Optická stabilizace vs. světelnost objektivu - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Tipy & triky

Optická stabilizace vs. světelnost objektivu

Stabilizatoryn

12. ledna 2005, 00.00 | Pokud často fotografujete za zhoršených světelných podmínek jistě znáte problém s udržením ostrosti snímků pořizovaných s
příliš dlouhým časem expozice. Je lepší řešení optický stabilizátor obrazu nebo objektiv s vysokou světelností?

Exponometrie je zcela neúprosná a fyzikální zákony zatím nedokáže obcházet žádný z výrobců. Pro dosažení správně exponovaného snímku za špatných světelných podmínek je potřeba zajistit, aby snímač byl dostatečně dlouho vystaven dopadajícímu světlu, kterého by mělo být pochopitelně co nejvíce. Je na fotografovi či častěji na systému automatické expozice (AE), aby zvolil ideální kombinaci citlivosti, zaclonění a délky expozice (času) tak, aby dosáhl ideálního výsledku. Celková expoziční hodnota (EV) je něco, co nikdo z nás neoddiskutuje, takže celý problém je o tom, jak co nejlépe nastavit citlivost, clonu a čas, aby byl snímek prokreslený, ostrý a korektně exponovaný.

Obecná doporučení říkají, že citlivost bychom se měli snažit za všech okolností držet na co nejnižší úrovni, protože s nastavením vyššího zesílení získaného signálu ze snímače (vyšší ISO) dochází k významnému nárůstu šumu. Snímky tak ztrácejí na kresebnosti a navíc je barevný šum například u nočních snímků často subjektivně velmi nepříjemný. Takže při zachování nízké citlivosti nezbývá fotografovi nic jiného než minimálně clonit (co nejnižší číslo f) a adekvátně prodloužit expozici (čas). Nicméně, možnosti práce se clonou jsou dány takzvanou světelností objektivu (minimální nastavitelné clonové číslo) a při prodloužení expozice nastávají problémy s ostrostí. Ty mohou být dvou typů!



Ukázka objektivu CANON EF-S 17-85mm f/4,5-5,6 IS USM se stabilizací

Délka expozice vs. ostrost
Pokud exponujeme s časem například 1/1.000 sekundy, získáme velmi pravděpodobně ostrý snímek, protože vlivů, které se dokáží projevit za tisícinu sekundy je minimum. Pokud však začneme pracovat s časy od 1/60 sekundy až po například celou sekundu, problémy s ostrostí snímkou se zcela jistě dostaví.

Prvním zdrojem problémů může být pohyb fotoaparátu resp. fotografa držícího fotoaparát. Takzvané roztřesení či strhnutí fotografie jednoduše vzniká tak, že po dobu celé expozice nedokážeme fotoaparát udržet bez pohybu a posunutí byť o milimetr může způsobit výrazné úhlové vychýlení a rozmazání snímku. Čím delší ohniskovou vzdálenost použijeme, tím více se pohyb fotoaparátu projeví, protože delší vzdálenost objektu způsobí i při minimální úhlové výchylce pohyb až o metry. Bránit se je možno buď použitím stativu (u relativně kratších časů opory) nebo použitím stabilizátoru obrazu.

Stržený snímek bezpečně poznáte podle toho, že celá fotografie je rovnoměrně neostrá a je na ní patrný pohyb objektivu jedním směrem.

Druhým, méně častým, ale o to nepříjemnějším problémem může být pohyb ve scéně. Pokud totiž budeme fotografovat jakýkoli objekt, který se byť nepatrně pohybuje, jeho pohyb jej na snímku rozmaže. Platí to nejen pro vysloveně se pohybující objekty jako jsou auta, chodci apod., ale i například pro aranžovaný portrét při velmi špatných podmínkách. Těžko přinutíte jakoukoli osobu, aby se dokázala vůbec nehnout po dobu například sekundy či dvou. A obrana? Existuje jediné řešení, použít kratší čas expozice.

Pohybovou neostrost poznáte tak, že okolí objektu je ostré, pouze objekt jako takový je rozmazaný.

Jak funguje optický stabilizátor?
Doslova hitem posledních let se staly takzvané optické stabilizátory obrazu, které mají pomáhat fotografovi pořídit ostré snímky i při použití delších časů expozice. Principielně se dnes používají dvě různé koncepce. V obou případech je fotoaparát vybaven senzory, které snímají byť nepatrný pohyb fotoaparátu. V prvním případě je pohyb přístroje kompenzován protipohybem několika středních čoček uvnitř objektivu. Jejich posunem a natočením přístroj kompenzuje pohyb celého fotoaparátu a zachovává stabilní osu obrazu, a tudíž drží ostrost. Toto řešení používá například Canon, Nikon, Panasonic, Sigma a další. Druhé řešení nepohybuje optikou, ale přímo snímačem fotoaparátu opět v protisměru pohybu fotoaparátu. Výsledek je obdobný, přestože se fotoaparát pohybuje, bod ze scény se promítá celou dobu expozice na stejné místo na snímači a snímek zůstává ostrý. Toto řešení používá například Konica Minolta pod označením AntiShake.

Obecně jde říci, že stabilizátory fungují velmi dobře a umožňují fotografovat z ruky s časy i kolem 1/15 či 1/30 sekundy bez stržení snímku. Nicméně si musíme uvědomit jejich konstrukční limity. V první řadě optický stabilizátor je navržen pro kompenzaci jemných vibrací fotoaparátu a nedokáže eliminovat větší odchylky. Zároveň předpokládá, že fotograf jako takový se nepohybuje, aby byl schopen rozpoznat směr chvění (obě osy) a kompenzovat jej. A v neposlední řadě optický stabilizátor NEMŮŽE řešit rozmazání způsobené pohybem objektů ve scéně.


 
Ukázka stabilizace čipu typu Anti-Shake u Konica Minolta Dynax 7D.
Snímek vlevo je exponován s expozičními hodnotami 1/30s, f/20, 100 ISO, +1EV a vypnutým stabilizátorem Anti-Shake
Snímek vpravo je exponován s expozičními hodnotami 1/30s, f/20, +1EV a zapnutým stabilizátorem Anti-Shake

Mimochodem, stabilizátor obrazu může v některých situacích i selhat, pokud nesprávně vyhodnotí pohyb a způsobí svou činností rozmazání snímků. Proto lze stabilizátor vždy vypnout a většinou má několik různých režimů, tak aby co nejspolehlivěji dokázal rozpoznávat chtěný a nechtěný pohyb. Často je možné vypnout detekci pohybu v horizontálním směru, aby bylo možné objektivem sledovat pohybující se objekt a zároveň stabilizátorem eliminovat vertikální chvění. Některé fotoaparáty umožňují zapnout/vypnout stabilizaci obrazu před samotnou expozicí. Průběžné stabilizování obrazu výrazně zklidňuje obraz v hledáčku, ale na druhou stranu komplikuje a zpomaluje proces zaostřování (AF).

Objektivy s vysokou světelností
Alternativou k použití stabilizátoru je volba takového fotoaparátu či objektivu, který umožňuje pracovat s extrémně malým clonovým číslem. Již práce s objektivy se světelností f2,8 je o poznání příjemnější. Ve srovnání s běžnými objektivy umožňují použít také až 1 čas expozice při stejných světelných podmínkách. Navíc světelný objektiv zjednodušuje práci autofokusu (AF) a nabízí jasnější obraz v hledáčku. Pokud použijeme objektiv se světelností f2,0 či nižší, otevře se nám zcela nový svět.

Obrovskou výhodou světelných objektivů je zkrácení délky expozice, které řeší oba dva popsané problémy s ostrostí. Navíc kombinace světelného objektivu se stativem umožňuje fotografovat za takřka libovolných světelných podmínek.

Nicméně i světelné objektivy mají své nevýhody. Tou hlavní je obrovská výrobní a konstrukční náročnost. Ta způsobuje vysokou cenu a často velké rozměry, protože například výměnné vysoce světelné objektivy používají čočky s průměrem přes 75 mm. Navíc při použití krajní (minimální clony) mají většinou objektivy měkčí - méně prokreslené podání a malá clona sebou nese relativně malou hloubku ostrosti.

Co je tedy lepší?
Záleží na tom, co fotografujete a jaké jsou vaše preference. Ideální je pochopitelně zkombinovat stabilizátor s vysokou světelností, což je ovšem řešení nákladné.

Pokud pouze bojujete v roztřesenými snímky a preferujete menší fotoaparát s rozumnou cenou, pak je pro vás jednoznačně ideální fotoaparát se stabilizátorem. Stačí se naučit znát jeho limity a správně s ním pracovat a výsledky jsou velmi dobré.

A pokud patříte mezi fotografy - řemeslníky, pro které je samozřejmostí několik kilogramový fotografický batoh a stativ, tak vězte, že se přesto vyplatí uvažovat o pořízení jednoho objektivu se stabilizátorem, který doplní vaši sbírku světelných objektivů. Obrovskou výhodou práce se stabilizátorem proti práci se stativem je totiž flexibilnost, rychlost a prostorová nenáročnost. Na druhou stranu jsou situace, kdy stabilizátor nemá šanci korektně fungovat či řešit všechny problémy a pak je světelný objektiv k nezaplacení.

Tématické zařazení:

 » Praxe  

 » Praxe  » Tipy & triky  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

muzete mit oboje

Autor: Kaaia Muž

Založeno: 12.01.2005, 08:27
Odpovědí: 9

V zaveru je to napsane - idealni je svetly objektiv a stabilizator k tomu. Ja si vybral Panasonic FZ-10 a jsem maximalne spokojen.

Odpovědět na příspěvek

RE: muzete mit oboje

Autor: BoBo Muž

Založeno: 12.01.2005, 18:04

Sak aj ja som nad tymto riesenim rozmyslal, len ma odradza maly cip s velkym sumom a hlavne strasne malo tlacitok, to by som si v porovnani s mojim kompaktom moc nepomohol...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: muzete mit oboje

Autor: Mikro Muž

Založeno: 12.01.2005, 19:07

kupil som panasonic fz-20 a velmi dlho som predtym vahal ci tento krok urobim. neviem si vynachvalit. je to delo. objektiv je bomba, svetelnost 2.8 po celej dlzke ohniska, stabilizator pracuje spolahlivo (urobil som si fotky 13x19 takze viem o com hovorim), sum je tam to nepopieram ale je to dan za dobry objektiv (nemoze byt vsetko 100%). ten sum na tlacenych fotkach vidiet nie je, kedze objektiv ma 2,8 svetelnost nepotrebujete pouzivat ISO 100+ (v extremnych pripadoch 400), pricom fotoaparat ma aj funkciu odstranovania sumu (nastavitelnu). je to proste delo.

k ovladaniu len tolko, ze som sa tiez domnieval malo gombikov = malo muziky. je to blbost. menu je genialne da sa v nom behom 5 sekund nastavit cokolvek bez toho aby clovek rozmyslal. vacsinu veci pre bezne fotenie najdete na fotaku a take veci ako zmenu citlivosti alebo rezim fotenia viete nastavit cez menu za tych 5 sekund. za tu cenu .... no nekup ho - vysiel ma inak cca 19000 bez DPH na slovensku ... takze dobra kupa. staci ked ho porovnate s novymi sonyckami velkosti kreditky s objektivom ako kukatko na dverach. vtedy sa idem popucit od smiechu. a tie sonycka stoja tolko co tento kanon. este jedna poznamka....... objektiv sa nevysuva pri zoomovani. posuva sa vovnutri takze viete fotit aj tzv. spionazne foto kedy nikto nevie ci zoomujete alebo nie ... no nie je to bomba. len odporucujem... pokial sa neviete rozhodnut staci sa pozriet sem: http://www.pbase.com/came
ras (vsimnite si ze panasonic je 4 v poradi v oblubenosti) a sem: http://www.pbase.com/came
ras/panasonic/lumix_dmc_f
z20 tu najdete super fotky od roznych amaterov az po profesionalov urobenych prave panasonicom fz-20. prajem pekne surfovanie.

mikro

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: muzete mit oboje

Autor: neb Muž

Založeno: 13.01.2005, 10:21

Tiež som dlho premýšľal nad kúpou digifoťáku, samozrejme človek s určitým limitom financií chce "hodne muziky za málo peňazí." Jedna z možností boli i Panasonic(ky) fz. Všetko to čo tu popisuješ (nemože byť všetko 100%) mi na nich vadilo a dostatočne odradilo od kúpy. (Mimochodom malé rozdiely medzi fz 10 a 20, za podstatný finančný rozdiel...hold, to je obchodná politika u nových modelov.) No vo finále: kúpil som Sony F717. (Dúfam, že to nie je na popučanie od smiechu...) Nemá cenu sa rozpisovať o tomto foťáku, každý si bude chváliť ten svoj model, ale... svetelnosť 2,0 neznamená o 0,8 lepšia než 2,8!!! Niekedy sa až divým, čo si všetko nechá ten foťák lúbiť. S takouto svetelnosťou objektívu teprve začne človek chápať, čo tým Březina myslel: "...otevře se nám zcela nový svět." Ale raz vidieť, je lepšie ako stokrát počuť, v prípade netu čítať. Veľkosť použitého snímaču minimalizuje dostatočne šum, takže písať o tom nemá cenu, používanie iného ISO než do 100 by som rozhodne neodsudzoval. Blablabla... Cena? Dnes už menšia než uvádzaš ty za fz 20 a to včetne DPH. (Pred dvoma rokmi ako nový model okolo 40 000.) Takže záverom, je to už starší model, ale keď si odmyslíš tie nové softwérové vyfikundácie, uspokojí i náročnejších. Ako hovorí jeden moj známi "optiku neoje...!"
PS: Taktiež sa nič nevysúva pri zúúmovaní, hmm, to by se ti líbilo! Akorát s tou velkosťou objektívu si ťa všimne i slepý.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: muzete mit oboje

Autor: Mikro Muž

Založeno: 13.01.2005, 14:48

vsetkemu co spominas davam zapravdu az na par detailov.

- ano rozmyslal som o SONY 717 - bol to horuci favorit pred kupou panasonicu
- odradila ma velkost "nutnost" drzat fotak oboma rukami
- "iba" 5x opticky zoom - 12x zoom je genialita
- drahsie memory stick karty
- dostat ho nie ako ty hovoris ale za 22000 v SKK bez dane (takze o 2000 drahsie ako panasonic)
- velkost objektivu je v pohode pretoze cely fotak je cierny a dost to splyva hlavne zdialky
- stabilizator - robit zabery "od pasa" na 12x zoome (432mm) je nieco nepopisatelne

len tak... ale kazdy mame nieco, kazdopadne rozhodnutie nelutujem.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: muzete mit oboje

Autor: neb Muž

Založeno: 13.01.2005, 23:11

Bez vychytralého poučovania...Držať foťák oboma rukama je blaho. Jednou rukou si dokážem predstaviť držať miniDV kameru a... (nebudem to ďalej rozvádzať, to je na iný server). Technicky si to akosi neviem vyfarbiť, ale pevne držať foťák, znamená fotiť (ver alebo never) na časy dlhšie ako je 1/30 (u f 2.0). A to už len taký "nejaký" foťák neumožní. Pripočítaj k tomu nastaviteľné telo voči objektívu, mimochodom lepší systém než výklopný displej, a na hodne snímkov možeš zabudnúť na stabilizátor a statív. Samozrejme všehosmírou. Taktiež 12násobný zoom je viac než diskutabilnejší. Predstav si čo sa všetko musí odohrávať v tak napechovanom objektíve s týmto zoomom. Osobne by som to prenechal organizácii typu CIA alebo KGB. I keď uznávam, že možeš robiť 90% fotiek na 12násobný zoom, proti gustu žiaden dišputát. Memory stick: starý problém, ktorý našťastie už prestáva byť handycapom pretože snáď už pochopili výrobcovia, že sa spotrebiteľ pozerá i na toto ako ďalšiu nemalú investíciu do výrobku Sony. Ceny padajú a ja a ďalší majitelia sú len a len radi. Cena foťáku momentálne na Skyfly 17 612Kč, tak neviem koľko to hodí po prepočte na SKK, ale ešte v novembri na fischerovi bola mierne nad 16 000 Kč.
Inak ti prajem hodne pekných snímkov, veď nakoniec to fotografovanie je hlavne o tom.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: muzete mit oboje

Autor: majkl Muž

Založeno: 24.09.2005, 22:44

mozem potvrdit ... bol to super fotak...jednen z najlepsich ake som vydel...teraz ma sony f828 a je tiez super...Najviac sa my paci ze vsetci pozeraju pri kupe iba na ZOOM a nic ine ich nezaujima. Ale Lepsia fotka na 5x zoom ako odfoteni SHIT na 12xZOOM

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: muzete mit oboje

Autor: paolo Muž

Založeno: 10.02.2005, 20:21

Obrazky pekny,ale bez exif dat,coz je na h....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: muzete mit oboje

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 11.02.2005, 00:20

Pokud myslite vyrezy snimku ve clanku, tak ty pochopitelne nemaji Exif, protoze jde pouze o vyrezy. Nicmene vsechny z pohledu clanku dulezite informace o expozici jsou vypsany v komentari.

Odpovědět na příspěvek

a co Minolta Dimage z5

Autor: copy Muž

Založeno: 21.02.2005, 06:00

vazne roymyslam ze si ju kupim.. 12x opt. zoom, 5mpx, stabilizator, manual.. a hlavne SD karta a obycajne LR6 akumulatory

Odpovědět na příspěvek

Nejasnosti

Autor: Petr Muž

Založeno: 12.01.2005, 09:59
Odpovědí: 5

Nerozumím větě: "umožňují použít také až 1 čas expozice". V následující větě se píše "se světelností f2,0 či nižší" nemělo by být správně "se světelností f2,0 či vyšší "?

Odpovědět na příspěvek

RE: Nejasnosti

Autor: Kaaia Muž

Založeno: 12.01.2005, 10:18

Co to je vyssi/nizsi svetelnost je diskutabilni. Myslim, ale ze veta je v poradku. (vyssi clonove cislo snizuje svetelnost)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Nejasnosti

Autor: miroslav.kucera Muž

Založeno: 12.01.2005, 13:42

Proc by to melo byt diskutabilni? Vubec neni.

Co si predstavite pod pojmem "vice svetelny objektiv"? Pokud se mluvi o objektivu se svetelnosti 2.0, pak 1.8 je vice svetelny objektiv a 5.6 mene svetelny.

Takze, tato veta neni v poradku:
"Pokud použijeme objektiv se světelností f2,0 či nižší, otevře se nám zcela nový svět."

Nevidim duvod, proc se mi mel otevirat novy svet s objektivem s nizsi svetelnosti (vyssim clonovym cislem).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Nejasnosti

Autor: PK Muž

Založeno: 12.01.2005, 14:14

dle mne:
"světelností f2,0 či nižší" je ve vztahu k číslu resp ke "f2,0" a tak to je dobře.
Nižší Fko je větší světelnost
Větší Fko je menší světelnost

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Nejasnosti

Autor: miroslav.kucera Muž

Založeno: 12.01.2005, 14:36

Nene, to neni vztazeno k cislu 2,0, to cislo samo o sobe nic neznamena, a je potreba to vztahnout ke slovnimu spojeni "svetelností 2,0".

Co si ale budeme rikat, kdyby to bylo, jak pisu, nikdo by nepsal, ze je to spatne :-)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Nejasnosti

Autor: miroslav.kucera Muž

Založeno: 12.01.2005, 14:59

Veta by byla spravne, kdyby ke "svetelnost" bylo pridano slovo "hodnotou".

"Objektiv se svetelnosti s hodnotou 2.0 nebo nizsi".

Ale pokud je jenom

"světelností f2,0 či nižší", pak je to spatne, protoze to znamena presny opak :-)

Odpovědět na příspěvek

svetelny a stabilizovany

Autor: Marek Muž

Založeno: 12.01.2005, 10:23
Odpovědí: 13

"Ideální je pochopitelně zkombinovat stabilizátor s vysokou světelností, což je ovšem řešení nákladné."

A co Panasonic FZ3/FZ10/FZ20???? totalni neznalost autora, nebo umyslne zamlcovani ... ?

Odpovědět na příspěvek

RE: svetelny a stabilizovany

Autor: světluška Muž

Založeno: 12.01.2005, 11:12

Nehledal bych v tom zlý úmysl. Řekl bych, že autor se tak zabral do výměnných objektivů pro zrcadlovky, že kompakty úplně pustil ze zřetele. Jinak Panasonicy jsou v tomto směru skutečně skvělé. Kdyby se tak nehlemejždily se zaostřováním, byly by to ultimátní stroje, jak říká jistý nejmenovaný teleshopista.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: miroslav.kucera Muž

Založeno: 12.01.2005, 14:43

FZ-20 je dobry fotak, ale i kdyby se nehlemejzdil :-) se zaostrovanim, porad by to nebyl "ultimativni fotak". Z meho pohledu mu to ultimativnosti chybi toto:

- velka hlouba ostrosti, ktera v podstate vam znemoznuje s ni nejak realne pracovat (snad az na rezim makro)
- velky sum pri trosku vyssi citlivosti (to by byl teprve stroj, objektiv 12x zoom, svetelnost 2.8, stabilizator a pouzitelne ISO do 1600)
- pomala reakce spouste
- EVF hledacek s velmi malym rozlisenim
- skoda, ze na objektivu neni ovladani zoomu misto manualni zaostrovani (vyuzivate podstatne mene casteji nez zoomovani, nehlede na to, ze s pouzitim EVF moc rucne nezaostrite, ani s pouzim lupy)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: Mardel Muž

Založeno: 15.01.2005, 00:58

Budto tomu dobre nerozumiem, alebo ti chyba velky sum, pomala reakcia spuste a male rozlisenie hladacika....to si kup nejaky benq za 6 stoviek a budes tam mat vsetko..PS: Ak sa ti zda oneskorenie spuste pri predostreni 0,008s pomale, tak by som rad vedel co je podla teba rychle. Recenzenta chytas za slovicka a tvoj prispevok je pritom totalne out..

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: Jan S. Muž

Založeno: 17.01.2005, 16:45

Miro, urcite sa vytesujes ake je dobre mat zrkadlovku. Ale ta ma predsa tiez kopu nevyhod:

-obmedzenie rozsahu objektivov na 3xzoom (ak su kvalitne)
-prakticky vsetky (!!!) objektivy maju kvalitnu kresbu iba na F8 a plne otvorena clona ma za nasledok neskutocnu stratu kvality - "kreativni" fotografi ktory tak fotia maju prabiednu kvalitu fotiek.
-mala hlbka ostrosti, absolutne nesuhlasim ze hlbka ostrosti je u kratkoohniskovych digi na zavadu, je to praveze genialne, kostrbatost fotografov je neuveritelna a vobec nevedia vyuzivat potencial toho co maju, stale to prirovnavaju k staruckemu 35mm filmu a jeho nasledovnikom. ak to nevies Hlbka ostrosti zavisi od ohniska, t.j. ked ju zvacsis tak sa zmensuje. Buducnost je taka ze klasicke zrkadlovky skoncia akonahle sa zacnu vyrabat cipy s tak vysokou hustotou ze budu musiet zmensovat objektiv, aby dosiahli pozadovanu kvalitu. Uvidis o 6-8 rokov :=)

PS. mam Canon EOS1DSII a kopu L-kovych skiel a bol by som ovela radsej keby tu technologiu vlozili do vyvoja noveho systemu, zodpovedajucemu buducnosti. Aj cesta olympusu je dost poucna a keby mal skla ako canon, nie je dnes co riesit.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: Pedro Muž

Založeno: 20.01.2005, 18:57

Jan S.: Clovece, ty ses asi uplne zblaznil!! :-)))
- ano, kvalitni objektivy maji zpravidla mensi rozsah zoomu, ale to je dano fyz. zakony a ne fotakem. Btw, chces snad rict, ze objektivy s vetsim zoomem u kompaktu jsou kvalitnejsi nez u zrcadlovek???
- kvalitni kresba pouze na F8? Ty ze mas L-kovy objektivy??? :-))
- no a ten posledni bod, to je taky uplne mimo. Navic klasicke zrcadlovky rozhodne neskonci se vzrustajicim rozlisenim cipu.

Ostatnim: ten prispevek je uplna hovadina. Jeho pisatel si bud dela srandu nebo je neskutecne omezeny a dela mu dobre, kdyz muze nekde delat chytryho. O tom, ze ma 1DsII silne pochybuju, spis bych ho tipoval na nakej shitovej kompakt za par stovek ;-)

Odpovědět na příspěvek

RE: svetelny a stabilizovany

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 12.01.2005, 20:45

Pokud alespon trochu sledujete nas server, tak vite ze Panasoniky zname, recenzovali jsme a piseme o nich. Nicmene i pro ne plati, ze jejich objektiv je drahy luxus, za ktery uzivatel zaplati kompromisy v podobe pouziteho snimace, rychlosti, ....

Nic neni zadarmo. Cimz samozrejme nerikam, ze to nejsou dobre fotoaparaty

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: marek Muž

Založeno: 13.01.2005, 12:09

Vas server sleduji, o Panasonic DF pisete, sice jen obcas a vetsinou hodne odflakle, ale proc je zamlcujete zde, v tomto clanku (pochopil bych kdyby bylo receno ze clanek se zameruje jen na DSLR).

Kompromisy FZ20???? Asi jste tenhle fotak nemel v ruce? Jiste pokud sronvavate s DSL se stabilizovanou svetelnou tristovkou (tedy DF v cene cca 150000Kc), tak se jiste jedna o kompromis (ovsem vyvazen asi desetinovou cenou). Pokud ale srovnate s podobnou nebo mirne drazsi konkurenci (treba nikon 8700, 8800), tak nejde o zadny kompromis (je priblizne stejne rychla, sumi stejne, ...)).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 13.01.2005, 21:14

Vazeny Marku,

sice rozumim tomu, ze bojujete za svuj oblibeny Panasonic, ale obavam se, ze na spatnem miste. Clanek "nezamlcuje" existenci Panasonicu, on totiz vubec neresi konkretni produkty, ale technologie a jejich nasazeni.

Nikdo Vam FZ20ku nebere, je to skvely fotoaparat a v recenzi jsme to napsali, ale je to samozrejme kompromisni reseni. Pokud sam rikate "vyvazeny cenou", tak to sam pripoustite. Clanek rika, ze kombinace stabilizace a vysoka svetelnost je draha a to je bezesporu pravda.

PS: DSLR se stabilizovanym objektivem dnes neni problem poridit za 60.000Kc - leti to

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: marek Muž

Založeno: 14.01.2005, 11:33

DSLR se stabiliziovanym SVETELNYM objektivem za 60 klacku asi hodne hodne stezi.

"Ideální je pochopitelně zkombinovat stabilizátor s vysokou světelností, což je ovšem řešení nákladné."
Bud Panasonic FZ zamlcujete, nebo mame jiny nazor na to co je to "nakladne" (ja cca 13000 za FZ10 za nakladne reseni nepovazuji).

Pokud je kompromis pouze v cene (tedy cena je nizsi) a ne v kvalite, tak je to snad dobre.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: Martas Muž

Založeno: 08.02.2005, 22:35

Už to nemužu poslouchat, tedy číst... Myslím, že pan Březina má pravdu. Sehnat DSLR se dvěma skly a 580EX bleskem od Canonu kompletně nové za 60000,- je reálné, sám jsem toho důkazem. Další věc, nikdo v článku nemluví konkrétně, nýbrž obecně. A posledně mi příjde porovnávat kompakt a DSLR zcela nesmyslné. Je jasné, že každá z těchto kategorií je pro jinou sortu uživatelů a tudíž neporovnatelná. Samozřejmě v rovině světelnosti + IS + ceny ano, ale je to jen dílek neoddělitelného celku...

Odpovědět na příspěvek

RE: svetelny a stabilizovany

Autor: petr zajic Muž

Založeno: 13.01.2005, 10:20

Ne tak hrr s temi Panasonicy. I ja ted vybiram mezi Pana FZ3,10 a MinoltaZ3 a Canon PS IS. Podrobne recenze vsech techto kousku - hlavne s obrazky jsou jak na digimanii tak na megapixel.net a mne z nich vyplyva, ze Panasonicy nejhure vykresluji, o zasumeni v noci vubec nemluvim. Jestli zprasili ten cip, tak kvalitni optika to nedozene. Vychazi mi nejlip Canon PS IS.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: marek Muž

Založeno: 13.01.2005, 12:12

panasonic ccd vykresluje naopak velmi dobre (viz dpreview.com), tez sum je na vynikajici urovni (vzhledem k tomu ze v testech je vypnuto sw odsumeni, a je tedy vhodne vysledek srovnat az pro projeti treba neatimagem). Jedinou zavadou (co se tyce kresby) je pouzita jpeg komprese, ktera pri vyssich ISO (a tedy vetsim sumu) uz hodne obrazek degraduje, resenim je pouzit TIFF.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: svetelny a stabilizovany

Autor: světluška Muž

Založeno: 13.01.2005, 16:04

No já tedy nevím, ale na dcresource před časem srovnávali právě tyhle tři a vyšlo z toho, že Minolta je rychlejší, zatímco Panasonicy lépe kreslí. Analogický výsledek vyšel i z testů na Steve's Digicams. Odkazy na testy najdete v tomhle spotu: http://bsvetlo.bloguje.cz
/73789_item.php

Odpovědět na příspěvek

Mušky

Autor: světluška Muž

Založeno: 12.01.2005, 11:08
Odpovědí: 2

U ukázkových obrázků není uvedena ohnisková vzdálenost objektivu, která je pro pohybovou (ne)ostrost dost podstatná.

Horší kresba při otevřené cloně, která je uváděna jako jedna z nevýhod světelných objektivů, není nic specifického pro světelné objektivy. Tím trpí víceméně všechny - chci-li mít kvalitní kresbu, musím zpravidla přiclonit minimálně o jedno clonové číslo proti světelnosti objektivu, ať je jaká je.

Odpovědět na příspěvek

RE: Mušky

Autor: Pavel Muž

Založeno: 12.01.2005, 13:22

je to výřez ze snímku
Focal length in 35 mm :300 mm z exifu onisková vzdálenost
recenze http://www.fotografovani.
cz/art/forec_amater/kmd7d
-r.html?pos=4

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Mušky

Autor: světluška Muž

Založeno: 12.01.2005, 17:45

Že to jde vylomit x EXIFu je sice fajn, nicméně pořád si myslím, že když ty obrázky ilustrují účinek stabilizátoru na ostrost obrazu, měly by pod obrázkem být uvedeny především údaje, které tuto na ni mají vliv, čili expoziční čas (ten je) a ohnisková vzdálenost (chybí).

Odpovědět na příspěvek

světelnost+stabilizace

Autor: Arty Muž

Založeno: 12.01.2005, 14:40
Odpovědí: 0

tak tak,i já si vybral Panasonic FZ-10.Není to žádné profi jak by se mohl někdo ušklíbnout,ale i s ním se dají dělat výtečné snímky klidně i na výstavu.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Odpověď na příspěvek:

Bez vychytralého poučovania...Držať foťák oboma rukama je blaho. Jednou rukou si dokážem predstaviť držať miniDV kameru a... (nebudem to ďalej rozvádzať, to je na iný server). Technicky si to akosi neviem vyfarbiť, ale pevne držať foťák, znamená fotiť (ver alebo never) na časy dlhšie ako je 1/30 (u f 2.0). A to už len taký "nejaký" foťák neumožní. Pripočítaj k tomu nastaviteľné telo voči objektívu, mimochodom lepší systém než výklopný displej, a na hodne snímkov možeš zabudnúť na stabilizátor a statív. Samozrejme všehosmírou. Taktiež 12násobný zoom je viac než diskutabilnejší. Predstav si čo sa všetko musí odohrávať v tak napechovanom objektíve s týmto zoomom. Osobne by som to prenechal organizácii typu CIA alebo KGB. I keď uznávam, že možeš robiť 90% fotiek na 12násobný zoom, proti gustu žiaden dišputát. Memory stick: starý problém, ktorý našťastie už prestáva byť handycapom pretože snáď už pochopili výrobcovia, že sa spotrebiteľ pozerá i na toto ako ďalšiu nemalú investíciu do výrobku Sony. Ceny padajú a ja a ďalší majitelia sú len a len radi. Cena foťáku momentálne na Skyfly 17 612Kč, tak neviem koľko to hodí po prepočte na SKK, ale ešte v novembri na fischerovi bola mierne nad 16 000 Kč.
Inak ti prajem hodne pekných snímkov, veď nakoniec to fotografovanie je hlavne o tom.


Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: