Objektivy, jak vybrat a používat - 5. Rádce kupujícího - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:

Soutěž

Sponzorem soutěže je:

Saal Digital

 

Jaký největší formát fotoknihy v řadě Professional Line ve formátu na šířku lze ve standardní nabídce Saal Digital Fotoservice objednat? Nápověda: Logo sponzora soutěže

V dnešní soutěži hrajeme o:



Jak vybrat

Objektivy, jak vybrat a používat - 5. Rádce kupujícího

7. března 2006, 00.00 | Nyní již seznámeni s parametry a technologií objektivů, jejich potížemi, praktickým používáním i příslušenstvím nastal okamžik objektiv vybrat a pořídit. Jak se vyznat ve značení výrobců a jaké mohou být strategie výběru?

::Objektivy, jak vybrat a používat - 1. Parametry objektivů
::Objektivy, jak vybrat a používat - 2. Potíže objektivů
::Objektivy, jak vybrat a používat - 3. Praxe s objektivy
::Objektivy, jak vybrat a používat - 4. Příslušenství k objektivům
::Objektivy, jak vybrat a používat - 5. Rádce kupujícího


Rozumíme názvu objektivu
Název objektivu nikdy nemůže postihnout všechny jeho parametry. Jedná se tak pouze o jeho základní identifikaci, kde bývají uvedeny klíčové parametry a kde se výrobce často snaží svůj objektiv vychválit. Další vlastnosti objektivu je nutné vždy hledat v jeho podrobných technických parametrech.

Snad nejdelší názvy objektivů má japonský výrobce Sigma. Proto jsme si ho vybrali pro ukázku názvu objektivu:

1 Název výrobce. Nikon však značí své objektivy Nikkor, Olympus je značí Zuiko Digital atd. Ne vždy je tedy objektiv skutečně označen přesným názvem výrobce.
2 Označuje, zda objektiv má motorové automatické zaostřování (AF, Canon EF) či pouze manuální (MF). Pozor! U Canonu EF-S znamená "Pouze pro DSLR Canon EOS 300D/20D/350D"! Nikon zkratkou AF-S značí objektivy s ultrazvukovým zaostřováním.
3 Zoom rozsah objektivu. Udává se vždy přepočtený na 35mm kinofilm a to i tehdy, když objektivy jsou určeny výhradně pro DSLR s menším senzorem. Např. DSLR Olympus mají přepočítávací koeficient 2x, a tak je-li zde uvedeno 14-54mm, je to ve skutečnosti 28-90mm. Zoom rozsah platí jen tehdy, je-li objektiv zaostřen na nekonečno.
4 Světelnost objektivu. Pokud objektiv neudrží stejnou světelnost v celém zoom rozsahu, je zde rozsah pro krajní hodnoty zoomu. Světelnost platí jen tehdy, je-li objektiv zaostřen na nekonečno.
5 Zkratky dále upřesňující vlastnosti objektivu. Většinou se týkají systému ostření (HSM, USM, IF atp.), kvality použitých skel (ASP, ED atd.), kvalitativní třídy (EX, L, G atd.) či speciálních vlastností (IS, VR, OS atp.). Pozor zejména na zkratky upozorňující na fakt, že objektiv je použitelný pouze na DSLR s menším senzorem! Význam zkratek různých výrobců najdete zde.

Rozumíme technickým parametrům objektivu
Podrobná technické specifikace každého objektivu udává všechna podstatná data relevantní ke konkrétnímu typu objektivu. Pro příklad jsme vybrali populární setový objektiv Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6:

Ohnisková vzdálenost 18-55mm 1
Světelnost f/3.5 - f/5.6 2
Konstrukce 11 členů v 9 skupinách 3
Zorný úhel diagonálně 75° 20' - 27° 50' 1
Ostření MM, vnitřní ostření 4
Otáčí předním členem Ano 4
Nejkratší vzdálenost zaostření 0.28m 5
Zvětšení 0.28x na ohnisku 55mm 6
Maximální clona f/22 - f/36 7
Počet lamel clony 6 8
Informace o vzdálenosti zaostřeného objektu Ano 9
Průměr závitu na filtry 58mm  
Rozměry (průměr x délka) 69 x 66mm 10
Váha 190g 11
Sluneční clona EW-60C  
Krytka E-58U  
Vak či pouzdro na objektiv LP814  

Poznámky a vysvětlivky:

1   Platí při zaostření na nekonečno a pro kinofilm 35mm.
2   Rozsah pro krajní hodnoty zoomu, platí při zaostření na nekonečno.
3   Udává vnitřní konstrukci objektivu. Složitější konstrukce (více členů ve více skupinách) většinou značí opticky lepší a dražší objektiv. Je však nutné porovnávat mezi sebou objektivy podobného zoom rozsahu a zdaleka to nemusí být pravidlem. Tento údaj je často podpořen i obrázkem ukazující konkrétní konstrukci včetně použitých skel.
4   U ostření je mimo druhu použitého motoru (zde MM - klasický motor) důležitý i údaj, zda se otáčí či nikoliv přední člen. Vnitřní systém ostření předním členem většinou neotáčí, ideální však je, když je tento údaj explicitně uveden. U Canonu tento údaj často chybí a přesto, že tento objektiv má vnitřní zaostřovací systém, tak předním členem otáčí!
5   Pokud není objektiv parfokální, tak je hodnota platná pouze pro jedno z krajních zoom ohnisek. Tento údaj však často chybí.
6   Maximálního zvětšení se dosahuje pouze na jednom z krajních ohnisek, zde 55 mm.
7   Udává nejmenší průměr clony jakého je objektiv schopen. Rozsah platí pro krajní hodnoty zoomu.
8   Udává z kolika lamel je složena clona. Hrubě platí, že čím více tím lépe. Canon zde přidává poznámku (ikona ) o nové konstrukci clony více se blížící kruhu. Má to positivní vliv na bokeh.
9   Zda objektiv poskytuje tělu DSLR informaci o vzdálenosti objektu, který je zaostřen. Tento údaj se používá při fotografování s bleskem. Zdaleka to však neznamená, že tuto informaci najdete v EXIFu!
10   Většinou se udává nejkratší délka. Pokud objektiv mění při ostření a/nebo zoomu svoji délku, je užitečný též údaj o jeho maximální (vysunuté) délce.
11   Udává se bez příslušenství.

Stále častěji udávají výrobci i MTF charakteristiky svých objektivů pro exaktní posouzení kvality jejich kresby (zejména ostrosti). MTF charakteristiky lze najít v dokumentacích výrobců případně na internetu.

Rozumíme zkratkám u objektivů
V názvu objektivu se to jen hemží zkratkami. Výrobci tak chtějí upozornit na výhody, které namixovali do objektivu. Porozumění zkratkám tak může pomoci vybrat ten správný objektiv a zabránit případnému nedorozumění.

Obecné zkratky
Řada zkratek používaných u objektivů je víceméně jednotná a používají je v mírných modifikacích všichni výrobci:

I.,II.,III. Znamená pouze verzi objektivu - čím vyšší číslo, tím novější.
AF Auto Focus - objektivy schopné automatického ostření (tj. vybaveny motorem a procesorem).
APO Objektiv s apochromatickou korekcí, tedy s lépe odstraněnou barevnou vadou (chromatickou aberací).
AL
ASL
ASP
ASPHERICAL
Aspherical Lens - v konstrukci objektivu jsou použity asférické korekční členy (jiného tvaru než část koule). Většinou to signalizuje objektiv vyšší třídy a optické kvality.
FISH EYE Rybí oko - objektiv, který se nebrání zkreslení. Na toto označení pozor hlavně okolo ohniska 12-17mm. V tomto rozsahu lze totiž získat jak rybí oka, tak i klasické širokoúhlé objektivy.
IF Internal Focusing - vnitřní ostření. Zaostření je prováděno pomocí pohybu vnitřních členů. K zaostření tedy stačí celkem malé pohyby, a proto je ostření velmi rychlé. Přední člen se tím většinou neotáčí, což usnadňuje použití filtrů a slunečních clon.
AD
LD
ED
SLD
HLD
Low Dispersion - v konstrukci objektivů jsou použity členy s velmi nízkou disperzí. Všechny tyto zkratky obvykle naznačují, že jde o optiku poněkud vyšší kvalitativní třídy.
MACRO Správně by to měl být objektiv s měřítkem blízkým 1:1 a s možností zaostření na velmi krátké vzdálenosti. Tato zkratka je ale dost zneužívána a mnoho objektivů s přívlastkem MACRO mívá měřítko pod 1:2 (zvětšení menší než 0.5x).
MF Manual Focus - objektivy bez automatického motorového zaostřování. Je tak nutné ostřit pouze ručně pohyby ostřícího kroužku.
RF Rear Focusing - zadní ostření. Totéž jako IF, pohybuje se ale pouze zadní člen objektivu.
SHIFT Objektiv s kontrolou perspektivy, obvykle s možností posunu v jedné či dvou osách pro kompenzaci kácení linií.
SOFT
SOFT FOCUS
SF
Objektiv navržený pro měkkou kresbu - zejména pro portréty.
TILT Objektiv s možností naklápění vůči rovině senzoru. Naklápí se tím rovina zaostření.

Canon

AFD Arc Form Drive - ostření pomocí levných klasických motorů. Opak USM.
DC Ostření pomocí levných klasických motorů. Opak USM.
DO Technologie DO (Diffractive Optic) je nová a zvláštní technologie Canonu, kdy se optických vlastností běžného objektivu dosahuje velmi jemnou mřížkou, která je vyškrábána do povrchu skla. Technologie DO umožňuje vyrobit objektivy menší a lehčí.
EF Electronic Focus - elektronické zaostřování, schopnost objektivu ve spojení s fotoaparátem automaticky ostřit. Totéž co AF.
EF-S Bajonet určen výhradně pro DSLR s menším senzorem a sice Canon EOS 300D/350D/20D. Na jiné modely je mechanicky zabráněno objektiv použít. Podobné DX (Nikon a Tokina), DC (Sigma), Di II (Tamron) či DT (Minolta).
FTM Full-Time Manual - značí možnost ručně otáčením ostřícího kroužku ostřit současně s automatickým ostřením. Oba pohyby se sčítají. Současně to znamená, že se ostřící kroužek při automatickém ostření neotáčí. Totéž co DF (Sigma).
IS Image Stabilizer - stabilizátor obrazu. Slouží k omezení roztřesení snímků. Totéž co OS (Sigma) či VR (Nikon).
L Luxary - označuje vyšší profesionální třídu objektivů obvykle i s vysokou světelností.
MM Micro Motor - ostření pomocí levných klasických motorů. Opak USM.
TS-E Tilt-Shift - označuje objektivy umožňující jednak naklápění (Tilt) optické osy objektivu a jednak posun (Shift) optické osy objektivu proti ose senzoru. Naklápěním se naklápí rovina ostrosti, posun vyrovnává sbíhání (kácení) linií.
USM
microUSM
USM Ring
UltraSonic Motor - pro ostření je použito rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Zkratka USM na objektivu však může znamenat 2 druhy USM ostření:
  1. USM Ring - nejdokonalejší a nejrychlejší ostření s možností FTM
  2. microUSM - o něco pomalejší než USM Ring a mimo objektivu 50/1.4 neumožňující FTM

Podobné HSM (Sigma), SSM (Minolta) a SWM (Nikon).

Nikon

AF-D Typ objektivů "D" (1992), které pro tělo DSLR poskytují informaci o vzdálenosti zaostřeného objektu.
AF-G Typ objektivů "G", které neobsahují mechanický clonový kroužek a nastavování clony se provádí elektronicky na těle DSLR.
AF-S Objektivy vybavené ultrazvukovým zaostřování SWM. Podobné HSM (Sigma), SSM (Minolta) a USM(Canon).
CRC Close Range Correction - objektiv navržený tak, aby byl schopen zaostřovat na velmi krátké vzdálenosti.
D Objektiv, který pro tělo DSLR poskytuje informaci o vzdálenosti zaostřeného objektu.
DC Kontrola rozostření obrazu. Podobné SOFT FOCUS.
DX Digital Camera - objektiv konstruován speciálně a výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Tokina), DC (Sigma), DT (Minolta) či Di II (Tamron).
NIC
SIC
Nikon Super Integrated Coating - vícevrstvý potah čoček snižující reflexe v protisvětle.
PC Perspective Control - označuje objektivy umožňující jednak naklápění (Tilt) optické osy objektivu a jednak posun (Shift) optické osy objektivu proti ose senzoru. Naklápěním se naklápí rovina ostrosti, posun vyrovnává sbíhání (kácení) linií. Podobné TS-E (Canon).
SWM Silent Wave Motor - pro ostření je použito rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Totéž co AF-S a podobné USM (Canon), HSM (Sigma) či SSM (Minolta).
VR Vibration Reduction - stabilizátor obrazu. Slouží k omezení roztřesení snímků. Totéž co OS (Sigma) či IS (Canon).

Sigma

DC Digital Camera - objektiv konstruován speciálně a výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Nikon a Tokina), Di II (Tamron) či DT (Minolta).
DF Dual Focus - při automatickém ostření se neotáčí ostřící kroužek, což usnadňuje držení objektivu. Naopak pohybem ostřícího kroužku je možné ručně doostřovat. Podobné FTM (Canon).
DG Digital - vhodný pro DSLR. Objektivy mají zadní čočky vybaveny antireflexní vrstvou zabraňující zpětným odrazům světla od senzoru. Totéž co D (Tokina), Di (Tamron).
DL De Luxe. Objektiv s tímto označením však nemá obvykle nijak výrazné konstrukční ani optické vylepšení.
EX Excelentní provedení - profesionální objektivy.
HF Helical Focus - přední člen se neotáčí a tím usnadňuje použití filtrů a slunečních clon. Objektiv ale při ostření mění svojí délku.
HSM HyperSonic Motor. Pro ostření je použito rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Totéž co USM (Canon), SWM (Nikon) či SSM (Minolta).
MIRROR Objektiv se zrcadlem konstruovaný na principu hvězdářského dalekohledu.
OS Optical Stabilizer - stabilizátor obrazu. Slouží k omezení roztřesení snímků. Totéž co IS (Canon) a VR (Nikon).
UC Ultra Compact - objektivy navržené s ohledem na malé rozměry a váhu. Podobné XR (Tamron).

Tokina

AT-X Advanced Technology eXtra - moderní a kvalitní objektivy
AT-X PRO Advanced Technology eXtra Professional - moderní a kvalitní objektivy konstruované pro profesionální použití
D Digital - vhodný pro DSLR. Objektivy mají zadní čočky vybaveny antireflexní vrstvou zabraňující zpětným odrazům světla od senzoru. Totéž co DG (Sigma), Di (Tamron).
DX Digital Only - objektiv konstruován speciálně a výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Nikon), DC (Sigma), DT (Minolta) a Di II (Tamron).

Tamron

Di Digital - vhodný pro DSLR. Objektivy mají zadní čočky vybaveny antireflexní vrstvou zabraňující zpětným odrazům světla od senzoru. Totéž co D (Tokina) či DG (Sigma).
Di II Digital Only - objektiv konstruován speciálně a výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Nikon a Tokina), DC (Sigma) či DT (Minolta).
SP Super - profesionální objektivy.
XR Extra Refractive Index - objektivy navržené s ohledem na malé rozměry a váhu. Podobné UC (Sigma).
ZL Zoom Lock - objektivy vybavené zámkem proti svévolnému vysunutí objektivu pokud je přenášen.

Olympus
Olympus žádné speciální zkratky u svých objektivů Zuiko Digital nepoužívá. Zkratka ED standardně označuje objektivy vybavené členy s velmi nízkou disperzí patřící do vyšší třídy.

Pentax

SMC Super Multi-Coating - patentovaný systém potahu čoček snižující reflexe v protisvětle.

Minolta

D Objektivy které tělu DSLR poskytují informaci o vzdálenosti zaostřeného objektu.
DT Digital Technology - objektiv konstruován speciálně a výhradně pro DSLR s menším senzorem. Pokud se použije na kinofilmový formát, tak vinětuje. Totéž co EF-S (Canon), DX (Nikon a Tokina), DC (Sigma) či Di II (Tamron).
G Exklusivní G řada objektivů určená pro profesionály.
SSM SuperSonic-wave Motor - pro ostření je použito rychlých a tichých ultrazvukových motorů. Podobné USM (Canon), HSM (Sigma) či SWM (Nikon).

Strategie výběru
Stejně jako nelze doporučit jedno auto vhodné pro každého nelze doporučit ani jeden objektiv. Na trhu je objektivů velké množství a každý byť sebespeciálnější typ si najde svého kupce. Proto následující řádky je třeba chápat jako doporučení pro běžnou práci posbírané za léta praxe členů redakce.

Světelnost = nízká hloubka ostrosti!
Jak již bylo několikrát zdůrazněno, základním parametrem objektivu je jeho světelnost. Poslouží zejména tam, kde je nedostatek světla. Umožní použít rozumné ISO, udržet snímky z ruky či zmrazit pohyb díky rozumnému expozičnímu času. Dále poslouží v situacích, kdy požadavkem je minimální hloubka ostrosti. Má-li objektiv světelnost f/4.5, je totiž poměrně obtížné docílit rozmazaného pozadí. Stále vychází vše ostré a to obzvláště u kratších ohnisek a v situacích, kdy není možné zařídit dostatečný odstup popředí a pozadí. Jediným řešením je hodně otevřená clona čili světelnost.


Hloubka ostrosti je jedním ze základních výrazových prvků fotografa. K její regulaci slouží mimo jiné clona. Malá hloubka ostrosti vyžaduje hodně otevřenou clonu čili světelný objektiv.

Stabilizátor ano či ne?
Nahradí světelnost objektivu stabilizátor? Ano i ne. Obrazový stabilizátor je v podstatě náhrada stativu a umožní snímat z ruky cca 4x až 8x delšími časy než bez stabilizátoru. Řeší ale pouze pohybovou neostrost na straně fotoaparátu (třes rukou). Je zcela neúčinný proti pohybové neostrosti způsobené pohybem samotného fotografovaného objektu (sport, zvířata v pohybu atp.). Tady pomůže pouze krátký expoziční čas jehož podmínkou je ve špatných světelných podmínkách skutečná světelnost objektivu.

Druhý případ, kdy stabilizátor nenahradí světelnost, je hloubka ostrosti. Ta je ovlivněna fyzickým průměrem clony, na kterou zapnutý či vypnutý stabilizátor nemá žádný vliv. Je-li požadavek na minimální hloubku ostrosti a není-li možné jí snížit použitím delšího ohniska či kratší snímací vzdáleností (oboje má ale vliv na kompozici fotografie), pomůže jen a pouze světelný objektiv.

Ideální je světelný objektiv se stabilizátorem. Stabilizátor lze vždy vypnout, a tak jeho použití je na rozhodnutí fotografa. Mít ale možnost kdykoliv stabilizátor použít může být v terénu velmi výhodné. Bohužel světelné objektivy se stabilizátorem jsou výsadou drahých profesionálních objektivů.


Bezpečný čas pro fotografování z ruky při ohnisku 300*1.6=480mm je 1/500sec. Světla však bylo pouze pro 1/180sec. Řešením byl stabilizátor, který umožnil 1/180sec udržet z ruky a zajistit perfektně ostrou fotografii. Zde objektiv Canon EF 75-300mm f/4-5.6 USM IS.

Setové objektivy
Objektivy dostupné v setu s těly DSLR patří mezi nejlevnější variantu pořízení objektivů. Jejich cena často klesá pod 3 000 Kč a přitom jejich zoom rozsah a konstrukce optimalizovaná pro konkrétní model DSLR může poskytovat velmi dobré výsledky. Kde výrobce šetří je především světelnost, rychlost ostření a další vlastnosti jako např. otáčení předního členu, mechanická odolnost atp. Jejich kresba přitom není nijak tragická a objektivy snadno a zcela vyhoví pro fotografie pořizované za standardních světelných podmínek a při velikosti zvětšenin do cca 13 x 18 cm.


V běžné rodinné či reportážní fotografii a za dobrých světelných podmínek poskytnou i nejlevnější setové objektivy velmi dobré výsledky.

Kde setové objektivy většinou selžou je fotografování za obtížných světelných podmínek, kde zklame především světelnost či ostření. Jejich často plastová konstrukce je předurčuje spíše pro příležitostné použití, nehodí se pro náročné a exotické cesty stejně jako do extrémních povětrnostních podmínek.


Ve špatných světelných podmínkách, při náročných režimech snímání (makro) či při požadavku na velké zvětšeniny narazíte na limity levných setových objektivů. U této fotografie bylo světla velmi málo, současně bylo zakázáno použít blesk (stejně by scénu nenávratně zničil) a také bylo nutno zachovat povinný odstup několika metrů. Ohnisko 70*1,6=112mm, ISO 800 a hlavně světelnost f/2.8 byla záchranou. Objektiv Canon EF 24-70mm f/2.8L USM, ostřeno bylo na oči mnicha.

Setové objektivy lze s klidným svědomím doporučit každému, kdo teprve hledá svojí potřebu či hledá témata, které bude převážně fotografovat. Setové objektivy perfektně umožní seznámit se se současnými limity DSLR, uvědomit si v praxi důsledky přepočtů ohnisek, jak často v praxi narazíte na limity objektivů či posoudit konkrétní optické vady. Pokud nějakou dobu budete fotografovat se setovým objektivem, lépe a přesněji budete později specifikovat své potřeby pro lepší a případně i specializované objektivy.

Super levné zoom objektivy
Super levné zoom objektivy (cena kolem 2-4.000,- Kč) mají podobné vlastnosti jako setové objektivy a nabízejí je většinou alternativní výrobci (Sigma, Tamron, Tokina), kteří nemají možnost nabízet objektivy v setu. Svojí kvalitou a použitím přitom odpovídají setovým objektivům.

Jeden ultrazoom
Strategie která rozhodně stojí za zváženou je pořídit jeden kvalitní ultrazoom namísto několika běžných zoom objektivů. Rozsahy jako 28-200 mm, 28-300 mm či pro DSLR s přepočtem lépe se hodící 18-200 mm nabízí dnes řada výrobců. Výhodou tohoto řešení je obrovská reportážní pohotovost, nízká váha, rozměr i cena (cca od 8 do 20 000 Kč - cena vlastně nahrazuje několik objektivů menších zoom rozsahů). Minimální nutnost výměny objektivů současně minimalizuje nebezpečí vniku prachu do těla DSLR a následně na senzor.

Ukázka excelentního zoom rozsahu objektivu Tamron AF 18-200mm f/3.5-6.3 Di II (11.1x).

Naopak nevýhodou je špatná světelnost (typicky f/3.5 - f/5.6), řada optických vad objektivů zejména v krajních polohách zoomu a další kompromisy (ostření, plastové díly atp.). Ultrazoom objektivy tedy vyhoví podobně jako setové objektivy zejména v dobrých světlených podmínkách a při příležitostném použití. Jejich nízká váha a rozměr, jeden průměr závitu a naopak velký zoom rozsah je předurčuje pro použití jako rodinný či reportážní fotoaparát pro nadšené fotoamatéry.

Sestava ECO
Pokud zvolíte variantu více objektivů, vynoří se řada drobných problémů - jak objektivy přenášet, které dát zrovna teď do brašny, nutnost výměny objektivů v terénu, různé přední závity na filtry atp. Odměnou ale bude mnohem lepší světelnost a kresba každého objektivu. V praxi je nejčastější potřeba ohnisek v rozsahu cca 18-200 mm před přepočtem, což odpovídá cca 28-300mm po přepočtu 1.5x. Tento rozsah je vhodné pokrýt dvěma, lépe třemi objektivy o hrubých rozsazích:

  • širokoúhlý objektiv 18-35 mm
  • základní objektiv 28 (lépe 24)-100 mm
  • teleobjektiv 70-200 mm

Tato sada je natolik universální, že snad mimo speciálních aplikací (makro, divoká zvěř atp.) vyhoví pro 99% situací. Prioritou nákupu by měla být světelnost, přičemž objektivy nemusí být od jednoho výrobce. Mírný překryv ohnisek je dobrý, není však nutný. Velkým problémem jsou filtry - respektive otáčení příruby při ostření a průměr předního závitu. Je obtížné sestavit vyhovující sadu objektivů se stejnými průměry - cena filtrů a způsob manipulace s nimi je tedy faktor při výběru!

Sestava PROFI
Při návrhu profesionálních objektivů používají výrobci opačnou strategii - prioritou je světelnost, kresba, praktičnost použití, odolnost a spolehlivost, zatímco cena případně váha a rozměr jsou až další v pořadí. Profesionální objektivy tedy většinou:

  • mají světelnost f/2.8, u delších ohnisek ne hůře než f/4
  • zásadně neotáčí předním členem
  • mají často větší průměry závitů na filtry (typicky 77 mm)
  • jsou vybaveny rychlým a tichým ultrazvukovým ostřením
  • mají dobrou kresbu (rozdíl ale nepřeceňovat!)
  • jsou mechanicky i tepelně odolné, často prachotěsné
  • mají vysokou odolnost na protisvětlo
  • většinou se dodávají se sluneční clonou, vakem, držákem na objektiv či dalším příslušenstvím

Rozhodnete-li se pro tyto objektivy, počítejte s vyšší cenou každého kusu (nad 20 000 Kč spíše však kolem 40 000 Kč, u teleobjektivů i více) a také s tím, že sada 3 objektivů (širokoúhlý, základní a teleobjektiv) řádně zatíží a vyplní vaši fotobrašnu!

Pouze pro digitál?
Otázkou je, zda pořizovat objektivy určené výhradně pro DSLR s menším APS-C senzorem. Jsou menší, lehčí, levnější a pro APS-C DSLR většinou velmi vhodné svým zoom rozsahem. Nelze je ale nasadit na klasickou kinofilmovou zrcadlovku ani na DSLR se senzorem velikosti filmu. Pokud tedy plánujete použit objektiv jak na analogovém tak i na digitálním fotoaparátu případně pokukujete po DSLR se senzorem velikosti filmu (např. Canon EOS 5D), jsou pro vás objektivy určené pouze pro DSLR nevhodné.

Pevná ohniska
Sestavu zoom objektivů pravděpodobně v každé brašně dříve či později doplní jeden nebo více pevných objektivů. Objektivy pro některá speciální použití (zejména makro 1:1) se ani v zoom verzi nevyrábějí. Pevný objektiv v brašně by měl být ultrasvětelný, a tak bude často používán za špatných světelných podmínek či v situaci, kdy požadujete minimální hloubku ostrosti. V brašnách proto nejčastěji najdete již zmíněné makroobjektivy (většinou se světelností kolem f/2.8), rybí oka, ultrasvětelné 50 mm objektivy f/1.8 či světelné teleobjektivy 300mm f/2.8 - f/4 pro náročné fotografie zvířat či sportu.


Asi nejčastěji používaným pevným objektivem jsou makroobjektivy. K dispozici jsou pevná ohniska v rozsahu cca 50 až 200 mm obvykle se světelností f/2.8.

Závěrečná doporučení redakce

  • Kupujte především světelnost!
  • Nepřeceňujte kvalitu kresby (ostrost)!
  • U teleobjektivů (nad cca 50 mm) nepodceňujte rychlost ostření
  • U teleobjektivů (nad cca 50 mm) zvažte stabilizátor
  • Objektiv v prodejně řádně vyzkoušejte v krajních polohách zoomu i clony
  • Proveďte test na front/back focus
  • Nepodceňujte váhu a rozměr
  • Zvažte, jak bude objektiv namáhám - při náročném zacházení pořizujte lepší objektivy
  • Podle předního průměru závitu vezměte do úvahy cenu filtrů
  • Není-li v ceně sluneční clona, je to další jistá investice

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Vybíráme  » Jak vybrat  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

pochvala

Autor: bob222 Muž

Založeno: 07.03.2006, 10:21
Odpovědí: 0

jasne, zrozumitelne, prehladne ako vzdy. Je radost citat, ak sa problematike niekto naozaj rozumie. Dik

Odpovědět na příspěvek

Namet na pokracovani

Autor: Michal Sviga Muž

Založeno: 07.03.2006, 16:44
Odpovědí: 2

Jako vzdy musim nejdrive clanek pochvalit.
Potreboval bych ale jeste par veci vysvetlit.

MTF charakteristiky zminujete, vim, ze se nekde zobrazuji, vubec ale nevim, jak graf precist a odhalit vlastnosti objektivu. Pravdou je, ze jsem to ale prilis nezkoumal.

front/back focus - zhruba vim, jak funguje a jak se testuje. Uvital bych ale zkusenosti znalců. U kterých znacek a objektivů se problemy vyskytuji a u kterych tolik ne.

kompatibilita - pouzivam Canon a bojim se jinych znacek kvuli funkcnosti. Slychavam vse mozne, ale chtel bych informace od znalcu. Funguje Sigma spolehlive? A co dalsi znacky?

Ostreni - kazdy vyrobce nabizi rychle ostreni. Funguje ale u vsech stejne rychle, nebo jsou v tom rozdily? A pripadne jake?

Treba se to vse dozvim v dalsim pokracovani. I kdyz ne, tak dekuji za dobre clanky od Romana Pihana.

Odpovědět na příspěvek

RE: Namet na pokracovani

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 07.03.2006, 18:50

MTF je vysvětleno třeba zde http://www.fotoroman.cz/t
echniques2/lenses_basic.h
tm (záložka Ostrost a kontrast/MTF). Jinak Canon své MTF vysvětluje zde http://www.usa.canon.com/
html/eflenses/lens101/glo
ssary/index_l.html#mtf a Sigma u každého objektivu na svých stránkách zde http://www.sigma-photo.co
m/lenses/lenses_all.asp.



Nedá se říct, který objektiv/značka má/nemá front/back focus. To je chyba projevující se v soupravě objektiv-tělo. Zažil jsem problémy u značkových i neznačkových objektivů, u drahých i levných.

Kompatibilit
y se obecně nemusíte bát. Chyby nelze vyloučit ale jsou vzácné. Osobně neznačkové objektivy používám rád a ke své spokojenosti. Vyzkoušejte v obchodě.

Nejrychlejš
í ostření je ultrazvukové, i tam jsou ale rozdíly stejně tak jako jsou rozdíly mezi klasickými ostřícími systémy. Propast je mezi klasika/ultrazvuk - uvnitř skupin jsou potom rozdíly již mnohem menší.

Díky za pochvalu článku - je to práce celé redakce!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Namet na pokracovani

Autor: Michal Sviga Muž

Založeno: 07.03.2006, 20:43

Dekuji za odpovedi. Váš web fotoroman mám pročtený, ale MTF jsem nějak vynechal.

Odpovědět na příspěvek

Pochvala II

Autor: Botka Muž

Založeno: 07.03.2006, 17:23
Odpovědí: 4

Naozaj dobrý článok. Napriek tomu sa však neviem zorientovať pri kúpe nového objektívu.
Vlastním Olympus E 300 s objektívom Zuiko Digital 14-45. S objektívom so nie moc spokojný. Prosím poraďte objektív pre amatéra do 30 000,- Sk.
Aké (akých značiek) objektívy sú kompaktibilné so systémom 4/3 ?
Ďakujem.

Odpovědět na příspěvek

RE: Pochvala II

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 07.03.2006, 18:30

Bohužel, objektivů k DSLR Olympus je zatím jako šafránu. Nyní ohlásila Sigma nové objektivy s bajonetem Olympus pro 4/3 systém, podrobnosti o nich najdete zde http://www.dpreview.com/n
ews/0602/06022611sigma43r
ds.asp. Pokud je mi známo, nic jiného mimo Olympus není.

Odpovědět na příspěvek

RE: Pochvala II

Autor: Wikan Muž

Založeno: 07.03.2006, 22:15

No jo, ale v jakem smyslu nejste spokojeny? Kvalita, rychlost, rozsah ohniskovych vzdalenosti, svetelnost...? Bez toho se neda poradit co by bylo lepsi.

Odpovědět na příspěvek

RE: Pochvala II

Autor: jindra Muž

Založeno: 08.03.2006, 22:14

Taky, mě 14-45 moc nenadchl - plastove provedení, duhy v protisvětle, mala svetelnost... (mam ho na E1) Na 14-54 zatim nemam (myslim cca 18 000kč). Dobře ale fungují staré objektivy se závitem 42 (Praktica), připojené přez redukci-kovový kroužek (u Škody v Praze za 900kč). Samozřejmě ostřit a clonit musim ručně na oběktivu, fotim v reřimu M, nebo A - čas to dopočítá podle zaclonění objektivu. Nejčastějš používám Pentakon 50/1,8 (v bazarech tak od 600kč) - dá dostatečně malou hloubku ostrosti a mam k tomu i mezikroužky.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Pochvala II

Autor: lubo Muž

Založeno: 17.06.2006, 15:04

... to je super ... a co tak pouzit najlepsi objektiv Carl Zeiss Planar 1,7/50mm ?? ... ako bude kvalita snimkov s telom E300?? ... Ocakavam Vase nazory .

Odpovědět na příspěvek

Matematika

Autor: Danoboss Muž

Založeno: 07.03.2006, 17:57
Odpovědí: 2

Pekný článoček len drobná chybička. rozumíme názvu objektívu v bode 3 je napísané.
Např. DSLR Olympus mají přepočítávací koeficient 2x, a tak je-li zde uvedeno 14-54mm, je to ve skutečnosti 28-90mm. Bud ste mal napísať 28-108 alebo ste mysleli objektív 14-45.

Odpovědět na příspěvek

RE: Matematika

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 07.03.2006, 18:37

To je samozřejmě moje klasická chyba. Existuje jak Olympus objektiv Zuiko Digital 14-45mm (levnější), tak 14-54mm (dražší). Takže správně je buď 14-45mm - po přepočtu 28-90mm nebo 14-54mm - po přepočtu 28-108mm. Omlouvám se.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Matematika

Autor: jirsed Muž

Založeno: 30.03.2007, 10:27

Mě daleko víc mate věta pro zoom - rozsah objektivu. "Udává se vždy přepočtený na 35mm kinofilm a to i tehdy, když objektivy jsou určeny výhradně pro DSLR s menším senzorem." Já mám za to, že na objektivech udávaná hodnota je skutečná fyzická vzdálenost ohniska od zobrazovací roviny (čip, film) a že naopak si ji musí každý přepočíst sám pomocí koeficientu na tzv. 35mm ekvivalent, aby tak vlastně zjistil zobrazovací úhel.

Odpovědět na příspěvek

Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: Largo Muž

Založeno: 08.03.2006, 14:26
Odpovědí: 9

Zdravím,

předem musím říct, že celá série článků o objektivech je moc povedená a taky užitečná.

Poradíte mi prosím někdo, jak na tom jsou objektivy EFV zrcadlovek co do hloubky ostrosti? Jsem na vážkách, zda-li si koupit na učení nějaké serióznější práce s foťákem ojetou Koniku Minoltu Dimage A2 nebo novou zrcadlovku 5D (ta je pro mne trochu větší finanční zátěž a ze začátku bych měl stejně pouze nepříliš světelnej plastovej záklaďák). A2 má světelnost 2,8 - 3,5. Stačí už to na nějaké hrádky s rozostřeným pozadím? Dá se z toho (v šikovnejch rukou:) vykouzlit třeba pěkný portrét? Předem díky za odpověď nebo odkaz na nějaké povedené fotky z A2.

Largo

Odpovědět na příspěvek

RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: Wikan Muž

Založeno: 08.03.2006, 14:40

Pokud je pozadi dostatecne daleko tak jo, ale od kompaktu (a EVF jsou jenom lepsi kompakty) se zazraky cekat nedaji. A2 ma nejvetsi chip se vsech kompaktu (az na ten hybrid od Sony), ale porad ma mene nez polovicni uhlopricku nez zrcadlovky od Olympusu, a ty maji pro zmenu nejmensich chip ze zrcadlovek.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: Danoboss Muž

Založeno: 08.03.2006, 18:34

Nepoužívali sony 828, minolta A2, canon powershod pro1, nikon 8700, a olympus ten istý jeden čip od sonyho?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: mk Muž

Založeno: 09.03.2006, 10:54

Ne. Sony F828 mělo odlišný čip s RGBE filtrem, ostatní měly klasický RGBG.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 10.03.2006, 19:09

Jinými slovy byl to jeden a tentýž čip od Sony, jen pro vlastní firemní přístroj měl jiný filtr - zlepšující podání oranžových pdstínů.

Odpovědět na příspěvek

RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: Danoboss Muž

Založeno: 08.03.2006, 18:32

Pekný portrét s rozostretým pozadím asi nie. Tá minolta má síce akože objektív 28-200 ale v skutočnosti je to 7,2- 50. A aj 50 objektív s clonou 3,5 nie je moc rozostrený.

Odpovědět na příspěvek

RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: vlasto Muž

Založeno: 10.03.2006, 14:48

podobnu dilemu som riesil aj ja. buchol som sa po vrecku a kupil som 5D. absolutne to nelutujem. na druhej strane rozostrenie pozadia dosiahnes aj pri foteni s A2. portret budes fotit na ohnisku niekde okolo 70 az 100 mm (cize svetelnost bude ta vyssia 3,5), a tam aj napriek malemu chipu mozes nejake rozostrenie ocakavat (vdaka "zoomu", nie vdaka svetelnosti). vobec, pri foteni kompaktami clonou v drvivej vacsine pripadov ziadne rozostrenie nedosiahnes. u kompaktov dosiahnes rozostrenie pozadia jedine pouzitim zoomu (pripadne v makro rezime). ja som videl dobry portret aj na fotke z mobilu :) samozrejme technicky bol na prd, ale bol to dobry portret.

Odpovědět na příspěvek

RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: Martin Muž

Založeno: 11.07.2007, 12:21

Ja jen takova poznamka bez urazky ;o) - neni to trosku ujete ;o)?? Pisete, ze chcete fotak na uceni a pritom uvazujete o 5D :)))....a co misto A2 nejakou starsi digi zrcadlovku ci levnejsi verzi. Pokud zustaneme u canonu tak 300D, nebo 350D apod. Lepsi investovat do skel, nez na uceni do 5D :))))....ale pobavil jsem se :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: Jakub Muž

Založeno: 11.07.2007, 19:02

Myslim ze byla minena Minolta 5D a ne Canon 5D, ktery asi myslite Vy. A KM 5D je na urovni Canonu350D.

Odpovědět na příspěvek

RE: Objektivy EFV zrcadlovek

Autor: Jeff Muž

Založeno: 07.03.2008, 19:32

fotil jsem s canonem powershot S3 IS, který měl nejdelší ohnisko ekvivalnt 420 mm, a jedině na dlohém ohnisku od 300 mm ekvivalentu se dala udělat skoro portrétní fotografie s rozmazaným pozadím. Při světelnosti f=4 se musí počítat s dobrými světelnými podmínkami a stabilizátor téměř nutností. Shrnuto - kompakt se na portrét nehodí, ultrazoom jen VELMI (!!!) omezeně, s DSLR se to nedá ani v nejmenším srovnat.

Odpovědět na příspěvek

Super clanok, potrebujem poradit ....

Autor: Robo Muž

Založeno: 27.03.2006, 15:50
Odpovědí: 0

Dakujem autorovi za seriu uzitocnych informacii o objektivoch, avsak uz tyzden citam rozne recenzie na 3 Sigmy a naozaj neviem co si mam vybrat, skuste mi prosim poradit. Jedna sa o:

- Sigma 100-300/F4 EX APO IF
- Sigma EX 80-400/4,5-5,6 APO RF OS
- Sigma 50-500/4,0-6,3 EX APO HSM RF

prvy je opticky najlepsi, ale ohnisko je "len" do 300 mm, druhy ma opticky stabilizator a vacsi rozsah, ale v testoch obstal najhorsie a posledny ma super rozsah, ale ta svetelnost.

Odpovědět na příspěvek

no a jak ....

Autor: Fejs Muž

Založeno: 20.04.2006, 02:56
Odpovědí: 0

Moc pěkný článek, jedna věc mě není jasná a i po přečtení všeho jsem pořád tam, kde jsem byl v pr... Vlastním Canon 350D jak poznám při nákupu, jestli dotyčný objektiv má ostření micro USM nebo USM ring ???
Teď babo raď....

Odpovědět na příspěvek

jaký mám koupit?

Autor: Martin Muž

Založeno: 13.04.2007, 15:55
Odpovědí: 0

A jaký objektiv mám koupi já? Mám 35 mm Sigmu AS-7, podle mě docela dobrý foťák,ale odešel mi levný objektiv 28-135 po cca 30 filmech...Praskl ztvrdlý kabel uvnitř takže přestala jít clona a za dva měsíce šnek na ostření.Oprava za 3 tisíce.Chtěl bych objektiv s delší životností a vyšším výkonem.Tenhle měl problémy s ostřením-pomalý a hlučný. Díkky za rady!!!

Odpovědět na příspěvek

Otazka Rada

Autor: Jaro Muž

Založeno: 17.06.2007, 14:21
Odpovědí: 0

Skusil by niekto porovnat nasledujuce dva objektivy :
Canon EF-S 18-55mm f / 3.5-5.6
NIKKOR 18-55MM F3.5-5.6G II. AF-S DX
?
Ostrost,kresba,fareb
ne chyby. Cenovy rozdiel je jasny.

Odpovědět na příspěvek

Canon EF 85mm f/1.8 USM

Autor: pavel novák Muž

Založeno: 31.07.2007, 21:45
Odpovědí: 1

chci si pořídit tento objektiv místo toho,který jsem měl v sadě u canonu 350.Mám rád fotky ostré přírodního vzhledu.Fotím jak portréty,a i nějakou tu přírodu.Chci se zeptat zda mě tento objektiv bude vyhovovat?Ještě mě upoutal Canon EF 100mm f/2,8 Macro USM a ted nevím jaké jsou rozdíly ,pro a proti.Děkuji za pár vysvětlujících řádků.

Odpovědět na příspěvek

RE: Canon EF 85mm f/1.8 USM

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 04.08.2007, 21:56

Nečekejte zázračné rozdíly. Oba objektivy jsou vysoce kvalitní pevná skla. 100mm MACRO dokáže zaostřít blíže a tím zařídit měřítko 1:1, 85mm má zase o něco málo lepší světelnost.

Odpovědět na příspěvek

Zkratky u objektivů

Autor: letnak Muž

Založeno: 10.11.2007, 11:05
Odpovědí: 0

Velmi užitečný článek, dík.

Odpovědět na příspěvek

dik - pochvaleni

Autor: Hanka Muž

Založeno: 14.04.2008, 17:23
Odpovědí: 0

Dobry den,

po case jsem narazila na neco co bych spis nazvala jako "Neco" ;)

Krasne shrnuti a podani.

Dekuji,

Hanka

Odpovědět na příspěvek

nikon alebo canon

Autor: leo Muž

Založeno: 18.06.2008, 10:53
Odpovědí: 0

lamem si hlavu nad NikonD80 a Canon EOS 450D.Ale asi este chvilku pockam na D90. :-)
Myslim ze to nieje podstatne hlavne su skla.A chcel by som kupit ku telu niejaky fakt dobry
zakladny objektiv.Ale neviem sa rozhodnut medzi:

Ak nikon tak Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8 G ED
Nikkor AF-S 17-55mm f/2.8 G IF-ED DX
alebo skor pevny? AF 50mm F/1.4D

Ak Canon EF 24-70mm f/2.8 L USM
EF-S 17-55mm f/2.8 USM IS

Co by ste mi odporucili? Dikes

Odpovědět na příspěvek

85/1,8 USM

Autor: daza Muž

Založeno: 10.12.2008, 10:51
Odpovědí: 2

Fotim sport a potrebuji doplnit 70-200/4 svetelnejsim objektivem do haly (telocvicny), vybrala jsem 85/1,8 i s tim, ze s pevnym ohniskem prijdu o nektere zabery. Bude tento objektiv dost rychly, tedy ostry a doporucil byste vubec tuto volbu. Dekuji

Odpovědět na příspěvek

RE: 85/1,8 USM

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 10.12.2008, 17:08

Zdravím! Pokud je tento dotaz na mě, tak o ostření bych se nebál - USM Ring u tohoto objektivu (nic lepšího není) to jistě stihne. Bál bych se ale o příliš krátké ohnisko, to je ale otázka co je to za sport. Já často fotogarfuju voleyball a tam by mi 85 mm nestačilo.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: 85/1,8 USM

Autor: daza Muž

Založeno: 11.12.2008, 14:59

Dekuji za odpoved, fotim salovy fotbal a tam mi to zatim staci, otazkou je, jestli nezacnu fotit i ve vetsich halach, ale delsi svetelne objektivy uz jsou cenove nekde jinde a navic by uz pak byl potreba zoom nebo objektivy dva a na to uz financne nemam.
Jeste chci podekovat za skvele stranky i knihu, ktera je udelana velice prehledne a krasne.

Odpovědět na příspěvek

Údaj o ohniskové vzdálenosti

Autor: Lukáš Muž

Založeno: 02.01.2011, 00:06
Odpovědí: 3

Ahoj,
článek se mi moc líbí, ale jedna věc mě trošku zarazila. Jak se úplně na začátku píše o tom, že ohnisko bývá VŽDY udáváno v přepočtu na 35mm a to i u objektivů pro menší snímače, tak mám takový pocit, že to není pravda. Nebo mi po tom alespoň vysvětlete, proč by se snad ve všech diskuzích o objektivech(třeba na e-shopech) psalo o přepočítávání ohnisek, že treba Nikkor 35mm 1.8G odpovídá 50mm(normálnímu objektivu).
Kdo mi to potvrdí a nebo mi v tom udělá jasno? :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: Údaj o ohniskové vzdálenosti

Autor: Tomáš Muž

Založeno: 03.02.2011, 16:59

Je to pravda, ohnisková vzdálenost se zpravidla udává v jejich reálných hodnotách. Ohnisko máte stále stejné, řekněme 35mm, a je jedno, na jakém těle s jakým snímačem je objektiv nasazený. Výsledný efekt je pak samozřejmě závislý na velikosti snímače a proto si ohnisko přepočítáváme crop faktorem, ale to je spíš pro naši představu o zorných úhlech. Údaj na objektivu přepočtený crop faktorem na snímač by byl holý nesmysl, protože takové číslo by o vlastnostech objektivu nic nevypovídalo, navíc stejný objektiv můžeme použít na různá těla a jeden výrobce má zpravidla různé velikosti snímače u běžných a profi těl.

Odpovědět na příspěvek

RE: Údaj o ohniskové vzdálenosti

Autor: Tomáš Muž

Založeno: 03.02.2011, 17:10

Ještě pro upřesnění vašeho příkladu: Máme Nikkor 35mm a nasadíme ho na starou SLR Nikon na kinofilm. Záběr obrazu bude přesně takový, jak očekáváte, bez crop faktoru. Pak ten samotný Nikkor dáte na novou DSLR Nikon s crop factorem 1,6. Výsledkem bude, že obraz dopadající na snímač bude 1,6x větší než snímač, velikostí snímače tedy bude záběr "oříznut" a vy nevyužijete plné plochy skla. Výsledek bude (co se týká zorného úhlu) podobný, jako byste fotil padesátkou (přesně 1,6x35=56mm) na kinofilm, záběr tedy bude méně širokoúhlý, než by tomu bylo u kinofilmu.

Odpovědět na příspěvek

RE: Údaj o ohniskové vzdálenosti

Autor: Tomáš Muž

Založeno: 03.02.2011, 17:18

Pardon, ale ještě si neodpustím poznámku - píšete: "...odpovídá 50mm(normálnímu objektivu)". Neexistuje nic jako normální a "nenormální" objektiv, objektivy jsou stále stejné, jako byly za krále klacka. 50mm je úplně stejný jako 50mm v době kinofilmové, bavíme se jen o tom, jak velká část obrazu dopadne z objektivu na snímač. U kinofilmu nebo profi DSLR s crop factorem 1,0 využije snímač plné plochy dopadajícího světla, u DSLR s crop factorem 1,6 vám snímač část záběru projektovaného objektivem ořízne.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: