Canon Digital IXUS 870 IS: Elegantní kompakt v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Canon Digital IXUS 870 IS: Elegantní kompakt v praxi

17. října 2008, 00.00 | Rozhodli jsme se pro Vás otestovat nový stylový kompakt Digital IXUS 870 IS. Nabízí rozlišení 10 Mpix, nový obrazový procesor Digic IV., 4x optický zoom, širokoúhlé ohnisko 28mm, optickou stabilizaci objektivu 3" TFT displej, nastavitelnou citlivost ISO až 1600 a zajímavou funkci "i-contrast" na zvýšení dynamického rozsahu. Jaký je tento kompakt v praxi?

Nový digitální kompakt Canon Digital IXUS 870 IS patří do stylové řady Canon IXUS, která má pověstná svým dobrým poměrem efektního designu a obrazové kvality fotografií. V modelové řadě IXUS nahrazuje Canon IXUS 870 IS předcházející model Canon IXUS 860 IS. Canon IXUS 870 IS přináší větší rozlišení snímače 10 Mpix (předcházející model měl 8 Mpix). Byl rozšířen rozsah ohniskových vzdáleností, který nyní činí 28mm – 112mm (eq. kinofilmu) a rovněž byla zmenšena minimální vzdálenost zaostření při režimu makro (od 2cm). Zajímavostí daného modelu je také jeho nový obrazový procesor DIGIC IV., který podle výrobce nabízí kvalitnější zpracování obrazu, efektivnější kontrolu výskytu nežádoucího šumu a podporu některých nových funkcí jako je například „i-kontrast“ na digitální zvýšení dynamického rozsahu. U Canon IXUS 870 IS pochopitelně nechybí optická stabilizace obrazu a možnost nastavení citlivosti až na 1600 ISO, které už měl jeho předchůdce. Fotoaparát, tak jak je u řady IXUS obvyklé, skýtá jednoduché ovládání, inteligentní automatiku, větší displej a pohodlné kompaktní rozměry. Design doznal určitých drobných změn, především v provedení ovládacích prvků a grafického ztvárnění menu aparátu. Pojďme se této novince podívat na „zoubek“ v našem redakčním testu.

Recenze_Canon_IXUS_870IS_Produktove_foto

Canon IXUS 870 IS na první pohled rozhledně nedělá „ostudu“ své produktové řadě IXUS. Design fotoaparátu je pohledný a propracovaný, provedení těla aparátu je bytelné, přesně tak jak jsme u této řady fotoaparátů zvyklí. Tělo kompaktu je provedeno z kombinace materiálů plast a kov. Je patrné, že dnešní doba nepřeje „drahým“ kompaktům a tak se začíná trochu rezignovat na nákladnější celokovové provedení fotoaparátu. Canon IXUS toho není výjimkou, koncept celokovového těla, tak jak byl v minulosti obvyklý u některých fotoaparátů řady IXUS, vzal již zřejmě za své. Fotoaparát má rozměry 93,8 x 56,8 x 23,6mm a jeho váha činí cca 155g. Vyrábí se ve dvojím barevném provedení: stříbrná a zlatá barva. Jedná se jen o zbarvení přední strany fotoaparátu, protože ta je v obou případech černě zbarvená. Na přední straně je dominantní kovový prstenec okolo teleskopického výsuvného objektivu. Zde je také přisvětlovaní LED-dioda pro autofokus a výbojka interní blesku. Plocha blesku se oproti minulému modelu poněkud opticky zmenšila. Na spodní straně nemůžeme přehlédnout kovový závit pro připevnění fotoaparátu ke stativu a otevíratelná dvířka, která chrání prostor Li-ion akumulátoru a SD/SDHC paměťové karty. Levý bok kompaktu ukrývá USB konektor, který chrání gumová krytka a je na něm také úchyt pro řemínek.

Počet a rozmístění ovládacích prvků je příjemně minimalistické a ergonomické. Na horní straně nalezneme tlačítko pro aktivaci a deaktivaci fotoaparátu, přepínač fotografického snímání, výběr scénických režimů a video módu aparátu. Tomu všemu dominuje lesklá kovová spoušť, pod kterou je umístěn drobný prstenec pro ovládání zoomu fotoaparátu. Ostatní ovládací prvky nalezneme na zadní straně. Největší plochu na ní zabírá rozměrný TFT LCD displej s úhlopříčkou 3" palce a s rozlišením cca. 230 000 bodů. Ovládací tlačítka jsou umístěny na levé straně. Jsou zde tyto ovládací prvky: tlačítko pro sdílení a přímý tisk; tlačítko pro zapnutí režimu prohlížení snímků a multifunkční křížový ovladač s potvrzovacím tlačítkem uprostřed. Dvojice kláves „Menu“ a „DISP“, se nalézají pod křížovým ovladačem. Fotoaparát IXUS 870 IS již nemá, podobně jako jeho předchůdce, optický průhledový hledáček, takže uživatel se musí spokojit jen s náhledem scény přes LCD. Odměnou mu za to budou menší a kompaktní rozměry fotoaparátu.

V těle fotoaparátu Canon IXUS 870 IS je zabudován CCD snímač, který se vyznačuje efektivním rozlišením 10 Mpix. Úhlopříčka snímače má délku 1/2,5" palce. Fotoaparát je schopen pořizovat snímky velké: 3648 x 2736, 3648 x 2048, 2816 x 2112, 2272 x 1704, 1600 x 1200, 640 x 480 pixelů. Snímky jsou ukládány do komprimovaného formátu JPEG (tři stupně: Superfine, Fine a Normal). Ozvučené video lze nahrávat s rozlišením až 640 x 480 pixelů, při rychlosti 30 čí 15 snímků za sekundu. V aparátu je nově použit obrazový procesor DIGIC IV., který podle výrobce zvětšuje, mimo jiného, až o 40 procent výkon interní paměti použitelné při ukládání videa na paměťovou kartu (max. 4G videa v kuse). Citlivost snímače ISO lze nastavit na tyto hodnoty: 80, 100, 200, 400, 800 a 1600 ISO.

V oblasti optiky je patrné navýšení rozsahu ohniskových vzdáleností oproti minulému modelu Canon IXUS 860 IS. Rozsah ohnisek objektivu Canon IXUS 870 IS je nyní 28mm – 112mm (eq. kinofilmu), což představuje možnost až 4x optického přiblížení obrazu. Světelnost objektivu je f2.8-f5,8. Optická soustava objektivu obsahuje 7 členů řazených v 5 skupinách (2 asférické členy včetně 1 oboustranného členu UA na ultra nízký lom světla). V makro režimu je možné zaostřit již od 2cm, což je o 1cm méně, než tomu bylo u minulého modelu. Autofokus funguje na základě AiAF měření (využívá se i pro detekci tváří) kontrastu v 9 měřících zónách.

Pro minimalizaci zhotovení neostrých fotografií je fotoaparát Canon IXUS 870 IS vybaven systémem optické stabilizace obrazu, která je umístěna v čočkách objektivu. Speciální elektronický snímač, opatřený gyroskopem, snímá pohyby „plovoucích“ čoček v objektivu a dle toho koriguje dané roztřesení obrazu (zpracovává až 4000 podnětů za vteřinu). Stabilizace je nastavitelná ve třech režimech: Stabilizace jen při fotografování (šetří baterie); Kontinuální stabilizace a stabilizace při tvorbě panoramatických fotografií.

Rozsah časů závěrky u fotoaparátu zůstal nezměněn. Závěrka dokáže pracovat s časy od 15s do 1/1600s. Stejně jako u předchozích modelů IXUS jsou k dispozici pouze dva hlavní expoziční režimy: Plná automatika (Auto) a Programová automatika (Program). Programová automatika se od plné automatiky liší možností manuálně nastavovat některé důležité parametry fotografování. Jedná se především o kompenzaci expozice v rozsahu +/- 2EV, volby vyvážení bílé (možné vyvažovat i manuálně), volbu způsobů měření expozice (Průměrové, Se zdůrazněným středem a Bodové), Výše citlivosti ISO a Režim práce blesku (celkem 5). Hodně užitečné může být tradičně široká nabídka scénických režimů, které optimalizují expozici dle specifické fotografické situace (celkem 15, např. (Portrét, Noční momentka, Děti a zvířata, Interiér, Západ slunce, Listí, Sníh, Pláž...).

Pro všechny vyznavače digitálního efektování a tónování snímků přímo ve fotoaparátu, Canon IXUS 870 IS přichystal slušnou nabídku jejich voleb: Mé barvy (Mé barvy Vyp, Živé barvy, Neutrální barvy, Sépie, Černobíle, Pozitivní film, Světlejší tón pleti, Tmavší tón pleti, Živá modrá, Živá zelená, Živá červená, Vlastní barva. Fotoaparát nemá funkci „živého“ histogramu. Ten je v aparátu dostupný pouze v pasivní variantě, při aktivovaném režimu prohlížení snímků. Režim prohlížení snímků nabízí 4 volby zobrazení: Zobrazení čistého náhledu snímku; Zobrazení snímku s histogramem a expozičními údaji; Zobrazení snímku pouze s expozičními údaji a Zobrazení snímku s výřezem zvětšeného detailu.

Kalibraci bílé je možné ve fotoaparátu provést automaticky, výběrem ze standardních specifických přednastavení (Slunečno, Zataženo, Žárovka, Zářivka, Zářivka „H“) či lze využít nabídku manuálního nastavení bílé (fotoaparátu se ukáže nějaký zaručeně bílý objekt a stiskem tlačítka „DISP“ je provedeno dané nastavení). Fotoaparát Canon IXUS 870 IS má vestavěný blesk, který navzdory opticky menší velikosti ve srovnání s předchozím modelem, poskytuje větší rozsah dosvitu blesku: cca od 50cm do 4,2m (širokoúhlé ohnisko). Funkci blesku lze specifikovat v celkem 5 režimech: Auto, Auto s redukcí „červených“ očí, Nucený blesk (zapnuto stále), Vypnutý blesk, Blesk s pomalou synchronizací. Fotoaparát má slot pro vkládání SD/SDHC a MMC paměťových karet.

[-more-]{Menu a ovládání}

Ovládání a práce v menu

Fotoaparát se aktivuje tlačítkem, které je vedle spouště na horní straně aparátu. Zde se také nalézá posuvný volič, kterým je možné nastavit standardní režim fotografování (Auto či Program Auto, volba mezi nimi se děje otáčením kruhového prstence na zadní straně). Dále je možné s ním aktivovat na LCD displeji nabídku scénických režimů (SCN) či připravit fotoaparát na režim nahrávání videa (červená ikonka kamery). Nejvíce exponovaným ovládacím prvkem bude multifunkční křížový ovladač s otočným kruhovým prstencem, který nalezneme na zadní straně. Ovladač je velmi zdařile proveden a je příjemný na dotek. Jsou na něm dostupné volby pro aktivaci nastavení Makro režimu (vlevo), Blesku (vpravo), Citlivosti ISO (nahoře) a výběr režimů snímání (Dole:Jednorázově, Sériově, Samospoušť) Nad křížovým ovladačem je tlačítko pro zapnutí režimu prohlížení snímků a také ovladač pro přímý tisk a sdílení souborů.

Uprostřed křížového ovladače je tlačítko FUNC/SET, které slouží buď jako potvrzovací ovládací prvek nebo aktivuje rychlé menu. V rychlém menu máme pohodlnější přístup (především v režimu Programová automatika) k nastavování těch nejdůležitějších parametrů fotografování bez nutnosti chodit do hlavního menu fotoaparátu. Jedná se především o nastavení režimu expozice (plně automatický, program, scénické režimy), kompenzaci expozice, vyvážení bílé barvy, barevné efekty, oblast měření expozice, kvalitu snímků (velikost komprese JPEGu) a rozlišení. V plně automatickém režimu můžeme měnit pouze rozlišení a kompresi JPEG. Změna ostatních atributů je nedostupná. Pod křížovým ovladačem je tlačítko pro přístup do menu (MENU) přístroje a tlačítko pro režim zobrazení displeje (DISP). Hlavní menu, je rozděleno na tři podsekce: Fotoaparát, Setup a Uživatelské nastavení.

V podsekci „Fotoaparát“ jsou dostupné volby nastavení: Režim ostřících zón a práce autofokusu (AiAF, Střed, Detekce obličeje), Servo AF, Velikost ostřícího rámečku, Nastavení blesku, Režim snímání(Délka samospouště 2s, 10s, volitelně a počet snímků samospouště), Aktivace pomocného světla AF, Digitální zoom, Doba prohlížení snímku po jeho pořízení, Pomocná mřížka, Překrytí zobrazení, Režim stabilizátoru IS (Vypnout, Nepřerušovaná stabilizace, Stabilizovat jen při fotografování a Stabilizace při panoramatické fotografii), Razítko data, Datum a aktivace funkce „i-kontrast“. Funkce „i-kontrast“ je novinkovou funkcí, kterou Canon spojil s instalací inovovaného procesoru DIGIC IV. Jedná se prakticky o režim fotografování, kdy je expozice měřena s prioritou světla a tmavé partie snímku jsou speciálním algoritmem digitálně zesvětlovány. Dochází tak k určitému digitálnímu zvětšení dynamického rozsahu fotoaparátu. Fotoaparát také umí dnes již rozšířenou funkci detekce obličeje (FACE DETECTION) a je schopen rovněž detekovat úsměv.

Podsekce menu "Setup" umožňuje volit nastavení: Ztlumení, Hlasitost, Jas displeje, Úspora energie, Časové pásmo, Datum a čas, Zobrazení hodin, Formátování, Vytvoření složky, Číslování snímků, Automatické otáčení snímků, Doba zasunutí objektivu, Jazyk, Videosystém, Metoda tisku, Resetovat vše. Zbývající podsekce menu je „Uživatelské nastavení“, které umožňuje specifikovat nastavené zvuky a zobrazovací témata (znělka, grafické téma, úvodní obrázek, úvodní zvuk, zvuky činnosti, zvuk samospouště a zvuky závěrky). V režimu prohlížení snímků se nám v hlavní struktuře menu zobrazí ještě další položka, umožňující provádět Prezentaci (s různými přechody mezi obrázky), Změny barev, Zvukové poznámky, Ochranu snímku, Otáčení nebo Mazání fotografií. Při prohlížení fotografií si lze také aktivovat v menu zmiňovanou funkci „i-kontrast“ která snímky zesvětlí a umožní tak lepší zobrazení například podexponované fotografie.

[-more-]{Hodnocení kvality snímků}

Fotoaparát Canon IXUS 870 IS dovoluje nastavit citlivost ISO těchto hodnot: 80, 100, 200, 400, 800 a 1600 ISO. Do hodnoty citlivosti 200 ISO, jsou snímky téměř prakticky prosté od známek šumu, který by mohl eventuelně narušovat samotnou fotografii. Citlivost 400 ISO je už jakousi „vstupní branou“ pro výskyt digitálního šumu, který jej již více patrný v obraze. Nicméně, není to žádná tragedie, šum je patrný zejména při zobrazení snímku v poměru 1:1. Při citlivostech nad 400 ISO do 800 ISO je nutné si uvědomit, že výskyt šumu v obraze dramaticky stoupá a tím je třeba zvážit, pro jaký účel fotografie zhotovujeme. Takto zašuměné fotografie mohou být stále použitelné, ale spíše v oblasti publikování na webu než v rozměrnějším tisku. Nastavená citlivost 1600 ISO je opravdu jen pro nouzové situace. Šum je v obraze velmi patrný a aktivovaná redukce šumu vytváří v obraze silnější artefakty, které celkově ovlivňují i barevnost snímku (zejména u nočních fotografií). Canon IXUS 870 IS umí ve speciálním režimu volit i citlivost 3200 ISO, ale snímá ho jen při rozlišení 2Mpix. Pokud celkově zhodnotíme úroveň výskytu šumu a jeho redukce u Canon IXUS 870 IS, tak musíme konstatovat, že výsledky tohoto fotoaparátu jsou nadstandardní v dané třídě aparátů.

Fotografování na všechny citlivosti (zleva doprava, shora dolů): ISO 80, 100, 200, 400, 800 a 1 600.

Automatické vyvážení bílé pracuje u daného korektně, zejména při fotografování v exteriéru. V místnostech se umělým osvětlením je však vhodné nastavit některý z předdefinovaných módů menu vyvážení bílé, případně provést manuální kalibraci bílé.

Vyvážení bílé (White balance) – vlevo: automatické, vpravo: manuální.

Pořízené snímky z fotoaparátu Canon IXUS 870 IS mají dobrou kvalitu. Optika přístroje podává nadprůměrný výkon v oblasti ostrosti, nízké úrovni chromatických vad obrazu. Svůj podíl zásluh na tom má nepochybně i nový obrazový procesor DIGIC IV. a také dnes již standardní vyšší rozlišení snímače 10 Mpix. Samozřejmě, v dané cenové třídě fotoaparátů, nemůžeme čekat, že objektiv fotoaparátu byl úplně bez vad. Nejvíce patrné je soudkovité zkreslení při fotografování na širokoúhlé ohnisko, ztráta ostrosti v rozích fotografie. Při fotografování na Teleohnisko objektivu nelze přehlédnout určitý úbytek ostrosti a místy také výskyt barevného moiré. Úroveň vinětace v rozích je akceptovatelná. Celkově lze tyto „neduhy“ brát za poměrně obvyklé, protože se vyskytují téměř u každého kompaktního fotoaparátu dané třídy. Proto tento fotoaparát, v daném kontextu, vykazuje velmi solidní výkon, který dokazuje, že i stylově vypadající kompakt může podávat dobrý obrazový výsledek.

Fotografování s minimálním zacloněním na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

Fotografování na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 80, 100, 200, 400 a 800 a 1600.

Režim Makro

Fotografování v noci na všechny citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 80, 100, 200, 400 a 800 a 1600.

Video sekvence: 640 x 480 bodů…

Canon IXUS 870 IS v praxi

Fotoaparát Canon IXUS 870 IS je při startu poměrně kvapný. Doba která uběhne mezi stiskem tlačítka On/Off a vyexponováním prvního snímku, čítá cca 1,8 sekundy. Při fotografování bez namáčknuté spouště, dojde k vyexponování za 0,45 sekundy. Reakce kompaktu po namáčknutí spouště je okamžitá, tedy v našich podmínkách neměřitelná (pod 0,1 s). Zoomování je rozdělenou na cca 7 kroků, při změně z nejkratšího ohniska na nejdelší a naopak jsme naměřili čas 1,3 sekundy. Autofokus pracuje rychle a spolehlivě i za zhoršených světelných podmínek. Je to také díky dostupné výkonné LED-diodě AF lampy která autofokusu „pomůže“ přisvícením na zaostřovaný objekt. Automatická měření expozice funguje svědomitě, ale někdy také neuškodí trochu aparátu vypomoci nastavením kompenzace expozice, zejména v náročných světelných podmínkách. Funkce „i-kontrast“ funguje celkem efektně, skutečně dochází k lepším obrazovým výkonům například při fotografování v protisvětle. Nelze ovšem přehlédnout určitou změnu v saturaci snímků. Subjektivně se nám zdá, že při využívání funkce „i-kontrast“ dochází k určitému snížení sytosti barev. Určitým zklamáním je neexistence funkce zobrazení živého histogramu, což by jistě byla dobrá pomůcka pro správný přehled nad expozičním měřením fotoaparátu. Histogram je zobrazitelný pouze pasivně, v rámci režimu prohlížení snímků. Zpoždění displeje je prakticky zanedbatelné.

LCD displej vykazuje dobrou čitelnost a kontrastnost i při prohlížením na ostrém světle. U LCD displeje můžete nastavovat úroveň jasu, která ve výše zmíněné situaci je také hodně nápomocna. Rozlišení displeje (230 000 pixelů) je pro tento typ fotoaparátu dostatečné. Displej umožňuje realistickou reprodukci pořízených snímků s dobrým podáním barevnosti a kontrastu. Je škoda, že Canon IXUS 870 IS nemá režim plného manuálu a tak se uživatelé musí spokojit se stávající nabídkou úplné či programové automatiky (plus 15 přednastavených scénických režimů). Stabilizátor obrazu je poměrně dosti účinný, při klidné „ruce“ lze „udržet“ i delší časy (do 1/10s) či fotografování při tele ohnisku. Kvalita nahrávaného videa je standardní a nevybočuje z průměru dané třídy fotoaparátů. Velmi zdařilé a efektní je grafické provedení menu přístroje, které je přehledné a snadno ovladatelné zejména v kooperaci s otočným prstencem křížového ovladače. Ergonomie a povrchové provedení fotoaparátu je rovněž velmi dobré.

Canon IXUS 870 IS je elegantní a designově atraktivním fotoaparátem. Lze ho bezproblémově doporučit všem amatérským fotografům, kteří jsou méně nároční na potřebu mít plnou manuální kontrolu nad fotoaparátem (Canon IXUS 870 IS ji neumožňuje). Díky svému stylovému provedení a snadné ovladatelnosti, podobně jako jeho předchůdci z modelové řady IXUS, je ideálním fotoaparátem například při fotografování ve společnosti. Zde se také naplno můžou uplatnit funkce pokročilé automatiky, kterou je tento aparát vybaven (Detekce obličeje, úsměvu). Širší rozsah ohnisek (zejména počáteční širokoúhlé ohnisko 28mm) je také příjemný, zvyšuje kreativní volnost při fotografování. Z negativ fotoaparátu uveďme absenci živého histogramu a neexistenci režimu plného manuálu. Celkově je fotoaparát Canon DIGITAL IXUS 870 IS atraktivním, rychlým a v dané třídě kompaktů výkonným aparátem. Canon IXUS 870 IS je již na trhu prodejný a to za cenu cca 6690 Kč včetně DPH.

:: Technická specifikace