Jak na západ slunce? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Praxe

Jak na západ slunce?

12. března 2008, 00.00 | Na fotoexpedici v JAR jsme se nemohli vyhnout klasickému tématu: fotografování západu slunce. Jak toto téma pojmout tak, aby neskončilo kýčem, nebo naopak jak dosáhnout prvoplánovitě líbivého vzhledu? A jak nastavit techniku při západu slunce?

Na fotoexpedici v JAR jsme se nemohli vyhnout klasickému tématu: fotografování západu slunce. Jak toto téma pojmout tak, aby neskončilo kýčem, nebo naopak jak dosáhnout prvoplánovitě líbivého vzhledu? A jak nastavit techniku při západu slunce?


ani přítomnost lidí nemusí být na škodu

Kde
Před fotografováním západu slunce musíme dobře uvážit, jaké motivy vlastně budeme fotografovat. My jsme si vybrali lepší čtvrť Kapského Města, konkrétně pláž Camps Bay. Zde je spousta motivů pro toto téma a navíc každý den mohou být zcela odlišné podmínky, o čemž jsme se na vlastní kůži přesvědčili. Jeden den je na pláží klid, jen několik málo lidí. Další den může být tak plno, že snímek bez lidské postavy nelze pořídit, a jiný den může foukat tak ostrý vítr, že v bičujícím písku mohou pobíhat opravdu jen zapálení fotografové. Odměnou je pak prázdná pláž bez jediného "živáčka". Navíc se do rovnice musí započítat proměnná v podobě Stolové hory. Může být bez mráčku, s lehkým oparem, nebo zakrytá opravdu hustým mračnem. To vše dokresluje atmosféru, která je opravdu každý den jiná.

Co fotit
Místo jako Camps Bay je pro cvičení focení západů slunce jako dělané. Na jedné straně slunce padá do moře a na straně druhé takřka v ideálním úhlu nasvěcuje úbočí Stolové hory. Lehké boční nasvícení vytváří plastické efekty na skalách (výčnělkům se říká Dvanáct apoštolů). Krom toho je zde spousta jiných motivů. S čím tedy začít?

  • zakomponovat do záběru samotné zapadající slunce
  • otočit se a naopak fotografovat to, na co slunce svítí (světlo před západem slunce má pro fotografa ideální charakter)
  • v protisvětle fotografovat obrysy postav, budov apod.
  • jiné využití protisvětla

V prvním případě se můžeme zaměřit na samotné slunce utápějící se v moři, případně mraky (pokud nad obzorem jsou), které dostanou krvavé zbarvení, nebo použít něco v popředí (v našem případě např. palmu nebo jiný strom). Musíme ale zvládnout kočírovat fotoaparát, protože tyto záběry jsou náročné na stanovení správné expozice.


snímku velmi pomohly mraky, které byly nad zapadjícím sluncem


západ slunce ze Stolové hory, bez motivu v popředí to není ono

Druhý případ je jednodušší v tom, že zpravidla není expozičně náročný. Světlo několik minut před západem slunce má pro fotografa velmi příjemné rysy. Vytváří dlouhé stíny, má teplejší nádech a jím osvícená krajina je vždy zajímavější, než kdybychom ji fotili v pravé poledne.




stejné místo, jiný den

Pokud se na "scéně" vyskytují osoby nebo tvarově zajímavé předměty, můžeme snadno zachytit jejich obrysy v protisvětle. Nejlépe pokud jsou na obloze mraky, které vytvoří ideální barevné pozadí. Expozici je dobré nastavit na světlejší pozadí, aby popředí bylo tmavé a vynikly tak obrysy. Automatika zrcadlovek s tímto nemá problémy díky snaze předcházet přepalům. I při zdánlivě expozičně složitých záběrech často není třeba využívat plný manuální režim. Toto samozřejmě nejsou jediné věci, které lze fotit při západu slunce, ale pro začátek jsou dobrým vodítkem.







Nastavení fotoaparátu
To je samozřejmě individuální. Zvláštní nastavení potřeba není, jen je dobré pamatovat na extrémní úbytek světla těsně před zapadnutím slunce za obzor. Pokud do zapadnutí zbývá ještě 10-20 minut, nemusíme přecházet na vyšší citlivosti. Až s viditelným rudnutím odstínu světla začne razantně ubývat i jeho intenzita. Snadno se tak několik sekund před úplným zapadnutím dostaneme i k nejvyšším citlivostem. Nutno dodat, že v tuto chvíli už ale nevycházejí nejlepší snímky. Příliš teplé odstíny světla nejsou příliš přirozené a digitální fotoaparáty s tím mohou mít na určitých scénách problém.


pozor na příliš širokoúhlá ohniska, polarizační filtr pak může i škodit, dlouhý stín v popředí je od procházejících lidí (před západem má i desítky metrů = nelze utéct)

Pro fotografování obrysů nebo přímo zapadajícího slunce je lepší použít delší ohnisko, abychom zmenšili úhel záběru (resp. šířku pozadí). Oko diváka tak nebude rušit okolí a snadněji docílíme toho, že celý záběr bude mít barevné pozadí. Se širokoúhlým ohniskem riskujeme, že zajímavý motiv bude malý, uprostřed snímku a okolí. Ve výbavě by také jistě našly místo nejrůznější filtry, ať již barevné, nebo neutrální.


několik sekund před úplným zapadnutím slunce dostává světlo viditelný červený odstín

Závěr
I když "profesionálové" tvrdí, že je to kýč, nenechte se odradit. Při západu slunce ale nemusíme fotit jen samotný zdroj světla, ale cokoliv na co svítí, protože charakter světla je pro fotografa ideální. Ne nadarmo se s nadsázkou říká, že profesionál venku fotografuje pouze za úsvitu a před západem.

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Základní postupy  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: