Jak na tekoucí vodu? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Praxe

Jak na tekoucí vodu?

panorama fotografie

16. dubna 2007, 00.00 | Máme za sebou již druhou fotografickou expedici do Spojených států a přivezli jsme si s sebou řadu inspirujícího materiálu. Dnes využijme fotografické série z oblastí Yosemite a Sequoia pro demonstraci toho, jak různě lze fotografovat tekoucí vodu.

Fotografování tekoucí vody je především hra s pohybovou neostrostí. Slovo hra jsem použil zcela záměrně, protože neexistuje jednoduchá poučka, která by zajišťovala vždy efektní výsledek. Přesto si uvědoměním řady faktů můžeme cestu za působivým snímkem zjednodušit tak, aby šlo o hru příjemnou, nikoli čekání na náhodu či slepé experimentování.


Av režim, 1/50s, f/18. ISO 100 - Yosemite

Nutné vybavení
Pro fotografování tekoucí vody stačí v podstatě jakýkoliv fotoaparát, ale přesto jej doporučuji doplnit stativem a v ideálním případě i fotografickými filtry. Voda je jedním z největších nepřátel digitální techniky, takže čím blíže tekoucí vodě budete, tím více ostražitosti bude potřeba. Samozřejmě můžete vodu snímat z uctivé vzdálenosti teleobjektivem, ale pro hledání ideálního záběru většinou fotograf začne dříve či později skákat po kamenech horské říčky a pak jdou již žerty stranou. Na fotoexpedici jsme naštěstí žádný fotoaparát neutopili, přesto jedna sada filtrů a obuv nejednoho člena expedice zakusily chladnou horskou bystřinu.


Av, 1/40s, f/11, ISO 100, přechodové a barevné filtry - Yosemite

Při práci se stavivem je třeba dbát na to, aby vaše fotovýbava měla vždy dostatek stability, a tudíž i bezpečí. Vřele nedoporučuji ministativy, zejména v kombinaci s digitální zrcadlovkou. Stačí malé zavrávorání fotografa nebo poryv větru a ministativ se snadno převáží. U klasického stativu dbejte na to, aby byly všechny nohy maximálně rozkročeny, a pokud možno udržujte středovou tyč vždy ve svislé poloze. Před umístěním fotoaparátu na stativovou hlavu vždy zkuste stativem lehce zacloumat, zda opravdu poskytuje žádoucí stabilitu. Zajistit maximální stabilitu fotoaparátů je nutné též s ohledem na použití delšího expozičního času. Pro tu je potřeba nejen stativ či pevná podložka, ale i takové stisknutí spouště, které nerozechvěje fotoaparát. Takže buď použijte drátovou či dálkovou spoušť, nebo nastavte na fotoaparátu samospoušť.


Expedice USA 2007 v akci

Z fotografických filtrů při práci s tekoucí vodou nejlépe využijete takzvaný neutrální šedý (ND) filtr. Ten umožňuje omezit množství světla procházejícího objektivem, a tím pádem prodloužení expozičního času. Většinou stačí jeden filtr střední intenzity (ND4 až ND8), protože zbytek regulace lze zajistit fotoaparátem.
Někdy vám může pomoci i polarizační filtr, kterým lze odstranit ze snímku část odlesků z vodní hladiny a navíc také ubírá část světla (2/3-1,5EV), nicméně rozhodně není nezbytností.


Av, 1/100s, f/8, ISO 100 - Yosemite

U digitálních zrcadlovek je dále potřeba zvážit volbu objektivu. Dobrou zprávou je, že jediným kritériem by mělo být pohodlí fotografa. Při expedici jsem používal od Tokiny 12-24mm, přes Tamrom 90mm Macro, až po Canon 70-200mm a bezesporu vše šlo zvládnout i obyčejným setovým objektivem. Mimochodem makro objektiv s pevným ohniskem není příliš pohodlnou volbou, protože možnost pohybu je v řece přeci jen trochu omezená, ale na druhou stranu nabízí možnost více zaclonit než běžné objektivy.


Av, 1/4s, f/16, ISO 100, ND filtr + přechodový šedý filtr - Sequoia

Nastavení fotoaparátu
Cílem fotografa při snímání tekoucí vody je najít ideální expoziční čas, který zajistí tu správou pohybovou ostrost či naopak neostrost. Proto nejpraktičtější je použít poloautomatický expoziční režim A(Av) či S(Tv). V plně automatických expozičních režimech je těžké donutit fotoaparát k času, který vyhovuje vašemu tvůrčímu záměru, a použití plně manuálního nastavení je zbytečně pracné. Protože tekoucí voda často vytváří bílou pěnu, budete pravděpodobně potřebovat sáhnout i po kompenzaci expozice a lehce přidat či naopak ubrat u tmavých scén z automatem naměřených hodnot. Vhodné nastavení poznáte podle zkušebních snímků na displeji fotoaparátu či lépe podle histogramu.

Citlivost snímače vždy nastavte na nejnižší hodnotu, čímž získáte delší expoziční čas (rozmazaná voda) a zároveň minimalizujete šum. Vyvážení bílé barvy buď můžete odbýt režimem sluníčko nebo pod mrakem (pracujeme v exteriéru), případně odložit ke zpracování do počítače použitím formátu RAW jako já.


Av, 0,8s, f/16, ISO 100, ND filtr - Sequoia

Av, 4s, f/32, ISO 100, ND filtr - Sequoia

Av, 15s, f/16, ISO 100, ND filtr - Sequoia

Jak na věc v praxi
Takže – obujete si pevnou obuv, vytáhnete stativ, našroubujete ND filtr (pokud chcete dosáhnout efektu rozmazané vody) a hurá na věc. Přímo u vody doporučuji nejprve najít fotograficky zajímavé a zároveň dostatečně bezpečné místo bez fotoaparátu. Zejména u vodopádů si dávejte pozor na vodní tříšť, která fotoaparátu nesvědčí.
Před fotografováním si zkontrolujte expoziční režim (doporučuji A/Av), minimální citlivost, vyvážení barev, formát fotografií a případnou kompresi, záznamové rozlišení a to, že jsou vypnuty různé digitální efekty apod. Ostření můžete nechat na automatice.
Když umístíte fotoaparát na stativ a najdete kompozičně zajímavý záběr, začíná čas experimentovat s expozicí. Nejprve nastavte takovou kompenzaci expozice, aby snímky vycházely dobře jasově. Nezáleží na tom, jaký budete používat systém měření světla, klidně se svěřte do rukou zonálního měření.
A následuje hledání toho správného zaclonění, resp. správného expozičního času. Pro rychle tekoucí vodu a vodopády stačí pro rozmazání časy kolem 1/10 sekundy. Středně rychlý proud si žádá časy kolem 1/2 sekundy a pomalý potůček můžete exponovat až několik sekund. Lehce mlžného oparu jsem docílil až při časech 2 až 6 sekund, což je bez stativu zcela nemyslitelné.

Několik dobrých rad
V první řadě mi můžete věřit, že nemá smysl fotografovat vodopády či horské bystřiny seshora, takže se s fotovýbavou nemusíte táhnout se zbytkem turistů až nahoru. Vždy si hledejte zajímavé podhledy. Stejně tak se nevyplatí za každou cenu stát hodinu uprostřed horského potoka. Pokud chcete víc pohodlí, zvolte delší ohnisko a zoom objektiv a pravděpodobně budete moci zůstat pohodlně na břehu. Pokud chcete zdůraznit prostor a hloubku scény, nezapomeňte do popředí zakomponovat nějaký objekt, který dá divákovi pocítit třetí rozměr. Naopak, pokud hledáte působivý snímek a nejste si úplně jistí, je snazší začít s drobnými detaily a nesnažit se hned uhnat komplikovanou scénu.
Pokud nemáte ND filtr, a přesto si chcete vyzkoušet rozmazanou vodu, volte focení při nižší světelné hladině, která jej nahradí. Při či dokonce za šera nebudete filtr vůbec potřebovat. Nicméně za sluníčka se vám ve vodě objeví lesky, kterých se jinak budete dopracovávat velmi těžko.
A na závěr ještě jedna drobnost. Nikdy se nenechte svázat stereotypem. Vodě často sluší dlouhý expoziční čas a pohybová neostrost, což ovšem neznamená, že se nevyplatí vyzkoušet i krátký čas a precizní prokreslení každé kapky. Nikdy nevíte, kde se skrývá pěkný snímek.

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Základní postupy  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

poznámka

Autor: naugri Muž

Založeno: 16.04.2007, 10:22
Odpovědí: 3

Pěkný den, článek jsem jen sběžně shlédl, souhrn samozřejmostí, ale chápu že mnohým třeba pomůže. Co mě zaráží jsou dle mého názoru docela bídné ilustrační fotky... :(

Odpovědět na příspěvek

RE: poznámka

Autor: mk Muž

Založeno: 16.04.2007, 14:19

Jestli ono to nebude tak, že ty fotky ilustrují odstrašující případ, jak by se fotit nemělo :)
Jinak jet za 50 nebo kolik klacků do USA a přivézt si takovéto fotky, asi bych byl naštvaný. Ale někomu to třeba stačí...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: poznámka

Autor: Jan Březina Muž

Založeno: 17.04.2007, 16:24

Myslim, ze ilustracni fotografie plni svuj ilustracni ucel zcela bez problemu a pokud se vam nelibi, tak na to samozrejme mate plne pravo. Co se tyce Expedice USA 2007 nelze ilustracni fotografie ze clanku o foceni tekouci vody brat jako reprezentativni vyber, presto pokud chcete tuto hru hrat, bohu vas ujistit, ze nikdo z ucastniku expedice vynalozenych prostredku nelitoval - naopak.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: poznámka

Autor: Petr Muž

Založeno: 20.04.2007, 18:28

To mk, nechápu!!! co je na těcho fotkách špatníé, vy asi patříte k těm co všude byli a všechno znají a pak váš úsudek svědčí o velice povrchním pohledu na fotografie.

Odpovědět na příspěvek

nekolik poznamek

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 16.04.2007, 11:45
Odpovědí: 1

"U klasického stativu dbejte na to, aby byly všechny nohy maximálně rozkročeny"
- maximalni rozkroceni nohou znamena u mnohych stativu to, ze jsou rovnobezne se zemi (napr. 055PROB)

"...našroubu
jete ND filtr... ...Ostření můžete nechat na automatice... ...a najdete kompozičně zajímavý záběr..."
- teoreticky postup, ktery je ale v praxi se silnejsim ND nebo kombinaci ND+polarizak mnohdy nepouzitelny. Doporucuji nedriv najit kompozici, pak zaostrit a az pak nasazovat ND, pokud je filtr takove intenzity, ze selhava AF a hledacek je prilis tmavy na komponovani a manualni ostreni.
Noticka na zaver: pri foceni ze stativu se (alespon me) malokdy stane, ze nektery z AF bodu je umisten presne na misto/vzdalenost, na kterou chci ostrit. Proto mi pri foceni ze stativu prijde mnohem lepsi ostrit manualne (pokud to svetelnost skla a velikost hledacku umoznuje).

Odpovědět na příspěvek

RE: nekolik poznamek

Autor: Jan Březina Muž

Založeno: 17.04.2007, 16:21

ad rozkroceni: dobra poznamka. Ne ze bych tak obcas nefotil, ale mezi kameny to neni rozumne.

ad ostreni: Mozna jsem uz prilis podlehl kouzlu sveho Marka, ale s ostrenim jsem nemel problem ani pri kombinaci dvou ND s prechodakem. Souhlasim, ze kdyz se do fotoaparatu jiz prakticky nedostava svetlo, ma AF smulu. Na druhou stranu ve vetsine pripadu foceni tekouci vody si myslim, ze tento problem nenastane.

ad poznamka: Manualni ostreni je pro radu lidi velmi narocne (maly hledacek, svetelnost, nutnost sundat filtry, problemy se zrakem). osobne povazuji za snazsi jednou AF zaostrit, prepnout na MF a pak nakomponovat.

Jinak diky za vecne poznamky

Odpovědět na příspěvek

fotky ?

Autor: petr Muž

Založeno: 16.04.2007, 22:37
Odpovědí: 0

Moc tomu nerozumím, teprve začínám, ale článek se mě líbil. Co je teda divného na těch fotkách, čeho se máme vyvarovat ? Není mě to jasné.

Odpovědět na příspěvek

Autor: martin Muž

Založeno: 16.04.2007, 23:57
Odpovědí: 0

Fajn článek, pěkné fotky.

Odpovědět na příspěvek

fotky

Autor: Barika Muž

Založeno: 17.04.2007, 10:28
Odpovědí: 1

Já tedy nejsem řádný odborník, ale ty fotky mi teda opravdu nepřipadají "zmršené". Možná to nejsou fotky exceletní a bez chybyček, ale kdybych já dokázala vykouzlit takovou fotku při focení vodopádu, byla bych celkem spokojená :) Ale jak říkám, můj názor není názor odborníka, tudíž asi nemá takovou váhu... :) Mě se ale článek včetně fotografií líbil :)

Odpovědět na příspěvek

RE: fotky

Autor: Nephilim Muž

Založeno: 17.04.2007, 10:38

Vodopádů, ale ani potůčků se není třeba bát. Možná paradoxně vodopády, tj. rychlá voda se fotí mnohem snáz než pomalá voda, např. voda poskakující v potůčku po kamenech. Dá se říct, že čím rychlejší voda, tím kratší čas nebo naopak velice rychlý čas, který např. zastaví kapky v letu. Naproti tomu pomalá voda vyžaduje vždy dlouhé časy, takže pokud je hodně světla, tak to může vést až k přeexponování snímků.

Odpovědět na příspěvek

fotky z expedice

Autor: Lenka_V Muž

Založeno: 23.04.2007, 20:42
Odpovědí: 2

Chtela jsem se zeptat, zda budou nekde k videni fotografie z jarni expedice do USA.

Odpovědět na příspěvek

RE: fotky z expedice

Autor: Jan Březina Muž

Založeno: 24.04.2007, 08:01

Dobry den,

fotografie z expedice rozhodne videt budou. Pro cervnove Digiforum pripravujeme vystavu velkoformatovych zvetsenin. Zaroven nyni komunikuji s ucastniky expedice a pripravujeme on-line galerii. Pokud se chcete v mezicase pobavit snimky ucastniku jako takovych, tak se staci podivat na http://www.idif.cz/USA207

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: fotky z expedice

Autor: Lenka_V Muž

Založeno: 24.04.2007, 21:41

Dekuji za odpoved, na fotky se budu tesit, predpokladam, ze budou k videni na strankach idifu, kde jsou fotky z podzimni expedice. Prosim, az bude vystava velkoformatovych fotografii...dejte nejakou zminku na tento web nebo na stranky idifu.

Odpovědět na příspěvek

Jak na rychlé časy?

Autor: mkreidl Muž

Založeno: 28.10.2007, 22:55
Odpovědí: 2

V článku bylo dobře popsané, jak dosáhnout rozmazání vody. Ale o druhé možnosti (tedy ostrých kapek) jen jedna věta. Jak tedy u vody, která je většinou ve stínu ne-li pološeru, fotit na krátký čas? Velkým snížením clony zpřece zmenším hloubku ostrosti, což asi zrovna v tomhle případě nejspíš nebude záměrem.

Odpovědět na příspěvek

RE: Jak na rychlé časy?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 29.10.2007, 13:44

No cest jak dosahnout kratkeho expozicniho casu je cela rada, ale ne vsechny jsou vyuzit vzdy:

1) Muzete otevrit clonu co to jde a zvysit citlivost - nevyhodou je mala hloubka ostrosti a vysoky sum

2) Muzete do sceny pridat prirozene svetlo odrazem o nejakou odraznou desku, coz nekdy nestaci a navic to ne vzdy jde.

3) Muzete pouzit blesk, ktery trva tisiciny sekundy a je intenzivni. Pro dosazeni kratkeho expozicniho casu je ale casto potreba FP rezim.

4) Fotit kapicky v mistech kde je dost svetla :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Jak na rychlé časy?

Autor: mkreidl Muž

Založeno: 29.10.2007, 20:57

Díky za bleskovou reakci, rozhodně to zkusím :-)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: