Canon EOS-1Ds Mark III - jak se vám líbí 21 MPix? - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Canon EOS-1Ds Mark III - jak se vám líbí 21 MPix?

27. března 2008, 00.00 | Je to jen pár měsíců, co Canon uvedl na trh vlajkovou loď své flotily, inovovaný Canon EOS-1Ds Mark III. Nejedná se sice o žádnou revoluci, což označuje i římská číslovka III v názvu, přesto však jde o výjimečný stroj, který opět posouvá hranice současné fototechniky o kus dále. Pojďme se tedy na třetí "vydání" úspěšného modelu 1Ds podívat blíže.

Fotoaparáty Canon řady 1D a 1Ds jsou nekorunovanými králi profesionálních digitálních zrcadlovek. O úspěšnosti řady svědčí i fakt, že se oba modely dočkaly třech inovací bez významných vnějších změn. My se budeme v tomto testu věnovat modelu 1Ds Mark III, což je studiová varianta. Její bratr - model 1D Mark III - je reportážní varianta osazená senzorem o velikosti 28,7 x 18,7 mm, která výměnou za mírně nižší rozlišení (10 MPix) dosahuje excelentní reportážní rychlosti 10 snímků za vteřinu, což se blíží rychlosti videosekvencí.


Canon EOS-1Ds Mark III s objektivem Canon EF 14 mm/2.8L. Revoluce ve tvaru těla nebo ovládání se nekoná, nicméně pod kapotou je toho nového docela dost.

Studiový model 1Ds je osazen plnou "kinofilmovou" velikostí senzoru 24 x 36 mm (tzv. Full Frame, FF) a dosahuje rozlišení 21 MPix (5616 x 3744) při rychlosti 5 snímků do série. I když se na první pohled od svého předchůdce 1Ds Mark II nijak výrazně neliší, tak je vybaven celou řadou inovací, které opět rozšiřují možnosti fotografů. Celou genezi přehledně shrnuje tabulka:

Model Uveden
na trh
Rozlišení
MPix
Crop
faktor
Rychlost
JPEG
LCD zadní
displej
EOS-1Ds 9/2002 11,1 FF 3.0 fps, 10 série 2.0"
EOS-1Ds Mark II 9/2004 16,7 FF 4.0 fps, 32 série 2.0"
EOS-1Ds Mark III 8/2007 21,1 FF 5.0 fps, 56 série 3.0", živý náhled
EOS-1D 9/2001 4,2 1,3x 8.0 fps, 21 série 2.0"
EOS-1D Mark II 1/2004 8,2 1,3x 8.3 fps, 40 série 2.0"
EOS-1D Mark II N 8/2005 8,2 1,3x 8.3 fps, 48 série 2.5"
EOS-1D Mark III 2/2007 10,1 1,3x 10.0 fps, 110 série 3.0", živý náhled

Jak vyplývá z tabulky, tak Canon u modelu 1Ds Mark III zvýšil jak rozlišení snímků (z 16,7 na 21,1 MPix), tak rychlost snímání (ze 4 na 5 snímků za vteřinu) i vyrovnávací paměť při snímání pořizované do série (z 32 na 56 souvislých JPEG snímků). To znamená značnou rychlost přenosů, o níž se nově starají dva obrazové procesory DIGIC III. Zdvojení obrazového procesoru byla zřejmě jediná cesta, jak vysoký objem dat při uvedené rychlosti snímání zpracovat.


Na obrazovém procesoru DIGIC III není vizuálně nic extra zajímavého. Kdo však pracuje s daty, tak ocení rychlost přenosu dat i jeho výpočetní výkon. Procesor je navíc zdvojen, aby vše stíhal.

Co je nového
I když se nejedná o zcela nový model, ale o inovaci úspěšného modelu, tak je toho poměrně dost, co jedno písmenko "I" v názvu navíc přináší:

  Canon EOS-1Ds
Mark III
Canon EOS-1Ds
Mark II
Rozlišení 21,1 MPix 16,7 MPix
A/D převodník 14 bitů 12 bitů
RAW RAW (21,1 MPix)
sRAW (5,2 Mpix)
RAW (16,7 MPix)
Čištění senzoru Vibrací Ne
Ostření 45 bodů, 19 křížových
Možnost kalibrace
45 bodů, 7 křížových
Expoziční automatika 63 zón 21 zón
Životnost závěrky 300 000 snímků 200 000 snímků
Redukce šumu Volitelná Ne
Zvětšení hledáčku 0,76x 0,70x
ISO v hledáčku Ano Ne
Zadní displej 3.0" 2.0"
Živá náhled Ano Ne
Rychlost 5.0 nebo 3.0 snímky/sec
56 JPEG série
5.0 snímků/sec
32 JPEG série
Vodotěsná patice
na blesk
Ano s 580 EX II Ne
Karta Compact Flash (podpora UDMA)
SD (SDHC kompatibilní)
USB přes WFT-E2/E2A
Compact Flash
SD
USB USB 2.0 USB 1.1.
Firewire IEEE 1394
Baterie Lithium-Ion LP-E4 Ni-MH NP-E3
Rozměry 150 x 160 x 80 mm 156 x 158 x 80 mm
Váha 1,4 kg včetně baterií 1,5 kg včetně baterií

Obhlídka těla
Jak již bylo uvedeno, žádná revoluce v ovládání ani tvaru přístroje se nekoná. To je velká výhoda, protože kdo byl zvyklý na ovládání předchozího modelu, tak žádné "šoky" nezažije. Navíc systém ovládání je v praxi již léty vyzkoušen, a přestože je pro začátečníka trochu složitý, tak pro profesionální praxi je velmi rychlý a pohotový.


Rozdíl v ovládacích tlačítkách nového modelu 1Ds Mark III (dole) ve srovnání se starším modelem 1Ds Mark II (nahoře) je zejména z důvodu zvětšení displeje. Za zmínku stojí nový praktický joystick vpravo pod hledáčkem.

Na horní straně přibylo nové samostatné tlačítko pro změnu ISO citlivosti, což je příjemná změna. Dříve změna ISO znamenala dvojstisk. Na zadní straně přístroje byla tlačítka mírně přeuspořádána, protože původní řada tlačítek vlevo od displeje musela ustoupit významně zvětšenému displeji. Přibyl i praktický joystick, který si tento model "přinesl" z přístrojů nižší třídy typu 5D, 40D atd. Zřejmě se v praxi osvědčil, a proto byl aplikován i zde. Nová je možnost vytvořit "My Menu", kde se dají shromáždit a uložit nejčastější nastavení a rychle je potom aktivovat. Menu přístroje také nově ovládá některá příslušenství dříve ovládaná výhradně tlačítky a funkcemi přímo na nich (např. blesk 580 EX II či bezdrátový vysílač fotografií WFT-E2).


Slot pro dvě karty (CF a SD) zůstal v zásadě beze změn. Slot však nově podporuje nové standardy, a sice UDMA pro zvýšení rychlosti přenosu u CF karet a SDHC pro zvýšení kapacity SD karet nad 2 GB.

Umístění baterie a způsob jejího vysouvání, stejně jako otevírání slotů na dvě karty typu Compact Flash a Secure Digital, zůstalo beze změny. Bez významných změn zůstala i vertikální spoušť. Na levém boku přístroje z pohledu fotografa přibyl nový konektor a úchyt na nový bezdrátový WiFi vysílač WFT-E2A. Ten může být nově přichycen z boku přístroje (starší model se uchycoval zespoda), z přístroje je nově i napájen a je i voděodolný, stejně jako tělo 1Ds Mark III. Umožňuje nejen do PC přenášet snímky, ale nově fotoaparát i bezdrátově z počítače PC řídit.


Standardem všech modelů 1D a 1Ds je vestavěná vertikální spoušť společně s kopií nejdůležitějších tlačítek.


Nový WiFi bezdrátový vysílač fotografií WFT-E2A se upevňuje na 1Ds Mark III z boku. Přenáší nejen data do PC, ale umí i fotoaparát z PC kompletně ovládat.

Pod kapotou
Je toho opravdu dost, co v praxi u nového modelu 1Ds Mark III oceníte. Vedle již uvedeného vyššího rozlišení 21,1 MPix a vyšší rychlosti je to 14bitový A/D převodník, který při snímání do RAW umožní mnohem jemnější záznam polotónů. Při 14bitovém snímání dokáže přístroj zaznamenat přes 4 000 miliard barev, což je trochu zavádějící. Např. ale při černobílé fotografii to představuje 16 384 tónů šedé, což je představitelné a v praxi použitelné. Přístroj nově umožňuje ukládat jako RAW i snímky nejen v plném rozlišení 21,1 MPix, ale i s nižším rozlišením 5,2 MPix (sRAW). Praktické tam, kde nepotřebujete plné rozlišení, ale RAW potřebujete.


Obsah balení Canonu EOS-1Ds Mark III obsahuje i baterii, nabíječku, adaptér pro trvalé napájení, kabely a software Digital Photo Professional (DPP).

Senzor je nově vybaven systémem automatického čištění, pracujícím na klasickém principu sklepání prachu při každém vypnutí přístroje, zapnutí přístroje či manuálně. Fotoaparát též umožňuje na základě testovacího snímku najít prachové částice  na senzoru, předat jejich souřadnice společně se snímkem a potom je automaticky či ručně v Canon DPP programu retušovat. Zdokonalený systém ostření umožňuje rychlejší a přesnější ostření i v obtížných podmínkách a rozšířený systém měření expozice vede k přesnější expozici. V menu je možné aktivovat i funkci priority světlých tónů (Highlight Tone Priority), která mírně komprimuje dynamiku ve světlých tónech, a tím je lépe prokresluje. Je to konkrétní aplikace 14bitového snímání.


Systém automatického čistění senzoru pracuje na standardním principu ultrazvukových vibrací, které prach "odhodí". Nově má Canon 1Ds Mark III automatické zjišťování prachu na senzoru (Dust Delete Data system), , který zmapuje prachové částice na senzoru a poté je automaticky retušuje.

Velký displej a funkce živého náhledu
Trend poslední doby zvětšující všechny displeje dorazil i k EOS-1Ds Mark III, a ten tak nabízí příjemně velký 3" displej. Displej umožňuje nejen prohlížet fotky, používat menu atd., ale i novou funkci fotografování přes zadní displej (živý náhled, Live View). Ta funguje vcelku standardně a umožňuje vše potřebné vyjma automatického ostření - ostřit je tak nutné v režimu živého náhledu vždy ručně. To není úplně příjemné, jiné značky sice těžkopádně, ale přesto ostří automaticky i v režimu živého náhledu.

Pro účely ručního ostření při živém náhledu je možné 5x či 10x zvětšit část snímku označenou rámečkem, přičemž rámečkem je možné po snímku posouvat joystickem. Je možné i zobrazení živého histogramu či mřížky. Pomocí dodaného programu Canon EOS Utility je možné používat funkci živého náhledu a kompletně ovládat fotoaparát i přímo z PC. Propojení lze provést buď přes USB kabel, nebo přes bezdrátové WiFi připojení pomocí WFT-E2A.


Displej v režimu živého náhledu zobrazuje vše potřebné. Nepracuje však automatické ostření, a ostřit je nutné vždy ručně.

V praxi
Kdo čeká senzaci, nedočká se. Již předchozí model 1Ds Mark II nabídl vše na takové úrovni, že je obtížné některé věci donekonečna zlepšovat. Pohled do hledáčku je jasný a obraz v hledáčku je opravdu obrovský, což v terénu oceníte. Mark III totiž oproti předchůdci obraz v hledáčku ještě zvětšil (z 0,7x na 0,76x). Za co ale opravdu tleskáme, je zobrazení ISO v hledáčku. Nářky fotografů ohledně zobrazení ISO vyslyšel Canon poprvé u modelu Canon EOS 40D a odtud se tento navýsost praktický fakt nese dále. Škoda, že to trvalo tak dlouho.

Bateriový blok je menší, lehčí a podle údajů vydrží déle. To objektivně vytestovat je obtížné, pravda ale je, že energie z baterií ubývala pomalu a celé testovací fotografování vybilo jen jeden dílek. LCD displej je příjemně velký a má příjemnou a jemnou regulaci jasu. Nepříjemné je, že na něm snadno ulpívají otisky prstů a jiné nečistoty, a také je poměrně lesklý, takže se v něm vše zrcadlí, a zvláště na silném světle je obsah hůře vidět. Nějaká antireflexní úprava povrchu by pomohla.


Nový bateriový blok je menší, lehčí a přitom výkonnější. To je dobře, protože každý gram dolů u více než kilogramového přístroje je užitečný.

Velikost běžného JPEG souboru je kolem 4 až 10 MB, což je ale daň za obrovské rozlišení 21,1 MPix. RAW zabere 26 MB, sRAW 15,5 MB. Samozřejmě je možné podle potřeby rozlišení snižovat - k dispozici je plné rozlišení 21,1 MPix (L), cca 15 MPix (M1), cca 9 MPix (M2) či 5,2 MPix (S). Poslední volba S a tedy 5,2 MPix je možné ukládat i jako 14bitový RAW (tzv. sRAW). S velkou kartou není problém fotografovat i na plné rozlišení, ale co potom s těmi soubory v PC? A nejen to - velké soubory se i těžkopádně editují. Za to ale nemůže Mark III, to je prostě daň za před pár lety "nebeské" rozlišení, které již pravděpodobně překoná i rozlišení filmu.


O úctyhodné rozlišení 21,1 MPix se stará CMOS senzor velikosti kinofilmu 24x36 mm (tzv. full frame), vybavený klasickou RGB Bayerovou maskou.

Vyjma běžných položek v menu tam nejdete skvělých 57 uživatelských funkcí (Custom Functions, C-Fn), ve kterých je možné nastavit opravdu kde co. Přístroj je tak možné slušně "rozšťourat" a jeho nastavení zpět může i chvíli trvat. Řada funkcí je opravdu hluboká a nepatří příliš do rukou amatérů. Naštěstí kompletní nastavení lze uložit na kartu a později načíst či přístroj i kompletně zresetovat.

Jak to fotí - ostření
Přepracovaný systém ostření má celkem 45 AF bodů, z toho 19 křížových a volitelných uživatelem. Zbylých 26 bodů je neviditelných. Výběr jednoho či více bodů z uvedených 19, které mají být právě aktivní, má mnoho možností a může být i z počátku matoucí, protože jeho chování lze ovlivňovat i z menu. Je tak třeba si na něj zvyknout, nebo ho nastavit jednou "pro vás" a dále s ním neexperimentovat.


Z celkového počtu 45 bodů je 19 křížových a uživatelsky volitelných. Zbylé body jsou sice nedostupné, v menu je jim však možné přiřadit různé funkce.

Stejně jako klesá šum ve snímku, tak se model od modelu zvyšuje rychlost a přesnost ostření, a to i za slabého světla. To beze zbytku platí i o 1Ds Mark III. Rychlost ostření je pochopitelně velmi závislá na použitém objektivu, s rychlými USM objektivy typu L je však ostření opravdu velmi rychlé a hbitě se zavěsí na čemkoliv, co vidí okolo zvoleného aktivního AF bodu. Díky tomu je ostření vysoce spolehlivé, a to i v servo režimu.

Jak to fotí - šum
Z uvedených ukázek je zřejmé, že šum i při vysokých ISO hodnotách je příjemně malý a v nouzi lze bez problémů snímat i na ISO 3200. Výstavní zvětšeninu z toho asi neuděláte, ale reportážní a dokumentární snímek zcela v klidu. Možná škoda, že nelze nastavit i ISO vyšší než 3200. Sice by kvalita snímků již trpěla, ale někdy je existence snímku v prioritě nad šumem. Každopádně lze ale Canon EOS-1Ds Mark III za úroveň šumu pochválit.


Šum při různém ISO - snímána střední šedá tabulka. 100 % výřez.


Pro názornost zvýšen 2x kontrast.

Canon EOS-1Ds Mark III umožňuje v menu zapnout funkci redukce šumu, a to samostatně jak pro vysoké ISO hodnoty, tak pro dlouhé expozice.Výsledek pro ISO vidíte. Je poměrně mírný a redukuje zejména barevný šum v obraze. Významně však zpomaluje fotografování.

Jak to fotí - dynamický rozsah a blooming
Známou bolestí všech digitálních fotoaparátů je omezený dynamický rozsah projevující se vypálenými místy bílé a současně ztrátou kresby v tmavých tónech. Zázraky nelze čekat u žádného fotoaparátu, to je spíše věcí principu snímání než konkrétního modelu. Nicméně kresba EOS-1Ds Mark III je i v těžkých světelných podmínkách dobrá a zejména je příjemné prokreslení tmavých tónů. Blooming lze samozřejmě na snímku snadno najít, má ale opět velmi přijatelnou úroveň.


Automatikou exponovaná scéna v silném protisvětle. Obloha je sice přeexponovaná (jinak to snad ani nejde), ale kresba v tmavých tónech je vynikající. Blooming lze nalézt v korunách stromů.
Pozor! Než kliknete na obrázek a stáhnete si originál, tak vezměte na vědomí, že má 9,3 MB.


100% výřez části uvedené výše, kde stojí za pozornost vynikající prokreslení tmavých tónů. Na ukázce je vidět i blooming (přetečení náboje z přeexponovaných míst do tmavé kresby), ten má ale velmi slušnou úroveň.

Jak to fotí - Highlight Tone Priority
Canon EOS-1Ds Mark III je vybaven novou funkcí Highlight Tone Priority (priorita světlých tónů). Funkci lze aktivovat v menu a nejedná se o zásah do expoziční automatiky, ale o způsob zpracování snímku. Je-li tato funkce aktivní, tak Canon mírně komprimuje dynamický rozsah ve světlých tónech, a tím zaznamenává více světelných detailů ve světlech. Ve výsledku to znamená o něco širší dynamický rozsah. Funkce pracuje poměrně mírně, což je dobře, protože díky tomu může být prakticky stále zapnuta.


Při zapnutí funkce Highlight Tone Priority se mírně zlepší kresba ve světlých tónech a světla mají menší sklon k přepalům.

Co dál?
Model od modelu všech fotoaparátů klesá šum a mírně se zvyšuje dynamický rozsah. Stejně tak rozlišení senzorů začíná být více než dostatečné, a tak honba za megapixely se zná být u konce. Bez totální změny technologie záznamu světla se nedá čekat nějaká revoluce v dynamickém rozsahu ani šumu - je to spíše evoluce než revoluce. Otázkou však je, zda další pokles šumu a růst dynamického rozsahu je vůbec potřeba. Vždyť fotografovat zcela normálně třeba v noci je vlastně nepřirozené. Uvidíme.

Jak se k sobě oba modely 1D a 1Ds přibližují, vzniká otázka, zda jeden den nesplynou do modelu jednoho a volba rozlišení či rychlosti se nebude provádět jen elektronicky v menu. Již dnes jsou si oba modely blízko, a navíc rychlost snímání 5 snímků za vteřinu, která je k dispozici u "pomalejšího" studiového modelu EOS-1Ds Mark III, mnoha – a to i reportážním – fotografům zcela postačuje.

Canon se bude muset také nějak postavit k otázce stabilizace obrazu na senzoru. Společně s Nikonem sice stále drží filosofii stabilizace v objektivu, která je lepší (účinek je vidět v hledáčku), ale současně i dražší. Navíc u řady dobrých objektivů stabilizace ani není k dispozici. Stabilizovaný senzor s prioritou stabilizace v objektivu by se tak velmi hodil.

Závěr
Nedá se asi předpokládat, že podobný stroj budou masově pořizovat amatéři. Jeho určení je zejména do rukou profesionála a tomu je určeno i ovládání a většina funkcí. Vysoké rozlišení a plnoformátový senzor výměnou za pomalejší snímání jej (trochu) předurčuje do studiového prostředí, reportážní fotografové (možná) sáhnou po Canon EOS-1D Mark III. V každém případě je Canon EOS-1Ds Mark III stroj, který opět posouvá fotografické mezníky a po kterém bude mnoho fotografů toužit. Překážkou k nákupu bude ale poměrně vysoká cena, v době psaní tohoto článku (4/2008) byla kolem 200.000,- Kč včetně DPH.

Klady:
+ Rychlost a přehlednost ovládání
+ Všechny fotografické funkce
+ Kvalita snímků

Zápory:
- V režimu živého náhledu nefunkční automatické ostření
- Špatná antireflexní úprava zadního LCD displeje
- Zobrazení neumí označit černá místa bez kresby (Shadows)
- Cena

Pozn.: Více živých snímků z fotoaparátu přineseme v jednom z následujících článků věnovaném testu objektivu Canon EF 14mm f/2.8L II USM. Všechny snímky budou pořízeny právě Canon EOS-1Ds Mark III.

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

stbilizacia

Autor: Albert Muž

Založeno: 27.03.2008, 08:39
Odpovědí: 3

Myšlienka možnosti kombinácie stabilizácie na čipe, alebo v objektíve sa mi páči. Predpokladám, že i Canon bude donútený konkurenciou zaviesť stabilizáciu na senzore.

Odpovědět na příspěvek

RE: stbilizacia

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 01.04.2008, 08:56

Zatím to na to nevypadá - Canon i Nikon chrlí nové verze stabilizovaných skel jak na běžícím páse.

Kombinaci obojího si můžete vyzkoušet ve světě 4/3 systému - například Oly E-510 + některý z objektivů Leica pro Panasonicy. Asi zjistíte, že obě stabilizace najednou nebudou to pravé ořechové... :)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: stbilizacia

Autor: M.Šera Muž

Založeno: 11.06.2008, 12:37

Myslím, že stabilizace čipu by byla přínosem i u C a N, jednak ne všechny objektivy nmají tyto značky stabilizované a druhak by nebylo od věci stejný snímek nafotit jedním a pak druhým způsobem stabilizace a vybrat lepší fotku - mě osobně by dost zajímal rozdíl ve výsledcích.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: stbilizacia

Autor: mdx Muž

Založeno: 02.09.2008, 23:19

Mozna si je dobre uvedomit ve kterych situacich bude stabilizace prinosem...a kdy pritezi...

Odpovědět na příspěvek

Co do studia?

Autor: Ondra Muž

Založeno: 27.03.2008, 11:53
Odpovědí: 19

Sháním něco ještě lepšího do studia než Canon 5D. Má cenu kupovat 1Ds MarkIII nebo raději zadní stěnu Mamiya či Sinar 54M? Dají se sehnat nové už okolo 160 tisíc, takže s objektivy atd. cena srovnatelná s MarkIII. Rozlišení mají skoro stejné (něco málo přes 20 Mpix), ale zadní stěny by měly mít podstatně vyšší rozsah EV. Akorát se mi do ruky dostaly testovací snímky z Mamiya ZD Back, a překvapil mě šum už na ISO 125.

Řešil jste někdo něco podobného?

Odpovědět na příspěvek

RE: Co do studia?

Autor: mk Muž

Založeno: 27.03.2008, 12:56

V nejnovějším Digi fotu je praktický "test" Mamiyi s digitální stěnou.

Odpovědět na příspěvek

RE: Co do studia?

Autor: sodusi Muž

Založeno: 27.03.2008, 14:23

Tak počkej na Sony A 900 24MPX, uvidíš třeba do studia bude dobrá.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Co do studia?

Autor: Ondra Muž

Založeno: 27.03.2008, 19:22

Nevím jestli bych zkousnul mít na foťáku nápis SONY.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Co do studia?

Autor: sebemil Muž

Založeno: 27.03.2008, 20:49

Správně. Tak se pozná profík.

Odpovědět na příspěvek

RE: Co do studia?

Autor: Noname Muž

Založeno: 28.03.2008, 09:25

Počkej si na nové 5D :)

Odpovědět na příspěvek

RE: Co do studia?

Autor: kuča Muž

Založeno: 28.03.2008, 10:38

na www.diwa.com najdešlaboratorní testy většiny fot.co tě zajímají.Zjistíš že tento slavný M III. má naprosto nepoužitelný šum,téměř ve všech iso! srovnej třeba s nikonen d-3!!!!je horší než Oly e-3 s polvičním čipem!!!! zvyšovat bezhlavě počet pix.není nejlepší cesta.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Co do studia?

Autor: bk Muž

Založeno: 28.03.2008, 11:34

A ten "nepoužitelný šum" jste vyčetl z grafu, nebo jste fotoaparát zkoušel v praxi ?

Navíc srovnávat 21 Mpix s 12 Mpix ve stejném formátu, nevím, nevím...Nikon se konečně zmohl na 12M, se kterými Canon přišel již před 5 lety (nic proti Nikonu, naopak, já jsem 100% pro konkurenci). Nikon zkrátka zatím nemá fotoaparát, který by byl konkurencí Canonu v nejvyšší třídě, a je to pouze ke škodě věci.

Zároveň takhle byste mohl šmahem odmítnout i digitální stěny - ty mají podle grafů také "nepoužitelný" šum...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Co do studia?

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 01.04.2008, 08:51

Nikon se "zmohl" na 12 MPx... Hehehe... Nikon úmyslně použil malé rozlišení, aby umožnil fotit na vysoké citlivosti, dokážete to pochopit?

21 MPx potřebuje člověk na co? Na bilboardy se stejně fotí jinou technologií.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Co do studia?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 01.04.2008, 09:31

Ale pane Kahovce, zrovna od Vas bychzbytecnou demagogii spojenous valkou znacek necekal ...

1) Pokud je vlakno o tom "Jaky fotak do studia", pak si bez ohledu na znacku priznejme, ze benefitem neni moznost fotit na vysoke ISO, ale moznost dosahnout vysokeho rozliseni.
2) To preci neznamena, ze Nikon D3 je horsi fotak. Nikon se vydal cestou zcela universalniho stroje, ktery zvlada skvelou reportaz (vysoke ISO, spickova rychlost i kdyz pri omezenem rozliseni) i zbytek fotografickych disciplin (12MPix staci v podstate skoro na vsechno). Canon jde cestou dvou specialnich tel. 1D Mark III na reportaz, 1Ds Mark III do studia.
3) Skoro dvojnasobne rozliseni se hodi prakticky u jakekoli zakazky, pokud nejde do novin nebo na web. Pri zpracovani mate vic detailu, takze muzete se snimkem pohodlneji a vice manipulovat. Muzete si dovolit orez na atypicky format bez ztraty detailu, muzete delat vetsi nebo preciznejsi zvetseniny ...
4) Pokud by slo do tuheho a udelal se pruzkum, vsadil bych na to ze zjistime, ze vetsina fotografii pouzitych na bilboardech pochazi z horsich fotoaparatu nez je 1Ds. Opravdu fotograficky spickovych bilboardu u nas moc nenajdete ...

Takze abych predecel slovnimu pretahovani: 12MPix neni o tom, ze se nikona na neco zmohl, ale ze zvolil zajimavy kompromis. Na druhou stranu se netvarme, ze ve studiu neni prijemne mit 21MPix. I to by byla hloupost.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: Co do studia?

Autor: Karel Kahovec Muž

Založeno: 01.04.2008, 18:26

Takže píšete jinými slovy totéž, co já. Proč potom ty silné výrazy o demagogii? Nechápu. Já reagoval na pana/paní bk - jeho/její příspěvek by se demagogií nazvat skutečně dal.
Pan Ondra si zajisté dokáže vybrat i bez řečí o tom, na co se Nikon zmůže a na co ne.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: RE: RE: Co do studia?

Autor: bk Muž

Založeno: 04.04.2008, 08:33

V mém přípspěvky není demagogie, ale pouze fakta. Nebudu hodnotit, zda-li má Nikon 12 Mp "záměrně" či nikoliv, to by bylo demagogie (a navíc je mi to zcela jedno), ale pouze konstatuji, že Nikon větší rozlišení nemá, přičemž Canon měl 12 Mp již před 5 lety. Nemyslím si, že to je dobrá zpráva, jelikož Canon nemá prostě v daném segmentu konkurenci (opět pouze fakt). Myslím, že zde není nic nepochopitelného.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Co do studia?

Autor: Roman Pihan Muž

Založeno: 29.03.2008, 10:25

Odstup signál/šum (SNR), který měří DIWA, je sám o sobě poněkud zavádějící podobně jako spotřeba auta bez znalosti účelu auta a jeho velikosti. Navíc vybírat fotoaparát jen podle SNR - no dobře, ale je to jako vybírat auto jen např. podle spotřeby. V kontextu vzato - šum 1Ds MIII na 21 MPix je velmi dobrý (na dnešní stav).

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Co do studia?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 30.03.2008, 12:53

Vazeny pane,

chapu, ze jde laboratorne namerit skoro cokoli a ze vas zaujal zrovna dstup sumu od signalu dle metodiky DIWA, ale zkusil jste vyfotit stejnou scenu uvedenymi fotoaparaty, snimky zpracovat treba na format A2 a polozit je vedle sebe? Jak mam Nikon D3 i Olympus E-3 velice rad, tak specialne ve studiovych podminkach 1Ds Mark III opravdu nabizi lepsi kvalitu zaznamu nez uvedene modely bez ohledy na mereni DIWA :)

Odpovědět na příspěvek

RE: Co do studia?

Autor: Radek Muž

Založeno: 30.03.2008, 10:50

Neresil, ale uplne cucim co to resite. Na jake ISO proboha v atelieru fotite?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Co do studia?

Autor: Ondra Muž

Založeno: 30.03.2008, 11:06

Já netvrdím, že fotím v ateléru na ISO 200 nebo 400. Ale prostě se mi dostal do ruky snímek z exteriéru (architektura) na ISO 125 a šum tam byl dost znatelný, až mě to dost překvapilo.

Toť vše.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Co do studia?

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 30.03.2008, 12:34

Zdravim,

nevim jaky snimek jste videl, s jakymi parametry byl porizen a zpracovan, ale mohu Vas z vlastni prakticke zkusenosti ujistit, ze 1Ds Mark III pri nizkych ISO rozhodne netrpi zadnym "znatelnym" sumem. Mohu Vas ujistit, ze kdyz fotograf umi pracovat s fotoaparatem a zpracovat prislusne snimek, tak z 1Ds udelate zcela brilantni A1 plakat i pri ISO 400

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Co do studia?

Autor: Ondra Muž

Založeno: 30.03.2008, 12:43

Dobrý den, já měl na mysli snímek z Mamiya ZD Back. Ale je jasné, že záleží na zpracování atd. a že nelze posuzovat kvalitu stěny podle jednoho snímku.

Odpovědět na příspěvek

RE: Co do studia?

Autor: Stanislav Petera Muž

Založeno: 14.04.2008, 00:43

- uz jen to ze se ptate je znamenim toho ze stenu nepotrebujete, to jen na okraj :)
- ve studiu je sum na iso vetsich nez 200 uplne irelevantni (a mimochodem u digitalnich sten i na iso 400 neni zadny problem, vzhledem k tomu ze rozliseni je tak velike ze sum se tam proste ztrati)
- stejne tak irelevantni je EV - ve studiu si dynamicky rozsah delate tim jak svitite, takze vas extremni rozsahy vpodstate nezajimaji.
- oproti stenam ma mkIII daleko prijemnejsi ovladani - digitalni steny (a tela k nim) jeste zdaleka nedospely k pouzitelnosti jakou maji ted dslr - jsou to prehnane tezke, neohrabane, pomale fotaky kde neco nastavit trva vazne dlouho, displeje jsou horsi nez na kompaktu za 10.000 a AF je pomaly k uzoufani (nehlede na to ze napr h1-3 ma jen jeden zaostrovaci bod, coz komfortu taky neprispiva)
- na billboard staci s prehledem 10mpx

= pro bezne ucely kazdopadne 1ds mkIII, na zakazky s rozpoctem na fotografa vetsim nez 100.000/den pak pronajmout stenu.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Co do studia?

Autor: Ondra Muž

Založeno: 14.04.2008, 05:39

Máte v podstatě ve všem pravdu, ta myšlenka mne napadla pouze proto, že některé stěny již spadly cenou na stejnou úroveň jako DSLR. Ale bylo by to asi \"s kanónem na vrabce\", takže bude lepší zůstat u FF DSLR.

Odpovědět na příspěvek

digistěny

Autor: moravan.sk Muž

Založeno: 27.03.2008, 14:40
Odpovědí: 2

I když je to trochu mimo téma, o šumech digistěn už při nízkých hodnotách ISO se už psalo i jinde.
Vysvětluje se to tím, že u stěn doposud ještě nezvládli výrobci problém s odvedením tepla z čipu.

Odpovědět na příspěvek

RE: digistěny

Autor: Stanislav Petera Muž

Založeno: 14.04.2008, 00:46

co jsem mel zatim moznost pozorovat v praxi tak steny nesumi tak aby to ve vysledku vadilo - a to ani phase one, ani hasselblad, ani leaf...:)

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: digistěny

Autor: mdx Muž

Založeno: 02.09.2008, 23:17

Souhlas. Zlaty Hasselblad se zadni stenou Phaseone...

Odpovědět na příspěvek

ISO v hl.

Autor: ce Muž

Založeno: 27.03.2008, 18:12
Odpovědí: 0

Samozrejme,že aj v predchodcovi sa dá nastaviť trvalé zobrazené ISO v hľadáčiku...

Odpovědět na příspěvek

100% crop

Autor: ferren Muž

Založeno: 02.04.2008, 13:12
Odpovědí: 0

ten 100% crop neni vubec lichotivy,na 100% musi byt obraz ostry,tady vypada jak z kompaktu.verim ze to neni vlastnis 1ds ale spatne udelana fotka:-)

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: