Jak je to s neutrálností fotografických filtrů? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze

Jak je to s neutrálností fotografických filtrů?

26. ledna 2010, 00.00 | Dostali jsme do redakce dotaz od jednoho z čtenářů, který se ptal, zda jsou neutrální šedé filtry (ND) opravdu neutrální, a jaké přesnosti výrobci v tomto ohledu dosahují. Nelenili jsme a udělali jsme test devíti filtrů různých značek.

Řada fotografických filtrů je výrobci deklarována jako barevně neutrální. Ať už se jedná o šedé (ND/NC) filtry, ochranné UV filtry, až po většinu polarizačních filtrů. Jeden z našich zvídavých čtenářů se nás dotázal, zda je možné reklamovat filtr, pokud podle jeho názoru není zcela neutrální a obarvuje fotografie do růžova? Jak takovou věc ověřit exaktně?

Jak postupovat při ověření neutrality?
Pokud máte pocit, že váš filtr není barevně neutrální, nemusí zůstat jen u pocitu. Stačí provést jednoduchý experiment. Základem je jednolitá plocha, kterou budeme fotografovat. My jsme použili normovanou šedou tabulku Kodak, která nám sloužila jako fotografovaný objekt. Dále potřebujete stabilní zdroj světla, který nemění barevnou teplotu. Může jít i o běžné žárovky. My jsme pro maximálně objektivní měření použili studiové záblesky Fomei Digital Pro s konstantní teplotou barvy světla / záblesku.

Samotný experiment začíná tím, že si ručně vyvážíte bílou barvu ve fotoaparátu pro dané světlo a fotografovaný objekt. Tím eliminujete jednak vliv vnějšího osvětlení, druhak i případný barevný nádech fotografované scény. My jsme i u studiových blesků provedli ruční vyvážení, a referenční fotografie bez filtrů byla opravdu neutrální.

Následně si vyfotografujete scénu bez filtru jako etalon. Se stejným nastavením pak s filtrem. Jediné, co je dobré korigovat, je expozice, aby výsledek byl porovnatelný a nedošlo ke zkreslení zaokrouhlením u například výrazně podexponovaného snímku.

My jsme při experimentu použili Canon EOS 1Ds MIII s objektivem EF 24-70/2.8. Exponovali jsme ISO 100 a expoziční čas byl 1/125s. Clona se pohybovala od f/3.2 po f/11 podle světelného úbytku na filtru. Vyvážení bílé barvy bylo provedeno ručně bez filtrů a dále se již neměnilo. Stejně tak zachováno bylo zaostření a poloha zoomu. Snímky jsme ukládali v JPEG formátu s továrním přednastavením celého procesu zpracování.

V posledním kroku již stačí jen otevřít pořízené fotografie a porovnat je co se týče barevného podání. Rozdílná expozice nehraje v tomto testu roli, důležitý je poměr hodnot v jednoltivých barevných kanálech RGB. V našem případě jsme dělali medián cca 30% plochy snímku kolem středu, abychom vyloučili případné drobné odchylky optiky, nečistoty na filtru a vliv digitálního šumu.

Co jsme porovnávali?
Do testu jsme zařadili celkem devět filtrů různého typu, provedení a značek. Jako etalon jsme spoléhali na ND filtr B+W PRO neb tato značka je považována za jednu z těch nejlepších na trhu. Dále jsme měli několik filtrů Tiffen a Marumi za levnější třídu. Vše v podobě šroubovacích filtrů se závitem 77 mm. Do testu jsme zařadili i filtry Cokin a HiTech ve čtvercovém provedení. Zároveň test ukazuje rozdíly mezi UV, ND a PL filtry.

Jaké byly výsledky?
Náš test potvrdil to, co jsme očekávali. Neutralita filtrů je na velmi dobré úrovni u většiny filtrů v našem testu. Odchylka v řádu jednotek procent je pro většinu typů fotografií zcela zanedbatelná. A pokud snad bude fotograf nutně potřebovat vyřešit i takto okrajový problém, je to možné pomocí balance bílé barvy.

Nejlépe dopadl dle očekávání ND filtr B+W PRO, který jako jediný nevykázal žádnou odchylku. Na druhém místě skončil jediný testovaný UV filtr, což také není velké překvapení. V případě UV filtrů je barevná neutralita poměrně snadno dosažitelná. Příjemně překvapily ND filtr Tiffen a polarizační filtr Cokin.

Pouze dva filtry vykázaly průměrnou odchylku barevných kanálů vyšší než jedno procento. Jednalo se o Cokin P154 a Hi-Tech ND1.2. V prvním případě se jedná o ND filtr, v druhém případě o gradační ND filtr.

Filtrdelta RGBOrientační cena Kč
B+W CR PL PRO 77mm04500
Tiffen UVP 77mm0,17700
Cokin CR PL (P164)0,261800
Tiffen ND 0.6 77mm0,441400
Cokin GRAD ND (P120)0,52600
Tiffen CR PL 77mm0,612200
Marumi DHG LC-8 ND 77mm0,961100
Cokin ND8 (P154)1,22400
HiTech GRAD ND 1.21,66700

Závěr
Závěrem lze konstatovat, že pokud filtr označený jako barevně neutrální vykazuje znatelný barevný posun, tak jde o chybu konkrétního kusu a je to bezesporu důvod k reklamaci. Za výrazné lze považovat odchylky od cca 1%, takže v našem testu neobstál pouze filtr Hi-Tech. Obecně totiž náš test prokázal, že barevná odchylka způsobená těmito filtry je v podstatě zanedbatelná.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

neutralita

Autor: mk Muž

Založeno: 26.01.2010, 08:25
Odpovědí: 4

U ND filtrů barevný nádech až tak nevadí, opravit to u výsledné fotografie je otázka pár sekund. Horší to bude u přechodových filtrů, kde bude barevně ujetá třeba jen obloha.

Odpovědět na příspěvek

RE: neutralita

Autor: Huggi Muž

Založeno: 26.01.2010, 10:08

proc horsi?..jen pridas dalsich par sekund a tu barevnou upravu aplikujes taky jen prechodem..:)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: neutralita

Autor: Libb Muž

Založeno: 26.01.2010, 12:22

Protože filtr používám proto, abych už nemusel upravovat :-(
BTW mám přechodový cokin a jde mně krásně do červené

Odpovědět na příspěvek

RE: neutralita

Autor: lalak Muž

Založeno: 26.01.2010, 12:25

Spis to u ND nema cenu resit. Odchylku delta 1,6 ti hodi i hardwarove kalibrovane EIZO rady CG... To je nic... Mnohem vic ti udela rozdil gamutu monitoru a minilabu.

U prechodaku to mas za par vterin v LR digi prechodakem, ale stejne to ladis podle oka, takze si tam vneses jeste vetsi chybu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: neutralita

Autor: MarSik Muž

Založeno: 02.02.2010, 15:48

Odchylku deltaE 1,6 ano, ale odchylku deltaRGB 1,6 už ne, to je úplně jiné číslo.

Otázka na autora, je to předpokládám vzdálenost v 3D prostoru, ale v jakých jednotkách? Absolutní hodnoty RGB, procenta RGB nebo interval 0-1? Asi jsem to přehlédl.

Pokud se budeme držet toho, že dE < 3 není běžně okem rozpoznatelná, tak na přiložených obrázcích vidím zásadní rozdíl už u dRGB 1.22 (ty ostatní si netroufnu takhle v rychlosti okem hodnotit) a kdyby měly Eiza barevnou odchylku jako vidíme u toho HiTech filtru, tak asi brzo letí hromadně z okna.

Odpovědět na příspěvek

Etalon a odchylka?

Autor: Pepa Muž

Založeno: 26.01.2010, 09:47
Odpovědí: 2

Dobry den.
Zvolite si jako etalon ND filtr B+W PRO a pak si pochvalujete ze jako jediny nevykazal zadnou odchylku? :-))
Kazdopadne diky za test.

Odpovědět na příspěvek

RE: Etalon a odchylka?

Autor: lalak Muž

Založeno: 26.01.2010, 15:12

Ja tam cetl, ze etalonem bylo snimani bez filtru. BW mel jenom nulovou odchylku.

Odpovědět na příspěvek

RE: Etalon a odchylka?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 26.01.2010, 20:08

Omlouvam se, to pouziti slova etalon neni asi nejvhodnejsi. B+W bylo mysleno jako etalon dostupne kvality. Jako etalon pro vypocty byla samozrejme pouzita fotografie bez filtru... Opravim prislusne text. Je to matouci

Odpovědět na příspěvek

já jsem spokojen

Autor: Next Apache Muž

Založeno: 26.01.2010, 20:51
Odpovědí: 0

Dobrý test.

Odpovědět na příspěvek

Prečo?

Autor: Laco Muž

Založeno: 26.01.2010, 23:27
Odpovědí: 2

Prečo ste neotestovali aj filtre Hoya, zvlašť polarizačný?

Odpovědět na příspěvek

RE: Prečo?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 26.01.2010, 23:37

Protoze jsem jej v dobe testu nemeli v redakci k dispozici. Je cela rada znacek, ktere by bylo zajimave testovat, ale cilem bylo primarne zjistit uroven presnosti v obecne rovine. Ambici otestovat vsechny filtry jsme nemeli.

Nicmene muzeme udelat dalsi test, napriklad kompletniho srovnani vlastnosti PL filtru?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Prečo?

Autor: mk Muž

Založeno: 26.01.2010, 23:47

Jo, to je docela častý námět diskusí, zda je rozdíl v "kvalitě" efektu u drahých a levných CPL (třeba Hama), zda se vyplatí antireflexní vrstvy atd.

Odpovědět na příspěvek

PF

Autor: Apocalypto Muž

Založeno: 27.01.2010, 06:07
Odpovědí: 2

Kdy by s tak mohl objevit testik polarizacnich filtru...?? dekuji

Odpovědět na příspěvek

RE: PF

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 27.01.2010, 10:01

Zdravim,

myslim, ze do mesice neni problem jej pripravit.

Honza

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: PF

Autor: Apocalypto Muž

Založeno: 27.01.2010, 11:15

Bezva, budu se tesit. Prave chci zase trosku zainvestovat a zajima me jak moc se mezi sebou lisi....

Odpovědět na příspěvek

ND filtr a vyvážení bílé

Autor: ethan Muž

Založeno: 27.01.2010, 09:15
Odpovědí: 2

nemělo by si s případnou odchylkou od neutrální šedosti poradit vyvážení bílé barvy fotoaparátu (případně základní postprocessing z RAWu)?

Odpovědět na příspěvek

RE: ND filtr a vyvážení bílé

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 27.01.2010, 09:59

Ano, da se to resit pri zpracovani a je to v clanku napsano. Stejne tak se pomoci sede tabulky da vyvazit bila primo na scene a tim problem neutralizovat minimalne u celoplosnych filtru.

Odpovědět na příspěvek

RE: ND filtr a vyvážení bílé

Autor: Kecarf Muž

Založeno: 27.01.2010, 14:24

Ovšem u přechodových filtrů už to tak lehce neuděláš, musíš se už rýpat s digitálním přechoďákem.

Odpovědět na příspěvek

Vliv dalších faktorů

Autor: karf Muž

Založeno: 27.01.2010, 11:37
Odpovědí: 1

Nejsem si jistý, jestli se to dá takto snadno zobecnit. Jestli by nedávaly testy při odlišných barvách světla odlišné výsledky. Jinými slovy, charakteristika filtru může být různá v různých částech spektra, ne? Navíc spektrum umělého světla je odlišné od přirozeného a kdoví, jak na to filtry reagují. Možná to nehraje zásadní roli, ale prostě mi tam chybí nějaké fyzikální odůvodnění :)

Odpovědět na příspěvek

RE: Vliv dalších faktorů

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 27.01.2010, 15:45

Souhlasim, ze tyto veci mohou mit vliv. Proto jsme zvolili blesky, ktere maji k dennimu svetlu nejbliz. U deniho svetla je problem se stabilitou podminek. Navic test nema ambice laboratorniho mereni, ale praktickeho snadneho srovnani.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: