Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!
Zadejte Vaši e-mailovou adresu:
Kamarád fotí rád?
Přihlas ho k odběru fotomagazínu!
Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:
Trendy
Kolik a jakých digitálních fotoaparátů se prodalo loni v ČR?
trendy
9. března 2005, 00.00 | Pro český trh prakticky neexistují žádné přesné oficiální údaje o tom kolik a jakých digitálních fotoaparátů se prodá. Využili jsme kontaktů s prodejci, distributory a dovozci pro přípravu exkluzivní výroční zprávy DF pro rok 2004. Výsledky jsou překvapivě dobré a přesné.
Česká republika se svými deseti milióny občanů patří k těm menším trhům v Evropě a v celosvětovém měřítku představuje promile obratů nejvýznamnějších výrobců. Přesto z našeho lokálního pohledu je samozřejmě velice zajímavé vědět, kolik a jakých digitálních fotoaparátů se prodá. Skoro žádný z dovozců neuvádí oficiálně informace ani o počtech prodaných kusů ani o obratu týkající se výhradně digitální fotografické techniky. Proto jsme se rozhodli se pokusit toto informační vakuum vyplnit sice neoficiální, přesto poměrně přesnou studií.
Jak jsme informace získávali?
Je řada možností, jak se pokusit získat informace o velikosti a struktuře trhu. Některé agentury se snaží monitorovat prodeje v maloobchodu, jiné zdroje se spoléhají na největší distribuční kanály. Bohužel oba tyto způsoby jsou poměrně nepřesné, protože nezohledňují všechny značky s jejich specifiky. Proto jsme se rozhodli jako primární zdroj informací využít kontaktů u zastoupení jednotlivých značek a dovozců. Sice neoficiální cestou, ale přesto, se nám podařilo získat údaje od 16 nejvýznamnějších značek zastoupených v oblasti digitální fotografie na našem trhu. Abychom získané údaje ověřili, porovnali jsme je s údaji pocházejících od distributorů a vybraných maloobchodních prodejců. Nezapomněli jsme doplnit i odhad prodeje méně obvyklých značek, vycházející jak z informací maloobchodníků, tak z internetových průzkumů obliby značek DF.
Jak velký je celý trh?
První konkrétní číslo, které vám můžeme nabídnout, je celkový počet digitálních fotoaparátů prodaných prostřednictvím oficiálních dovozních kanálů v ČR v kalendářním roce 2004. Podle našeho zjištění se u nás prodalo úctyhodných 463.500 kusů nových digitálních fotoaparátů. K tomuto číslu je však potřeba připočítat ještě individuální a takzvané šedé dovozy zejména z okolních zemí EU, ve kterých jsou některé značky přeci jen výrazně levnější. V tomto ohledu nelze jinak než vsadit na odhad a průzkum mezi vybranými čtenáři našich serverů. Po započtení i tohoto kanálu se dostaneme na celkový počet cca 500.000 kusů nových fotoaparátů. Pro srovnání, v roce 2003 se u nás prodalo cca 165.000 kusů nových digitálních fotoaparátů, což znamená více jak 100% nárůst trhu.
Struktura trhu
Kusově nejprodávanější byly u nás fotoaparáty v cenové hladině do 10.000,- Kč bez DPH, což ani nikoho nepřekvapí. Poměrně dobrých výsledků zaznamenaly i ultrazoom elektronické zrcadlovky, které se u nás prodávají o něco lépe než ve většině zemí, což svědčí o vyšších nárocích našich amatérských fotografů. Na druhou stranu z celkového koláče ukously EVF modely poměrně malý kus a jejich doba zřejmě teprve přijde. Naopak doslova propadly modely špičkové amatérské třídy osazené 8 MPix snímači, jejichž prodeje se u nás počítaly v loňském roce na tisíce kusů. A digitální zrcadlovky? Těch se v ČR oficiálním kanálem prodalo cca 9.200 kusů, ale dá se předpokládat, že individuální dovozy a šedé dovozy k tomuto číslu přidaly další dva až tři tisíce kusů!
Zastoupení jednotlivých značek
Česká republika byla ještě do nedávna velmi uzavřeným trhem s řadou specifik a historických anomálií. Úspěch jednotlivých značek ovlivňuje nejen kvalita produktů, ale i faktory jako kvalita a síla českého zastoupení, mediální aktivita dané značky, podpora mateřského koncernu či kvalita distribučního kanálu. Proto jsou podíly jednotlivých značek na českém trhu výrazně odlišné od zbytku Evropské unie.
Jedničkou na trhu digitálních fotoaparátů zůstal s výrazným náskokem i v roce 2004 Olympus. Jeho tržní podíl klesl dle našich odhadů někam k cca 1/3 trhu, což je výrazně méně než v předchozích letech. Na druhou stranu je to stále cca 2,5x až 3x více než vykazují společnosti na dalších místech.
Ani na druhém místě se nic nezměnilo ve srovnání s rokem 2003. Canon si výrazně polepšil ve srovnání s Olympusem a to zejména díky velmi atraktivní nabídce produktů uvedených v loňském roce na trh. Nicméně v těsném závěsu za ním se objevily dvě dravé společnosti Sony a Kodak s takřka identickým obchodním výsledkem. Obě vzaly český trh v loňském roce doslova útokem a jejich hlavní zbraní byla velmi agresivní cena. Díky tomu se také dle všeho v prodejích dostaly před společnosti Nikon a Koniku Minoltu, které se ještě vešly nad 5% hranici podílu na trhu.
Bitva o digitální zrcadlovky
Přestože jsme již konstatovali, že fotoaparátů s DSLR konstrukcí se u nás oficiálním prodejním kanálem prodalo necelých 10.000 kusů, představoval tento segment velké lákadlo pro dovozce i prodejce díky vysoké prodejní ceně. Proto se o tuto lahůdku strhl velmi nelítostný boj s rozporuplným výsledkem. Díky obrovskému finiši v druhé polovině roku s modelem D70 se nejprodávanější značkou DSLR v oficiálním prodejním kanálu stal Nikon s cca 50% podílem na trhu. Nicméně, pokud bychom připočetli i alternativní dovozní kanály, byl podle našeho odhadu nejoblíbenější značkou DSLR v roce 2004 Canon.
Pochyb není o třetím místě Olympusu, který díky speciální ceně na model E-1 atakoval hranici tisíce prodaných kusů. Dalším hráčům na trhu (Konica Minolta, Fujifilm, Pentax, Sigma) po většinu roku dělaly problém dodávky a dostupnost novinek, takže jejich prodeje v segmentu DSLR byly poměrně malé. V roce 2005 ovšem může být situace radikálně jiná, zejména u Koniky Minolty a Fujifilmu, kterým v prosinci 2004 naběhly poměrně zajímavé novinky.
Jaký bude rok 2005?
Místo závěru si dovolíme jednu malou prognózu. Podle našeho odhadu bude i v roce 2005 pokračovat růst prodeje nových digitálních fotoaparátů v ČR, i když pravděpodobně již naposledy. Celkový počet prodaných fotoaparátů by se mohl pohybovat mezi 600 až 700.000 kusů s tím, že největší nárůsty prodejů se dají očekávat u DSLR a EVF zrcadlovek. Český fotograf je náročný fotograf s tradicí a zkušeností a navíc významná část nových prodaných fotoaparátů se stane náhradou staršího, levnějšího modelu. Vysloveně nových uživatelů DF, pořizujících si první digitální fotoaparát, výrazně ubude.
Diskuse k článku
Vložit nový příspěvek Sbalit příspěvky
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
-
14. května 2014
Jak vkládat snímky do galerií a soutěží? Stručný obrazový průvodce
-
23. dubna 2014
Konica Minolta přenesla výhody velkých zařízení do kompaktních modelů
-
2. února 2012
-
12. června 2012
-
9. dubna 2014
-
30. listopadu 2014
Nový fotoaparát α7 II: první plnoformát s pětiosou optickou stabilizací obrazu na světě
-
15. prosince 2014
Konica Minolta pomůže živnostenským úřadům s digitalizací dokumentů
-
11. května 2014
-
26. listopadu 2014
Canon Junior Awards již posedmé ocení mladé fotografy v rámci Czech Press Photo
-
21. srpna 2014