SILKYPIX Developer Studio 3.0, úpravy digitálních fotografií - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

SILKYPIX Developer Studio 3.0, úpravy digitálních fotografií

10. ledna 2007, 00.00 | Dnes vám nabízíme představení užitečného nástroje na úpravy klasických i RAW fotografií, který bývá též přikládán k některým digitálním fotoaparátům japonských značek.

V našich končinách nepříliš známý, ale přesto poměrně kvalitní editor na úpravy digitálních fotografií bývá přikládán k některým digitálním fotoaparátům japonských značek. Dnes vám proto nabízíme představení tohoto nesporně užitečného nástroje na úpravy klasických i RAW fotografií.

SILKYPIX Developer Studio najdeme (většinou ve starších verzích 2.x) například jako součást softwarové výbavy digitálních fotoaparátů Panasonic nebo Fujifilm, u kterých slouží především k importu a zpracování RAW snímků. Program samozřejmě podporuje i jiné značky a modely digitálních fotoaparátů, tudíž ho mohou využívat prakticky všichni majitelé digitálních fotoaparátů. Seznam programem přímo podporovaných digitálních fotoaparátů a jejich RAW formátů fotografií je velmi rozsáhlý - například fotoaparáty značky Canon, Konica/Minolta, Leica, Mamiya, Ricoh, Panasonic, Pentax, Samsung, Sony aj. SILKYPIX Developer Studio existuje ve verzích pro Windows Me/2000/XP a Mac OS X, jako minimální doporučená operační paměť je doporučován 1 GB RAM. Nová licence Developer Studia 3.0 stojí od 8 000 do 16 000 japonských yenů (cca 1 500 až 3 000 Kč).

Program obsahuje nejen vlastní náhledový systém, ale i vlastní tiskové funkce, ve kterých najdeme i unsharp mask filtr a výběr barvového profilu. Prostředí Developer Studia 3.0 je jinak poměrně přehledné a můžete si ho pozměnit prostřednictvím několika skinů. Všechny pracovní a  editační nástroje jsou rozmístěné v horním pásu ikon a především v levé části obrazovky jsou rozdělené do několik záložek podle typu jednotlivých operací.

SILKYPIX Developer Studio 3.0 - prostředí programu se zobrazenými EXIF informacemi, histogramem a základními pracovními nástroji

Editor nabízí všechny běžné i detailní color a image processingové operace, které jsou pro zpracování RAW snímků zapotřebí. Program umí otevřít soubory ve formátech JPEG, TIFF a RAW, pro formát RAW jsou k dispozici různé speciální editační a color processingové operace. Svým způsobem unikátní je v Developer Studiu 3.0 systém operací pro hromadné zpracování snímků. Všechny předvolby pro jednotlivé editační, manipulační a retušovací a efektové operace se sdružují do tzv. "Taste" přednastavení, které lze podle potřeby ukládat a s jejich pomocí pak "vyvolávat" RAW snímky. Mezi taste operace lze zařadit například redukci efektu červených očí, vyvážení barev, "nostalgické" efekty aj.

SILKYPIX Developer Studio 3.0 - různé další nástrojové paletky pro korekci expozice, rozlišení snímku, kalibraci bílé barvy, natočení fotografie aj.

Mezi základní editační operace patří úprava expozice snímku, dostupná prostřednictvím hrubého a jemného nastavení. Totéž platí o  kompenzaci a vyvážení bílé barvy, kterou můžete též doladit pomocí různých již předdefinovaných nastavení včetně různých nastavení teploty barev, venkovního a vnitřního osvětlení a několika intenzit a typů blesků. Teplotu barev a vyvážení bílé barvy můžete samozřejmě nastavit i manuálně pomocí kapátka a příslušných posuvníků. V další fázi lze upravit tónování fotografií změnou kontrastu, standardně je v předvolbách osm intenzit kontrastu. Následují úpravy barev, rovněž automatizované nebo manuální pomocí řady klasických nástrojů včetně manipulace s křivkami barev. Neustále přitom máte k dispozici real-time histogram, který ale bohužel nelze použít k samotným úpravám barev. Poslední fází automatizovaných úprav je možnost doostření snímku a filtr na potlačení šumu. Ostření a redukce šumu jsou sloučené do sedmi předvoleb obsahujících různé úrovně filtru pro odstranění šumu a nastavení ostrosti fotografie. Klasické uložení zkonvertovaného snímku tedy budete v Developer Studiu hledat marně. Všechny výše zmíněné zvolené či nastavené parametry se automaticky ukládají do Taste předvoleb, v rámci kterých lze pak RAW snímky "vyvolat" a  exportovat do formátů JPEG nebo TIFF.

SILKYPIX Developer Studio 3.0 - jemné doladění barev a korekce chromatické aberace objektivu digitálního fotoaparátu

SILKYPIX Developer Studio 3.0 - korekce barev manipulací s barvovými křivkami

Samozřejmostí je provádění gamma korekcí ovlivňujících celkovou světlost snímku a manuální kalibrace černé barvy pro úpravu tmavých ploch na snímku. Další samozřejmostí je mimo potlačení chromatické aberace též možnost korekce dalších optických vad objektivů digitálních fotoaparátů, včetně poměrně efektivního potlačení tmavých obrysů. Manuální korekce barev prováděná manipulací s barvovými křivkami je klasika sama o sobě stejně jako úprava saturace, zajímavá je však korekce chromatické aberace s pomocí kapátka. Všechny operace lze provádět v barvových prostorech sRGB a Adobe RGB, jiné barvové prostory jsem u programu nenašel, je ale možné připojit k fotografii externí ICC profil.

Ostatní běžné funkce jako například natočení snímků, zobrazení EXIF informací nebo ořezávání fotografií s nastaveným poměrem stran už nemá smysl podrobněji popisovat, jsou prakticky shodné s adekvátními operacemi u ostatních editorů digitálních fotografií. Z hlediska celkové nabídky funkcí je SILKYPIX Developer Studio 3.0 vcelku propracovaný editační a manipulační systém na zpracování JPEG, TIFF a RAW fotografií, jehož hlavní předností je velmi příznivý poměr cena/výkon. Českou lokalizaci budete hledat marně, stejně tak filozofie programu pro dávkové zpracování snímků nemusí vyhovovat všem uživatelům. Pokud jste však našli Developer Studio 3.0 přibalené u vašeho digitálního fotoaparátu, patrně již nic jiného na zpracování RAW snímků potřebovat (a možná i chtít) nebudete.

SILKYPIX Developer Studio 3.0 - editační operace můžete různě kombinovat včetně předvoleb pro jednotlivé typy operací

SILKYPIX Developer Studio 3.0 - podrobné nastavení pro export fotografií

SILKYPIX Developer Studio 3.0 - předvolby některých základních funkcí editoru