Siemens CFX65 – designový kousek s fotoaparátem v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Siemens CFX65 – designový kousek s fotoaparátem v praxi

Siemens-CFX65-fotomobil

12. dubna 2005, 00.00 | Dalším recenzovaným fotomobilem je Siemens CFX65, který nabízí pořízení statického snímku o maximální velikosti 640 x 480 bodů a disponuje vyvážením bílé a nastavením jasu snímku. Jak dopadl tento fotomobil v našem redakčním testu?

Dalším 0,3 MPix fotomobilem v našem testu je designérský kousek od společnosti Siemens s označením CFX65. Tento mobilní telefon se řadí o kousek výše než jeho starší sourozenec CF62, ale designově je velmi podobný. Fotomobil Siemens CFX62 umí pořizovat statické snímky o maximální velikosti 640 x 480 bodů bez možnosti pořízení ozvučených videosekvencí či dodatečné editace.

Popis telefonu
Siemens CFX65 patří do kategorie duálních telefonů, které podporují pouze síťové frekvence EGSM 900 a GSM 1800. Mobilní telefon je "Véčkové" konstrukce s ouškem, ve kterém je integrovaná anténa. Plášť fotomobilu je plastový stříbro šedé barvy s barevnými doplňky. Horní kryt tvoří mandlový stříbrný ovál mandlového tvaru s plastovým doplňkem, který mění barvu dle natočení. V tomto oválu je zasazen informační monochromatický displej s rozlišením 96 x 64 bodů, ukazující velikost signálu, stav baterie, čas, nepřijatý hovor či přijitá zpráva. Pod tímto displejem se nachází miniaturní objektiv digitální kamery s LED diodami, které jsou využívány jako zábleskové zařízení.
Na spodní stěně je umístěný typický konektor telefonu Siemens šedesátkové řady. Vedle konektoru pro napájení najdeme i miniaturní průchod k vnitřnímu mikrofonu. Na opačné straně horní stěny najdeme zaoblenou konstrukci ucha, ve které je integrovaná anténa. Toto ouško dobře poslouží i pro zachycení závěsného poutka. V této části je umístěn i otevírací systém přední stěny.

Multifunkční kolébkový ovladač se nachází na levě stěně fotomobilu a je rozdělen do dvou částí. V základním Menu slouží jako přímá tlačítka pro aktivaci aplikace digitálního fotoaparátu a nahrávání zvukového záznamu. Při telefonním hovoru slouží toto multifunkční tlačítko pro zvyšování a ztlumení hlasitosti hovoru a v aplikaci digitálního fotoaparátu jako spoušť. Pokud mobilní fotoaparát máme v zavřeném stavu, můžeme tímto tlačítkem aktivovat bílé světlo LED diod a využít tak mobilní fotoaparát jako příruční svítilnu. Vedle multifunkčního kolébkového ovladače se nachází pryžová krytka konektoru pro připojení externí antény. Na pravé straně je umístěno tmavé plastové okénko infračerveného komunikačního rozhraní.
Většinu zadní stěny zaujímá bateriový kryt s prolisem, který umožňuje snadné jeho odstranění. V horní části zadní stěny se nachází reproduktor.

Po otevření horního krytu mobilního telefonu nás zaujme poměrně velký barevný displej s rozlišením 160 x 128 bodů, umožňující zobrazení až 65 536 barev. I když je displej pasivní (CSTN), je dobře čitelný i na přímém slunečním světle. Rastr displeje je velmi jemný a má dobrý jas a kontrast. Problémem displeje je však pomalé překreslování, které je patrné již v Menu telefonu při procházení jednotlivých položek. Tato nevýhoda displeje je vidět hlavně při používání aplikace digitálního fotoaparátu, kdy dochází k velmi pomalému překreslení pohyblivých scén.
Displej je vsazen do proměnlivého barevného rámečku s lesklým orámováním, ve kterém se nachází reproduktor hovoru.

Tak jako ostatní prvky mobilního telefonu, tak i klávesnice je vsazena do lesklého rámečku. Hladký design klávesnice působí velmi elegantně, zvláště v kombinaci kláves stříbrošedého plastu s barevně proměnlivými prvky. Klávesnice obsahuje kromě klasické 12 tlačítkové numerické klávesnice i křížový ovladač s několika ovládacími prvky. Horní dvě tlačítka slouží pro ovládání voleb ve spodní části displeje, které je možné nadefinovat. Mezi tlačítky pro volání a zavěšení hovoru se nachází další programovatelné tlačítko, jehož funkci je možné po dvojitým stisknutí rovnou naprogramovat.
Mobilní fotoaparát Siemens CFX65 se nabízí v barevné variaci slonové kosti a ve stříbrošedém provedení. Přístroj je poměrně lehký a malý, o čemž svědčí jeho rozměry 97 x 48 x 23 mm a hmotnost 88 g.

Aplikace fotoaparátu umožňuje pořizovat statické snímky o maximálním rozlišením 640 x 480 bodů (0,3 MPix). Dále lze pořizovat snímky v rozlišení 320 x 240, 160 x 120 a 128 x 160 (rozměr pro tapetu a pozadí) bodů. Snímky se ukládají ve formátu JPEG do vnitřní 4 MB flash paměti. Fotoaparát však nedisponuje možností pořízení videosekvencí.
Fotoaparát umožňuje využít až 4násobného digitálního zoomu a sedm stupňů nastavení světlosti snímku. Tato funkce pracuje podobně jako kompenzace expozice u digitálních fotoaparátů. Podobně jako digitální fotoaparáty, tak i tento fotomobil disponuje funkcí nastavení vyvážení bílé a to na hodnotu interiéru, exteriéru či automatického režimu balance bílé. Jak již výše bylo zmíněno, fotomobil je vybaven bílými LED diodami, které je možné využít v zavřeném stavu přístroje jako svítilnu. V aplikaci fotoaparátu (kamery) lze tyto LED diody využít jako interní zábleskové zařízení s možnostmi nastavení režimů vypnuto, zapnuto, automatického záblesku a redukce červených očí.Kromě těchto výhod lze využít i funkci samospouště a různých druhů rámečků.

Vnitřní zobrazovací displej má rozlišení 160 x 128 bodů, umožňující zobrazit až 65 536 barev. Pro napájení využívá fotomobil Li-Iontový akumulátor o kapacitě 600 mAh, u které udává výrobce výdrž 200 minut hovoru a pohotovostní dobu 200 hodin. Při použití fotoaparátu a vnitřního zábleskového zařízení se tato doba rychle snižuje. Funkční výbava mobilního telefonu Siemens CFX65 je poměrně bohatá a vychází z dříve uvedených přístrojů modelové řady CX/M65. Do výbavy mobilní telefonu samozřejmě patří i alarm, stopky, převodník jednotek, kalkulátor apod. Mobilní telefon je vybaven službami EMS, SMS i MMS. Pro komunikaci s ostatním zařízeními používá komunikační rozhraní USB přes Siemens port nebo infračervené rozhraní. Přístup na internet zajišťuje WAP 2.0 a pro stahování a zasílání elektronické pošty je možné využít protokoly POP3 a SMTP. Data je možné ukládat do interní 4 MB paměti bez možnosti rozšíření o paměťovou kartu.

Aplikaci fotoaparátu lze aktivovat několika způsoby. Jedním z nich je nadefinováním některého přímého tlačítka pod displejem, druhou možností je stisknutím horního ovládacího tlačítka na boku přístroje a třetí možnost je přes Menu. Prostředním tlačítkem křížového ovladače se dostaneme do přehledného Menu nabízených složek aplikací, z niž jedna má název Kamera. Ihned se zobrazí náhled snímané scény, přičemž pořízení scény je opět možné několika způsoby a to buď levým tlačítkem pod displejem, nebo středním tlačítkem křížového ovladače, a poslední možnost je horním tlačítkem kolébkového ovladače umístěném na levé stěně. Pravým funkčním tlačítkem se aktivuje Menu aplikace fotoaparátu, který nabízí nastavení názvu souboru pro ukládání, rozlišení, barevný režim, aktivování zábleskového zařízení, nastavení rámečku okolo snímku, aktivování samospouště a nastavení bílé. V aplikaci fotoaparát je možné pomocí křížového ovladače nastavovat velikost digitálního přiblížení a světlosti snímků, který pracuje na stejném způsobu jako kompenzace expozice u digitálních fotoaparátů.

Prohlížení fotografií
Pořízené snímky je možné prohlížet ve složce Obrázky, do které se dostaneme buď přímo přes zvolení v aplikaci fotoaparátu přes volbu Možnosti, nebo přes základní Menu mobilního přístroje a otevření složky Vlastní soubory, podsložky Obrázky a Kamera. Po otevření podsložky Kamera se nám ukáží názvy pořízených snímků, které je možno otevřít na celý displej. Levým aplikačním tlačítkem je možné snímek poslat přes IrDA port do jiného Zařízení, nebo přes MMS službu zaslat na jiný mobilní telefon. Pod pravým aplikačním tlačítkem se skrývá volby Možnosti, která obsahuje základní editační funkce, jako například přesouvání a kopírování snímku, poslání snímku, smazání, označení, přejmenování apod.

[-more-]{Kvalita snímků a závěr}

Kvalita záznamu a praxe
Mobilní přístroj Siemens CFX65 je navržen jako designový kousek v oblasti mobilních přístrojů a ne jako digitální kamera, což je na výsledných snímcích znát. Výsledné snímky nemají zcela přirozené barvy a i dynamický rozsah snímků je na nižší úrovni než u jiných fotomobilů, které jsme testovali. Výskyt chromatické aberace je minimální, oproti výskytu vinětace, která je na testovaných snímcích znát. Výskyt digitálního šumu má za následek zmenšení detailů a ostrosti. Ve třídě fotomobilů je kvalita Siemense CFX65 celkově na nižší úrovni oproti dříve testovaných fotomobilech. Kvalita se spíše hodí pro použití v mobilním telefonu než na další využití jako například pro webové prezentace.

Ukázka nočních snímků.

Ukázka 4násobného přiblížení.

Mobilní telefon Siemens CFX65 je po stránce designové a konstrukční velmi povedený přístroj, zvláště konstrukce antény a ploché klávesnice s proměnlivou barevnou částí. Pořízené fotografie mají spíše nižší úroveň a jejich malá velikost nedává velký prostor k úpravám. Jejich hodnota je spíše ilustrační, vhodná pro použití v mobilním telefonu než pro webovou prezentaci nebo další užití. K výhodám patří možnost nastavení vyvážení bílé či jasu snímku nebo použití zábleskového zařízení v podobě bílého LEDdiodového světla. Mezi nevýhody je nutné uvést i poměrně malá vnitřní paměť o kapacitě 4 MB. Telefon je k dostání za doporučenou oficiální cenu 5 500,- Kč včetně DPH.

» Recenze  » Recenze - fotomobily