Olympus XZ-1 - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Recenze - fotoaparáty

Olympus XZ-1

xz1_100px

28. dubna 2011, 00.00 | Malý, ale výkonný fotoaparát – první kompakt s kvalitním pankratickým objektivem i.Zuiko Digital. Má příjemné, snadné a nápadité ovládání, využívající otočný prstenec na objímce objektivu a zadní multifunkční volič s otočným kroužkem, velkou OLED obrazovku, aktivní sáňky pro externí blesky a další příslušenství a je celkově výborně vybaven.

Olympus XZ-1 bývá srovnáván s fotoaparáty Panasonic Lumix LX-5, Canon PowerShot S95, případně i s většími modely Nikon Coolpix P7000 a Canon PowerShot G12, méně často s modely Samsung EX-1, který byl představen již před delší dobou, a Nikon Coolpix P300, který je zase naopak horkou novinkou. Pokud si dáme jmenované fotoaparáty před sebe, uvědomíme si, že mají leccos společného, ale také se v mnohém liší. A logicky nám vyplyne rozdělení do tří skupin, v nichž jsou přístroje, které k sobě mají opravdu blízko: první je Canon PowerShot G12 a Nikon Coolpix P7000, druhá Olympus XZ-1, Panasonic Lumix LX-5 a Samsung EX1, a třetí pak Canon PowerShot S95 a Nikon Coolpix P300.

V první skupině jsou robustní modely, jež mají CCD snímače s úhlopříčkou 1/1,7 palce a s rozlišením 10 Mpx, umožňují pořizovat soubory RAW, nabízejí řadu příjemně řešených ovládacích prvků, které umožňují pružnou manipulaci s přístroji a dobrou uživatelskou kontrolu, a mají aktivní sáňky pro externí blesky a další příslušenství. Nikon má objektiv 28–200 mm 1:2,8–5,6 a Canon 28–140 mm 1:2,8–4,5. Nikon má displej napevno zabudovaný, Canon výklopný a otočný.

Dvojice kompaktů ve třetím „šuplíku“, to jsou kapesní modely bez aktivních „šínů“ pro externí blesky a další příslušenství, ale řešené tak, aby měly co nabídnout i relativně náročným uživatelům kompaktních fotoaparátů. Canon má snímač CCD s úhlopříčkou 1/1,7 palce a s rozlišením 10 Mpx, objektiv 28–105 mm 1:2,0–4,9 a umožňuje pořizovat soubory RAW. Pro ovládání slouží otočný prstenec na objímce objektivu, zadní multifunkční volič s otočným kroužkem a další ovladače a tlačítka. Nikon má snímač CMOS s úhlopříčkou 1/2,3 palce a s rozlišením 12 Mpx, objektiv 24–100 mm 1:1,8–4,9, neumožňuje pořizovat soubory RAW a má otočný ovladač na pravé straně horní stěny a zadní multifunkční volič s otočným kroužkem.

Trojice modelů ve druhé skupině se liší řešením ovládacích a kontrolních prvků a také rozměry, nicméně vzato kolem a kolem, mají k sobě nejblíže. Všechny umožňují pořizovat data RAW a mají aktivní sáňky. Největší a "služebně nejstarší" Samsung EX1 má snímač CCD s úhlopříčkou 1/1,7 palce a s rozlišením 10 Mpx, objektiv 24–72 mm 1:1,8–2,4. Pro ovládání nabízí mimo jiné otočný kroužek vpředu na horní části madla a zadní multifunkční volič s otočným kroužkem a má 3“ OLED panel na výklopném a otočném panelu. Panasonic Lumix LX-5 je uprostřed. Má snímač CCD s úhlopříčkou 1/1,63 palce a s rozlišením 10 Mpx, objektiv 24–90 mm 1:2,0–3,3, pevný 3“ LCD a pro ovládání zadní otočné kolečko a soubor tlačítek. A Olympus XZ-1? Ten je z této trojice nejmenší a pro ovládání výrobce použil schéma jako Canon PowerShot S90/95, tedy s otočným prstencem na objímce objektivu a zadním multifunkčním voličem s otočným kroužkem.



Olympus XZ-1 podrobněji

Model fotoaparátu jsme poprvé viděli na výstavě Photokina 2010. A patřil mezi první novinky, které Olympus v letošním roce představil. Je vybaven 10-megapixelovým snímačem HS CCD s úhlopříčkou 1/1,63 palce, který je součástí systému stabilizace obrazu, obrazovým procesorem TruePic V jako mají přístroje Pen a kvalitním objektivem se čtyřnásobným optickým zoomem i.Zuiko Digital ED 6–24 mm 1:1,8–2,5, jenž po přepočtu na formát 35mm kinofilmu odpovídá rozsahu 28–112 mm. Zejména kvalitní senzor, větší, než je u malých kompaktů běžné, a dobře optimalizovaný objektiv jsou důležitým základem pro kvalitu obrazu.

Kromě snímků ve formátu JPEG s výběrem čtyř kompresních poměrů (LF, LN, MN a SN) můžeme pořizovat i data RAW a buďto je zpracovat vhodným programem, nebo je případně převést na grafický formát ve fotoaparátu. K dispozici je i několik jednoduchých editačních nástrojů. Obraz může mít poměr stran 4:3, 3:2, 16:9 nebo 1:1. Video formátu MotionJPEG má maximum HD/720 p á 30 obr./s, natáčení se aktivuje a ukončuje pomocí vyhrazeného tlačítka na zadní stěně, které je vhodně zapuštěné tak, aby nešlo stisknout omylem, nechtěně. Při natáčení můžeme používat optický zoom a systém vcelku dobře a rychle přeostřuje. Data lze ukládat na paměťové karty SD, SDHC a SDXC.



Nabízí šest „uměleckých filtrů“, použitelných pro fotografie i video, a to Pop Art, Jemná kresba, Zrnitý film, Camera obscura, Diorama a Dramatický tón, aneb HDRI – High Dynamic Range Imaging. Má také zabudovaný neutrální šedý filtr a funkci autobracketingu – automatické expozice sérií snímků pro expozici a pro vyvážení bílé, a tedy barevné vyvážení jako takové. Nejvyšší hodnota citlivosti je ISO 6 400.



Při pohledu shora vynikne, jak štíhlé tělo XZ-1 má, a také proporce použitého objektivu, na jehož výborné světelnosti se výrazně podílí světelná propustnost optického systému a průměr vstupního otvoru. Na levé straně je zabudovaný blesk, který je výsuvný, a to dostatečně vysoko, aby záblesk nebyl zastíněn objektivem ani u záběrů zblízka, a má řadu režimů a funkcí včetně úpravy výkonu.



Uprostřed jsou aktivní sáňky pro externí blesk a další příslušenství, jako je elektronický hledáček nebo adaptér pro stereofonní mikrofon, pro které je na zadní stěně ještě konektor jako u digikompaktů typu Pen.



Napevno zabudovaný třípalcový displej typu OLED má rozlišení 610 tisíc obrazových bodů a umožňuje úpravu jasu a kontrastu pro vyšší viditelnost zobrazení za jasného osvětlení.

Kladem je jednoduché a nápadité ovládání, využívající otočný prstenec na objímce objektivu a multifunkční ovladač na zadní stěně s otočným kroužkem. Zajímavý je režim iAuto řízený umělou inteligencí, který uživateli umožňuje i určité snadné úpravy nastavení: změnit sytost barev a barevné podání, upravit jas a nastavit míru rozostření pozadí.



K dispozici jsou také Tipy pro nezkušené uživatele. Ty jsou nabízeny nejen u samočinného režimu iAuto, ale i u výběru scénických programů. Ten je v základní podobě víceméně klasický, a to jak výběrem položek včetně podpory tvorby panoramatických obrázků (Auto, Ručně, Počítač), tak i formou – přehled pro výběr spolu s výstižným obrázkem a se stručnou charakteristikou. A rozšiřuje ho právě nabídka tipů, které běžné české uživatele oslovují uvolněnou hovorovou češtinou.



Jako zdroj energie slouží 3,7V dobíjecí lithio-iontová baterie LI-50B s kapacitou 925 mAh. Nabíjet ji můžeme pomocí síťového adaptéru s využitím USB připojení. To je velmi pohodlné, ale přináší to i omezení: nabíjení v klasické nabíječce neblokuje fotoaparát, do kterého můžeme vložit druhou nabitou baterii a fotografovat.

Fotoaparát v době uveřejnění této recenze v eShopu Megapixel.cz pořídíte za 10 990 Kč. Do sáněk pro externí blesky a jiné příslušenství je možno vsunout externí elektronický hledáček VF-2 a propojit s fotoaparátem i pomocí zdířky na zadní stěně – viz fotografie. Hledáček oceníme typicky při fotografování na velmi jasně osvětlených místech, například na přímém sluneční světle, kde není dobře vidět na displej, nebo při fotografování pod nízkým úhlem.

Z externích blesků výrobce přirozeně upřednostňuje své modely, zejména kompaktní FL-36R, FL-20 a FL-14, ale použít je možno i blesky jiných výrobců. Externí blesky se připojují paticí přímo do sáněk fotoaparátu, ale lze je upevnit také ke konzole blesku pomocí kabelu konzoly. Externí blesky, které nabízejí režim dálkového ovládání, je možno použít pro fotografování s bezdrátovým bleskem. Integrovaný blesk může nezávisle na sobě řídit až tři skupiny blesků. Pokud je připojen externí blesk, nelze použít blesk zabudovaný, výsuvný.

Z dalšího příslušenství mohu jmenovat ještě předsádkový objektiv TCON-17 s adaptérem CLA-12, anebo sadu mikrofonů SEMA-1, která umožňuje kvalitnější nahrávání než integrovaný mikrofon fotoaparátu, dálkové kabelové ovládání RM-UC1 a také vodotěsné pouzdro PT-050, umožňující fotografovat a natáčet videoklipy pod vodní hladinou.



Olympus XZ-1 – uživatelský test a výběr ze zkušebních snímků



Kvalita obrazu je při použití nižších hodnot citlivosti dobře optimalizovaná, za běžného a dobrého osvětlení výborná. Přístroj si dobře poradil i v náročnějších podmínkách, jen je třeba dobře si ohlídat záběry s vysokým kontrastem. Při maximálním důrazu na obrazovou kvalitu je možno využít a sofistikovaně zpracovat obrazové soubory RAW. Systém nezvyšuje kontrast hran, minimalizované je i jejich třepení. Míra a charakter ostření jsou dobře optimalizované, ovlivňujícím faktorem je ovšem obrazový šum při použití vyšší a vysoké citlivosti.



Na snímku hřbetů knih různých barev a struktur můžeme posoudit ostrost a podání jemných detailů obrazu a také, jaký vliv na obraz mají různé hodnoty citlivosti. Vlevo ISO 200 (čas expozice byl 0,5 s), vpravo ISO 1 600 (čas 1/10 s). Clonové číslo bylo v obou případech 8 (použil jsem program s prioritou clony), barevnost i další nastavení standardní, ohnisková vzdálenost 9,87 mm, což u 35mm formátu odpovídá 46 mm.



Optické zkreslení obrazu je u nejkratší ohniskové vzdálenosti výraznější, u nejdelšího ohniska je téměř neznatelné, víceméně zanedbatelné. Snímek ukazuje mimo jiné i míru barevné odchylky zejména v okrajových pasážích.



Reprodukce barevných tónů je ve standardním nastavení v exteriéru realistická. Žluté žárovkové světlo plná automatika vyvážila nepřesně, s posunem k teplejšímu podání, režim Žárovka má zase lehce chladnější nádech.



Pro vyvážení bílé barvy a tedy i celkového barevného podání je kromě plně automatického systému připraveno šest režimů (Slunečno, Stín, Pod mrakem, Žárovka, Zářivka s bílým světlem, Pod vodou), možné jsou i jemné korekce nastavení, anebo můžeme provést vyvážení ruční, uživatelské. Jak vidíte, nástroj pro barevné vyvážení má intuitivní, snadno použitelné provedení.



Obrazový šum se zvýrazňuje spolu s vyšší citlivostí, dominantní je šum barevný a více patrný je od středních po tmavé tóny. Podle mého subjektivního hodnocení se mezní hodnota pohybuje kolem ISO 640, poté je šum více viditelný a od ISO 4 000 výrazný. Rozsah ekvivalentu obecné citlivosti ISO je od 100 do 6 400.



Šum u záběru z reálného prostředí. Vlevo citlivost 200 ISO (čas expozice 0,5 s), vpravo 1 600 ISO (čas 1/10 s). Nastavil jsem clonové číslo 8 (opět program s prioritou clony) a ohnisková vzdálenost byla 9,87 mm (ekv. 35mm formátu: 46 mm).



Pro barevné úpravy můžeme použít jednoduchý nástroj pro uživatelské úpravy a digitální filtry včetně „uměleckých“. Na první ukázce je demonstrován účinek digitálních filtrů Pop Art a Jemná kresba, převod barev do šedé škály plus černobílé podání s extrémně vysokým kontrastem a zvýšením šumu – tzv. Zrnitý film. Citlivost byla 200 ISO, časy expozice 1/10 a 1/20 s, clona 2 a ohnisko 9,87 mm (ekv. 46 mm).



Na druhé ukázce je vlevo účinek filtru Dramatický tón, tedy HDRI – High Dynamic Range Imaging, zobrazování se zvýšeným dynamickým rozsahem, a vpravo Camera obscura, aneb simulace zobrazení, jako bychom použili dírkovou komoru. Čas expozice byl 1/20 s, clona 2, citlivost 200 ISO a ohnisko 9,87 mm (ekv. 46 mm), respektive 10,83 mm (ekv. 50 mm).



A zde ukázka, jak funguje nástroj pro rozostření pozadí. Zoom na pozici 10,83 mm/ekv. 50 mm, čas expozice 1/15 s, clonové číslo 2 a citlivost 200 ISO.



Snímky drobného objektu s použitím výsuvného blesku. Vlevo je pro porovnání snímek bez použití blesku (čas 1/6 s, clona 5,6, citlivost ISO 160 a ohnisko 16,63 mm/ekv. 77 mm). Uprostřed a vpravo s bleskem, jehož výkon jsem snížil: čas 1/100 a 1/125 s, clona 2,2, citlivost ISO 500 a ohnisková vzdálenost 18,15 mm/ekv. 84 mm. I když se to nezdá, blesk se vysouvá relativně vysoko, a tak je při vhodném nastavení výkonu a dalších parametrů expozice použitelný i pro záběry zblízka – nehrozí, že část záblesku zastíní objektiv.



Makro I. Makrorežimy má fotoaparát velmi dobře optimalizované. Zoom na minimu (6 mm/ekv. 28 mm), čas expozice 1/8 s, clona 3,5 a citlivost 200 ISO.



Makro II. Parametry expozice shodné jako u předcházejícího snímku.



Noc I. Zoom na maximu (24 mm/ekv. 112 mm), čas 0,5 s, clona 2,5 a citlivost 100 ISO.



Noc II. Zoom na maximu, čas 0,4 s, clona 2,5 a citlivost 100 ISO.



Ráno I. Zoom na maximu, čas 1/640 s, clona 6,3 a citlivost 100 ISO.



Ráno II. Zoom na maximu, čas 1/100 s, clona 8 a citlivost 400 ISO.

Stručně na závěr

Fotoaparát této koncepce oslovuje především uživatele malých jednoduchých kompaktů, kteří se poohlížejí po kompaktním přístroji, který by nebyl o moc těžší a větší než jejich současný, měl obdobně jednoduché použití, ale poskytoval širší prostor pro tvůrčí činnost, nabízel více možností, funkcí a režimů včetně ručního ovládání, a hlavně – byl zaměřen v prvé řadě na obrazovou kvalitu. Aby posloužil ke snadnému a zábavnému pořizování snímků a videa „na památku“, ale také podle potřeby umožnil zajímavou digitální tvorbu a kreativní experimenty.

Ke kladům XZ-1 patří vysoce světelný zoomobjektiv s menším rozsahem a důrazem na kvalitu, obrazový snímač, procesor a možnost pořizovat data RAW, operační rychlosti, spolehlivost měření expozice a funkčnost zaostřovacího systému, široká nabídka režimů expozice a praktických funkcí včetně art-filtrů a koncepce ovládání s otočným kruhem u objektivu. Samozřejmě také velká obrazovka typu OLED s vysokým rozlišením a aktivní sáňky pro externí blesky a další externí příslušenství. Jmenovat lze i HD video s vyhrazeným tlačítkem, s možností zoomovat a dle potřeby použít externí mikrofon.

Obrazová kvalita je výborná, pokud si ohlídáme některé parametry, zejména vhodně optimalizovanou expozici v případě scén s vysokým kontrastem, přesné vyvážení barevného podání při umělém a smíšeném osvětlení a budeme dobře zvažovat použití vyšších a vysokých hodnot citlivosti, abychom udrželi míru a charakter obrazového šumu v přijatelných mezích. Některým uživatelům může chybět uživatelský režim pro snížení obrazového šumu. Náročným uživatelům mohou chybět některé přímé nebo rychlejší volby tlačítky. Ale celkově lze fotoaparát hodnotit jako velmi zdařilý, spolehlivý, s příjemným ovládáním a použitím.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: