Sto a tři rady pro lepší fotografie (14. část) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Praxe

Sto a tři rady pro lepší fotografie (14. část)

103rad_14_100px

8. července 2011, 00.00 | Fotografovat rodinu a klíčové rodinné události vás nikdo učit nemusí, to umí přeci každý a alba, netbooky, fotorámečky, mobily a iPody plné fotografií jsou jasným důkazem. Jistě, ale kvalita a úroveň takových záběrů? Budu mírný: silně kolísavá.

14. rada – Rodinný životaběh

Dokonce i slušní fotografové, kteří jinak, jde-li o jejich koníčka nebo dokonce zaměstnání, nepustí vysloveně špatný záběr z ruky, tady často mávnou rukou: „Jsou to jen takové rodinné fotky“. Škoda. Zatímco tisíckrát fotografovaný kopeček za domem bude jistě i v budoucnu fotografovat sto jiných fotografů (a kopeček se nezmění ani nepohne), naši nejbližší se proměňují neustále. Naše okolí, dům, byt, zahrada, automobil, domácí zvířata, záclony, knihy, příbuzní, nic z toho nebude možná už za týden takové, jako právě teď. Rodinné oslavy, výročí, stěhování, stavba, nová škola, zaměstnání, cesty, další dítě nebo vnuk, to vše si zaslouží zdokumentovat a zachytit. Pro naše potomky, pro naši chabou paměť, pro obecní kroniku, pro kamarády a známé.



Klasická dovolenková fotografie, umožňující předvádět se po prázdninách před známými. Ani ona ale nemusí urážet dobrý vkus, může mít zajímavou barevnost, kompozici, informativní hodnotu a naplno využít daný formát. Technické detaily: Canon Power Shot A520. Všechny dnešní ukázkové fotografie pocházejí z reálného rodinného alba a byly pořízeny v různých dobách většinou těmi nejobyčejnějšími rodinnými fotoaparáty. Je to důkaz, že to dokážete také. Výsledek totiž nezáleží na investicích, ale na ovládnutí toho, co je k dispozici, na kreativitě a na přemýšlení.



Další, tak zvaná „důkazní“ fotografie. Nic uměleckého na ní není, ale uznejte, je možné zdolat Matterhorn nebo K2 a nepřinést vrcholové foto? Tenhle norský kopeček nezajímá nejspíš nikoho jiného, než mě, já si ale při pohledu na snímek pokaždé vzpomenu, jak jsem byl napumpovaný adrenalinem, jak jsem si krutě „zamakal“ a jak moc jsem si vážil téhle podané ruky přítele a rovného chlapa. V životě není moc úžasnějších okamžiků. Trvají jen vteřiny, takže určitě na nic nečekejte a foťte! Technické detaily: jakýsi kinofilmový kompakt od Olympusu, skenováno z minilabem zhotovené zvětšeniny.

Ale ne nějak, jakkoli. I u rodinných záběrů se vyplatí přemýšlet, ctít kompoziční pravidla, dbát na technickou kvalitu, nápaditost… a později na vhodný výběr, adjustaci, prezentaci a archivaci. Ať už dáte přednost ukládání klasických fotografií v albech nebo ve (vkusných) krabicích, zhotovujete tolik moderní a stále levnější fotoknihy anebo snímky prohlížíte na obrazovce počítače či televizoru, nezapomeňte, že méně je často více. Dbejte na časovou posloupnost, zaznamenání důležitých jmen, názvů a dat, střídání celku a detailních záběrů. Určitě neunavujte diváky desítkami podobných záběrů, ale snažte se o pestrost a rozmanitost. Nejde-li zrovna o svatbu (o které si povíme více později) nebo o podobnou velkolepou akci, vystačíte většinou s desítkou nejlepších fotografií na každou událost. I sami se k takto střídmě a s láskou vedenému rodinnému archivu budete časem vracet raději, než k hromadám neostrých, špatně exponovaných a zpřeházených obrázků nejrůznější velikosti, materiálu a kvality.



Při balení před delším cestováním nenechte fotoaparát na dně kufru. I během cesty se určitě naskytne mnoho zajímavých okamžiků, jako například tady během zdánlivě fádního tankování. Kdo je nevidí, přichází o mnohé a v jeho rodinném albu budou chybět důležité jemné valéry. Hromadit jen cílové stafáže u památek je trochu fádní, nemyslíte? Technické detaily: Canon PowerShot G6.

Pokud schraňujete rodinné fotografie pouze v elektronické podobě, dbejte na vhodné, pravidelné a přehledné zálohování a nespoléhejte jen na jediné úložiště. Asi minimem jsou dvě kopie. Jedna třeba na záložním harddisku (CD jsou už dnes hodně malá, DVD brzy budou), druhá na přenosném počítači, kde lze fotografie zároveň kdykoliv prezentovat. Nebo archiv umístěte na disk počítače (při pravidelné práci na něm budete ale brzy nespokojeni s ubývající diskovou kapacitou) a celý komplet nebo jen vybrané aktuální složky noste s sebou na skladném zařízení typu elektronické album nebo iPod. I na nich vypadá předvádění hodně dobře, je pohotové, přehledné a na klasické fotoalbum si za chvíli už ani nevzpomenete.

Vyšší ligou jsou tištěné fotoknihy, kde už byste neměli kupit fotografie bez ladu a skladu jen podle data. Tady můžete dát celku navíc jednotící myšlenku, vkusnou barevnost a originální grafickou úpravu včetně rozsáhlých textových pasáží, map nebo jen nadpisů jednotlivých kapitol. Určete třeba jednu knihu jakékoliv významné rodinné události. Každoroční dovolená v zahraničí je asi to nejprofláknutější, co vás může napadnout, zkuste ale třeba knihu svých automobilů nebo milenek, věnujte jednu knihu stavbě domu, zajímavým pohledům z okna, sezónním proměnám zahrady, svému psu, tetování nebo chovu papoušků. Časem vznikne ucelená a přehledná řada zajímavých publikací, ve kterých budete rádi listovat.

Pokud aspoň trochu vládnete počítači (a jinak byste těžko četli tyto řádky), nemusíte zůstat u statických prezentací. Stejně jako fotoknihu, můžete připravit z podařené série fotografií videoprezentaci s titulky, hudbou, mluveným komentářem a podobně. Můžete si třeba stáhnout z webu Microsoftu povedený a jednoduše ovladatelný soft Photo Story 3 zcela zdarma. Před jeho stažením vám ale bude kontrolována legálnost instalace systému Windows, takže zloději (a uživatelé ostatních prostředí) mají smůlu. Alternativ je ale nepřeberný dostatek.

Jen na závěr nezapomeňte, že třeba u filmu, ale i u ostatních profesionálních mediálních aplikací nebo v reklamě je světlou výjimkou režisér, který by byl zároveň kameramanem, scénáristou, zvukařem, střihačem a animátorem titulků svého díla. Že se tak běžně chovají svatební a jiné agentury je spíš důkaz proti nim, než proti mému tvrzení. Každá z těchto profesí je totiž výsostně samostatným, svébytným a nekonečně složitým řemeslným a ve zvláštních případech i uměleckým oborem, který si žádá svoje. Nechte si proto poradit nebo zadejte dílčí práce na své prezentaci specialistům, grafikům, hi-fi nadšencům. Kdo na dovolené fotí a filmuje zároveň (nejlépe obojí tou ultramoderní univerzální kapesní vodotěsnou kamerou) a nesestříhaný výsledek později promítá nebohým návštěvám na své obří plazmě, není šikovnější, než ostatní, jen méně poučený. Méně soudný. Nebo větší packal. Můžete mě kamenovat, tohle neodvolám.



Cestou nám tady někdo usnul! Nebudeme ho budit, ale veselou scénku neprodleně zdokumentujeme. Doma se nad ní společně určitě nejednou nasmějeme a připomeneme si díky ní mnohem víc podrobností z letošní dovolené. Technické detaily: kinofilmový kompakt Olympus.



Řekli jsme, že nemusíme fotografovat jen na dovolené nebo na cestách, i když cizí prostředí nás tak nějak samo od sebe inspiruje. Stačí ale i obyčejné česání třešní doma na zahradě. Nechce se vám na žebřík? Fotografická dokumentace této veledůležité akce je záslužná činnost a nebude už tak snadné, obvinit vás z obyčejné lenosti. Navíc fotografie vydrží podstatně déle, než sklizené třešně, často dokonce přežijí i ten strom (o lidech nemluvě). Technické detaily: nezničitelná sovětská pomsta s názvem Zenit E, skenováno z časem vybledlého diapozitivu.



Když už se na svoji drahou polovičku nemůžete ani kouknout a ona by se pořád fotila, můžete jí namluvit, že jste výsostný umělec. Zkuste tedy zaplnit rodinnou kroniku trochu jinými záběry, například ze zimní procházky. Vyfotografujte nakřivo jen její nohy v chlupatých zimních botách, zabudujte ji do obřího sněhuláka nebo vytvořte dlouhým časem rozmazanou barevnou šmouhu, jak kolem ní poběžíte tryskem do nejbližší hospody. Chlubit se s podobnými výtvory asi nebude, v duchu na vás ale (až ji přejde vztek) bude pyšná, jak jste kreativní. Neprozraďte se! Technické detaily: Nikon Coolpix E995.



Všemožné večírky, mejdany, plesy, zábavy a párty jsou ideální příležitostí ke zhotovení památečních nebo zábavných rodinných fotografií. Rozhodně přitom není pravda, že všechny musí být pořízeny mobilem, pozadí musí být nutně černé a oči červené, že na každém druhém záběru musí být někdo napůl obnažený nebo dokonce zvracet! Dovoleno je v podstatě cokoli, ani ostrost se pokaždé nevyžaduje, jen proboha nefoťte stále totéž, stále stejně nudně a bez fantazie. Zachyťte atmosféru, světlo, barvy, důležité přítomné i zajímavé cizince a prostředí. Hlídejte si fotoaparát a nepolijte si ho (aniž byste to dovolili někomu jinému) pivem nebo jinou výčepní lihovinou. Technické detaily: Sony Cyber-shot DSC-R1, zabudovaný blesk.



Když se dostanete na nějaké zajímavé místo, můžete se tam na důkaz nebo na památku zvěčnit i sami. Při pohledu na tuto fotografii budete například pokaždé ihned vědět, jak se vám líbilo v berlínském Reichstagu. Nikdo jiný to sice bez dalšího nepozná, což je ale ideální příležitost k vysvětlování, ke konverzaci, seznámení, případně k následné svatbě a nové cestě. Nebo prostě do alba nebo fotoknihy předtím zařaďte hned vedle jeden popisný celkový záběr, jaký tam bude mít každý jiný! A vůbec: hledejte doma i kdekoliv jinde zrcadla, skleněné a odrazné plochy, nablýskané karoserie aut atd. Fotografujte lidi, věci, prostě realitu kolem sebe prizmatem podobných ploch. Není to nové, máte-li ale funkční oči, objevíte úplně nový vesmír a ten za to stojí. Technické detaily: Canon PowerShot A520.


Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny




       :: Soutěž – červenec a srpen 2011:

       Zadání 3. praktické úlohy:
       Volná letní tvorba

  • Přejeme vám krásné, pohodové léto. A hodně fotografických úlovků. Věříme, že z některých vytvoříte své soutěžní práce. Ovšem největší naději na úspěch mají ti, kteří se "svým" vybraným tématům věnují dlouhodobě a systematicky. Letní volná tvorba, to jsou větší obrazové celky a téma je volné. Pro tvorbu máte zcela volné ruce. A my se těšíme, že Letní galerie bude velmi barvitá, různorodá, že v ní bude plno poutavých nápadů, humorných i vážných výpovědí, výtvarné i symbolické práce, emoce i dokument – vše, na co se zaměřujete, co se vám líbí, co je vám blízké.

  • Připomínáme:
    Fotografie vkládejte do připravené webové galerie v jednoduchém rozhraní.
    Vkládání je možné po registraci – přihlášení.
    Počet fotografií u základních úkolů je stanoven na max. 3 od jednoho autora.
    U letní volné tvorby máte příležitost prezentovat větší obrazové celky,
    max. 3 od jednoho autora čítající výběr nejvýše pěti fotografií.

  • Umisťovat můžete fotografie s maximální šířkou 1 200 bodů,
    objem dat je třeba omezit na nejvýše 900 kB.

  • Galerie 3. kola soutěže "100+3 rady..." k dispozici na tomto odkazu





:: Partneři soutěže "100+3 rady"

    





Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

výcarsku.

Autor: josef Muž

Založeno: 08.07.2011, 05:25
Odpovědí: 3

Máte chybu pod obrázkem .Matterhorn není v Norsku ale ve Švýcarsku .

Odpovědět na příspěvek

RE: výcarsku.

Autor: Jiří Muž

Založeno: 08.07.2011, 07:58

Text článku je poněkud matoucí, vznikl oslí můstek mezi K2, Matterhornem a Norskem.. Přitom samozřejmě nejde o nic jiného, než že ta fotka se vztahuje ke kopci kdesi v Norsku. Takže čeština, nikoliv zeměpisná znalost, dělá autorovi potíže :-)..
Jinak ale samozřejmě autorovi dík, tento seriál je velmi poučný a nikomu neuškodí si zopakovat základní věci, dobře a zajímavě sestavené v jeden celek..

Odpovědět na příspěvek

RE: výcarsku.

Autor: Jaroslav Klíma Muž

Založeno: 08.07.2011, 08:52

Přesně jak to pochopil už kolega:-) Ta věta netvrdí, že Matterhorn nebo K2 jsou norské kopečky, ale pouze to, že je lhostejné, na jaký kopec kdekoli na světě vylezete - pokaždé je důležité zhotovit "důkazní" fotografii.
Někdo tomu může říkat oslí můstek, někomu to třeba nepřipadá vtipné nebo úplně polopaticky přehledné, ale není v tom žádná chyba ani věcná ani jazyková. Přesto připojuji toto vysvětlení, které snad osvětlí vzniklou záhadu dostatečně:-)
Děkuji za zájem a slova chvály, žádný text ani jazykový styl nemůže zaujmout úplně každého, od začátečníka až po vyspělého autora, ale snažím se:-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: výcarsku.

Autor: R. Muž

Založeno: 08.07.2011, 21:17

Ten text pod obrazkem je zcela korektni a pokud ho nekdo nepochopi, tak asi prevahu jeho knihovny tvori manualy a radioamaterske rocenky.
Ta fotka z cesani tresni se trochu vymyka, neco takoveho jsem v albu 10*15 jeste nevidel.

Odpovědět na příspěvek

články

Autor: Laco62 Muž

Založeno: 09.07.2011, 09:51
Odpovědí: 0

Výborná séria článkov o fotografovaní a premýšľaní. Len tak ďalej.

Odpovědět na příspěvek

Ja to nevidim... co je na tom?

Autor: Martin_MM Muž

Založeno: 10.07.2011, 23:43
Odpovědí: 4

"....naskytne mnoho zajímavých okamžiků, jako například tady během zdánlivě fádního tankování." Prosim, ukazte mi, co na tom "zdanlive fadnim" tankovadni je nefadniho.... Ja to nevidim.

Odpovědět na příspěvek

RE: Ja to nevidim... co je na tom?

Autor: Jaroslav Klíma Muž

Založeno: 11.07.2011, 09:06

Váš problém (nevidíte to, co vidí ostatní) se netýká jen této fotografie, ale všech dosud na světě pořízených fotografií. A světe div se, také všech obrazů, soch a dalších výtvarných děl. Ne, že bych se odvážil přirovnávat svoji práci k dílům mistrů, pro lepší pochopení ale nemohu jinak, než zmínit díla prověřená časem. Miliony lidí obdivují portrét Mony Lisy, z nich jen malá část proto, že tomu rozumí, zbytek proto, že ve 100+1 nebo v Blesku četli, jak je ten obraz drahý. Další miliardy lidí na něm ovšem nic zvláštního nevidí a někteří ho dokonce tak nenávidí, že by neváhali ho poškodit, rozřezat nebo jinak zničit. Proto je také ukryt za neprůstřelným sklem. Sochu Afrodity mnozí zbožňují, jiní ohrnují nos: "Vždyť ani nemá ruce!" Atd. atd.
Můžete být tedy, podle vlastního naturelu, smutný, že na téhle konkrétní fotografii nic zvláštního nevidíte anebo šťastný, že se Vám líbí alespoň nějaká jiná. Anebo ještě lépe, zašlete nám na ukázku vlastní fotografii na podobné téma, z níž se poučíme, jak to dělat mnohem lépe:-) Moc se těším a srdečně zdravím!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Ja to nevidim... co je na tom?

Autor: R. Muž

Založeno: 11.07.2011, 21:56

A proc vlastni? Nemohl by nalinkovat nejakou cizi ktera se mu libi?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Ja to nevidim... co je na tom?

Autor: klingo Muž

Založeno: 16.07.2011, 08:28

Na fotke tankovania nevidím ani ja nič zaujímavé.Som preto diletant akého ste spravil s pisateľa predomnou?Alebo je to tak,že vám sa spája s fotografiou určitý zážitok o ktorom netuším a preto vidíte viac naž iní?.Píšete pekné články,o to viac ma zarazila vaša neadekvátna reakcia a dosť hrubé osočovanie.Prekvapil ste ma.Nemilo

Odpovědět na příspěvek

Někdo to prostě vidí a někdo ne:-)

Autor: Jaroslav Klíma Muž

Založeno: 18.07.2011, 10:12

Já na téhle konkrétní fotografii považuji za zajímavé kromě obsahu (který logicky nejspíš zaujme mnohem víc cestovatele, dobrodruha nebo motorkáře, než třeba sběratele motýlů nebo milovníka Shakespearových dramat) například přehledné rozmístění figur a dalších hlavních prvků a zejména barevnost, založenou na opakování čtyř hlavních barev, zastoupených na benzínovém stojanu (zelená, červená, modrá a černá). Znovu ale opakuji, že to nemusí připadat zajímavé každému a někdo si toho třeba ani nevšimne. Nemusí být proto nutně hloupější, jen je jinak zaměřený nebo jen momentálně soustředěný.
Minule jsem si jen dovolil poznamenat, že je to problém každého (nejen výtvarného) díla od vzniku světa a autor by neměl s líbivostí a obecnou srozumitelností své práce předem kalkulovat. Je to cesta do pekel, v lepším případě ke (všemi milovanému a obecně srozumitelnému) kýči. Nebo se Vám ještě nikdy předtím nestalo, že jste v nějakém časopise, knize, filmu, výstavě narazil na dílo, místo, pasáž, která se Vám z nějakého důvodu nelíbila a přitom ostatní z toho samého byli nadšení? Věřte, že je to normální. A jestli Vám připadá, že z Vás někdo sdělením tohoto základního faktu dělá diletanta, je mi líto.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Text článku je poněkud matoucí, vznikl oslí můstek mezi K2, Matterhornem a Norskem.. Přitom samozřejmě nejde o nic jiného, než že ta fotka se vztahuje ke kopci kdesi v Norsku. Takže čeština, nikoliv zeměpisná znalost, dělá autorovi potíže :-)..
Jinak ale samozřejmě autorovi dík, tento seriál je velmi poučný a nikomu neuškodí si zopakovat základní věci, dobře a zajímavě sestavené v jeden celek..


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: