Samyang 8mm f/3.5 Fisheye: vidím naprosto vše - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze

Samyang 8mm f/3.5 Fisheye: vidím naprosto vše

23. června 2010, 00.00 | V našem dnešním testu se podíváme na zoubek jednomu z nových přírůstků do kategorie extrémně širokoúhlých skel - ve fotografické odborné hantýrce důvěrně známých jako „rybí oko“ (Fish-eye). Jedná se o produkt alternativního výrobce – u nás zatím nepříliš známého korejského Samyangu a jeho Fish-eye 8mm f/3.5 Aspherical. Jak dopadl tento kousek v našem redakčním testu?

Lineární zkreslení je jev - silně se projevující zejména u širokoúhlých ohnisek, který se výrobci normálně snaží co nejvíce redukovat. U objektivů typu „Fish-eye“ jde naopak o zcela klíčový charakteristický prvek, který je zde ještě zdůrazněn. Rybí oko patří do specifické skupiny objektivů, které nabízí jak extrémně široký zorný úhel (okolo 180 stupňů), tak i velkou soudkovitou deformaci obrazu. Výsledkem jsou pak nevšední a působivé fotografie s mohutně deformovanou perspektivou, což lze s úspěchem používat ve spoustě fotografických disciplín (sportovní fotografie, reportáž, krajina, interiér, architektura).



Samyang a objektivy
Samyang je korejská firma, působící na trhu již bezmála 40 let. Od počátku své existence se zabývala především výrobou „no-name“ komponentů pro objektivy či dalekohledy. Až v novém Miléniu se začal Samyang Optics Co.,Ltd. zabývat výrobou objektivů pro DSLR. V nabídce tohoto výrobce dnes již naleznete jak širokoúhlý 14mm f/2.8, tak portrétní 85mm f/1.4 (který jsme již podrobili redakčnímu testu) nebo například i teleobjektiv 500mm f/5.6 MC. Na své si přijdou i různí experimentátoři a technokrati, pro něž tento výrobce nabízí i lahůdky jako např. super telezoom (leč s velice mizernou světelností) 630-1300mm f/8-16 MC IF nebo právě rybí oko 8mm f/3.5 Aspherical Fish-eye Objektiv Samyang už jsou na trhu zhruba rok (8mm Fish-eye nevyjímaje), nicméně k nám se dostávají až nyní (ještě donedávna u nás chyběl distributor dané značky).


 

Samyang 8mm f/3.5 Aspherical Fish-eye
Objektiv typu „Fish-eye“ disponuje ohniskem 8mm a světelností F3,5. Výrobce jej dodává s bajonety pro: Nikon, Canon, Sony/KM, Pentax, Olympus/Panasonic a Samsung (NX). Jedná se o sklo, které je určeno pro DSLR s menším snímačem typu APS-C (DX) s rozměry cca 24 x 16mm. Fyzické ohnisko rybího oka je 8mm, diagonální zorný úhel se liší dle typu bajonetu: 180 stupňů (pro Nikon, Pentax, Sony/KM, Samsung), 167 stupňů (Canon), resp. 139,3 stupně (systém Four/Thirds – Olympus, Panasonic). Při nasazení na DSLR s tzv.: „full-frame“ čipem tedy bude objektiv silně vinětovat. Se světelností F3.5 na tom také není testované sklo zas tak zle. Pravdou je, že konkurenční objektivy stejné kategorie sice mají světelnost zpravidla vyšší (F2.8), stejně tak ale mívají i delší ohnisko (10mm nebo více). Samotný „Fish-eye“ efekt je v případě Samyangu 8mm f/3.5 relativně silný. Minimální zaostřovací vzdálenost je 30cm. Maximální clonové číslo je F22. Optickou soustavu tvoří celkem 10 čoček, řazených do 7 skupin (1 čočka je asférická). Použité čočky jsou vícevrstvé (multicoated) se speciální antireflexní vrstvou.



Praktické zkušenosti
Na první pohled rozhodně mile překvapí kvalitní bytelná konstrukce a celokovové tělo v kombinaci s decentním továrním zpracováním. Stejně tak je jasně patrná i dotaženost co se všech detailů týče. Na přední části je napevno umístěna sluneční clona, prstence pro manuální ostření a nastavení clony. Oba kroužky (jak ostřící tak clonový) mají dostatečně jemný – přesto pevný chod. Nikde žádná vůle, netěsnost, nic nedrnčí, nechrastí. Všechny popisky jsou jasně a dobře čitelné. Relativně drobný objektiv má napevno vestavěnou sluneční clonu s bočními průřezy. Vcelku rozumně je vyřešena i krytka přední čočky objektivu, která disponuje malým tubusem a dvojitou pojistkou, která se nacvakne do okrajů sluneční clony. Řešení je to praktické, neboť se krytka snadno nasazuje a hlavně pevně drží. Jen je nutné ji nasadit vždy tak aby bylo logo výrobce ve vodorovné poloze (bočnice sluneční clony jsou menší a pojistka tedy do nich nemá jak zapadnout).



Clonu nastavujeme manuálně pomocí prstence na objektivu, jež nabízí stupnici hodnot: F3.5, F5.6, F8, F11, F16 a F22. Pro jemnější doladění lze nastavit i „mezihodnoty“ - odkrokované po 1/2 F (vyjma začátku a konce clonové řady - rozdíl mezi dvěmi prvními a posledními hodnotami F je skokový o jedno celé číslo), tj: F3.5, F5.6 (F6.7), F8 (F9.5), F11 (F13), F16 a F22. První dojmy z dílenského zpracování i samotné konstrukce objektivu jsou tedy velice kladné. Na stranu druhou ihned po vybalení z krabice, letmý pohled na bajonet objektivu nám spontánně vykouzlil lehce ironický úsměv na tváři. Absence kontaktů dává ihned jasně na srozuměnou, že s jakoukoli elektronikou se zde můžeme rozloučit. K dispozici tak nejsou ani serva autofocusu ani čip pro komunikaci s tělem DSLR.
Problém bude také s použitím filtrů. Samotné konstrukční provedení objektivu (silně vypouklá přední čočka) a zároveň i fixní sluneční clona v podstatě vylučují použití běžných fotografických filtrů (jev to u rybích ok zcela běžný). Použití adaptéru by sice tento problém řešilo, ale musíme zde brát v úvahu, že jde o sklo s extrémně velkým zorným úhlem, tudíž silné vinětaci se těžko vyhnete. Většina konkurenčních skel toto řeší použitím želatinových filtrů (které se jednoduše nasadí na vnitřní čočku objektivu), nicméně u Samyangu 8mm f/3.5 není vnitřní čočka uzpůsobena pro takový typ filtru.
Kamenem úrazu u Fish-eye objektivů je fotografování s bleskem. Jak interní blesky tak ani systémové externí blesky nemohou z principu rovnoměrně osvítit tak široké zorné pole, jaké daný objektiv nabízí. V případě nevyhnutelného použití blesku, je proto nutné použít alespoň blesky dva (externí s možností dálkového odpálení, popř. fotodiodou reagující na jiný záblesk ve scéně).





Technické parametry

Výrobce: Samyang

Bajonet: Canon, Nikon, Sony/KM, Pentax, 4/3, Samsung

Model objektivu: 8mm f/3.5 Aspherical IF MC Fish-eye

Skupina: Ultra široký objektiv - Rybí oko

Ohnisko: 8 mm

Zorný úhle: 180 stupňů (pro APS-C/DX snímač)

Světelnost: F3.5

Rozsah clonových čísel: F3.5 (min) – F22 (max.)

Počet lamel clony: 6

Konstrukce objektivu: 10 členů / 7 skupin

Minimální ostřící vzd.: 0,3m

Ostření: Vnitřní – přední čočka se neotáčí

Hmotnost: 415g

Rozměry: 75 x 74,8mm

Balení: Objektiv, krytka, pouzdro, manuál

Cena: 7.149Kč





Ostření a expozice
Jak jsme upozornili výše, objektiv je prostý jakékoli elektroniky, tudíž na automatické ostření (autofocus) i na automatické měření můžete zapomenout. V případě AF to zas takové terno není (na rozdíl např. od nedávno recenzovaného Samyangu 85mm f/1.4), protože díky extrémnímu ohnisku máme též obrovskou hloubku ostrosti. Tím spíše, budeme-li fotit krajinky (architekturu nebo sport), kde často více cloníme, nemusíme správné zaostření v podstatě vůbec řešit (stačí manuálně zaostřit např. na 1m, nastavit clonu F8 a ostré budeme mít na fotce vše od cca 0,5m do nekonečna – viz tabulka hyperfokálních vzdáleností). Jinak k manuálnímu ostření slouží pogumovaný prstenec na objektivu, který umožňuje nastavovat hodnoty 0,3m až po nekonečno. Co se týče automatického měření tam to již menší problém představuje – a to zejména při použití se staršími typy fotoaparátů. To, že objektiv nekomunikuje s tělem DSLR, by nebyla až taková tragédie, stačí prostě používat manuální režim s tím, že clonu nastavíte ručně na objektivu (to se provádí malým prstencem – hned nad bajonetem) a expozimetr vně těla DSLR vám již napoví, jak dlouhý/krátký expoziční čas zvolit. Tímto způsobem to také funguje s novějšími aparáty (Nikon D300 nebo Fujifilm S5Pro). Bohužel při nasazení objektivu na starší modely (Nikon D60, Nikon D70) nefunguje ani expozimetr a fotograf má tak dvě možnosti – buďto u sebe nosit externí expozimetr (což je trochu nepraktické) nebo fotit metodou pokus/omyl (nastavit clonu, zkusmo odhadnout čas a poté vizuálně na displeji - popř. podle histogramu, expozici doladit). Pozitivní informací budiž, že novější typy fish-eye objektivů (které budou brzy dostupné) již budou - dle vyjádření distributora, vybaveny vlastním procesorem pro komunikaci s tělem DSLR!



Kvalita obrazu
Rybí oko není objektiv, kde se očekává perfektní kresba a ostrost, i přesto podává Samyang 8mm f/3.5 v tomto směru velice dobré výsledky. Nejvyšší ostrost a kresba je až při krajních hodnotách zacloněín (F16-F22). Výsledné snímky tedy mohou nabídnout velmi doboru kresbu (čím větší clona, tím lepší), slušnou ostrost i dobré barevné podání a kontrast. Rozumnou míru ostrosti si objektiv udržuje téměř v celém svém širokém úhlu záběru, ačkoli v okrajích snímku je ostrost pochopitelně slabší než ve středu. Na maximální clonu (F22) je rozlišení objektivu cca 34 řádků na mm, což je velice slušný výsledek (je to téměř srovnatelné např. se Sigmou 10mm f/2.8, ovšem cena Samyangu je téměř třetinová!). Je třeba brát v úvahu, že jsme testovali objektiv na Nikonu D70 (s rozlišením „pouhých“ 6MPix), při nasazení na DSLR s vyšším rozlišením, budou výsledky v oblasti kresby zase o něco lepší.


 
Clona F3.5 (vlevo) a F5.6 (vpravo)

 
Clona F8 (vlevo) a F11 (vpravo)

 
Clona F16 (vlevo) a F22 (vpravo)

Optické vady (aberace, vinětace, zkreslení)
Chromatická aberace je patrná v celém clonovém rozsahu objektivu. Na vysoká zaclonění sice mírně ustupuje, ale rozdíl je to opravdu jen minimální. Na druhou stranu zde chromatická aberace není až tak výrazná, aby rušila celkový dojem z fotografie. V celkovém hodnocení je výsledek u tohoto skla (stejně jako u většiny širokoúhlých objektivů) dobrý.


 
Clona F3.5 (vlevo) a F5.6 (vpravo)

 
Clona F8 (vlevo) a F11 (vpravo)

 
Clona F16 (vlevo) a F22 (vpravo)

Vinětace (ztráta světla v rozích) se zde projevuje, avšak nijak výrazně. Patrná je zejména na plně otevřenou „díru“ a na menší zaclonění (nižší clonová čísla). Od clony F11 je však již vinětace velice slabá a tedy zanedbatelná. Objektiv zde vcelku překvapil, neboť jsme čekali (u takto extrémně širokoúhlého ohniska), že bude vinětovat o poznání silněji.


 
Clona F3.5 (vlevo) a F5.6 (vpravo)

 
Clona F8 (vlevo) a F11 (vpravo)

 
Clona F16 (vlevo) a F22 (vpravo)

Sférické zkreslení (soudkovité zkreslení - sbíhání linií) je zde samozřejmě extrémní, zároveň je to však základní znak Fish-eye objektivů a jeden z hlavních důvodů, proč si tento typ skel pořizovat. V rozích sice dochází vlivem silné deformace obrazu ke zhoršení kresby, ale vzhledem k zaměření objektivu, se opět nejedná o nic dramatického.



Antireflexní schopnosti
Schopnost odolávat odleskům v protisvětle je u širokoúhlých objektivů jednou z velice důležitých (a sledovaných) vlastností. U Fish-eye objektivů toto platí samozřejmě dvojnásob, neboť vzhledem k úhlu záběru je téměř nemožné se reflexím zcela vyhnout. Samyang 8mm f/3.5 je proti tomuto neduhu vybaven fixní sluneční clonou a antireflexní vrstvou a v praxi si při fotografování na poledním slunci vedl výborně. Fotili jsme s ním v přímém protisvětle (v různých úhlech) a na fotografií se nijak výrazně nebo dokonce rušivě neprojevily žádné odlesky, hvězdičky, „šmouhy“ ani „duchové“.



Závěrem
Soudkovité zkreslení v kombinaci s krátkou ostřící vzdáleností poskytují originální a nekonvenční interpretaci, kde zvlášť působivě vypadají například portréty (snímány na minimální vzdálenost), stejně tak i krajiná fotografie. Své uplatnění však najde Fish-eye například i ve street nebo sportovní fotografii, kde díky extrémně vysoké hloubce ostrosti nemusíme v podstatě vůbec hlídat správné zaostření.
Samyang 8mm f/3.5 Aspherical je extrémně širokoúhlým objektivem, který nabízí kvalitní dílenské zpracování, bytelnou konstrukci (celokovové tělo), dobrou kresbu i ostrost a zároveň i nijak výrazně se projevující klasické optické vady (chromatická aberace, vinětace). Překvapí též dobrá odolnost v portisvětle, což je u rybího oka jedna z klíčových vlastností. To vše je navíc za velice zajímavou koncovou cenu, pohybující se okolo 7.150 Kč! Na druhou stranu, daní za to vše je absence autofocusu (což u tohoto typu skla nepředstavuje až takový problém) a čipu pro komunikaci s tělem (to už problémem je – s některými staršími modely DSLR nefunguje vůbec expozimetr fotoaparátu).
Nápis na výrobcích „made in korea“ působí ve většině případech spíše odtažitě a na tvářích vyvolává převážně pousmání a nutkání typu: „ruce pryč“. Samyang je však jedna z výjimek potvrzující pravidlo a zároveň důkazem, že předsudky nejsou dobrým rádcem. Po nedávné recenzi zajímavého „portrétního“ Samyangu 85mm f/1.4, jsme si tak nyní mohli ověřit, že to nebyla jen osamocená „vlaštovka“, ale že tento nenápadný výrobce to myslí s výrobou objektivů skutečně vážně a renomovaným značkám tak možná roste silný konkurent.


Poznámka:
Redakce děkuje za zapůjčení objektivu Samyang společnosti FotoKarasek.cz.
V případě zájmu lze objektiv již nyní objednávat na eshopu FotoKarasek.cz.
Pro více informací kontaktujte .


Všechny testovací snímky byly pořízeny digitální zrcadlovkou Nikon D70.




::. Živé fotografie:


 

 

 

 

 

 

   

     


Tématické zařazení:

 » Ostatní  » Svět skrz objektiv  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: