Co je to korekce expozice blesku? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Technologie

Co je to korekce expozice blesku?

Focení s interním bleskem

13. října 2005, 00.00 | Práce s bleskem je poměrně častou technikou fotografování. Externí systémové blesky nabízejí zpravidla velkou škálu funkcí, ale co ty vestavěné? Jednoduché fotoaparáty jim umí nastavit maximálně pouze režim záblesku a ty pokročilejší umožní i kompenzaci záblesku, které se dnes budeme věnovat.

Práce s bleskem je poměrně častou technikou fotografování. Externí systémové blesky nabízejí zpravidla velkou škálu funkcí, ale co ty vestavěné? Jednoduché fotoaparáty jim umí nastavit maximálně pouze režim záblesku a ty pokročilejší umožní i kompenzaci záblesku, které se dnes budeme věnovat. Článek by měl posloužit zejména fotoamatérům. Rozsáhlejší článek o blescích, zejména externích, přineseme později.


interní blesk

Měření expozice
Měření expozice probíhá s použitím blesku velmi podobně jako u měření expozice bez blesku. TTL (through the lens) měření je používané v drtivé většině případů a manuální externí blesky jsou u digitálů spíše raritou nebo nouzovým řešením. Při měření expozice je potřeba si rozdělit scénu na pozadí a popředí. Pozadí je ta část, či oblast snímku, kde záblesk nebude mít příliš vliv, tj. oblast, kam záblesk nedosáhne. Expozici této části ovlivníme nastavením clony i času. Popředí je ta část snímku, kde expozici blesk ovlivní a vliv zde má především intenzita a délka trvání záblesku a clona. Popředí i pozadí můžeme samozřejmě ovlivnit i citlivostí. Tímto získáváme dvě různé korekce expozice, korekci popředí a korekci pozadí.
Velmi zjednodušeně řečeno, pokud bychom měli vždy stejnou intenzitu a dobu záblesku, tak pozadí ovlivníme nastaveným časem a popředí nastavenou clonou. V reálu však můžeme výkon blesku měnit, a potřebujeme také pracovat s hloubkou ostrosti (která je ovlivněna clonou), takže situace je o něco složitější.
Měření expozice se zábleskem je velmi často svázáno se zaostřovacím bodem. To znamená, že v místě zaostření je také změřena expozice a tato oblast se bere jako popředí, tzn. oblast, která má být osvětlena bleskem. Díky výpočtu zaostřené vzdálenosti se tak blesk dozví jaký výkon nastavit. Problém vazby na zaostřovací bod přináší také problémy, protože velmi často fotograf zaostří (namáčkne spoušť) na nějaký objekt a poté změní kompozici (zaostřený objekt nechce mít uprostřed snímku). Tím se ale vše mění a při domáčknutí spouště se vyhodnocuje jako popředí jiná část snímku a může se tak stát, že předmět, na který jsme zaostřili, je nyní přeexponovaný nebo podexponovaný. K řešení problému nám může pomoci korekce intenzity záblesku.


externí blesk

Korekce intenzity záblesku
Slouží k ovlivnění výsledků automatického měření. Nastavuje se velmi podobně jako kompenzace expozice bez blesku. Samozřejmě má své vlastní tlačítko nebo položku v menu, ale udává se také jako např. +-2EV po 1/3EV krocích. Nebo +-3EV po 1/3EV krocích apod. Horší variantou je korekce intenzity záblesku bez udaných jednotek, tzn. v blíže neudaných krocích. Toto umožňují zpravidla ty nejjednodušší modely. Obvykle jde o snížení a zvýšení výkonu blesku, kde máme na výběr třeba jen tři různé kroky.
Korekce má také trochu jiný vliv u externích blesků s pohyblivou hlavou. Pokud budeme fotografovat pomocí odrazu blesku od stropu (poskytuje velmi měkké osvětlení takřka bez stínů), tak musíme počítat s tím, že blesk to neví a díky odrazu od stropu se prodlužuje dráha světla. To znamená, že korekce bude mít větší vliv.

 
vlevo bez blesku, vpravo s doplňkovým bleskem

 
vlevo bez korekce, vpravo s korekcí

Shrnutí
Blesk nemusí být pouze atmosféru ničící ostré světlo, které lidem nadělá červené oči. Lze jej používat i kreativně, například v protisvětle. Automatická měření jsou ve standardních podmínkách velmi přesná, ovšem ne vše je zcela ideální, a tak nám velmi často může pomocí korekce intenzity záblesku. Ta může být buď udávána jako interval EV kroků nebo bez blíže určeného efektu. Situaci může vyřešit také funkce uzamknutí expozice blesku, kterou mají bohužel pouze vyspělé fotoaparáty.
Kombinaci fotoaparát + externí blesk může mít u různých výrobců různé nastavení a principy, je tedy vhodné přečíst si manuál.

Tématické zařazení:

 » Vybíráme  

 » Vybíráme  » Technologie  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Autor popisuje stary TTL, ktery se jiz temer nepouziva

Autor: habanr Muž

Založeno: 13.10.2005, 11:39
Odpovědí: 5

Problemem clanku je skutecnost, ze autor se zameruje na problemy foceni s TTL, ktere se jiz u modernich fotoaparatu a systemovych blesku nepouziva...

U systemu jako je ETTL "Problém vazby na zaostřovací bod přináší také problémy, protože velmi často fotograf zaostří (namáčkne spoušť) na nějaký objekt a poté změní kompozici (zaostřený objekt nechce mít uprostřed snímku). Tím se ale vše mění a při domáčknutí spouště se vyhodnocuje jako popředí jiná část snímku a může se tak stát, že předmět na který jsme zaostřili je nyní přeexponovaný, nebo podexponovaný." nic takoveho neexistuje, protoze se vyuziva merici zablesk, takze v muzu klidne rekomponovat. Tim nechci rici, ze korekce nejsou potreba - samozrejme, ze nekdy jsou. Ale ne vzdy, kdyz fotim technikou rekompozice - to je samozrejme nesmysl.

Odpovědět na příspěvek

RE: Autor popisuje stary TTL, ktery se jiz temer nepouziva

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 13.10.2005, 12:02

Merici blesk se vysle az po domacknuti spouste (u E-TTL) a tudiz se expozice zmeri PO rekompozici, takze fotoaparat netusi, ze jsme meli "namireno" na jiny objekt nez v dobe domacknuti (mericiho zablesku).
Merici zablesk pri namacknuti (tim by se resil problem rekompozice) pouzivaji jine systemy, ktere v soucasnosti nejsou prilis rozsirene.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Autor popisuje stary TTL, ktery se jiz temer nepouziva

Autor: habanr Muž

Založeno: 13.10.2005, 12:14

Bohuzel nemate pravdu. Systemy podobne systemu ETTL firmy Canon (kazdy vyrobce Nikon, Pentax jej ma jinak pojmenovany) byly vyvinuty prave proto, aby umoznily mimo jine techniku rekompozice. Ta se provadi funkci "aretace bleskove expozice" - u Canonu tlacitkem * (dojde k vyslani mericiho predzablesku a zmereni bleskove expozice), pak se rekomponuje a domackne spoust. Tzn. kdyz to uzivatel umi, lze nezavisle merit expozici (i bleskovou) a ostrit. Neznam zadnou zrcadlovku za poslednich 5let, ktera by tuto funkci nemela...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Autor popisuje stary TTL, ktery se jiz temer nepouziva

Autor: David Filipi Muž

Založeno: 13.10.2005, 12:44

Ale vzdyt o blokovani expozice blesku se v clanku pise. Jen ho nenazyvame aretaci, ale blokovanim, snad vam to prilis nevadi. V predchozim prispevku jsem popisoval situaci bez nej.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Autor popisuje stary TTL, ktery se jiz temer nepouziva

Autor: habanr Muž

Založeno: 13.10.2005, 13:01

Termin "blokovani" mi nevadi. Priznam se, ze na precteni shrnuti jsem jiz nemel prilis silu a tuto poznamku jsem prehledl. Domnival jsem se, ze veta z uvodu "Jednoduché fotoaparáty jim umí nastavit maximálně pouze režim záblesku a ty pokročilejší umožní i kompenzaci záblesku" zahrnuje i zrcadlove fotoaparaty, zvlaste kdyz mate jako jako ilustracni snimek D70. I tak se stale domnivam, ze je clanek zavadejici. Napriklad veta: "blesk to neví a díky odrazu od stropu se prodlužuje dráha" Proc by to mel blesk vubec vedet? Blesk ani fotoaparat, zadnou drahu nepotrebuje. Primarni je mnozstvi svetla odrazeneho (pri mericim zablesku) od predmetu popredi - udaj o zaostrene vzdalenosti je vetsinou jen doplnkovy parametr a pri vyklopenem blesku se jiz vubec neuvazuje.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Autor popisuje stary TTL, ktery se jiz temer nepouziva

Autor: mk Muž

Založeno: 17.10.2005, 08:59

Pleteš dohromady dvě věci.
Při klasickém způsobu focení, teda namáčknutí, překomponování a domáčknutí, způsobuje svázání bleskové expozice s ostřícím bodem opravdu problém, protože blesk. expozice se vyhodnocuje až po domáčknutí těsně před sklopením zrcátka.
No a pak je tu použití blokování bleskové expozice, které ale pro běžné akční focení moc použitelné není.

Odpovědět na příspěvek

Nestastny obrazok

Autor: Zolo Muž

Založeno: 13.10.2005, 11:47
Odpovědí: 1

Mam pocit, ze posledny obrazok je voleny trosku nestastne, lebo skor ukazuje ako sa korekciou da pokazit fotka a nie opacne.
Druha pripomienka je skor k externemu blesku a co tu bolo napisane. Blesk pouzivam velmi malo o jeho fungovani viem este menej, takze ak sa pletiem, tak nech ma niekto opravi.
Informacia, ze odrazeny blesk je takmer bez tienov je dost milna, lebo svetlo odrazene je maksie, ale takisto vytvara tiene, ale na inych miestach.
Ale ta podstatnejsia vec je:"...budeme fotografovat pomocí odrazu blesku od stropu (poskytuje velmi měkké osvětlení takřka bez stínů), tak musíme počítat s tím, že blesk to neví a díky odrazu od stropu se prodlužuje dráha světla. To znamená, že korekce bude mít větší vliv.".
Takze niektore blesky to vedia, ze je hlava vyklonena a nastovia zoom na konstantnu hodnotu. Blesk si samozrejme zmeria pred hlavnym zableskom potrebnu intenzitu a jedine co sa deje, je znizenie dosahu blesku. S korekciou je to rovnake ako pri blesku na priamo.

Inak clanok obsahuje iba zakladne udaje potrebne pre zaciatocnikov. Som zvedavy na pokracovanie tejto temy, dufam, ze sa dozviem vela poucneho.

Odpovědět na příspěvek

RE: Nestastny obrazok

Autor: habanr Muž

Založeno: 13.10.2005, 12:20

Jestli vam muzu doporucit, nepremyslejte o tom co bylo v clanku napsano a nejlepe to uplne zapomente. Podivejte se pak na stranky www.fotoroman.cz, kde autor velmi popularne vysvetluje, jak to pri foceni s bleskem vlaste je...

Odraz od stropu samorejme stiny zcela neodstrani, ale velmi vyrazne zmensi a nepusobi rusive. Samozrejme, ze ani pri foceni odrazem od stropu neni treba provadet zadnou korekci...

Odpovědět na příspěvek

blesk s fotobuňkou

Autor: Libuše Němcová Muž

Založeno: 15.10.2005, 00:24
Odpovědí: 0

Mám Fuji S7000Z, ten má vedle blesku fotobuňku, ale v návodu není bližší vysvětlení funkce blesku. Domnívám se, že fotobuňka měří expozici a ovlivňuje intenzitu blesku v momentě expozice. Je moje úvaha správná ?

Odpovědět na příspěvek

Komentář

Autor: Sobi Muž

Založeno: 17.10.2005, 08:15
Odpovědí: 0

Dobrý den, chtěl jsem říct že takový "prázdný" článek už jsem dlouho nečetl... Je to článek typu: Existuje auto, auto má kola, a může jezdit... žádné informace jen strohé konstatování. Pro zájemce o informace o fotografování s bleskem doporučuji několik z mnoha článků na www.paladix.cz . A ještě jedna věc ten poslední s nímek s korekcí není moc vhodný, neboť v obličeji je víc vypálené plochy bleskem než u snímku bez korekce...myslíte je to správný příklad pro ukázku? Já tedy ne, vždy když koriguju blesk, tak to dělám proto, aby fotografovaný objekt neměl vypálená místa, to bych řekl že je převážně hlavním smyslem korigování zábleskové expozice. Pro info standartně používám korekci -1EV a pokud chci jen vyrovnat např stíny v obličeji, nebo vložit třpyt do očí tak až korekci -2EV ( vče při dosvětlování za denního světla ) A navíc při focení osob nebo předmětů jak je na této fotografii je spíš vhodné rozostření pozadí, neboť to víc uvádí hlavní focený objekt čili tento pracovní portrét. Nevím přesné světelné podmínky ale osobně bych pro daný snímek volil: při ISO 200: 1/125, f=4,0 a blesk -1,5EV Je to opravdu jen odhad dle fotografii...
Sobi

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: