, robustní konstrukcí se skvělým dílenským zpracováním a zejména vynikajícím displejem. Na druhou stranu má poměrně neergonomické ovládání a funkční výbava je poměrně chudá. AZ-2 je prostě fotoaparátem pro méně náročné amatéry, kterým bude vyhovovat fotografování s pomocí skvělého displeje a nečekají špičkovou kvalitu záznamu.

První kusy modelu AZ-2 se oficiálně objevily na českém trhu minulý týden, takže jde o opravdu žhavou novinku. K dostání je za cca 10.000,-Kč vč. DPH.

:: Technické parametry AZ-2
:: Srovnání fotoaparátů Konica Minolta DiMAGE X50, Olympus AZ-2, Sony T1