Samsung NX11 v testu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Recenze - fotoaparáty

Samsung NX11 v testu

9. srpna 2011, 00.00 | Nástupce modelu NX10 jsem vyzkoušel s novým kitovým objektivem Samsung 18–55 mm 1:3,5–5,6 II OIS i-Function. NX11 se od NX10 liší přímou podporou „i-funkce“, kterou jsme si představili už v recenzi kompaktu NX100, a nepatrně přepracovaným úchopovým madlem.

 

Hybridní fotoaparát Samsung se snímačem zrcadlovky, s výměnnými kompaktními objektivy, elektronickým hledáčkem, třípalcovou obrazovkou OLED a širokou nabídkou funkcí. Je atraktivní pro uživatele hledající pružně a všestranně použitelný přístroj s možností měnit podle potřeby objektivy, umožňující pořizovat snímky v kvalitě jako z kompaktní digitální zrcadlovky, ale přitom chtějí, aby jejich fotoaparát byl ještě lehčí a menší než kompaktní zrcadlovka. Výborně poslouží na dovolené, výletu nebo na akci s přáteli, jako rodinný fotoaparát, ale také pro koncipovanou digitální tvorbu.

 

 

 

Malé rozměry v ničem neubírají na dobré ergonomii, koncepce ovládacích a kontrolních prvků umožňuje jednoduché a příjemné fotografování nebo natáčení videoklipů. Pro maximální pohodlí a uživatelský komfort přístroj nabízí řadu inteligentních režimů a funkcí. A na druhou stranu uživatelům, kteří si přejí více ovládat expoziční parametry, poskytuje také poměrně široké možnosti včetně určitého individuálního přizpůsobení fotoaparátu a funkce pro úpravy snímků.

 

Podrobnější představení

Fotoaparát je vybaven obrazovým snímačem BSI CMOS formátu APS-C s rozměry 23,4 × 15,6 mm a rozlišením 14,6 milionu efektivních pixelů. Kromě základního poměru stran obrazu 3:2 umožňuje nastavit i širokoúhlý 16:9. Součástí segmentu obrazového snímače je i protiprachový systém s ultrazvukovým filtrem s frekvencí vibrací 60 000× za sekundu, který chrání obrazový snímač před prachovými částicemi a dalšími nečistotami.

 

Pořizovat lze snímky ve formě souborů RAW (sRW), ve formátu JPEG s možností výběru ze tří kompresních poměrů (superjemný, jemný, normální) a video MP4 (H.264) v maximálním rozlišení 1280 × 720 px se snímkovou frekvencí 30 obr./s a s možností volby rozlišení 640 × 480 a také 320 × 340 px vždy á 30 obr./s. Video je monofonní (AAC) a pro záznam v hlučném prostředí nebo za silného větru je v menu dostupná funkce větrného filtru – Wind Cut. Data se ukládají na paměťové karty SD a SDHC.

 

 

 

Obrazový snímač není součástí systému stabilizace obrazu (redukce chvění). V nabídce ale jsou objektivy se zabudovanou optickou stabilizací obrazu. Přístroj používá bajonet Samsung NX pro připojení výměnných objektivů Samsung. Pomocí adaptérů je možné připojit a používat také objektivy s jinými bajonety a přípojnými systémy včetně typu Pentax K. V případě objektivu 18–55 mm 1:3,5–5,6 II OIS i-Function je rozsah ohniskové vzdálenosti po přepočtu na 35mm formát přibližně 27,7–84,7 mm.

 

 

 

Elektronický hledáček má LCD panel VGA/640 × 480 px s rozlišením 921 kpx, se 100% zobrazením, zvětšením obrazu 0,86× a s dioptrickou korekcí. Pevně zabudovaná obrazovka AMOLED VGA/640 × 480 px s maticí PenTile RGB má úhlopříčku 3 palce (7,6 cm), poměr stran obrazu 4:3, rozlišení 614 kpx a 100% zobrazení. Výhodou displejů typu AMOLED je rychlejší odezva než u LCD, nižší spotřeba energie a větší kontrast obrazu – 10 000:1 oproti 500:1, což znamená, že obraz je lépe viditelný i při jasném slunečním světle. Okénko mezi okulárem hledáčku a displejem ukrývá senzor, který indikuje přiblížení obličeje k hledáčku a přístroj následně automaticky vypíná displej do pohotovostního režimu, aby šetřil energii, a zapíná elektronický hledáček. K dispozici je histogram a také senzor orientace.

 

 

 

Systém automatického zaostřování pracuje na principu detekce kontrastu, je založený na technologii DRIMe II Pro a pokročilém algoritmu autofokusu s vyšší přesností a rychlostí činnosti. Systém v běžném režimu používá 15bodové ostření a u záběrů zblízka 35bodové (režim makro), také lze přepnout na bodové ostření s libovolnou volbou polohy bodu AF a s možností výběru velikosti bodu (zóny). Funkce detekce obličejů v záběru dokáže zaregistrovat až 10 tváří. A samozřejmě můžeme přepínat mezi ostřením po snímcích a souvislým s průběžným ostřením podle zvoleného objektu.

 

 

 

K dispozici je i pomocné osvětlení AF pro snímání za horších světelných podmínek – jak vidíte, LED svítí zeleně. Dioda slouží také k indikaci aktivované samospouště. Zaostřovat můžeme také ručně prstencem na objektivu, přičemž se na obrazovce zobrazí zvětšený obraz – výřez pro usnadnění ostření a abychom mohli zaostřit přesněji. Pro kontrolu hloubky ostrosti slouží tlačítko dole na přední stěně vpravo od bajonetu pro upevnění objektivu.

 

Exponometrický systém je 247zónový s možností přepnout z vícezónového na středově vyvážené a bodové měření. K dispozici jsou funkce jako kompenzace expozice v rozsahu ± 3 EV, autobracketing (AE – automatická expozice, WB – vyvážení bílé, PW – Picture Wizard, tedy stupňování s průvodcem a s výběrem tří režimů), orientační histogram, Smart Range pro realistickou optimalizaci světlých a tmavých oblastí snímku a rozšíření dynamického rozsahu.

 

 

 

Na otočném voliči režimů expozice je pohodlný režim Smart Auto řízený umělou inteligencí, natáčení videa, nabídka scénických režimů s výběrem v menu, program pro snímání souvislých panoramatických obrazů, obraz se zvukem pro připojení hlasové poznámky ke snímku před, nebo po jeho pořízení, a to v délce až 10 sekund, dále volba značená „i“, tedy priorita objektivu, režim s ručním nastavením všech parametrů expozice, program s prioritou rychlosti závěrky (1/4000–30 s + dlouhá expozice s mezní dobou 8 minut), program s prioritou clonového čísla a pružná programová automatika.

 

 

 

Program s prioritou objektivu využívá nové objektivy vybavené i-Funkcí, dostupnou po stisku tlačítka iFn. Uživatel může podle připojeného objektivu vybrat vhodnou scénu (i-Scene). Použít ji lze stiskem tlačítka iFn/Fn a scénu zvolí pomocí otočného prstence pro ruční ostření, anebo také pomocí navigačního tlačítka. Pro objektiv Samsung 18–55 mm 1:3,5–5,6 OIS II iFn, který jsem měl pro test, jsou dostupné tyto scény: Snímek s retuší, Portrét, Děti, Protisvětlo, Krajina, Západ Slunce, Svítání, Pláž a sníh a Noc. V režimech P/A/S/M je přirozeně použití i-Function jiné. Po stisknutí tlačítka iFn na objektivu je možno otáčením ostřicího prstence vybírat a nastavovat expoziční doby, clonová čísla, úpravu expozice, citlivost a vyvážení bílé, což je alternativa ke klasickému nastavení pomocí otočného voliče.

 

 

 

K dispozici je i několik speciálně nastavených režimů: kromě základního, standardního, to je Výrazný (se živějšími barvami), Portrét (se zaměřením na vhodné podání pleťových tónů), Krajina, Prales, Retro, Chladný, Klidný, Klasický a možné je připravit a uložit až tři vlastní nastavení. Kromě toho můžeme upravit sytost a barevnou tonalitu, kontrast a ostrost obrazu. V náročných světelných podmínkách, hlavně u scén s velkým kontrastem, nalezne uplatnění již výše krátce zmíněná funkce Inteligentní rozsah, která automaticky optimalizuje expozici s ohledem na minimální ztrátu kresby v jasech a stínech. Funkce je pohotově dostupná stiskem tlačítka Fn jako funkce, není ji ale možné použít při nastavené citlivosti 100 ISO a v některých automatických režimech (a jiné ji naopak využívají bez možnosti zásahu uživatele).

 

 

 

Mezi nabízenými funkcemi nechybí ani oprava geometrické deformace obrazu a jednoduchá funkce pro snížení digitálního šumu, a to pro dlouhé časy expozice a pro vysokou citlivost, ovšem vždy jen s volbou zapnuto/vypnuto.

 

Řadu možností má uživatel i pro přehrávání a úpravy již pořízených snímků a videa. U videa je to oříznutí podle času a možnost získat určité vybrané snímky. U fotografií to je snížení efektu červených očí, kompenzace protisvětla, změna velikosti, otočení, retuš tváře a také přidání šumu. A na snímky je také možno dodatečně aplikovat fotografický styl: Měkký, Výrazný, Prales, Podzim, Mlha, Šero a Klasický. Při přehrávání je k dispozici histogram a také upozornění na přeexponované oblasti snímků.

 

 

 

Souvislé snímání má základní rychlost 3 obr./s, která platí pro 3 snímky RAW a řadu 10 snímků JPEG (je-li zapnuta funkce opravy zkreslení objektivu, pak maximálně 6 snímků), a k dispozici je i režim Burst s rychlostí snímání 30 obr./s pro 30 snímků JPEG v řadě, ovšem při rozlišení sníženém na 1,4 Mpx. Zpoždění samospoušti je rychle nastavitelné v rozsahu od 2 do 30 sekund s krokem po jedné sekundě. Dokoupit je možno kabelovou dálkovou spoušť SR9NX01.

 

 

 

Fotoaparát je vybaven výklopným elektronickým bleskem se směrným číslem 11 (m/100 ISO) s automatickým TTL měřením, anebo ručním nastavením, se standardní nabídkou režimů a funkcí včetně redukce červených očí a možnosti synchronizace buď na 1., nebo 2. lamelu závěrky.

 

 

 

Zábleskovou expozici lze kompenzovat v rozsahu ± 2 EV. A samozřejmě má i aktivní sáňky pro připojení externích zábleskových jednotek (Samsung ED-SEF42A a ED-SEF20A). Do sáněk je možno připojit i externí modul GPS – Global Positioning System pro ukládání zeměpisných údajů do Exif metadat snímků a Geotagging.

 

 

 

Jako základní zdroj energie slouží dobíjitelná 7,4V lithio-iontová baterie BP1310 s kapacitou 1300 mAh (9,6 Wh). Její výdrž je podle standardu CIPA 400 snímků, nebo 200 minut provozu. Dokoupit je možno adaptér AD9NX01 pro napájení z elektrické sítě.

 

 

 

Přístroj má kombinované rozhraní USB 2.0 + A/V výstup (PAL/NTSC) a výstup mini HDMI 1.3. Po připojení fotoaparátu k HDTV s podporu funkce Anynet+ (HDMI-CEC) je možno ovládat přehrávání fotoaparátu pomocí dálkového ovladače televizoru. A dále má zdířku pro připojení kabelové spouště SR9NX01 a zdířku pro adaptér síťového napájení.

 

 

 

V době uveřejnění této recenze je možno zakoupit kit fotoaparátu Samsung NX11 s objektivem 18–55 mm 1:3,5–5,6 II OIS i-Function za necelých 11 tisíc korun, anebo kit se dvěma objektivy, tímto a dlouhým zoomem 50–200 mm OIS. Součástí prodejního balení jsou přirozeně i počítačové programy Intelli-studio Light pro operační systémy Windows a Samsung RAW Converter 4.0.1.1 pro zpracování a převod souborů RAW na běžné grafické formáty, ale stejně tak i pro úpravy souborů JPEG a TIFF.

 

 

 

Aplikace Intelli-studio podporuje tyto formáty digitálních fotografií: *.jpg, *.tif, *.gif, *.bmp a *.png; soubory ve formátu RAW pomocí tohoto programu není možné otevřít. Upravovat je ale možno videoklipy ve formátech MP4 (video H.264, zvuk AAC), WMV (WMV 7/8/9) a AVI (Motion JPEG). Instalace programu je rychlá a bezproblémová. Pokud vzápětí provedete update, získáte plnou verzi Studia s rozšířením funkcí – například pro vytváření prezentací pomocí šablon.

 

 

 

Pomocí programu RAW Converter je možno upravovat expozici, kontrasty a jasy, měnit vyvážení bílé barvy – a tedy i celkové barevné podání, tonalitu, barvy snímků. Nabízí nástroje pro zjednodušené rychlé úpravy...

 

 

 

... i propracované nástroje pro jemné úpravy podle individuálních potřeb a představ. Jako příklad mohou posloužit změny pomocí křivek, které umožňují přesně nastavovat pouze určitou, vybranou oblast tonálního rozsahu.

 

Samsung NX11 – výběr ze zkušebních snímků

 

 

 

Pro obrazovou kvalitu včetně prokreslení jemných detailů je důležité, že struktury nevykazují zvýšený kontrast na hranách. Tonální křivka je mírně strmější, s tvrdším přechodem. Zejména u kontrastních scén je dobré si dávat pozor na přeexpozici. Základní míra ostrosti obrazu je dobře nastavena, hranová ostrost ani u šikmo orientovaných linií nevykazuje zvýšené třepení a rozostření.

 

 

 

Ostrost a prokreslení jemných detailů v celé ploše obrazu na snímku z reálného prostředí při nízké a vysoké citlivosti. Vlevo ISO 200 (čas 1/10 s), vpravo 1600 ISO (1/80 s). Clonové číslo bylo v obou případech 8 a ohnisková vzdálenost 27 mm (ekv. u 35mm formátu: 41 mm).

 

 

 

Tonální reprodukce a vyvážení barev u snímků v exteriéru jsou realistické, přechody tónů jemné, barvy homogenní. Plná automatika vyvážila žluté žárovkové světlo s minimálním posunem k teplejšímu podání, režim Žárovka byl téměř přesný, barvy jsou mírně živější, pestřejší. Ve srovnání s výsledkem u modelu NX10 jsem zaznamenal zřetelnou změnu k lepšímu.

 

 

 

Nápaditě řešený systém pro vyvážení bílé barvy nabízí vyvážení plnou automatiku, 7 režimů přednastavených (Jasné denní světlo, Pod mrakem, 3× Zářivka – bílá, neutrální, denní, Žárovka a Blesk), přičemž všechny včetně automatického můžeme jemně doladit (jantarová-modrá/zelená-purpurová á ± 7 kroků).

 

 

 

Tyto úpravy barevnosti mohou posloužit jak pro přesné, jemné doladěmí, tak i pro výraznou úpravu barevného podání, zcela odchýlenou od reality.

 

 

 

Dále můžeme provést ruční vyvážení, použít automatickou řadu – bracketing wb, anebo nastavit přímo barevnou teplotu v Kelvinech.

 

 

 

Míra šumu je dobře vyvážená. U všech nastavení je šum optimalizován tak, aby nebyl rušivý, měl přirozený charakter a byl homogenní. Šum roste spolu s citlivostí, u hodnoty 1600 ISO je vyšší a u 3200 ISO výrazný. Ekvivalent citlivosti ISO má rozsah od 100 do 3200 a k dispozici je i funkce Intelligent ISO.

 

 

 

Vliv vyšší hodnoty citlivosti na reálný objekt. Vlevo při citlivosti ISO 200 (čas 1/6 s), vpravo ISO 1600 (1/50 s). Clona byla v obou případech 8 a ohnisko 29 mm (ekv. 44 mm).

 

 

 

Ukázka, jak funguje funkce pro snížení obrazového šumu. Pro uvedený příklad byla nastavena citlivost ISO 3200. Vlevo vidíte výsledek bez použití a vpravo s využitím této funkce. Čas expozice byl 1/60 s, clonové číslo 11 a ohnisková vzdálenost 27 mm (ekv. 41 mm).

 

 

 

Zde snímky za velmi nízké hladiny osvětlení, téměř ve tmě. Vlevo speciální program nastavil citlivost ISO 400, čas 5 s, clonové číslo 5,6 a vpravo je výsledek při použití programu s preferencí clony – 11, čas byl 30 s a citlivost ISO 100. Ohnisková vzdálenost byla 55 mm (ekv. 84 mm) v obou případech.

 

 

 

Fotoaparát nabízí široké možnosti pro uživatelské úpravy barevnosti od jednoduše použitelných digitálních filtrů po jemné nastavení jednotlivých barevných kanálů plus úpravu kontrastu a ostrosti. Zde alespoň dvě ukázky. Ohnisko 29 mm (ekv. 44 mm), čas 1/10 s, clona 8 a citlivost 250 ISO.

 

 

 

A zde ukázka převodu barevných tónů do šedé škály. Vlevo bez uživatelské úpravy, vpravo uživatelsky přímo ve fotoaparátu upraveno. Ohnisko 29 mm (ekv. 44 mm), čas 1/10 s, clona 8 a citlivost 250 ISO.

 

 

 

Rozostření pozadí, které je blízko od snímaného objektu. Ohnisko maximální, tedy 55 mm (ekv. 84 mm), čas 1/40 s, clona 5,6 a citlivost 320 ISO.

 

 

 

Malý objekt v popředí osvětlený pomocí elektronického blesku. Zoom byl v obou případech na maximu. Vlevo: čas 1/180 s, clonové číslo 8 a citlivost 250 ISO; použita kompenzace zábleskové expozice. Vpravo: čas 1/180 s, clona 8, citlivost 200 ISO, kompenzace zábleskové expozice, nastavena vysoká sytost barev, silná ostrost a vysoký kontrast.

 

 

 

Podání pleťových tónů. Vlevo a uprostřed čas 1/50 s, clonové číslo 4,5 a citlivost 320, resp. 250 ISO; ohnisko 33 mm (ekv. 50 mm). Vpravo: čas 1/80 s, clona 5, citlivost 400 ISO a ohnisko 45 mm (ekv. 69 mm).

 

 

 

Městská krajina I – celkový pohled se zoomem v základní poloze, tedy na hodnotě 18 mm (ekv. 35mm formátu: 27 mm). Čas 1/800 s, clona 8 a citlivost 400 ISO.

 

 

 

Městská krajina II – výřez pomocí zoomu na maximu (55/84 mm). Čas 1/350 s, clona 9 a citlivost 250 ISO.

 

 

 

Městská krajina III – jiný pohled, celek. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/320 s, clona 9 a citlivost 250 ISO.

 

 

 

Snímek pořízený s aktivovaným digitálním filtrem simulujícím objektiv typu rybího oka. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/125 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.

 

 

 

Střechy na výšku. Ohnisko vlevo 18 mm (ekv. 27 mm), vpravo 37 mm (56 mm), jinak čas 1/160 s, clona 11 a citlivost 100 ISO.

 

 

 

Panorama I. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/1 000 s, clona 3,5 a citlivost 100 ISO.

 

 

 

Panorama II. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/1 250 s, clona 3,5 a citlivost 100 ISO.

 

 

 

Panorama III – ukázka nepovedeného obrázku s viditelnými tmavšími oblastmi ve svislém směru. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/1 500 s, clona 3,5 a citlivost 100 ISO.

 

 

 

Při použití programu Panorama systém fotoaparátu pořídí sérii snímků, kterou složí a vytvoří panoramatický obraz. Na uživateli je pouze to, aby po stisku spouště pomalu plynule pohyboval fotoaparátem v některém ze směrů naznačených na obrazovce (vlevo/vpravo, nahoru/dolů). Funkce uživatele vede a informuje, co má dělat, respektive upozorní, co udělal špatně. Pokud přístroj zobrazí chybové hlášení, nic se neděje – jen je třeba snímání opakovat. Jak ukazuje snímek výše, někdy systém panoramu sestaví, ale místa spojů, přerušeného, nebo ne zcela plynulého pohybu jsou rušivě viditelná. Je tedy vhodné obraz zkontrolovat a případně pořídit další.

 

 

 

Panorama IV – pouze ukázka celého obrázku, použitého u vybraných sejmutých obrazovek. Ohnisko 55/84 mm, čas 1/250 s, clona 5,6 a citlivost 100 ISO.

 

 

 

Noc I. Ohnisko 18 mm (ekv. 27 mm), čas 30 s, clona 11 a citlivost 400 ISO.

 

 

 

Noc II. Ohnisko 18 mm (ekv. 27 mm), čas 30 s, clona 22 a citlivost 1600 ISO.

 

 

 

Noc III. Ohnisko 55 mm (ekv. 84 mm), čas 30 s, clona 22 a citlivost 400 ISO.

 

 

 

Noc IV – dvojice snímků na výšku, aneb porovnání vlivu digitálního šumu na obrazovou kvalitu. Vlevo citlivost 1 600 ISO, čas 15 s a clona 22. Vpravo citlivost 125 ISO, čas 30 s a clona 8. Ohnisková vzdálenost byla u obou snímků 55 mm (ekv. 84 mm).

 

 

 

Kampa I. Ohnisko 18/27 mm, čas 1/100 s, clona 10 a citlivost 200 ISO.

 

Stručně na závěr

Kvalita obrazu je velmi dobrá, přístroj si dobře poradil i v náročnějších světelných podmínkách, jen je třeba ohlídat správnou expozici a pokud možno nepoužívat vysoký ekvivalent obecné citlivosti ISO. Uživatel má minimum možností u funkce pro snížení šumu. Nároční uživatelé mohou pořizovat soubory RAW a pro jejich úpravy a převedení na grafický formát TIFF nebo JPEG mohou použít přibalený, anebo svůj oblíbený program. Záporem je kvalita zobrazení v elektronickém hledáčku za špatného osvětlení.

 

Samsung NX11 je zajímavý pro fotografy a fotografky, kteří ocení koncepci lehkého, velice kompaktního hybridního fotoaparátu bez sklopného zrcadla, s elektronickým hledáčkem, výměnnými objektivy a s větším obrazovým snímačem CMOS formátu APS-C. Příjemný je také jeho tichý, diskrétní chod bez zvuku sklápěného zrcátka a řada možností pro natáčení ozvučených videoklipů. Využívá pokročilé technologie pro zpracování obrazového signálu, zaujme velkým a kvalitním displejem typu AMOLED, má jednoduché a nápadité ovládání, velký výběr režimů expozice a bohatou nabídku praktických a zábavních funkcí. Neměl jsem problémy ani s rychlostí autofokusu a také nabídka režimů a funkcí pro různé způsoby zaostřování je dostatečná.

 

Fotoaparát bezpochyby zaujme uživatele běžných kompaktů, kteří by si rádi pořídili malý a lehký, ale výkonný fotoaparát, vybavený větším snímačem a umožňující používat různé výměnné objektivy a další příslušenství v rámci postupně budovaného modulárního systému a kteří nedávají přednost kompaktním zrcadlovkám s optickým TTL hledáčkem. Poslouží dobře uživatelům, kteří jej budou používat pro zábavné fotografování a natáčení videa, dokumentování rodinných událostí, ale uspokojí i náročnější amatérské tvůrce.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: