Svět zázraků Milana Blšťáka nyní v knižní podobě - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Praxe

Svět zázraků Milana Blšťáka nyní v knižní podobě

14. července 2006, 00.00 | Každý, kdo osobně zná fotografa Milana Blšťáka, propadne jeho optimismu a vyrovnanosti. Odkud se bere? Nejspíš v jeho posedlosti přírodou. Ta se obráží i v jeho působivých makrosnímcích, které znají a obdivují nejen příznivci fotografie, ale také lidé, kteří mají k fotografování daleko. Pro ně Milan Blšťák ze svých snímků a textů sestavil půvabnou knihu, jež je právě nyní na pultech knihkupectví.

Léto a prázdniny jsou obdobím, kdy i ti největší workoholici zjistí, že existuje také něco jiného než jejich laptop, mobil a kancelář. Něco, co převyšuje naše lidské zájmy a pachtění, protože zde v každém okamžiku probíhá skutečný boj na život a na smrt, co ale neděsí, nýbrž často nečekanou krásou obohacuje naše smysly. Je to příroda. Ať už vyrazíte za exotikou nebo zůstanete v českých luzích a hájích, uprostřed přírody zcela určitě alespoň na chvíli zapomenete na strasti všedního dne. Mezi vámi, kdo čtete tyto řádky, je určitě nemálo takových, kteří se v létě vzdají i pohodlí civilizace, nocují ve spacáku pod širým nebem, myjí se v potoce a vaří na ohništi, jen aby nepřišli o hvězdnaté noci nebo vlahá rozednívání.

Příroda hraje hlavní roli i v tvorbě fotografa Milana Blšťáka (*1957). Pobývá v ní často a dlouho, ale na rozdíl od dovolenkových a víkendových milovníků přírody i v jiných než teplých ročních obdobích. Často též v zimě, což je ale spojeno s velkým tělesným nepohodlím. Posuďte sami: „Hra slunce v ledových krystalech na starém železném zábradlí mě tak uchvátila, že jsem se u nich zasekl a snažil se najít způsob, jak je vyfotit. Po dvaceti minutách mi odešly baterie ve fotoaparátu, protože patnáctistupňový mráz je naprosto vycucal, a hned po nich následovaly prsty na rukou. Ztratil jsem pojem o čase a svět se mi zúžil do mihotavých sluncí v ledu. Brácha se pro mě asi po půlhodině vrátil a od focení mě přímo odtrhl – asi i jemu vděčím za to, že ještě prsty mám.“

Milan Blšťák je známým a uznávaným tvůrcem makrofotografie se zvětšením až 1:11. Z jeho úspěšných výstav si připomeňme expozice v pasáži Černá růže v roce 2003, v Paláci Flóra a ve strašnické Trmalově vile loni či výstavu na letošní Interkameře. Tam také představil svou novou knihu Příběhy (ne)obyčejné makrofotografie, jejíž křest za účasti herce Divadla Járy Cimrmana Miloně Čepelky proběhl minulý měsíc v knihkupectví LUXOR na Václavském náměstí. Je zajímavá tím, že kromě fotografií poodhaluje v půvabných doprovodných textech, které si Milan Blšťák napsal sám, i zákulisí jeho zájmu o přírodu, který můžeme v klidu nazvat posedlostí. V nich popisuje okolnosti vzniku příslušného záběru, někdy přidává i technické informace. Činí tak vždy poetickým a lehce humorným způsobem, který koresponduje s obdobně poetickým názvem fotografie (Sluneční síť, Číše, Želva a krokodýl, Řeka života, Oko podzimu). Blšťák říká, že je přikládá jako „ponouknutí“ pro všechny, kdo vnímají věci okolo sebe nejen očima a rádi si i dnes vychutnají pohádky.

Kniha má 144 stran, které jsou kromě úvodního slova prof. Miroslava Vojtěchovského a autorova úvodu rozčleněny do osmi tematických ohlédnutí. V prvním fotograf hledá nový svět a objeví sám sebe, v druhém se zaměřuje na fyzikální zákony a kouzlo výjimek, ve třetím radí, jak nacházet motivy a dívat se kolem sebe. Čtvrté ohlédnutí se jmenuje Hledání filosofie focení a vnitřního klidu, v pátém se autor věnuje objevování krásy a barev, v šestém hledá extrémy a učí se o sobě, sedmé ohlédnutí pojednává o hranicích a kouzlu jejich překračování. Osmé ohlédnutí shrnuje to, co Milan Blšťák dělá po celý svůj tvůrčí život: nacházení příběhů a umění vyprávět. Což umí opravdu mistrně. „Stává se mi někdy při focení, že propadnu úplně atmosféře záběru a svět nade mnou se uzavře. Rušivé vlivy vyšumí a zůstane jenom vnitřní klid a rovnováha. Asi je to i tím partnerem, se kterým spolupracuji... vyrovnaný a moudrý tvor, plný tvůrčí energie, nápadů a laskavosti. Umí se i rozzlobit a naštvat, a to vás potom někde „zmokne, přimrzne nebo obalí bahnem“, ale v podstatě je laskavý. Hlavně platí v naturáliích a spravedlivě oceňuje za úsilí,“ říká Milan Blšťák o přírodě.

Kvalitně vytištěné snímky (je jich celkem 127) z let 1997 až 2006 jsou fotografovány na klasické diapozitivy pomocí Blšťákova tradičního technického vybavení: fotoaparátů Nikon F90X a F100, objektivů Nikkor Micro 60 mm, 70-180 mm, Nikkor 50 mm, 35-135 mm a příslušenství, jež se skládá z blesků Nikon MACRO SB-21, Nikon SB-26, SB-28, makroměchu Nikon PB-6 a mezikroužků. Autor však nezavrhuje ani digitální fotografii: „Proto, když říkám dnes, že pro mě čas „digitálu“ v makrofotografii ještě nedozrál, neříkám do budoucna, že ten čas nepřijde!“ Malou vadou na kráse je jen občasné (naštěstí opravdu jen občasné) rozdělení větší fotografie na dvojstranu, kde vadí sešití knihy. Rovněž postrádám cizojazyčné resumé, které by knihu zpřístupnilo i zahraničním čtenářům. Půvabnou a dobře koncipovanou publikaci v praktických hladkých deskách vydalo brněnské nakladatelství Zoner Press a prodává se za 360 Kč.

Za tuto cenu získáte nejen pohled do neuvěřitelného a okouzlujícího mikrosvěta, ale i návod, jak se pustit po autorových stopách, který Milan Blšťák podává s entuziasmem a nakažlivou chutí. Dozvíte se zejména o jeho metodě tří „V“ – Vypadnout, Vypnout civilizaci, Vnímat -, která je jakýmsi základem pro všechny, kdo se chtějí věnovat makrofotografii, spatřit to, co vidí na snímcích, anebo prostě jen poznávat přírodu. Blšťák se nikdy nestaví do pozice fotografa-profesionála mistrujícího ubohé amatéry ze své nedosažitelné výše, ale spíše poučeného nadšence, jenž chce radost ze svých objevů spiklenecky předávat ostatním – známým i neznámým, osobám s fotoaparátem i těm, kteří v životě neudělali jediný snímek. Říká: „Chtěl bych vám ukázat, co všechno se dá v přírodě, jen kousek pod hranicí vnímání civilizovaného člověka, objevit a zachytit makrofotografií. Jak obrovský prostor k objevům se ještě nabízí a čeká na každého z nás. Můžete se klidně připojit, příběh je otevřený každému, kdo má trpělivost dívat se, hledat i obětovat něco ze svého pohodlí.“

(Milan Blšťák: PŘÍBĚHY (NE)OBYČEJNÉ MAKROFOTOGRAFIE, 144 stran, 127 fotografií, nakladatelství Zoner Press, první vydání 2006, cena 360 Kč)

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Literatura  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Zatím nebyl uložen žádný příspěvek, buďte první.

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: