Genius GPP-1000: projektor do kapsy (v praxi) - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Genius GPP-1000: projektor do kapsy (v praxi)

1. června 2011, 00.00 | Společnost Genius nedávno uvedla na trh praktické příslušenství – mini projektor GPP-1000. Toto zařízení zaujme jak fotografy, tak i nadšené filmové „maniaky“. Své snímky a videa tak nyní můžete mít neustále po ruce, vždy připravené k okamžitému promítání. A jaké jsou naše dojmy a naše redakční zkušenosti s „dží-pí-pí tisícovkou“?

Společnost Genius nedávno uvedla na trh praktické příslušenství – mini projektor GPP-1000. Toto zařízení zaujme jak fotografy, tak i nadšené filmové „maniaky“ - zejména velice kompaktními rozměry, díky nimž se vám projektor bez problému vejde i do kapsy. Svými rozměry Genius GPP-1000 zhruba odpovídá krabičce cigaret. Jak své snímky, tak i videa nyní můžete mít neustále po ruce (resp. „po kapse“), a to bez neskladných aktovek a brašen s notebooky – vždy připraveni k okamžitému promítání. Na druhou stranu se nejedná o žádné sofistikované profesionální zařízení, určené pro velkoformátové projekce či skupinové promítání filmů ve full HD rozlišení, nicméně vzhledem k příznivé pořizovací ceně nic takového ani nelze očekávat. A jaké jsou parametry i naše redakční zkušenosti s tímto příjemným mini-projektorem?

Základní popis
Genius GPP-1000 je kapesním mini-projektorem, určeným k prohlížení snímků či promítání videa – vše v maximálně kompaktním balení. Rozměry jsou 116 x 60 x 26 mm a hmotnost cca 160 g (bez akumulátorů). Svými rozměry a hmotností se dané zařízení může srovnávat s moderními kompaktními (plně automatickými) digitálními fotoaparáty. Projektor je prostý jakéhokoli složitého ovládání se spoustou tlačítek, což je jen dobře, a samotná práce s ním je tak skutečně velmi intuitivní záležitostí.

Na horní části leží čtyřsměrový (křížový ovladač) s potvrzovacím tlačítkem uprostřed, dále dvojice kláves „Esc“ (sloužící pro návrat o krok zpět) a „Jas“ (k regulaci lampy uvnitř). Kromě toho najdeme na vrchní části pak již jen kruhový ovladač pro ostření a otvory pro chlazení lampy (ty jsou dále ještě na bocích i ve spodní části projektoru). Výrobce do těchto míst zároveň umístil též 2x reproduktory s výkonem symbolických 0,5 W. Na bocích leží – kromě již zmíněného větrání lampy – tlačítko zapnutí/vypnutí a vstup pro napájení (IN). Vpředu na vás „kouká“ otvor s lampou, naopak vzadu jsou všechny potřebné konektory: AV IN, výstup sluchátek, USB zdířka a IrDA senzor , sloužící ke komunikaci s dálkovým ovladačem. Ve spodní části projektoru je opět větrání, kovový závit pro umístění zařízení na stativ a odnímatelný kryt, pod nímž se ukrývá místo pro 4 AA baterie, a zároveň je zde též zdířka pro zasunutí SD karty (hned vedle tlačítka On/Off).

Srdcem projektoru je LED lampa, která dle údajů výrobce vydrží až 12 000 hodin provozu. Protože „běžné“ projektory mají udávanou životnost cca 15-20 tisíc hodin, jde o parametr slušný (vzhledem k zacílení i ceně produktu). Rozlišení projektoru je 640 x 480 bodů, což není na jednu stranu žádná velká sláva (v porovnání s konvenčnímu projektory), na stranu druhou však (vzhledem k rozměrům zařízení) to opět není parametr, za který by se Genius GPP 1000 musel stydět. Svítivost je udávána na 12 ANSI lumenů.

Použití
Genius GPP 1000 nabízí interní paměť o kapacitě 1 GB, což by samo o sobě bylo v dnešní době již tristní. Naštěstí lze interní paměť rozšířit díky použití paměťových SD karet (zasouvají se z boku, slot se ukrývá pod krytem baterií). Podporována jsou média MPEG4, AVI, MOV, XviD, 3GP (video), z obrazových formátů pak JPG + BMP. Jednou možností je tedy přehrávání filmů/fotek přímo z interní/externí paměti, stejně tak ale lze využít přímo služeb (přehrávání) z počítače, digitálního fotoaparátu či mobilu – prostřednictvím USB rozhraní. Další možností je samozřejmě připojení přes AV vstup (například k TV).

Menu a ovládání
Genius GPP 1000 splňuje do puntíku rčení, že v jednoduchosti je krása. Menu je skutečně minimalistické tak, že snadněji už to snad ani nešlo. Projektor zapínáme/vypínáme delším přidržením tlačítka On/Off (cca 5 sekund). V základní nabídce vybereme, odkud chceme přehrávat média, poté máme k dispozici možnost volby filmy/fotografie/set-up (nastavení). V menu prohlížení fotografií lze nastavit poměr zobrazení, spustit/vypnout slideshow, nastavit intervaly zobrazení mezi jednotlivými snímky, popř. měnit „efekty“ - režim prolnutí snímků. V případě videa můžeme měnit opět jen formát zobrazení či aktivovat „repeat play“ režim (automatické přehrávání). Samozřejmostí u nastavení je volba jazyka (čeština bohužel chybí) nebo reset zařízení – navrácení do původního, továrního nastavení (default settings).

Praxe
Výsledná kvalita obrazu je na dobré úrovni. Svítivost lampy samozřejmě není sama o sobě nijak zázračná, ale vzhledem k rozměrům (projektoru, potažmo samotné lampy) dosahuje relativně dobrých výsledků. Jediné, co hraje rozhodující roli při sledování filmů/fotografií, je úroveň okolního osvětlení. V úplné tmě nebo při minimální úrovni okolního světla není žádný problém. Na druhou stranu ve dne a bez možnosti zatáhnutí žaluzií můžete projektor rovnou vypnout a uklidit do šuplíku. Výrobce udává kontrast jasu cca 200:1, vedle samotného okolního osvětlení je samozřejmě rozhodující též vzdálenost projektoru od zdi/promítací plochy. Jako optimální vzdálenost se ukázalo cca 1,5 metru. Při daném odstupu je obraz již dostatečně velký, zároveň však ještě rozumně výrazný/jasný.

A jaké jsou úhlopříčky v poměru vzdálenosti projektoru od plátna/promítací plochy? Ve vzdálenosti cca 1 m odpovídá úhlopříčka cca 82 cm. Při dvou metrech je to cca dvojnásobek – 160 cm, při 3 m = 235 cm. Nicméně od 2 m dále již silně klesá svítivost a sledování obrazu se stává dosti problematickým. Výrobce uvádí max. použitelnou úhlopříčku zobrazení 165 centimetrů (tedy cca 2 m) a i v praxi se toto tvrzení osvědčilo jako „strop“. Zároveň zde narážíme na limity rozlišení obrazu, kde už je velikost jednotlivých obrazových bodů (při VGA rozlišení) hodně znát.

V případě samotného napájení je možnost volby – adaptér vs. AA baterie. Druhou možnost logicky využijeme, nemáme-li po ruce elektrickou síť. Jedna sada akumulátorů nám bez problémů vydržela na celý film (téměř dvouhodinový), a to při maximální svítivosti lampy. V případě baterií lze pochopitelně míru jasu přepnout na „úsporný“ režim. Co se týče samotného zvuku, zde lze rozhodně jen doporučit externí audio systém (postačí i repro od PC). Projektor je sice vybaven stereo reproduktory, ale ty jsou zde spíše jen „aby se neřeklo“. Jejich výkon 2x 0,5 W (uváděný výrobcem) je opravdu nedostačující a nemá vůbec smysl se na ně spoléhat. Externí repra/sluchátka se připojí pomocí běžného 3,5mm jack stereo konektoru.

Projektor je možné pomocí stativového závitu připevnit buďto na stativ, stojan nebo malou tvarovatelnou trojnožku, jež je součástí standardního balení. Výrobce varuje, že je možné narazit na problémy nekompatibility s některými (byť podporovanými) video formáty – způsobené širokou škálou používaných kodeků, nicméně my jsme se s tímto problémem během testování nesetkali – vše „hrálo“ a promítalo bez problémů. Pouze se nám stalo, že projektor párkrát „zamrzl“ (v momentě načítání dat z paměti karty), tento problém však řešil restart (vypnutí/zapnutí) projektoru. V případě zmíněné nekompatibility formátů je k dispozici CD ROM se softwarem ArcSoft Media Converter, které umožňuje konverzi videí.

Genius CPP 1000 je kapesní mini-projektor, který nabízí za relativně málo peněz hodně muziky. Samozřejmě se nejedná o žádné sofistikované zařízení, které by mělo ambice uspokojit náročné profesionály v oboru foto/video. Spíše zde mluvíme o snadno přenosné a velice dobře skladné alternativě příležitostného a rychlého promítnutí fotografií, prezentace či videa z dovolené (kulturní, společenské akce atd.). Genius GPP 1000 již je v prodeji a jeho cena leží pod hranicí 5 000 Kč (vč. DPH). Plusem je i široká nabídka příslušenství, které dostanete spolu s projektorem. Standardní balení obsahuje (kromě samotného GPP 1000): napájecí adaptér s kabelem a redukcí na anglický typ zásuvek, kompozitní a USB kabel s koncovkou mini USB, dálkový ovladač, trojnožku na postavení projektoru, manuál, instalační CD, koženkový pytlík a čtyři AA baterie.

» Recenze  » Recenze - příslušenství