Sony Ericson K700i – fotomobil z kategorie 0,3 MPix v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Sony Ericson K700i – fotomobil z kategorie 0,3 MPix v praxi

SonyEricson-K700i

9. února 2005, 00.00 | Dalším z recenzovaných fotomobilů je Sony Ericsson K700i, umožňující pořídit snímky ve velikosti 640 x 480 bodů a natáčet video sekvence v rozlišení 176 x 220 bodů. Jak tento fotomobil obstál v našem redakčním testu?

Nedávno jsme vám přinesli první recenzi fotomobilu. Jednalo se o mobilní telefon značky Samsung s označením Sagem myS-7, který umožňuje snímat fotografie v maximálním rozlišení 640 x 480 bodů a video sekvenci 176 x 144 bodů.
Další v řadě mobilních telefonů, jejichž kvalitu snímků jsme otestovali, je fotomobil značky Sony Ericson s označením K700i. Jedná se o fotomobil s možností záznamu snímků, podobně jako u výše zmíněného Sagem myS-7, v maximální kvalitě 640 x 480 bodů a video sekvencí 176 x 144 bodů.

Popis telefonu
Jedná se o vcelku malý mobilní telefon, konstruovaný z leštěného hliníku stříbrošedé barvy, vyznačující se hladkou povrchovou úpravou. K dostání je i varianta se stříbrnou povrchovou úpravou s modrým nádechem Přední strana fotoaparátu je od zadní strany oddělena elegantní černou linkou, rozdělující tak stranu mobilního telefonu a fotomobilu.
TFT LCD barevný displej s rozlišením 176 x 220 bodů je schopen zobrazit maximálně 65.536 barev a je usazen na přední straně do kovového rámečku, rozdělující tak ovládací část od zobrazovací. Pod ním nalezneme dvě tlačítka pro volbu nabídek zobrazené ve spodní části displeje a dvě tlačítka, jedno pro volbu zpět a druhé má funkci odstranění zvoleného údaje. Mezi těmito tlačítky je osmisměrný joystick s volbou potvrzení. Klasická 12 tlačítková klávesnice je umístěna ve spodní části pod ovládacím joystickem.

Na horní stěně je umístěn infračervený port s tlačítkem pro zapínání a vypínání telefonu. Na pravé stěně je tlačítko, umožňující přímý přístup k internetu. Kolébkový ovladač hlasitosti a přímé tlačítko pro přístup k aplikaci fotoaparátu jsou umístěné na levé straně. Ve spodní straně se nachází konektor pro připojení sluchátek a napájecího adaptéru. Téže se k němu dá připojit i propojovací kabel mezi počítačem a mobilním telefonem, umožňující synchronizaci adresáře a kontaktů nebo pro přenos fotografií a videa. Konektor je chráněn pryžovou krytkou.
Na zadní straně se nachází reproduktor s mikrofonem a také miniaturní objektiv fotoaparátu. Téže je zde umístěno i zrcátko, sloužící pro vytvoření autoportrétu a LED dioda s bílým světlem, která umožňuje fotografovat i při zhoršených světelných podmínkách.

Mobilní telefon je vybavený klasickým softwarem společnosti Sony Ericson včetně vnitřních aplikací, umožňující zasílání zpráv, editaci telefonního seznamu, připojení k internetu, přehrávání melodií, poslouchání rádia, zapisování různých akcí do organizátoru a aplikace pro pořizování fotografií a video sekvencí.
K700i disponuje vnitřní 41 MB pamětí bez možnosti využití výhod paměťové karty. Pro vyzvánění je možné využít jak polyfonní vyzvánění, tak hudební soubory ve formátu mp3 a midi. Prohlížet a přehrávat je možné jak fotografie a video sekvence pořízené přímo fotomobilem, tak soubory nahrané přes komunikační rozhraní z jiného zdroje, nebo stažené z internetu. Tento mobilní fotoaparát je tzv. tribandní, takže je ho možno využít pro sítě, pracující s frekvencí 900, 1800 a 1900 MHz.
Mobilní telefon je vybaven pouze 42 MB vnitřní paměti, na kterou je možné ukládat snímky, video sekvence, zvukové záznamy, ale i telefonní seznamy, hry apod. Telefon je možno připojit k externímu zařízení pomocí bezdrátové technologie Bluetooth, infračerveného přenosu nebo pomocí kabelu typu RS232. Telefon lze synchronizovat s počítačem i přes kolébku s USB konektorem.

Pro záznam fotografie a videa využívá mobilní telefon CMOS snímač, který produkuje fotografie s rozlišením 640 x 480 bodů, 320 x 240 nebo 160 x 120 bodů. Video sekvence je schopen pořídit o velikosti 176 x 144 nebo 128 x 96 bodů. Snímky ukládá ve formátu JPEG a video sekvence ve formátu 3GP. Video sekvence je možné pořídit buď s omezenou délkou (10 s), nebo zvolit nastavení pro snímání neomezené délky. Poté je délka video sekvence omezená pouze volnou kapacitou vnitřní paměti. Objektiv s fyzickým ohniskem 4,1 mm má fixní clonu f/2,8.
Při pořizování snímků nebo video sekvence lze nastavit jas obrazu v pěti různých stupních. Toto nastavení slouží podobně jako u klasických fotoaparátů kompenzace expozice. U pořizování fotografií můžeme využít dvou stupňového nastavení komprese (normální/vysoká), ale také samospouště, nočního režimu nebo přisvětlovacího světla. Fotomobil umožňuje vytvářet snímky i video sekvence s různými efekty. Využít lze oblíbený sépiový tón, solarizace nebo negativ. Fotomobilem lze vytvářet i panoramatické snímky. Při nastavení velikosti snímku na nižší rozlišení jde využít 2násobného nebo 4násobného digitálního zoomu.
Pro napájení využívá K700i Li-Iontové baterie BST-30 s kapacitou 700 mAh, díky které vydrží mobilní telefon až 300 hodin v pohotovostním režimu, nebo 8 hodinové telefonování.

Stisknutím čtyřsměrného joystiku se dostaneme do výběru funkcí, které mobilní telefon nabízí. Mezi těmito funkcemi je i aplikace, umožňující pořízení snímků - fotoaparát. Pro rychlou aktivaci této aplikace je možné zmáčknout rychlé tlačítko po levé straně přístroje.
Na displeji se zobrazí snímaná scéna a pohybem joystiku vlevo nebo vpravo lze velice snadno přepínat mezi záznamem statického snímku nebo videosekvence. Na levé straně fotoaparátu se nachází i kolébkové tlačítko pro ovládání hlasitosti, které v aplikaci fotoaparát slouží pro ovlivnění jasu snímku. Jas snímku je možné ovlivňovat v pěti stupních. Tuto funkci známe z fotoaparátu pod názvem kompenzace automatické expozice. Fotoaparát disponuje i funkcí digitálního zoomu a to při nastavení nižšího rozlišení snímku. Obrázek se zaznamená po stisknutí levého tlačítka nebo stisknutím joystiku. Pravé tlačítko umožňuje vyvolat Menu této aplikace, kde je možno nastavit rozlišení snímku, velikost komprese snímku, zapnout efekty snímku nebo zaktivovat přednastavené rámečky obrazu. V Menu je možné aktivovat i přisvětlovací bílé světlo nebo samospoušť. Takřka stejné ovládání je i po přepnutí do aplikace video sekvence.

Prohlížení a úprava fotografií a video sekvencí
Pořízené snímky a video sekvence je možné prohlížet ve správci souborů, který se nachází v hlavní nabídce. V adresáři obrázky a v podadresáři Obrázky z fotoap. najdeme pořízené snímky. Po otevření tohoto adresáře se na obrazovce zobrazí čtveřice pořízených snímků. Po snímcích s pohybujeme pomocí čtyřsměrného joystiku a po stisknutí joystiku nebo levého tlačítka se zvolený snímek zobrazí na celý displej. Pravým tlačítkem se dostaneme do nabídky, která nabízí základní funkce pro práci se snímky. Snímek je možné odeslat a to buď jako MMS zprávu, elektronickou poštou, přes rozhraní Bluetooth nebo pomocí infraportu. Pořízený snímek lze také nastavit jako tapetu, spořič, úvodní obrazovku nebo přidat jako ikonu k libovolnému kontaktu. Ve volbách úprav lze snímek přejmenovat i přesunout do jiného adresáře. Funkce informace slouží pro základní zobrazení informace o snímku (Název, doba vytvoření, velikost snímku, rozlišení a typ souboru). V editaci lze zapnout i prezenční prohlížení. Video sekvence se ukládají do adresáře videosoubory do podsložky videozáznamy a pro prohlížení a editaci platí stejné ovládání.

[-more-]{Hodnocení snímků a závěr}

Kvalita záznamu
Fotomobil Sony Ericsson K700i umožňuje pořídit snímky pouze v maximálním rozlišení 0,3 MPix (640 x 480) a této kategorii fotomobilů odpovídá i kvalita snímků. Takto velký snímek spíše slouží k pořízení snímku pro využití ve fotoaparátu, ať již jako tapeta, spořič nebo podobizna ke kontaktu do telefonního seznamu. Jeho využití je spíše ilustrační než praktického charakteru. Lze jej téže využít pro prezenční účely na webových stránkách.
Kvalita snímků je velmi podobná jako u ostatních fotomobilů s 0,3 MPix rozlišením. Fixní objektiv s malou ohniskovou vzdáleností deformuje obraz a pořízené snímky mají soudkovité zkreslení. Dynamický rozsah snímků je spíše nižší, ale touto vadou trpí mnoho mobilních telefonů s fotoaparátem této kategorie. Velmi praktickou funkcí je změna jasu, nebo-li kompenzace automatické expozice v pěti stupních, která umožňuje upravit expoziční vlastnosti snímku. Digitální šum je velmi patrný a to nejenom v režimu nočním, ale i ve standardním. Snímky se vyznačují, podobně jako u konkurence, velkou neostrostí, vinětací, moiré a viditelnou aberací. U snímků i u video sekvencí platí, že lépe působí při prohlížení přímo v mobilním telefonu než na počítači.

Snímky testovacích terčů

Ukázka účinku kompenzace expozice

Ukázka video sekvence s vyšším rozlišením (přehrává například QuickTime)

Ukázka video sekvence s nižším rozlišením (přehrává například QuickTime)

Kvalita snímků je spíše průměrná a stejně tomu je i u pořízených videosekvencí. Fotoaparát umožňuje pouze základní editační funkce a správu snímků. Snímky jsou spíše neostré s vyšší hladinou šumu, zvláště při použití digitálního zoomu a se znatelnou vinětací. Barevnost snímku je spíše neutrální s dobrým vyvážením bílé. Celková využitelnost snímků je spíše ilustrační a rozhodně se nedá mluvit o nějakém vážném využití ve fotografii. Podobně je na tom i praktická stránka video sekvencí.

» Recenze  » Recenze - fotomobily