Sto a tři rady pro lepší fotografie (31. část) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Praxe

Sto a tři rady pro lepší fotografie (31. část)

103rad_31_100px

4. listopadu 2011, 00.00 | Dnes probereme rovnou tři rady najednou. Co mají společného? První dvě především prostředí. Není tu zima ani mráz, neprší tu ani nefouká, přesto je pro fotografy nepříliš vstřícné. Vyžaduje se tu pietní chování, ticho a neviditelnost. Permanentní nedostatek světla je jen další bonus navíc. V té třetí bude už světla víc, společenské konvence povolí, přítomnost celebrit a sváteční oblečení však zůstanou.

32. rada – Divadlo

V divadle nesmíte během představení rušit. Vůbec. Použití blesku je nemyslitelné, slušností je i vypnutí všech možných veselých pípání vašeho aparátku, nechcete-li být bleskurychle vyhoštěni. Že jste předem vypnuli mobilní telefon, je snad už dnes samozřejmostí. I tak ale můžete (ne tím mobilem, proboha), máte-li dostatečně světelný objektiv a možnost nastavení vyšší citlivosti, pořídit nějaký ten záběr.

Výjimkou jsou některá exkluzivní představení, typicky třeba výpravné muzikály, kdy si pořadatel předem (na vstupence nebo hlášením na začátku představení) vyžádá zákaz pořizování audiovizuálních záznamů. Tento pokyn dodržte, jindy to ale bez obav zkusit můžete. Počítejte však s naprosto nedostatečnými, byť efektními světelnými podmínkami, kdy občas ani nejvyšší citlivost, zatížená beztoho již značným digitálním šumem, nemusí stačit.



Záběry přímo z představení patří k nejtěžším, hlavně pro jen málokdy vyhovující světelné poměry, příliš vysoký kontrast a nezbytnost vlastní neviditelnosti a neslyšnosti. Přesto i takto fotografovat lze. Fotografie z divadelní zkoušky mohou být k nerozeznání podobné (snad až na hlavy diváků v popředí), zhotovíte je ale mnohem snáz. Technické detaily: Nikon D70, clona 5, expoziční čas 1/100 s.

Mnohem lepší metodou je proto domluvit se s pořadatelem představení nebo s vedením divadla a fotografovat na zkouškách. Stejně to dělají i profesionální divadelní fotografové. Dodržujte pokyny režiséra a jeho pomocníků, hlavně se nesmíte nikde plést. Budete ale mít mnohem větší volnost pohybu a většinou i lepší světelné podmínky než při představení.

Dostanete se blíže a můžete pořizovat i detaily a reportážní portréty jednotlivých aktérů. Nic vám také nebrání domluvit se s vaším oblíbencem při podobné příležitosti na dalším, již soukromém focení. Maximálně budete odmítnuti.

Využijte také toho, že většina našich divadelních scén těžce zápasí s finančními prostředky a na vysoké noze nežije oproti obecnému mínění ani většina divadelních herců. Podařené fotografie nabídnuté zdarma málokdy odmítnou. A příště máte dveře dokořán.



Někdy je ale představení natolik exkluzivní a neopakovatelné, navíc bez kostýmové zkoušky, že na něm prostě alespoň několik kvalitních záběrů pořídit musíte, stůj co stůj. Někdy pomůže novinářská akreditace, jindy soukromá dohoda s pořadateli, jindy oficiální povolení hlavního manažera. Zkoušejte všechno, šance je jen jedna! Technické detaily: Soubor Original Brazil Tropical, Nikon F100, skenováno z diapozitivu.



Po zkoušce se můžete domluvit s některými herci na krátkém focení v kostýmu a na otevřené scéně. To jsou pak doslova fotografické hody! Často bude stačit láhev něčeho dobrého k pití pro ochotného osvětlovače nebo kulisáky! Technické detaily: Nikon D90, clona 5,6, expoziční čas 1/60 s.



Jindy se vám může poštěstit, že hlavní hvězda představení pozve naopak na něco dobrého vás. Kvalitně zásobený divadelní bar se potom může stát vhodnou kulisou k atraktivním portrétům, zvlášť když se tu herec cítí opravdu jako doma. Ani mě samozřejmě neopomněl zdůraznit, za co že vděčí svému impozantnímu hlasu a kolik že ho to již stálo. Technické detaily: Miroslav Moravec, Nikon E5700, clona 3,5, expoziční čas 1/15 s, ISO 400, blesk.

33. rada – Ticho a tma

Jednooké zrcadlovky jsou právem zvány královnami mezi fotoaparáty. Je to jednak jejich univerzálností, protože díky výměnným objektivům a řadě příslušenství se dají téměř bez omezení přizpůsobit pro libovolnou úlohu, a pak také díky mimořádné konstrukci hledáčku, kterým pozorujete přímo reálný obraz z nasazeného objektivu.

Nevýhodou je chvilka temna zrovna v nejdůležitějším okamžiku expozice, a pak, o to jde dnes především, vyšší hlučnost než u většiny kompaktů. To může vadit, chceme-li být nenápadní, při snímání na hudebních koncertech, na nejrůznějších pietních aktech atd.

Ještě mnohem více v podobných situacích vadí bleskové světlo. Je přitom jistý rozdíl mezi koncertem vážné hudby, na kterém ruší i pověstný špendlík, spadlý na zem, a mezi rockovým Open Air festivalem, kde se davy žíznivých potácejí pod pódiem po celý večer. Stejně tak na módních přehlídkách vrčení fotoaparátů a nějaký ten záblesk nikoho nepřekvapí.

Se zlou byste se ale potázali, chovat se stejně třeba na divadelním představení. V případě vysoké světelnosti objektivu je možné i při nízké hladině osvětlení fotit bez blesku. Právě moderní zrcadlovky vyšší cenové kategorie umožňují nastavit vysoké hodnoty citlivosti ISO a přitom stále ještě nedegradují výsledné soubory příliš rušivým šumem. Snímky při stávajícím světle navíc často vypadají mnohem lépe a především přirozeněji.

Nepoužitelné jsou tu levné kompakty, u kterých blesk někdy ani nelze zcela vypnout a jejichž objektivy s malým vstupním otvorem ani jinak než s bleskem nejsou schopny v tmavých prostorách fungovat. Když si navíc uvědomíme maximální reálný dosah takových kompaktních blesků (2–4 m), vynikne teprve celá tragika věci. Naopak pokročilé kompakty, disponující světelnými objektivy, lze použít velmi dobře. Navíc jsou nehlučné a daleko méně nápadné než zrcadlovky. Proto je snáze „propašujete“ i tam, odkud by vás s profesionálním „dělem“ rychle vyvedli.



Na koncertech komorní hudby nesmíte rušit vůbec ničím. Dynamika klasických skladeb je násobně vyšší než u rocku nebo popu a hlasité pasáže střídají chvíle téměř hrobového ticha. Na blesk zapomeňte, musíte vystačit s existujícím, často velice kontrastním nebo přímo bodovým osvětlením. Technické detaily: Nikon F100, skenováno z diapozitivu.



Fotografie při existujícím osvětlení nemusí být ale ani zdaleka jen nouzovým řešením. Zkuste složitých podmínek využít pro vlastní kreativní vyjádření, pracujte s osvětlenými i stinnými partiemi, nechte hlavní motiv vystoupit ze tmy, exponujte bodově na nejjasnější partie a ponechte stíny zcela bez kresby. Nebo docela naopak, rezignujte i na rozsáhlé přepaly a hledejte detaily v temném šeru. Zapomeňte na klasické poučky! Obě metody mohou totiž vést k nesmírně zajímavým výsledkům! Technické detaily: nahoře koncert kapely Sweet, dole Jiří Schmitzer, Nikon D90, clona 2,8, expoziční čas 1/40 s.

34. rada – Vernisáže

Vynikající příležitost, jak i ti nejméně smělí mohou získat pěkný snímek svého idolu. Na vernisáži bývá většinou hodně lidí, ale nikdo vám nebude bránit ve fotografování, můžete se volně pohybovat po celém prostoru a dokonce po opadnutí prvního návalu můžete sami nenuceně navázat rozhovor s Mistrem. I herci a zpěváci se na vernisážích mohou vyskytnout, spíše ale jako doprovod nebo jako známí hlavního protagonisty, kterým bývá nejčastěji výtvarník.

Malíři, grafici, fotografové, často zvučných jmen, budou jen rádi, budete-li je fotografovat, protože jejich mediální proslulost je bohužel mnohem menší než pubertálních hvězdiček z televizních hitparád. Z toho ale pro vás vyplývá i jedno úskalí. Madonnu si asi jen tak s někým nespletete a Jana Saudka, byť je to „jen“ fotograf, snad už také ne, u mnoha výtvarníků ale znáte spíš jejich díla než vlastní podobu. Dejte proto dobrý pozor, abyste trapně nevyžadovali autogram od uvaděčky, zatímco skromná malířka se červená hned vedle.

Obdobou vernisáží jsou nejrůznější autogramiády, besedy s tvůrci, křty zvířecích mláďat v zoo nebo otvírání nových kulturních institucí za účasti celebrit. Tam všude můžete potkat oblíbené spisovatele, herce, zpěváky, sportovce a jiné hvězdy. A někdy se umělecké disciplíny nečekaně propojí: Je těžké zastihnout božského Káju Gotta v soukromí a dostat se na jeho koncert s fotoaparátem zhruba stejně tak. Ale proniknout na vernisáž jeho obrazů tak obtížné není a Mistr bude jistě dobře naladěn.

Stejně tak pravidelně pořádají výstavy svých děl herci Marek Vašut, Jan Kanyza a mnozí další. Řada jiných osobností se mimo své hlavní působení věnuje sportovním aktivitám, viz známé fotbalové uskupení Amfora. Na soutěžích domácího mistrovství v Rallye můžete potkat třeba zpěváka Daniela Landu, a když už tam budete, nezapomeňte na závodníka Romana Krestu a mnohé další, k nimž se zejména v servisních zónách snadno dostanete velmi blízko, navíc v atraktivním prostředí. Jen pozor, aby vás něco nepřejelo!



Vernisáže, to nejsou jen rauty, chlebíčky a dobré víno. Stejně hojná bývá účast celebrit, skutečných hvězd i rádoby hvězdiček. Pro pohotového fotografa výživná pastva a malý ráj, který je možné patřičně vytěžit. Technické detaily: fotograf Robert Vano, bývalá ředitelka LGP Jana Böhmerová, KLM, Canon PowerShot G10, clona 4, expoziční čas 1/40 s, ISO 160, blesk.



Robert Vano nejen výborně fotografuje, ale je i vděčným modelem, především díky své kouzelné mimice a osobité gestikulaci. Technické detaily: Canon PowerShot G10, clona 4, expoziční čas 1/40 s, ISO 200, blesk.



Můžete tu potkat leckoho a mnohé ani nepoznáte. Je tohle modelka, model nebo snad autor sám? Pro jistotu si ho nechte podepsat do katalogu. Co vy víte, třeba jeho podpis bude mít za pár let větší cenu než vaše fotografie! Ale cvakněte ho pro jistotu také! Technické detaily: Jan Flaška, Nikon D90, clona 8, expoziční čas 1/60 s, ISO 400, blesk.


Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny


       Listopad: To jsem já — autoportrét, aneb jak se vidím sám/sama

Fotografie vkládejte do připravené webové GALERIE v jednoduchém rozhraní.
Vkládání je možné po registraci – přihlášení.
Umisťovat můžete fotografie s maximální šířkou 1 200 bodů, objem dat jedné fotografie je třeba omezit na nejvýše 900 kB.

Říjnové kolo soutěže je ukončeno. Probíhá výběr nejlepších fotografií. Pro autory/autorky tří nejlepších snímků v měsíci říjnu jsou připraveny tyto věcné ceny:
1. místo: inovovaný praktický B-Grip/CPTech
2. místo: nabíječka NiMH akumulátorů AA/AAA Varta Power LCD
3. místo: multičtečka paměťových karet HAMA

A téma na prosinec? To si zvolíte sami v anketě, která právě probíhá.
Těšíme se na vaše vyjádření!



:: Partneři soutěže "100+3 rady"

    





Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

ANketa

Autor: Zdenek Muž

Založeno: 04.11.2011, 09:22
Odpovědí: 0

"A téma na prosinec? To si zvolíte sami v anketě, která právě probíhá.
Těšíme se na vaše vyjádření! "

Jen drobná technická otázka, možná jsem jen nevšímavý, ale: v jaké anketě? Kde ji najdu? :-)

Jinak díky za další, opět zajímavý článek...

Odpovědět na příspěvek

Moravec+clona 5+blesk(!!!)

Autor: Nihilist Muž

Založeno: 22.11.2011, 22:15
Odpovědí: 1

Proboha, proč ISO 400 ???

Odpovědět na příspěvek

RE: Moravec+clona 5+blesk(!!!)

Autor: Karlik Muž

Založeno: 09.01.2012, 22:10

Nejspíš tam byla tma... Čas 1/15 - kolik to bude při ISO 100 ? Clona je 3,5 a pozadí akorát neostrý - kdybych to uměl takhle pohotově odhadnout já, tak si pískám :-)

Odpovědět na příspěvek

Pokračování

Autor: Zdenek Muž

Založeno: 13.12.2011, 09:32
Odpovědí: 0

Budou ještě nějaké články z této série nebo vás redakce tohoto serveru zazdila? Soutěž kolem těchto článků už mi zazděná přijde úplně.... Škoda, čtení to bylo vždy zajímavé a to poslední, co zde stálo za pozornost. Jdem vás hledat jinde, ještě že už vím kde... :-)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Proboha, proč ISO 400 ???


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: