Z pralesů do říše světla - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Výstavy

Z pralesů do říše světla

17. prosince 2001, 00.00 | Nejsou od sebe tak daleko. Ladné tvary orchidejí a filigránskou krásu exotického hmyzu můžete opustit pro tajemný svět barevných imaginací na rozhraní fantazie a snu. Nebo naopak. Nechte se zlákat recenzí na výstavy fotografií Radovana Vlčka a Jiřího Hanzlíka - obě za to stojí.

… Na jediném hektaru jihoamerického deštného pralesa se nachází více druhů rostlin než v celé Evropě, amazonský prales je domovem více než 1000 druhů ptáků, 30 druhů opic, 3000 druhů ryb a dalších živočichů a rostlin, z nichž mnohé jsou nám ještě neznámé a na své objevení teprve čekají … Čtete informaci, kterou vítá své návštěvníky výstava Radovana Vlčka (*1967) v Knihomolově galerii na Vinohradech. K samotnému závěru této pozoruhodné věty bych dodala: jestli se dočkají … Ale vlastně o tom hovoří i Vlčkovy snímky. Detaily podivuhodných exotických květin, rostlin a hmyzu i pohled na tajuplnou krásu tropických pralesů několika zemí světa nastolují otázku, jak toto bohatství chránit před devastací podle mého názoru mnohem rasantněji, než by tak mohly učinit právě nějaké obrazy zkázy. Zřejmě proto, že nám nic nevnucují, vzbuzují možná i u lidí, kterým je ekologie zcela lhostejná (doufejme, že jich je hodně málo) alespoň pocit, že je škoda něco takového nenávratně zničit …

Autor, rodák ze severočeského Žacléře, má k přírodě evidentně blízko. Studoval geologii na fakultě přírodních věd UK v Praze a jeho záliba ve fotografování se datuje již od školních let. Soustavněji se jí věnuje zhruba osm roků. Své fotky a články publikuje v periodikách Geografické rozhledy, Outdoor a Koktejl. Deštné pralesy Ekvádoru, Peru, Venezuely, Thajska a Austrálie navštívil v letech 1996 až 2001 a fotografoval je kamerou Nikon F801s s objektivy Nikkor a Sigma na materiál Fujichrom Provia a Velvia.

Expozice, nazvaná Návraty ke kořenům, zahrnuje 20 snímků většinou velmi dobré kvality. Jak bylo řečeno výše, najdeme zde detailní záběry tropických rostlin, a to nejen všeobecně známých druhů, jakými jsou třeba orchideje nebo bromélie, ale i bizarních květů, které nelze nikam zařadit. Makrosnímek uspořádání vnitřku jednoho z nich patří k nejzajímavějším exponátům výstavy a připomíná spíše kosmický modul s mnoha čidly. V případě palmových listů zase Vlček dokonale využil působení světelných paprsků na členitost a strukturu přírodního materiálu. Detailní záběry hmyzu jsou dokladem neobyčejně citlivého přístupu autora k fotografovanému objektu. I ten, kdo si pavouky spíše oškliví, uzná, že štíhlý a barevný exemplář ve své malinko chaotické síti, který vidí na snímku, spíše připomíná půvabný šperk.

Krajinné záběry pralesní divočiny už takovou sugestivní silou nedisponují, i když i tady je zřejmá autorova snaha po atraktivním charismatickém snímku, která se projevuje ve výběru osvětlení, využití efektů počasí, jako je např. stoupající mlha, snímání ze zajímavých úhlů, apod. I jeden z nejefektnějších záběrů, totiž neprostupná změť kmenů pralesních velikánů, ovinutých bujnou vegetací, proti hrozivé ocelově modré obloze trpí příliš velkou tmavou plochou stínu, jejíž detaily jsou značně nezřetelné.

Obecně lze říci, že výstava je atraktivní a hodná pozornosti. Drobné nedostatky rozhodně nepřekryjí výsledný dojem, jímž je autorův smysl pro kompozici záběru, citlivý pohled na subtilní detaily a schopnost odkrýt vnitřní život fotografovaného objektu.

A ještě jedno pozvání: pro ctitele proslulé sourozenecké dvojice výtvarníka a fotografa pořádá galerie v rámci tzv. Úterý filmomolů projekci dokumentu BRATŘI SAUDKOVÉ režiséra Petra Kaňky, a to 18. prosince od 18 hodin.

O několik ulic dál, téměř za rohem, nachází se útulné tuskulum Blue Velvet Café, v němž byly minulý týden veřejnosti představeny originální a působivé fotografie RNDr. Jiřího Hanzlíka, CSc. Čtenářům Grafiky jistě není toto jméno neznámé; připomenu, že v listopadu přinesl náš server obšírnou informaci o výstavě tohoto mnohostranně nadaného vědce a umělce v prostorách virtuální galerie World Webphoto Gallery.

Výstava v kamenné galerii je vlastně jakýmsi pokračováním této akce. Provozovatel WWG, firma CD-FOTO BLER, zhotovila již tradičně kvalitní zvětšeniny šestadvaceti Hanzlíkových fotografií, známých z webu, a dala tím možnost nevšedního zážitku i lidem, kteří s internetem příliš nekamarádí. Pokud vás snímky ve virtuální galerii zaujaly, troufám si říci, že ve skutečném provedení a ve zvolené velikosti bude váš dojem z nich ještě umocněn. Problém vidím pouze v trochu nešťastném umístění některých snímků menšího formátu ve výklencích stěn kavárny, nejsou totiž příliš dobře vidět.

Skoro se ani nechce věřit autorovi, že zachycené imaginace jsou z velké části dílem náhody. A už vůbec byste působivou hru barevných spekter a roztodivných tvarů nedávali do souvislosti s křemíkovými detektory, případně s lepicí hmotou speciálních vlastností. A přece je tomu tak. Obrazy, které mají schopnost vyvolávat nálady téměř až meditativní, jsou ve skutečnosti stopy modelujícího účinku působení síly v transparentní vrstvě právě takovéto hmoty. Oživuje je cílený svazek paprsků světelného zdroje, a protože byste je pouhým okem asi sotva zahlédli, následuje stonásobné zvětšení, které připraví objekt pro nasnímání účelově přizpůsobenou fotokamerou. Výsledkem jsou barevné abstrakce nejrozmanitějších tvarů, které dávají divákově fantazii neomezený prostor. Ať už toužíte rozšifrovávat jejich poselství nebo jen vstupujete do této pohádkové říše jako pouhý návštěvník, neubráníte se fascinaci obrazy, v nichž se slučuje pevný řád přírodních struktur s naprosto nahodilým a překvapivým vývojem při působení na ně. Obdobu lze snad najít v muzice: hudební nástroje jsou přece také naprosto reálné předměty, stavěné neměnným, léty ověřeným postupem. Tóny, které se z nich linou, jsou však výsledkem schopností interpreta, jeho technické dokonalosti, přístupem k nástroji a velkým dílem i citového bohatství, které v sobě skrývá …

(Radovan Vlček: NÁVRATY KE KOŘENŮM, Knihomolova galerie, Mánesova 79, Praha 2, po-pá 11-19, vstup volný, do 28. 12., a

Jiří Hanzlík: SÍLA A SVĚTLO, Blue Velvet Café, Čerchovská 4, Praha 2, po-pá 10-23, so a ne 15-23, do 6. 1. 2002)

Tématické zařazení:

 » Novinky  » Výstavy  

Poslat článek

Nyní máte možnost poslat odkaz článku svým přátelům:

Váš e-mail:

(Není povinný)

E-mail adresáta:

Odkaz článku:

Vzkaz:

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: