Sto a tři rady pro lepší fotografie (9. část) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Praxe

Sto a tři rady pro lepší fotografie (9. část)

103rad_9_100px

3. června 2011, 00.00 | Celkové záběry mohou být nesporně monumentální a zvlášť na zvětšeninách velkých rozměrů nás snadno ohromí množstvím detailů nebo rozlehlostí celků. Jde-li nám ale o konkrétní jednotlivé objekty, stavby, předměty, zejména pak o živé bytosti, většinou platí jednoznačně: čím větší detail nebo alespoň méně rušivého okolí, tím lépe. A ruku v ruce se začátkem června vám tento díl přináší druhý praktický úkol a současně i druhé soutěžní téma.

8. rada – Jděte blíž!

Heslo starých zkušených reportérů platí i v dnešní digitální době: Když chcete něco či někoho vyfotografovat, jděte blíž. Když se vám zdá, že jste blízko, jděte ještě blíž. A když už si myslíte, že jste blízko až moc, jděte mnohem blíž. Uvidíte, že se vaše snímky stanou najednou daleko zajímavějšími. Zapomeňte na zoomy! Nejlepší zoom jsou vlastní nohy a zoomování ve skutečnosti nemá sloužit vaší pohodlnosti, ale k úplně jiným účelům, viz naše příští rada. U záběrů lidí platí heslo „jděte blíž“ téměř bez výjimky. Zapamatujte si ho a uplatňujte. Mnohem lépe vynikne podoba portrétovaného, jeho mimika, oblečení a nálada. Fotografie více vtáhne do děje a na první pohled řekne divákovi, o co vám šlo (jestli vám nejde o nic, nefotografujte!). Věřte, že k radosti vaší i fotografovaných „obětí“.



Porovnejte účinek obou fotografií. První je standardní, slušnou fotografií, kterou si slečna ráda kdekoliv vystaví nebo ji někomu věnuje. Ona a Honda Fire Storm! Zdánlivě nic zbytečného, standardně klidné pozadí, snímek podle klasických učebnic fotografie, za který by se nemuselo stydět žádné rodinné album, snad až na ten trochu zřetelný stín na pozadí, který mohl být určitě měkčí. Kdo z nás ale třeba na dovolené tyto detaily řeší nebo spíš, kdo vláčí s sebou pokaždé potřebnou výbavu? Ve skutečnosti naprostá většina příležitostných fotografů zachycuje postavy s mnohem větší porcí okolí a už tento záběr budou považovat za děsivě blízký. Co když mě ta holka kousne? Technické detaily: Nikon D70, objektiv AF-S 18–70 mm 1:3,5–4,5, clona 5,6, čas 1/125 s.



Jen o pár vteřin později, stejné místo, dívka, oblečení i motocykl, ale zcela jiný, mnohem účinnější a zajímavější výsledek. Stačilo popojít blíž. Jistě, nevíme už nic o prostředí ani o motocyklu. Pokud nám na nich záleží, věnujeme jim další záběry, viz třeba ten předchozí. Těsné orámování, zvýšený kontrast a barevná saturace ale doslova vtáhne diváka dovnitř obrazu, zjednodušeného jen na to hlavní a podstatné. Technické detaily: Nikon D70, objektiv AF-S 18–70 mm 1:3,5–4,5, clona 8, čas 1/200 s. Upraveno v počítači pomocí křivek a kontrastu v jednotlivých barevných kanálech.

V turisticky atraktivních lokalitách, ale i při pořizování památečních portrétů a „skupinek“ však denně vidíme pravý opak: většina fotografů i adeptů pouliční fotografie stále jen couvá. U záběrů neznámých lidí a každodenních výjevů je důvodem často ostych nebo obava z odmítnutí. I to je sice ve výsledku špatně, důvod se ale dá ještě pochopit. Proč se ale stejně chovají při fotografování známých nebo dokonce svých potomků a rodiny vůbec? Kromě vytvoření hmatatelného důkazu toho, že jsme „tam“ byli? Fotografie ale lže, Photoshop ještě víc, a výsledkem jsou stejně jen vzdálení a nerozlišitelní trpaslíci v tuctovém placatém prostředí. Ani jedno nikoho nezajímá a vaši známí při prohlížení alba usnou do minuty.

Možná jde i o zakořeněnou snahu ušetřit za snímek. Cena jednoho políčka filmu byla přitom při fotografování vždycky tou snad vůbec nejnižší položkou. Dnes stojí doslova „digitální nic“. Šetřílkové ale nadále spoří tak úporně, že na jednom záběru zachycují milenku vedle peugeota, manželku vedle Eiffelovky, přítele horolezce vedle Mount Everestu, průčelí své firmy na pozadí zeměkoule, svoje já v centru mléčné dráhy. Dobrým důkazem toho, že ve skutečnosti nic neušetří tím, že na svých fotografiích mají samé nepatrné blechy v dálce, je skutečnost, že pro jistotu na jednom místě nacvakají prakticky identických záběrů desítky.

Vy to nedělejte! Zaměřte se na jeden objekt, výjev, akci, ponechte jí vhodné a dokreslující nejnutnější prostředí, korespondující s vaším záměrem. Nic víc. Pokud je na jednom místě atrakcí více, zaslouží si každá z nich samostatný záběr. Jestliže vaše manželka leze právě bez jištění po plášti newyorského mrakodrapu, jde o unikátní situaci a v záběru musí být oba, aby bylo jasné, jaká je to výška a jak je její postava ve srovnání s rozměry budovy nepatrná. Jinak si ale oba objekty vašeho zájmu zaslouží svůj vlastní obrázek.

Když fotografujete člověka, není pokaždé nutné, aby všichni viděli, jaké měl přitom boty a jak rozlehlá je jeho zahrada. V jistých případech je to samozřejmě účelné nebo dokonce potřebné. Pokud nám jde ale jen o jeho osobnost, daleko více se o ní dozvíme z těsného portrétu, na němž celé ploše záběru bude dominovat jeho obličej nebo dokonce jen jeho část.

Již dost bylo couvání – kupředu, zpátky ni krok.



Chybí jim hlavy? No a co! Tohle není fotografie Karlíka Vomáčky na průkazku do knihovny nebo do policejního rejstříku. Z fotografie je na první pohled patrné, oč jde, záběr nechce ukázat konkrétní lidské bytosti, ale ilustruje obecný jev, situaci, chování nebo stav a osloví daleko více diváků, než kdybychom popisně ukazovali reálné tváře a prostředí. Nejde o dokument, ale o emoce a zobecněnou zkušenost. I časová životnost a použitelnost podobného záběru bude vyšší. Podobných momentů se těsně kolem vás odehrává denně desítky. Dlouhý čas a záměrný pohyb fotoaparátu, sledující hlavní aktéry, pomůže zdůraznit pohyb. Zkuste i nevšední perspektivu, střílejte přístrojem od boku, využijte výklopný displej, nelitujte zkažených záběrů. Později je snadno vymažete, ve vaší rybářské síti ale jistě zůstanou nečekaně zajímavé okamžiky. Technické detaily: Nikon Coolpix 5700, čas 1/6 s, vyklopený displej, snímáno při chůzi od pasu. Zvýšená zrnitost a saturace doplněny v počítači.



Tenhle portrét mohl být pořízený v kanceláři, v ateliéru, zrovna tak ale ve spíži nebo v jedoucím autě. O prostředí ani o dalších tělesných proporcích modelu neříká zhola nic. Proč taky. Tématem je výhradně zajímavý obličej a uhrančivý, trochu vyzývavý a zároveň vystrašený pohled do objektivu. Kdo čte moje texty pravidelně, už ví, že lokální neostrost nepovažuji za vadu, ale většinou za velkou přednost fotografií, protože jim dodává lehkost, zdání živosti a pohybu. Úzké rámování bylo podepřeno „zneostřeným“ umělým peřím vhodné rekvizity. Ideální je velmi světelný a plně odcloněný objektiv. Jestli bude kresba ostrá až do rohů je mnohem méně důležité než to, myslí-li modelka zrovna teď jenom na mě… Technické detaily: Nikon D70, objektiv 85 mm 1:1,8. Plně otevřená clona, čas 1/400 s, jemný odražený záblesk.



Opět nás nijak nezajímá, jak vypadá interiér jeskyně, kolik dalších lidí se okolo pohybovalo, dokonce ani to, jak má modelka dlouhé nohy. To vše jenom odvádí pozornost od momentálního intimního vztahu fotograf – modelka a od přehledného kompozičního řešení. Reálná světelná atmosféra byla drasticky znásilněna, jinak by modelka zcela zanikla ve tmě. Takhle naopak její bílé ladné tělo tvoří hlavní dominantu obrazu, což bylo cílem. Technické detaily: Nikon D70, objektiv AF-S 18–70 mm 1:3,5–4,5, clona 10, čas 1/60 s. Blesk v režimu TTL.



Nevíme nic o prostředí, a proto nás nijak neruší. Nevíme, je-li modelka oblečená nebo nahá, jestli sedí či stojí, dokonce není ani tak úplně jasné, co vlastně dělá nebo co to drží v ruce (v reálu šlo o dvě obyčejné tkanice od šatů). Tenhle obrázek má vypadat jen jako zajímavá a kompozičně vyvážená grafika, čemuž byla podřízena i redukce barev a zdůraznění litografického zrna. Šum je často digitálními fotografy bez klasického analogového vzdělání považován za div ne sprosté slovo. Ke škodě jejich unifikovaně vyhlazovaných sterilních fotografií. Ať žije zrno! Technické detaily: Nikon D70, objektiv AF-S 18–70 mm 1:3,5–4,5, čas 1/100 s.



Praktická část spojená se soutěží o věcné ceny




       :: Soutěž – červen 2011:

       Zadání druhé praktické úlohy:
       Lidé kolem nás – živý portrét, momentka

  • Téma jsme zvolili opět velmi široké a v návaznosti na převládající zaměření praktické série "100 + 3 rady". Navíc "lidé na fotografii", to je snad nejrozšířenější téma vůbec. Věříme tedy, že se vám červnové téma bude zamlouvat. Přejeme vám mnoho působivých tvůrčích nápadů a zdar při jejich realizaci!

  • Připomínáme: Fotografie vkládejte do připravených webových galerií pomocí jednoduchého rozhraní. Vkládání je možné po registraci – přihlášení. Počet fotografií u základních úkolů je stanoven na maximálně tři od jednoho autora. U letní volné tvorby máte příležitost prezentovat větší obrazové celky, maximem ale jsou tři od jednoho autora čítající výběr nejvýše pěti fotografií.

  • Umisťovat můžete fotografie se šířkou maximálně 1 200 obrazových bodů (pixelů); objem dat je třeba omezit na nejvýše 900 kB.

  • Věcné ceny pro autory/autorky tří nejlepších prací červnového kola: 1. místo = dárkový certifikát na eLearningový kurz IDIFu dle vlastního výběru, 2. místo = tisk na plátno 50 × 50 cm včetně natažení na rám a 3. místo = balíček knih Romana Pihana (Mistrovství práce s DSLR a Mistrovství práce se světlem).





:: Partneři soutěže "100+3 rady"

    





Obsah seriálu (více o seriálu):

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Nohy

Autor: R. Muž

Založeno: 03.06.2011, 13:46
Odpovědí: 10

Mohl by autor okomentovat to klise "nejlepsi zoom jsou nohy"? Myslel jsem ze to rikaji lide co nechapou perspektivu, ale ted jsem zmaten.
Pokud chci zachytit neco co se me vejde do ohniska xxx mm a nebudu mit zoom abych zvolil to ohnisko presne jake potrebuji, tak udelam s nohama presne co?
Co prakticky pripad. Vidim hrad Cachtice, chci to vyfotit na 400mm, mam pumpu, nazoomnu 400mm a vyfotim. Jak to asi bude vypadat kazdy odhadne. Nekdo ale rekne lepsi nohy nez zoom, prijde k hradu a vyfoti ho na 24mm.
To je uplne jina fotka to nema s puvodne zamyslenou fotkou nic spolecnyho. To jsou tak rozdilny fotky, ze rozdilnejsi byt nemuzou.
Proc se nerika treba nejlepsi zoom je mit dualni slot na karty? Nebo autor myslel spis neco jako "fotte i kontaktne"?

Odpovědět na příspěvek

RE: Nohy

Autor: mk Muž

Založeno: 03.06.2011, 14:20

Tuším, že to řekl někdy někdo slavnej a docela dobře to zní :D

Odpovědět na příspěvek

Odpověď autora

Autor: Jaroslav Klíma Muž

Založeno: 03.06.2011, 16:00

Mě se to heslo zdá vcelku jasné a nepřipadá mi jako klišé. Zásadní je myšlenka, tedy co chci vyfotit, odkud a jak (samozřejmě především proč, ale s tím Vám žádný objektiv a dokonce ani fotoaparát nepomůže). Tato myšlenka je (měla by být) vždy prvotní.

Ve Vašem příkladu s hradem Čachtice, když stojíte na místě, odkud chcete zachytit hrad ohniskem 400 mm a Váš zoom toto nastavení umožňuje, prostě jen stisknete spoušť. Jde ale o speciální a jedinečnou situaci, protože kdybyste byl v tu chvíli kdekoliv jinde (blíže či dále od hradu) a chtěl byste stejnou fotku se shodnou perspektivou, mohl byste použít dvě metody: první špatnou, tedy zazoomovat a tím nastavit nevhodné ohnisko i perspektivu, případně nastavit správné ohnisko 400 mm a objekt mít oříznutý nebo příliš daleko. Nebo druhou, jedině správnou metodu - tedy nezoomovat, trvat na svém zvoleném ohnisku 400 mm a nohama najít jediné správné místo, odkud se takový záběr dá uskutečnit, tedy místo, na kterém Vy náhodou ve svém příkladu zrovna stojíte. Proto říkám (ač jsem to nevymyslel) nezoomujte, používejte nohy (nebo pevná ohniska a nohy, chcete-li a máte-li při použití zoomu slabou vůli).

Odpovědět na příspěvek

RE: Odpověď autora

Autor: mk Muž

Založeno: 03.06.2011, 18:27

Zazoomováním se perspektiva rozhodně nemění, naopak se změní, pokud popojdu!

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Odpověď autora

Autor: R. Muž

Založeno: 03.06.2011, 19:02

To je hodne usporne receno. Ja to tak primocare neumim. Kazdopadne cekam ustup kajmanu do levelu "lepsi nez cigareta je pekna fotka" tak obecne to je mysleno a ja jsem darebak co to schvalne nechape.

Odpovědět na příspěvek

RE: Nohy

Autor: kaiman Muž

Založeno: 03.06.2011, 16:19

Jo, taky si nevzpomínám, kdo to řekl, ale je pravda, že přínos zoomů je relativní. Zrovna nedávno jsem to tady zmiňoval u širokáčů a hned se mi jeden mudrlant posmívali Takže aby byl k výsměchu pádný důvod, nalejem si trošku čistého vína: dlouhý zoom je báječná věc, jen výjimečně ho předčí pevné sklo ještě lepší kresbou, nebo extrémní světelností, která umožňuje zvláštní efekty malé hloubky ostrosti. Při dnešních reálných citlivostech totiž sotva najdeme jiný rozumný (rozuměj praktický...) důvod nasadit na tělo místo dvoustovky 2,8 nebo 4 nějakou superdvojkovou... Skla typu 70-200 jsou tak opticky vyladěná, že opravdu není třeba brát pevné ohnisko.
U širokáčů je to všechno trošku jinak - a dost zamíchané. Osobně po různých experimentech se zoomy (včetně nového16-35 od canonů) řeším široký úhel jednadvacítkou od Zeisse. Rozdíl v kvalitě je nebetyčný. Pravda je asi taková, že dnešní běžné širokáče, ať pevné či zoomové, za moc nestojí. Výjimky se u zavedených výrobců hledají hodně těžko. Ve srovnávní s delšími skly je to až nepochopitelné. Prostě známá pravda, že udělat titěrný širokáč na kinofilmový, neřkuli menší rozměr, a dokonce v provedení AF plus ZOOOM, je v daných mantinelech uspokojivě nerealizovatelné zadání. No, už vidím to letající kamení :-)
Jinak chodit co nejblíž je stará zásada nádherně vyjádřená následujícím citátem Roberta Capy: Nejsou-li vaše fotografie dobré, nebyli jste dost blízko.
Takže metoda krok-sun-krok aneb nožní zoom má něco do sebe. No a když chci jinou perspektivu, tak tam vždycky můžu dát pětatřicítku, není-liž pravda?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Nohy

Autor: KarelS Muž

Založeno: 06.06.2011, 11:51

Milý pane Ješitný I., nikdo se neposmívá ani nerozporuje rozdíl v technické kvalitě pevného ohniska oproti zoomu. Bohužel se v diskuzi o fotografování zaměřujete spíš na tu technickou stránku věci (zřejmě jí ovládáte lépe než samotné focení). Nesrovnatelně větší rozdíly než v technice však právě u reportážní fotografie hraje schopnost nepropásnutí rozhodujícího (dokonce i nerozhodujícího) okamžiku. Takže moc neexperimentujte, foťte dál s 22 mm Zeissem, tančete si krok-sun-krok, hlavně nepropásněte ten rozhodující okamžik. Tak jako ho nepropásli RC i HCB.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Nohy

Autor: kaiman Muž

Založeno: 06.06.2011, 16:21

Díky za poučení KarleS(kvělý). Též za věcný, veskrze přínosný příspěvek. Všichni si to rádi přečteme :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: Nohy

Autor: kaiman Muž

Založeno: 03.06.2011, 16:27

Milé eRko. Nejste ani první ani poslední, který sem zavádí tuhle trapárnu. Nejúčinnější nesouhlas je totiž buď osočit toho, s kým nesouhlasím, nebo jako teď ve Vašem případě - oponovat naprosto nesmyslným výrokem, který celý problém posune úplně mimo téma. Navíc, Vy nejste asi žádný začátečník a jistě víte (nebo aspoň tušíte), jak to autor článku myslel. Takže Vás trošku nechápu.
PS: Jinak dobré školení pro tyhle zákeřné a tupé metody "diskuse" dávají naši politikové. Jste učenlivý :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Nohy

Autor: R. Muž

Založeno: 03.06.2011, 17:46

1, ano jsem nekdy zlej, ale nikdy ne prvni, ted zlej nejsem
2, opravdu nevim kdo to rekl, ale mam obavu ze poturcenec horsi turka
3, nemam nic delsiho nez 200mm a posledni 70-200 F2,8 IS zoom ve vybave (nez se ho zbavim taky), jinak mam vsechno v monofokalu, takze se da rici ze nikdy nezoomuji = jsem teoreticky na konkretni strane barikady a zaroven vim o cem mluvim.
4, pan Klima, v diskuzi me to moc nevyjasnil, pouze me napadlo jestli to neni tak jednoduche, ze pres stromy nevidim les.
Dojde se na misto uvidim motiv a vybiram ohnisko. Pokud mam vsechna ohniska (zoom) nemusim to resit, pokud ne, smutne z toho mista koukam a jdu fotit jinam.
Pokud chci vice fotek musim chodit vzdy. Mezi sebou to zadnou vazbu nema. Kdyz nemam vsechna ohniska nektere fotky nevyfotim.
Pojdme konkretne. Tady https://lh3.googleusercon
tent.com/-2-TWIHyvfnw/TKe
HTFVP41I/AAAAAAAAR6k/7CJP
j-bAdb0/s912/20101002-_MG
_2163.jpg jsem mel 200mm F2.0 a kolega 400mm F2,8 (cizi clovek v 5:00 na kopci na Sumave, popularni misto jak jsem zjistil). Nemohl jsem fotit, respektive jsem cvakl toto a to je jeste 50% orez. Kdybych mel pumpu (kdyz jsme u zoomu) tak to hodim na 400m coz ten zaber tak +- chtel.
A ted finis. Kdyby byl cas, sebehnu do toho udoli a vyfotim neco na 35 nebo 24mm.
A ted; co to s tim ma spolecnyho? Proc jsou proboha nejlepsi zoom nohy? Ty fotky jsou uplne jiny. Pokud mam zooom 18-800 tak pokud chci nejake fotky musim chodit, zadnou vazbu nevidim.
Nejsou ty stromy ktery pres les nevidim neco jako ze reportaz je dobry fotit 35mm?
PS: doufam ze nekoho nenapadne ze je to diskuze jestli je kvalitnejsi monofokal nebo zoom, to bych zmenil bod 1.
5, mam pocit ze na toto tema (ohnisko nema nic spolecneho s pozici a nejsou to nijak spojene nadoby) byl v nejmenovanem casopisu pred 5-8 lety clanek jako priklad tam byly nejake cervene Felicie a pruhledy z okna nejake westernove budovy na jinou. Zkusim pohledat.

Odpovědět na příspěvek

RE: Nohy

Autor: pipo Muž

Založeno: 03.06.2011, 18:06

Hlavně neaplikovat při safari.

Odpovědět na příspěvek

nesúhlas

Autor: klingo Muž

Založeno: 14.06.2011, 13:07
Odpovědí: 0

Do celého tohto článku mi nepasuje hneď prvá fotografia.Pri fotografovaní ide o to,čo chcem fotografovať.Nepôjdem na výstavu motoriek s tým,že domov donesiem samé portéty.Tu ide o fotografiu peknej motorky ,najlepšie s peknou slečnou na nej.No a pri predvádzačkách to často bez zoomu nejde-buď je pódium oddelené tak,že sa nedá ísť bližšie alebo naopak,nachádzame sa v stiesnených priestoroch.Navyše na fotenie nemáme toľko času ako by sme si priali.Preto je zoom veľkou a opodstatnenou výhodou.Na toto autor textu nemyslel?

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Milý pane Ješitný I., nikdo se neposmívá ani nerozporuje rozdíl v technické kvalitě pevného ohniska oproti zoomu. Bohužel se v diskuzi o fotografování zaměřujete spíš na tu technickou stránku věci (zřejmě jí ovládáte lépe než samotné focení). Nesrovnatelně větší rozdíly než v technice však právě u reportážní fotografie hraje schopnost nepropásnutí rozhodujícího (dokonce i nerozhodujícího) okamžiku. Takže moc neexperimentujte, foťte dál s 22 mm Zeissem, tančete si krok-sun-krok, hlavně nepropásněte ten rozhodující okamžik. Tak jako ho nepropásli RC i HCB.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: