Objektiv Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC - levný superzoom pro DSLR v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze

Objektiv Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC - levný superzoom pro DSLR v praxi

Sigma 18 125 DC

8. září 2004, 00.00 | Jak roste obliba digitálních zrcadlovek (DSLR) - na což má samozřejmě vliv jejich klesající cena - tak roste potřeba objektivů vhodných pro digitální zrcadlovky. Jedním z objektivů vyvinutých speciálně pro DSLR je objektiv Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC. Je k dispozici v bajonetu pro Sigmu, Canon, Nikon a Pentax. My jsme tento objektiv podrobili srovnávacímu testu a sice ve versi pro Canon.

Zoom objektivy kontra objektivy s pevným ohniskem - na toto téma se vede diskuze od dob, kdy zoomy vznikly. Podívejme se na tento problém přes optiku testovaného objektivu Sigma. Žádný zoom objektiv se kvalitou obrazu nemůže vyrovnat objektivům s pevným ohniskem. Čím vyšší rozsah zoomu, tím složitější fyzikální kompromisy je nutné při návrhu a výrobě řešit a tím logicky nižší kvalitu obrazu může objektiv nabídnout. Přesto jsou zoomy velmi oblíbené - proč?

  1. Ztráta kvality obrazu při dnešních technologických možnostech je již poměrně přijatelná
  2. Operační pohotovost zoom objektivů například při reportáži je prostě neocenitelná
  3. Při vytváření fotek velikosti cca 10x15cm až 15x21 cm je případná nižší kvalita obrazu nepostřehnutelná
  4. Mají velmi příznivý poměr výkon/cena

Proto zoom objektivy najdete v brašnách většiny fotoamatérů ale ani osvícený profík jimi pro určité situace (např. reportáž) nepohrdne.

Zoom na DSLR
Digitální zrcadlovky střední třídy jsou většinou vybaveny menším senzorem, než je standardní kinofilm. Proto se obraz poskytovaný objektivy jeví více přiblížený (jde vlastně o výřez střední části obrazu). Ohnisková vzdálenost objektivu nasazeného na DSLR se proto násobí koeficienty 1.5x až 1.6x. Protože většina objektivů byla konstruována na klasické filmové zrcadlovky, tak typické základní zoomy jsou 28-105mm již méně často kolem 24-70 mm. Logicky tedy vzniká nedostatek širokoúhlých objektivů pro DSLR, protože širokoúhlý objektiv 24 mm nasazený na DSLR je vlastně cca 36 mm (24x1.5). Podíváte-li se na kompletní tabulku objektivů jednotlivých výrobců, nenajdete tam žádné objektivy začínající např. na 18 mm se zoomem až do cca 70 až 90 mm. U širokoúhlých objektivů je totiž největším problémem vinětace (ztmavení okrajů obrazu), sférické zkreslení (soudek/poduška), případně rozostření okrajů. Tyto vady se projevují nejvíce na okrajích obrazu a jejich udržení v rozumné míře brání výrobcům v konstrukci takových zoomů jako třeba 18-90mm. Právě ale takového zoomy jsou na DSLR potřeba a byly by rozsahem ekvivalentní běžným zoom objektivům na klasických přístrojích.

Velikost senzoru některých DSLR v porovnání s filmem

Sigma DC objektivy
Sigma si tento problém uvědomila a současně vzala v úvahu fakt, že DSLR s menším čipem šedivou část obrázku viz výše nevidí a tím nároky na kvalitu obrazu silně klesají. Vytvořila novou řadu objektivů se zkratkou DC, kterou dává najevo, že objektivy byly vytvořeny speciálně pro DSLR s menším čipem (Nikon D100 a D70, Canon EOS 10D, 20D a 300D, Sigma SD10 a SD20, Fuji S2Pro a S3Pro, Pentax D *ist a další) a současně deklaruje, že tyto objektivy nejsou vhodné pro normální filmové zrcadlovky případně digitální se senzorem velikosti filmu (např. Canon EOS-1Ds, Kodak DSC 14n a další). V takovém případě varuje před vinětací. Odměnou za toto omezení jsou velmi praktické zoomy pro DSLR mezi něž patří i Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC.

Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC - základní parametry

Bajonet Canon, Nikon, Pentax, Sigma
Ohnisková vzdálenost 18 - 125mm (zoom 7x)
Světelnost f/3.5 - f/5.6
Konstrukce 15 členů ve 14 skupinách
Ostření Klasický motor
Počet lamel clony 7
Maximální clonové číslo 22
Minimální zostřovací vzdálenost (snímač-předmět) 50cm (při 125mm)
Měřítko 1:5.3 (při 125mm)
Průměr filtru 62mm
Přední díl Při ostření se neotáčí
Objektiv nemění při ostření svojí délku
Váha 385g
Délka 70-130mm podle zoomu
Obsah balení Objektiv, sluneční clona
Další vlastnosti Zámek proti vysouvání zoomu při přenášení
Cena v 9/2004 11.990.- Kč

 

Objektiv Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC nemá problémy ani ve studiu u klasického portrétu

Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC v praxi
Z počátku jsme k tomuto "superzoomu" přistoupili trochu reservovaně, ale jak jsme s ním pobíhali po světě a cvakali další a další obrázky, naše nedůvěra se postupně rozplynula a tento objektiv si nás získal. Ne že by předvedl něco zcela výjimečného, ale rozsah 18-125 mm je na DSLR prostě vynikající a odpovídá rozsahu 28-200 mm na kinofilmu (my jsme ho testovali na Canonu EOS 10D s koeficientem násobení 1.6x). Pro reportážní praxi vynikající a nepostradatelný rozsah. Objektiv je sice plastový, ale působí solidním dojmem, zoom i ostřící kroužek jde příjemně "ztuha" a celkově objektiv dělá vše co má. Body získal i za fakt, že se přední člen při ostření neotáčí (skvělé kvůli polarizačním filtrům), objektiv při ostření nemění svojí délku a v dodávce je i nepostradatelná sluneční clona. Právě za tu je totiž třeba u některých jiných výrobců k ceně objektivu připočíst cca 1.000,- Kč! A i nízká váha (385 g) je při celodenním focení velké positivum.

7-násobný zoom Sigmy 18-125mm f/3.5-5.6 DC je prostě úžasný

18mm, clona f/9.5
1/180sec, ISO 200
125mm, clona f/6.7
1/180sec, ISO 200
Střed obrazu Okraj obrazu
Objektiv má i překvapivě nízkou chromatickou vadu (aberaci), která roste směrem k okrajům obrazu a projevuje se jako duha na kontrastních hranách. Ve finále má za následek snížení ostrosti obrazu. Snímány listy stromu proti obloze. Výřez 220x300 bodů z originálu - 125mm, clona f/5.6, 1/3000sec, ISO 200

A jaké jsou nevýhody?
Přirozeně za uvedenou cenu nelze získat objektiv snů. Nevýhodou tohoto objektivu je poměrně malá světelnost - zejména f/5.6 při 125 mm a bez stabilizátoru jen zřídka kdy poskytne kvalitní podmínky pro focení. Ostření klasickým motorem je poměrně pomalé (i když zase ne tak jak jsme čekali) a velmi hlučné.

Obrazové hodnocení

  Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC
  Min. clona při daném ohnisku:
18mm/3.5-50mm/4.5-125mm/5.6
f/8
18mm
50mm
125mm

Obrázky při ohnisku 18 mm jsou menší, protože minimální zaostřovací vzdálenost nám neumožnila vyplnit terčem celý záběr. Při 18 mm má objektiv poměrně výraznou soudkovitou vadu a někde kolem ohniska 40 mm se soudkovitá vada mění na poduškovitou vadu, která potom trvá až do 125 mm. Změna clony na tuto vadu prakticky nemá vliv. Z obrázků je též vidět měkčí kresba objektivu při delších ohniscích (125 mm) a otevřené cloně (f/5.6), což je ale zcela normální.

Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC - vinětace
18mm f/3.5 125mm f/5.6

Při ohnisku 18 mm a otevřené cloně má objektiv poměrně výraznou vinětaci, která se zlepšuje s rostoucí clonou. Vinětace při otevřené cloně trvá i při delších ohniscích, významně se ale zlepšuje při zaclonění.

Obrazové porovnání

  Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC Canon EF 50mm f/1.8 II
50mm
f/4.5
50mm
f/8

Obrázky výše nabízejí porovnání kresby objektivu Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC s objektivem s pevným ohniskem a sice Canon EF 50 mm f/1.8 II vždy při stejných clonách. Kresba Canonu 50 mm je vždy v celém záběru ostřejší ale ne o tolik, aby to bylo vidět na fotce 15x21 cm. 

  Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC Canon EF 100mm f/2.8
Macro USM
100mm
f/5.6
100mm
f/8

Opět porovnání kresby objektivu Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC s objektivem s pevným ohniskem a sice Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. Kresba Canonu 100mm i při clonách f/8 opět v celém záběru ostřejší ale opět ne o tolik. 

Problém ohnisek?
Při testech se nám ale projevil jiný problém. Při srovnávání s objektivy Canon s pevným ohniskem 50mm a 100 mm jsme na objektivu Sigma na jeho zoom kroužku pečlivě nastavili stejné ohniska a sice 50 a 100 mm. K našemu překvapení jsme ale v hledáčku viděli něco jiného. Vypadá to, že 100mm na Sigmě není skutečných 100 mm, ale o něco méně. Je tedy otázkou, zda deklarovaných 125 mm je skutečně 125mm a nebo míň. Celý problém dokumentují obrázky níže - snímáno ze stejného místa, jednou s objektivem Canon EF 100 mm f/2.8 Macro USM, podruhé se Sigmou 18-125 mm f/3.5-5.6 DC nastavenou pečlivě na 100mm. Sami vidíte, že 100 mm na Sigmě je prostě "menších 100 mm" ve srovnání s Canonem (obrázky jsou celým záběrem, pouze zmenšené pro web). Je možné ale, že je na Sigmě pouze špatně kalibrovaný zoom kroužek.

Sigma 18-125mm f/3.5-5.6 DC
nastavená na 100mm
(EXIF udával 98mm)
Canon EF 100mm f/2.8
Macro USM

Závěr
Zarytí perfekcionisté samozřejmě budou správně a logicky argumentovat, že objektivy s pevnými ohnisky, případně malorozsahové a světelné zoomy jsou o řád kvalitnější než 7 násobný a poměrně levný zoom jako je Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC. Budou mít pravdu. Otázkou je, zda do takových objektivů chcete investovat (pak vám logicky nebude stačit jeden) a zda rozdíl v kvalitě (je tam) Vám za to stojí. Pokud Vaše nároky na ostrost obrazu a další jeho vady (vinětace, soudek atp.) nejsou extrémní, potom je objektiv Sigma 18-125 mm f/3.5-5.6 DC skutečně překvapivě dobrou volbou. Za největší slabinu lze považovat poměrně nízkou světelnost, která se projeví nejen v delších expozičních časech nebo vyšším ISO, ale i v méně rozostřeném pozadí snímků. Světelný objektiv je prostě světelný objektiv. Problém s ohniskovými vzdálenostmi (viz výše) není jinak závažný a maximálně se projeví v tom, že objektiv není 18-125 mm ale třeba 18-115 mm. Proto i přes uvedené drobné výtky lze objektiv jako universální zoom jednoznačně doporučit.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  » Recenze - příslušenství  

 » Recenze  

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: