Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G v testu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Recenze - příslušenství

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G v testu

14. prosince 2013, 15.05 | Tento základní objektiv s kvalitní optickou konstrukcí, výbornou světelností a tichým ultrazvukovým elektromotorkem autofokusu jsem použil pro test plnoformátových digitálních zrcadlovek Nikon D610 a D600. Je vhodný i pro zrcadlovky se snímači formátu APS-C/DX, i amatérské, bez pohonu AF. Ohnisková vzdálenost pak ovšem odpovídá 75 mm.

Svou kvalitou včetně optimalizace optické konstrukce vyhovuje nárokům pro použití v kombinaci s full-frame DSLR přístroji (Nikon FX). Pak slouží jako skutečný základní či standardní objektiv s ohniskovou vzdáleností přibližně rovnou úhlopříčce formátu – s úhlem zorného pole 46 °. Připomeňme si: aby se objektiv „vešel“ do této kategorie, musí mít úhel zorného pole v rozsahu od 37 do 60 °. Tyto objektivy poskytují obraz odpovídající lidskému pohledu, včetně odstupu a perspektivního dojmu. Tím je dáno i jejich použití, které je velmi široké. Ideální je pro snímání krajiny, fotografování na cestách a také pro portréty, reportážní záběry a mnoho různých motivů.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G v testu

Objektiv Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G má kvalitní mechanické zpracování, na vnějších částech výrobce použil vysoce kvalitní plasty, otočný zaostřovací kroužek je opatřen měkkým, příjemně drážkovaným potahem, dobře se ovládá a otáčení je přiměřeně plynulé, „hladké“. Při automatickém zaostřování se zaostřovací prstenec neotáčí. Vnější délka objektivu je stále stejná, neměnná při jakémkoli nastavení ostření, ačkoli se všechny optické členy během zaostřování posunují. Použit je systém vnitřního ostření (IF) s lineárním vysouváním ve vnitřním tubusu.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - detail okénka

Detailní pohled na okénka se zobrazením údaje, na jakou vzdálenost je zaostřeno.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - sluneční clona

Při ostření se přední prvek objektivu neotáčí, což usnadňuje použití snímacích filtrů, hlavně polarizačních a dělených přechodových, a také speciálního zábleskového příslušenství. Závit pro připevnění filtrů má průměr 58 mm. Přední část objektivu je také opatřena bajonetem pro uchycení robustní kruhové sluneční clony HB-47, která je součástí prodejního balení.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - přepínač režimů ostření

Na tubusu objektivu je přepínač režimů ostření M/A – M. M/A je speciální zaostřovací režim, umožňující se zanedbatelnou časovou prodlevou přepínat mezi automatickým a manuálním zaostřováním, a to i během zaostřování, bez ohledu na aktivní režim činnosti autofokusu. Systém automatického zaostřování využívá tichý ultrazvukový elektromotorek, SWM – Silent Wave Motor, který převádí rovinné vlnění do rotační energie pohánějící zaostřovací prvky objektivu. Zaostřování je díky tomu rychlé, přesné a prakticky zcela tiché.

schéma optické konstrukce

Optická konstrukce nevyužívá žádný speciální člen, je ale dobře optimalizovaná, minimalizuje vznik závoje a má dobře korigovanou barevnou odchylku. Na obrazové kvalitě mají svůj podíl i antireflexní vrstvy Nikon Super Integrated Coating. Potlačují výskyt reflexů v širokém rozmezí vlnových délek a závoje na zanedbatelnou úroveň a pomáhají zachovat přirozené, neutrální barevné podání.

MTF charakteristiky

Použitý optický systém efektivně koriguje všechny podstatné vady. Dobře optimalizovanou optickou konstrukci dokládají i křivky MTF – Modulation Transfer Function.

Clona s devíti lamelami má tvarově optimalizovaný, téměř kruhový otvor, který umožňuje dosáhnout hlavně u snímků se změkčujícím efektem lepších obrazových výsledků. Požadujeme-li malou hloubku ostrosti, typicky pro působivé zdůraznění hlavního skladebného prvku na výrazně rozostřeném pozadí, můžeme s výhodou využít nejnižší clonová čísla. Vysoká světelnost objektivu také přispívá k jasnosti obrazu v hledáčku a je ideální pro fotografování za nízké hladiny osvětlení. Jak je u objektivů Nikkor typu G zavedeno, ani tento není vybaven otočným clonovým kroužkem. Hodnoty clonových čísel musí uživatel nastavovat na těle fotoaparátu.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G zezadu

Pohled na objektiv z jeho zadní části, v níž je přípojný systém s kovovým bajonetem a elektronickými kontakty. Ty mimo jiné přenášejí do těla fotoaparátu informace o nastavené zaostřovací vzdálenosti a systém umožňuje použít i pokročilé funkce, jako je měření expozice 3D Matrix nebo doplňkový záblesk vyvažovaný 3D multisenzorem, záleží samozřejmě na konkrétním modelu fotoaparátu.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G na full-frame DSLR Nikon D610

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G připojený k full-frame DSLR Nikon D610.

Základní údaje přehledně

Ohnisková vzdálenost: 50 mm, formát DX/APS-C: 75 mm

Optická konstrukce: 8 čoček, 7 skupin; antireflexní vrstvy Nikon SIC

Obrazový úhel: 46° (formát DX: 31° 30')

Počet lamel clony: 9; optimalizovaný kruhový otvor

Základní clonové číslo: f/1,4

Nejvyšší clonové číslo: f/16

Nejkratší zaostřovací vzdálenost: 0,45 m

Pohon autofokusu: kruhový SWM; kdykoli lze ručně doostřit

Okénko se zobrazením na jakou vzdálenost je zaostřeno: ano

Maximální zvětšení obrazu: 0,15× (zvětšovací poměr 1:6,8)

Průměr závitu pro snímací filtry: 58 mm

Rozměry (průměr × délka): cca 73,5 × 54 mm

Hmotnost: cca 280 g

Objektiv je v době uveřejnění této recenze možno pořídit za cenu od 8600 Kč s daní. Dodávané příslušenství: přední krytka LC-58, zadní krytka LF-1, sluneční clona HB-47 a měkké pouzdro CL-1013.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G na full-frame DSLR Nikon D600

Kvalita obrazu – výběr zkušebních snímků

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - distorze obrazu

Ostrost obrazu je v celé ploše záběru výborná, vynikající při použití vhodných clonových čísel. Velmi kvalitní je reprodukce barevných tónů. Soudečkové zkreslení obrazu je zřetelně viditelné, projevit se může i u některých záběrů z reálného prostředí, není však výrazné nad únosnou mez. Při použití nízkých clonových čísel se také projevuje vinětace. Stačí však použít clonu 2,8 a ztráta jasu směrem do rohů je vyřešena. Barevná odchylka se projevuje pouze ve velmi kontrastních oblastech obrazu a přirozeně více směrem ke krajům záběru. Čas expozice 0,4 s, clonové číslo 11 a citlivost 100 ISO. Nikon D610.

fce korekce vinětace a distorze

Barevnou odchylku lze samozřejmě potlačit softwarově. A stejně tak i zkreslení obrazu a vinětaci, a to dokonce přímo ve fotoaparátu, jak je zřejmé z přiložené ukázky uživatelské nabídky přístroje Nikon D610.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - korekce zkreslení

Ukázka korekce distorze obrazu ve fotoaparátu Nikon D610. Čas expozice 1/100 s, clonové číslo 1,4 a citlivost 100 ISO.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - korekce vinětace

A zde ukázka korekce vinětace ve fotoaparátu Nikon D610. Čas 1/125 s, clona 1,4 a citlivost 100 ISO.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - městská krajina

Městská krajina. Čas 1/60 s, clona 11 a citlivost 250 ISO. Nikon D600.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - podzimní les I

Podzimní les I. Čas 1/125 s, clona 16 a citlivost 1000 ISO. Nikon D610.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - podzimní les II

Podzimní les II. Vlevo čas 1/100 s, vpravo 1/160 s. Clona 16 a citlivost 1000 ISO. Popředí lehce přisvětleno pomocí výklopného blesku. Nikon D610.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - vlak I

Vlak I. Čas 1/400 s, clona 10 a citlivost 400 ISO. Nikon D600.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - vlak II

Vlak II. Čas 1/400 s, clona 14 a citlivost 400 ISO. Nikon D600.

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G - vlak III

Vlak III. Čas 1/60 s, clona 16 a citlivost 400 ISO. Nikon D610.

Další zkušební snímky a také informace jsou součástí recenzí digitálních zrcadlovek Nikon D610 a D600

Stručně na závěr

Nikon AF-S Nikkor 50 mm 1:1,4G je základní objektiv s vysokou světelností, kompatibilní se všemi současnými DSLR přístroji Nikon včetně modelů bez zabudovaného pohonu autofokusu a všem umožňuje využití kruhového ultrazvukového elektromotorku s tichým chodem a s možností kdykoli je třeba zasáhnout ručně a upravit automatické zaostření. Poskytuje velmi kvalitní obraz v celé ploše záběru, a to i při použití fotoaparátu s plnoformátovým snímačem (Nikon FX). Při plném odclonění je ostření mírně měkčí, ale celková kvalita obrazu je i u nejnižších clonových čísel velmi dobrá.

Přílohy:

» Recenze  » Recenze - příslušenství