Canon EOS 40D: dobře vyladěná zrcadlovka v praxi - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Odběr fotomagazínu

Fotografický magazín "iZIN IDIF" každý týden ve Vašem e-mailu.
Co nového ve světě fotografie!

 

Zadejte Vaši e-mailovou adresu:

Kamarád fotí rád?

Přihlas ho k odběru fotomagazínu!

 

Zadejte e-mailovou adresu kamaráda:



Recenze - fotoaparáty

Canon EOS 40D: dobře vyladěná zrcadlovka v praxi

5. března 2008, 00.00 | Recenze povedené DSLR - EOSu 40D (nástupce 30D) je zde! Rozlišení 10 MPix, nový systém čištění snímače, nadupaná funkční výbava nebo živý náhled "Live view"… Co dalšího nám tato digitální zrcadlovka nabídne? A jaká je kvalita výstupů? Odpovědi hledete v následujícím článku.

{Základní popis}

V dnešní recenzi se podíváme na zoubek digitální zrcadlovce od Canonu EOS 40D, která byla slavnostně představena zhruba před půl rokem a nastupuje po úspěšném modelu EOS 30D. Jedná se o aparát střední třídy s rozlišením 10,1 MPix, který je určený především poloprofesionálním uživatelům. Ačkoli se na první pohled může zdát, že novinka nepřináší příliš mnoho inovací, opak je pravdou. Po bližším prozkoumání nás překvapí coby poměrně výrazný upgrade svého předchůdce. Canon EOS 40D příjemně doladil detaily a nabízí hned několika zajímavých a pokročilých praktických funkcí, mezi nimiž jmenujme například vyšší rozlišení, systém čištění snímače, nadupanou funkční výbavu, nebo živý náhled "Live view". To je však zatím jen "ochutnávka" toho, co 40D potenciálním uživatelům nabídne. Více – včetně hodnocení kvality výstupů – se dozvíte v následující recenzi.

Konstrukce a design

Tělo fotoaparátu tvoří (stejně jako tomu je v případě jeho předchůdců) slitina hořčíku. Rozměry a hmotnost 40D jsou: 146 x 108 x 74 mm a 822 g (včetně akumulátoru a paměťové karty). Přední strana je víceméně totožná s předešlým modelem - naleznete zde jednak úchopový grip, dále bajonet pro EF/EF-S objektivy, pojistku (pro sundání objektivu), signalizační světlo samospouště a klávesu pro aktivaci blesku (Pop-up, v horní části těla aparátu). Stejně jako přední část, tak ani horní strana a boky nedoznaly takřka žádných změn. Umístění i funkce tlačítek zůstaly nezměněné (stejně tak i konektory pro USB 2.0, videovýstup, externí blesk a drátovou spoušť - pod gumovou záslepkou na straně levé; a slot pro paměťovou kartu - pod plastovými dvířky na straně pravé). Na vrchní straně samozřejmě nechybí vyskakovací blesk a sáňky pro externí systémové i manuální blesky, dále multifunkční ovladač, stavový displej (včetně tlačítka osvětlení), trojice multifunkčních kláves (Měření expozice/WB, AF/snímání, ISO/Kompenzace záblesku), roller a spoušť.

Na dně aparátu jsou dvířka, pod nimiž je ukryt akumulátor, dále kovový závit pro stativ a konektor pro externí bezdrátový Wi-Fi modul (WFT-E3), který chrání robustní gumová záslepka. Největších změn doznal zadní panel, a to především kvůli většímu - 3" displeji. Z toho důvodu byla většina ovládacích prvků z původně levé části (u 30D) přesunuta dolů pod displej (s výjimkou klávesy "Menu", která se přesunula nad displej). Nově zde přibyla klávesa "Picture style" - pro upřesnění typu snímku, resp. přidání barevných efektů (Standard, Portrét, Krajina, Neutrální, Plný, Monochromatický a 3 uživatelská nastavení). Dalším novým ovladačem (na zadní straně) je tlačítko "AF-ON", sloužící k ostření (v režimu živého náhledu). Všechny ostatní ovládací prvky zůstávají beze změny. Výčet ovladačů doplňuje: kruhový ovladač-roller (s potvrzovací klávesou "Set" uprostřed), čtyřsměrový joystick, třípolohový přepínač (Off/On1/On2 - v první poloze "On" je částečně deaktivován kruhový ovladač) a dvojice kláves sloužící jak pro uzamčení expozice + definování ostřících bodů (v režimu fotografování), tak pro "zoomování" v režimu prohlížení. Na zadní straně ještě máme samozřejmě optický hledáček s možností dioptrické korekce a vyměnitelnou očnicí.

[-more-]{Technické parametry}

Technická specifikace

Snímací prvek je typu CMOS, jeho formát je APS-C (tzn. 22,2 x 15,8 mm) s efektivním rozlišením 10,1 MPix (fyzické rozlišení je ještě o 0,4 MPix vyšší). Můžeme tedy fotografovat do maximální velikosti 3 888 x 2 592 bodů. Výsledné snímky se navíc mohou uložit ve dvou kompresních rovinách (v případě JPEGu samozřejmě), a to ve formátech JPEG, RAW nebo JPEG+RAW. Co se týče citlivosti, EOS 40D pracuje s hodnotami: 100, 125, 160, 200, 250, 320, 400, 500, 640, 800, 1000, 1250 a 1600 (s možností rozšíření až na ISO 3200 - přes menu). Oproti předešlému modelu přibyla navíc také volba automatické citlivosti "Auto ISO" (což je funkce typická spíče pro kompaktní přístroje). Tu nastavuje automatika přístroje dle zvoleného asistenčního programu - od ISO 100 do 800. O zpracování signálu se stará obrazový procesor nové generace - DIGIC III s A/D převodníkem, jenž nabídne podporu 14 bitů. Při výběru barevného prostoru máme na výběr mezi sRGB a AdobeRGB.

Bajonet podporuje EF a EF-S objektivy, musíme zde však počítat s ořezovým faktorem 1,6x. Například: nasadíme-li objektiv 17-85 mm, reálná ohnisková vzdálenost (v případě snímače formátu APS-C) je 1,6x větší - tj. 27-136 mm (počítáno vzhledem ke standardu - odpovídajícím velikosti 35mm kinofilmu). Výrobce zde použil systém 9bodového automatického zaostřování, můžeme si vybrat z nabídky režimů, mezi které patří inteligentní AF, inteligentní AF-servo, jednosnímkový AF nebo manuální ostření. Novinkou je zde režim živého náhledu, který umožňuje fotografovat také přes displej, jako je tomu v případě digitálních kompaktů. Ovšem systém ostření zde probíhá stejně jako v případě "klasického" fotografování pomocí hledáčku – buď pomocí AF senzorů, nebo manuálně (více v kapitole "Praktické zkušenosti"). Optický SLR hledáček má zvětšení 0,95x a pokrývá cca 95 % obrazu. Nechybí samozřejmě dioptrická korekce (-3 až 1 dioptrie s 50 mm objektivem zaostřeným na nekonečno).

Měření expozice probíhá celoplošně (měří se na 35 zónách), dále celoplošně se zdůrazněným středem nebo měří malou oblast okolo středu - tzv. Partial měření (cca 9 % plochy hledáčku) a Spot - bodové měření (kde se počítá cca 3,5% oblast). Tyto dvě možnosti však pro běžné fotografování naleznou uplatnění jen zřídkakdy (jejich využití spočívá především v přesném naměření jasu scény, popřípadě ve specifických fotografických situacích, kdy je například žádoucí změřit expozici v malém, konkrétním místě ve scéně). Výsledky automatického měření můžeme regulovat pomocí expoziční kompenzace +/-2 EV po 1/2 EV, nebo 1/3 EV krocích.

Manuálně můžeme nastavit čas expozice od 1/8 000 do 30 sekund (nechybí samozřejmě ani režim Bubl a předsklopení zrcátka). Kromě automatiky a režimu Program (clona + čas se nastaví automaticky) máme k dispozici i kreativní režimy: prioritu času (S), prioritu clony (A) a plně manuální mód (M). Sériové snímání také doznalo pozitivní změnu oproti 30D a dosahuje ještě rychlejší kadence a dvojnásobné kapacity uložení "jedné dávky". Canon EOS 40D sériově vyfotografuje až 6,5 snímku/sekundu (což je o 1,5 sn./sek. více než u 30D), a to až 75 snímků v JPEGu (30D měl horní limit 30 snímků) nebo 17 RAWů (30D jich zvládl 11) v plném rozlišení.

K dispozici máme funkci Picture Style (pro kterou výrobce na zadním panelu vyčlenil dokonce samostatné tlačítko) - jedná se o přednastavené hodnoty kontrastu, saturace, ostrosti a barevných filtrů (Standard, Monochromatický, Přírodní, Portrét, Krajina, Neutrální a Plné barvy). K dispozici je možnost manuálního nastavení těchto parametrů pomocí 8 stupňů ostrosti (0 až 7) a 9 stupňů u dalších parametrů (-4 až +4).

Systém vyvážení bílé barvy nabízí automatické měření, ruční kalibraci a volby 6 přednastavených hodnot: den, stín, zataženo, žárovka, zářivka a blesk. Je zde také možnost nastavení barevné teploty ručně - v Kelvinech, v intervalu 2 500 až 10 000 K. Interní blesk má směrné číslo 13 a pokryje úhel odpovídající 17 mm objektivu (ekvivalent kinofilmu je 27mm). Synchronizační čas (v případě použití externích blesků) je 1/250 s (kompenzace záblesku: +/- 2EV - po 1/2 nebo 1/3 krocích). Použít můžeme zařízení se systémem E-TTL II.

Další novinkou je větší 3" TFT LCD s rozlišením 230 000 bodů (oproti 2,5" kterým disponoval předchůdce 30D). U snímků můžeme zobrazit klasický - jasový nebo i RGB histogram, kde máme každý ze tří barevných kanálů zvlášť (což je ale funkce, kterou nepostrádal ani EOS 30D). Rozhraní tvoří USB 2.0, dále zde máme videovýstup s formáty NTSC/PAL. Jako paměťové médium jsou karty Compact Flash typu I a II, nebo Microdrive, napájení zajišťuje speciální akumulátor BP-511A (7,4V s kapacitou 1390 mAh).

[-more-]{Menu a ovládání}

Ovládání a práce v menu

Způsob ovládání není nepodobný svým předchůdcům, ovšem radikálních změn doznal aparát v uživatelském rozhraní, které vychází ze systému profi přístrojů řady EOS-1 (stejné rozhraní však výrobce použil nově též nyní pro svou DSLR "entry-level" novinku - EOS 450D). V menu se pohybujeme pomocí kruhového voliče na zadní straně, stejně jako s ním též prohlížíme snímky. Stejně tak tento prvek supluje druhý roller, pomocí něhož měníme nastavení expozičních parametrů (kompenzaci záblesku, způsob snímání, vyvážení bílé barvy apod.). Stejně tak se nezměnila ani funkce třípolohového tlačítka, sloužícího k zapnutí/vypnutí. Ve prostřední poloze dojde k částečně deaktivaci kruhového rolleru, což je praktické při samotném fotografování (kde si totiž snadno můžete nechtěně změnit expoziční parametry - např. clonu atd.).

Dále nechybí na zadní straně ani joystick, který doplňuje právě velký kruhový ovladač. Stiskem tohoto joysticku potvrzujete zvolené volby (stejně jako tlačítkem "Set" na velkém kruhovém voliči). Expoziční hodnoty, stejně tak jako všechny ostatní důležité parametry pro fotografování, nastavujeme pomocí tlačítek situovaných u stavového displeje. První zleva je osvětlení stavového displeje, hned vedle něj je klávesa pro nastavení způsobu měření expozice a vyvážení bílé barvy. Dále zde máme klávesu volící typ automatického zaostřování (manuální zaostřování se přepíná klasicky - na objektivu) a způsob snímání (single, sériové, high-speed a samospoušť - 2 nebo 10 sekund). Tlačítkem úplně vpravo měníme citlivost (ISO) a kompenzaci záblesku. Na horním panelu pak je již pouze roller (pro změnu expozičních parametrů) a samozřejmě spoušť.

 

 

 

Ostatní (vesměs jednoúčelové) ovládací prvky jsou na zadní straně - okolo displeje. Najdeme zde klávesu Menu (sloužící pro vstup a výstup z menu - při fotografování a během prohlížení) a klávesu pro tisk/sdílení (oboje leží nad displejem, v levém horním rohu). Pod displejem pak je pětice ovladačů - Play (přepínání režimu fotografování/prohlížení), Koš (mazání snímků), Jump ("dávkování" - přeskakování snímků během prohlížení), Info (zobrazuje/deaktivuje informace na displeji). Poslední klávesou je "Picture Style" - ta představuje praktickou pomůcku, nastavující optimální parametry při fotografování konkrétních situací. Mimo jiné obsahuje také nabídku barevných filtrů. V pravém horním rohu je pak již jen dvojice kláves, sloužící pro zvětšování náhledů (v režimu prohlížení) nebo k uzamčení expozice "AE-L" a nastavení ostřících zón (v režimu fotografování). Poslední klávesou je novinka - "AF-On", pomocí níž můžete zaostřit (bez toho, abyste museli namáčknout spoušť). Blesk se aktivuje jednoúčelovým tlačítkem - umístěným vpředu (vedle bajonetu objektivu).

 

 

Několik poměrně radikálních změn nalezneme i v samotném menu, které vychází z řadově vyšších modelů, přesto je však jeho struktura přehledná a intuitivní. Pohyb v menu jako takový provádíme kolečkem, hlavní nabídka je rozdělena do 9 záložek, jež jsou rozděleny (a barevně odlišeny) na další 4 podsekce. První dvě záložky obsahují parametry nastavení během samotného fotografování (jako je: rozlišení, redukce červených očí, expoziční a WB bracketing, vyvážení bílé barvy, barevný prostor apod.). Další dvojice záložek slouží k práci s již pořízenými snímky (tedy: Ochrana, rotace, mazání, tisk, přenos, histogram, slideshow apod.). Následuje trojice záložek "Nastavení", které nabízejí klasický "Set-up" mód - zde můžeme formátovat, aktivovat auto-rotaci snímků, nastavit automatické vypnutí aparátu, jas displeje, datum/čas, jazyk, video-výstup, resetování atd.

Poslední položka v menu slouží k nastavení a ovládání "speciálních" funkcí aparátu. Zde můžeme nastavit například: čištění snímače, formátování paměti, funkce živého náhledu, AF-asistenta, předsklopení zrcátka a nebo si personalizovat menu pomocí "My menu settings". Jak jsme již naťukli, vše je zjednodušeno barevným rozlišením, kdy záložky pro nastavení samotného fotografování jsou označeny červeně, záložky pro práci s již pořízenými snímky jsou modré, záložky "Set-upu" žluté a poslední volba ("speciálních" funkcí) je zelená.

[-more-]{Hodnocení kvality snímků}

Kvalita snímků

Asi málokdo by v této kapitole čekal nějaké negativní zprávy. Co se týče digitálního šumu, tak jsou to právě DSLR, které v tomto směru stanovují jakési pomyslné kvalitativní měřítko. Digitální šum je "nucené zlo" digitálních technologií, které nelze eliminovat úplně, ale lze jej alespoň účinně minimalizovat. Canon si své CMOS snímače vyvíjí sám a již je proslulý vysokou kvalitou těchto komponentů. Snímače zde použité mají formát APS-C (tedy jsou stále menší než "full-frame" snímače), ale i přesto dosahují relativně velice nízkou hladinu šumového zrna. Spolu s účinným zpracováním obrazu (na kterém se podílí dále obrazový procesor DIGIC spolu s účinnými algoritmy zpracování dat) dostaneme s EOSu 40D výsledné snímky, které budou dobře použitelné i na nejvyšších citlivostech. Šum se zde začíná projevovat až na vyšších citlivostech, nikoli však na úkor kvality samotné fotografie (resp. ztráty detailů a barevného podání - jak tomu například bývá víceméně u všech kompaktů) a přesně o tom to je. Úroveň digitálního šumu je tedy velice nízká, v běžných fotografických situacích se nemusíte vůbec bát nastavit (a s klidným svědomím) fotografovat i na citlivosti převyšující ISO 1000. Nakolik jsou snímky, pořízené na vysoké citlivosti použitelné či nepoužitelné pro konkrétní fotografické situace a potřeby/nároky konkrétního fotografa, si musí zvážit každý sám.

Fotografování na různé citlivosti přístroje (zleva doprava, shora dolů): ISO 100, 200, 400, 640, 800, 1250 a 1 600.

Automatické vyvážení bílé pracuje korektně, bohužel zde malou medvědí službu vykonává displej, který – ač jinak výborný – má tendenci trochu "lhát" a zobrazovat snímky "lehce" barevně posunuté. WB sice může změřit korektně vyvážení bílé barvy i v prostorech s umělým osvětlením - je to však případ od případu a v takových situacích doporučujeme spíše použít některou z předdefinovaných voleb nebo ideálně využít služeb manuální kalibrace WB. A to buďto pomocí změření středně-šedé tabulky nebo eventuelně též korekci ručního nastavení (teploty v Kelvinech). Jinak z předdefinovaných voleb je zde k dispozici: Slunce, Stín, Mrak, Žárovka, Zářivka a Blesk.

 

Vyvážení bílé (White balance) – vlevo: automatické, vpravo: manuální.

V případě kvality obrazu - konkrétně ostrosti, prokreslení, ale také deformace obrazu či vad optiky zde dost záleží na použitém objektivu. My jsme měli k dispozici stabilizovaný objektiv s ultrasonickým ostřením EF-S 17-85mm f/4,0-5,6, který je s aparátem zároveň dodáván jako setový. Při fotografování testovacích terčů jsme pracovali v režimu priority clony (Av) s nastaveným clonovým číslem F9. V dané kategorii je rozlišení 10 MPix optimální a výsledky jsou výborné - i v kombinaci s použitým sklem, které lze díky jeho rozsahu použít pro široký záběr fotografických disciplín. Snímky vykazují vysoké prokreslení detailů, jsou dobře kontrastní s pěkným barevným podáním. Na druhou stranu zde můžeme pozorovat na krátkém ohnisku silnější sférické zkreslení (což však není pro ohnisko 17mm ničím neobvyklým) a také běžnou chromatickou aberaci. Nicméně opět zde nebudu vynášet žádná dogmata a platí stejný závěr jako v odstavci "Digitálního šumu" - nakolik jsou či nejsou snímky použitelné, si musí zhodnotit každý sám (a to především také v závislosti na použitém objektivu).

 

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo) - režim "priorita clony" (Av), F9.

 

 

Fotografování na nejkratším ohnisku (vlevo) a na nejdelším ohnisku (vpravo).

 

 

 

Fotografování na různé citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 100, 200, 400, 640, 800, 1250 a 1 600.

 

 

 

Fotografování v noci na různé citlivosti přístroje (od shora dolů): ISO 100, 200, 400, 640, 800, 1250 a 1 600.

[-more-]{Praktické zkušenosti a závěr}

Praktické zkušenosti

Vzhledem ke kategorii fotoaparátu můžeme počítat s téměř stoprocentní okamžitou provozuschopností. Start je téměř okamžitý, jedinou vadou na kráse může pro někoho být (tak trochu nešťastné) umístění On/Off přepínače ve spodní části zadní strany. To je ale do značné míry jen věcí zvyku. Autofocus reaguje také velice bleskově a přístroj ostří výborně, rychle a přesně (což se ale samozřejmě od něj tak nějak automaticky očekává). AF 40D pracuje korektně i za horších světelných podmínek, kde mu zdatně sekunduje silné asistenční světlo (které lze v případě potřeby též deaktivovat). Automatické měření pracuje také dobře. K dispozici jsou celkem čtyři druhy měření (viz. "Technická specifikace"), nicméně v praxi použitelné je hlavně celoplošné měření a se zdůrazněným středem.

Příjemný je zde také nový optický hledáček (který je o něco větší než u 30D), nabízející zvětšení 0,95x, pokrývající prostor cca 95% snímané scény s možností výměny matnice. Praktickou funkcí, po níž uživatelé již dlouho volali, je konečně zobrazení nastavené citlivosti (ISO) přímo v hledáčku fotoaparátu. Konečná kvalita snímků (ačkoli je samozřejmě dost závislá na použitém skle) je na velmi vysoké úrovni, s výborným prokreslením detailů i barevným podáním. Vzhledem ke kvalitním Canon CMOS snímačů je na tom EOS 40D také dobře v případě šumu, který je zde opravdu minimální. Stejně tak post-processing nepoužívá žádné silné zásahy a úpravy snímků (které zde nejsou vlastně ani tolik zapotřebí), takže výsledné šumové zrno je minimální i na nočních snímcích, pořízených na vysoké citlivosti. Co se týče výdrže baterie, při běžném provozu nebyl problém na jedno nabití pořídit okolo 500 fotografií (s tím, že jsme však využívali hodně blesk a také fotografování přes displej - funkci "Live View").

Tou nejmarkantnější změnu oproti předchůdci (30D) představuje jednoznačně o poznání větší displej - s úhlopříčkou 3" (a rozlišením 230 000 bodů). Pozorovací úhly displeje jsou výborné, stejně tak potěší i v případě prohlížení v přímém protisvětle. Jedinou výtku k displeji mám, že nám trochu lže co se týče barevného podání (resp. vyvážení bílé). Výsledné snímky jsou na displeji zobrazovány "líbivěji", než je tomu ve skutečnosti. Rozdíly však nejsou nijak markantní a časem získáte cvik a především odhad. Hlavní novinkou je však funkce živého náhledu - umožňující nám fotografovat i prostřednictvím reálného náhledu na displeji. Funkce je dostupná při stisku klávesy "Set" v pohotovostním režimu přístroje. Poté se vám zobrazí živý náhled a máte dále dvě možnosti, jak fotografovat. Buďto využijete služby autofocusu (AF), nebo můžete ostřit manuálně. V prvním případě máte k dispozici uprostřed scény rámeček, který si pomocí joysticku nastavíte na požadovanou oblast, kam chcete zaostřit. Máte-li zvoleno, stisknete tlačítko AF-ON, čímž dojde ke sklopení zrcátka a zaostření pomocí AF senzorů (uvnitř těla přístroje), poté již stačí stisknout spoušť. Druhá možnost spočívá v manuálním ostření, kdy si nejprve musíte (na objektivu) přepnout na MF a poté pomocí prstence objektivu ostříte. V obou případech si můžete "nazoomovat" (5x nebo 10x) - pomocí tlačítka sloužícího pro výběr AF bodů/zvětšení náhledu v režimu prohlížení. Pomocí detailního výřezu je pak korektní zaostření naprosto triviální záležitostí. Druhá možnost je sice o trochu komplikovanější, na druhou stranu je však vynikající například v případě fotografování makra, neboť vám dává naprostou kontrolu nad výsledným zaostřením. Funkci "Live View" lze v menu také úplně vypnout, nebo si můžete nastavit dále také například "tichý mód" (mode 1 a mode 2), kde dojde k tiššímu odklopení zrcátka, vyexponování a zrcátko se poté vrátí zpět do své původní polohy až v okamžiku, kdy pustíte spoušť (tišší chod je opravdu výrazný a hodí se do všech situací, kdy nechcete "být slyšet").

Inovace EOSu 40D oproti 30D

- CMOS snímač (velikosti APS-C) s vyšším rozlišením - 10,1Mpix
- Rychlejší sériové snímání (6,5 sn./sek.) - až 75 JPEGů nebo 17 RAWů
- Větší 3“ LCD
- Větší a jasnější optický hledáček
- Obrazový procesor DIGIC III se 14bitovým A/D převodníkem
- Podpora bezdrátového externího modulu (WFT-E3)
- Nové uživatelské rozhraní (převzaté od řady EOS Mark 1)
- AF-ON tlačítko
- Čistící systém snímače
- Live view
- Auto ISO + zobrazení hodnoty ISO v hledáčku
- Systém redukce šumu pro dlouhé expozice

Závěr

Canon EOS 40D představuje rozhodně velice zajímavou, technologicky vyspělou i značně inovovanou DSLR na poli "polo-profi" segmentu. Model přináší vzhledem ke svému předchůdci poměrně dost vylepšení, zároveň se jím však výrobce hodně přiblížil i té "méně zainteresované" fotografické komunitě. EOS 40D lze do značné míry chápat jako příjemný kompromis mezi kvalitním profesionálně zaměřeným aparátem, současně však koketujícím i s relativně amatérskou fotografickou obcí. Funkce jako Live View, velký displej, intuitivní ovládání aj. tento fakt jen potvrzují. Na druhou stranu, majitelé 30D rozhodně nemusí bědovat a hned se zbavovat svého "miláčka". Canon EOS 40D je chápán spíše jako další stupínek na dlouhé cestě každého fotografa (co to myslí s focením vážně), který si pořídí buď majitelé některé z nižších řad (350D/400D), nebo uživatelé přecházející z jiné značky. Canon EOS 40D již je na pultech prodejen, a to za cenu necelých 30 tisíc (tělo), v případě setu jej pořídíte za cca 38 000 Kč včetně DPH. V sadě je přístroj dodáván se stabilizovaným ultrasonickým sklem EF-S 17-85mm (s kterým jsme jej také recenzovali).

:: Technická specifikace

[-more-]{Živé fotografie}

Tématické zařazení:

 » Ostatní  » FotoTechnika  

 » Recenze  

 » Recenze  » Recenze - fotoaparáty  

Diskuse k článku

 

Vložit nový příspěvek   Sbalit příspěvky

 

Otázka

Autor: jozef Muž

Založeno: 05.03.2008, 08:01
Odpovědí: 4

Chcem sa opýtať či fotoaparát tu kadenciu 6,5 fps fotí aj v Raw?

Odpovědět na příspěvek

RE: Otázka

Autor: IO Muž

Založeno: 05.03.2008, 11:05

ano, 6,5fps ma aj v RAW - ale buffer vydrzi "iba" 19 fotiek.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Otázka

Autor: Jirka Muž

Založeno: 05.03.2008, 12:12

Ale pozor!!! 6,5fps je max. hodnota, která docela klesá, při prodlužování expozice (myslím, že jsem to viděl v recenzi na dpreview.com). Takže pokud není ideální světlo a čas vychází delší než třeba 1/1000, je potřeba počítat s tím, že to bude pomalejší.
Ale přiznejme si otevřeně: 6,5fps ja osobne nevyužiju a hlavně než stihnu stáhnout prst ze spouště tak tam mám 2-3 snímky ;-) tak si docela často přepínám na pomalejší režim 3fps.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Otázka

Autor: David Muž

Založeno: 05.03.2008, 12:48

Nakrm ho SanDisk IV Extreme CFkou a uvidíš, že vydrží déle než 19 sníků;-) Otázka je, zda ti to za ty prachy stojí.

Odpovědět na příspěvek

RE: Otázka

Autor: Klusak Muž

Založeno: 15.08.2008, 14:52

NE.

Odpovědět na příspěvek

Chyby a nepřesnosti

Autor: David Muž

Založeno: 05.03.2008, 12:47
Odpovědí: 8

U recenze takovéhoto stroje bych očekával více pozornosti:
1.) asistenční světlo AF: tak to opravdu není to, co autor popisuje - ta lampa na přední straně slouží pouze jako signalizace samospouště nebo pro potlačení jevu červených očí. Jako AF assist používá 40D záblesky blesku.
2.) čtyřsměrový joystick: omyl, je osmisměrný (tj. dá se jím vybrat AF bod na jeden klik - 8 směrů + střed).
3.) Rozsah ISO je až do 3200 (byť se musí zapnout v C.Fn).
4.) Partial a Spot měření: ty hodnoty jsou obráceně - spot je menší než partial.
5.) Manuální WB začíná na 2500K.

Odpovědět na příspěvek

RE: Chyby a nepřesnosti

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 05.03.2008, 14:19

Autor nejen ze neumi spravne opsat udaje z navodu/data sheetu, ale ani jim psany text se proste neda cist. Viz citace jedine vety pro priklad:

"Canon EOS 40D příjemně doladil detaily a nabízí hned několika zajímavých a pokročilých praktických funkcí, mezi nimiž jmenujme například vyšší rozlišení, nadupanou funkční výbavu, systém čištění snímače nebo živý náhled "Live view"."

- vyssi rozliseni snimace je funkce fotaku?
- co je na rozliseni 10Mpix oproti predchudcovym 8Mpix 'zajimaveho, pokrocileho a praktickeho'? Kazdy, kdo se focenim zabyva hloubeji (s vystupy na papire) vi, ze ten rozdil je zanedbatelny.
- tzv. 'nadupana funkcni vybava' je take funkce fotaku?

Strucne receno, jedno dopoledne nejspis prselo, tak se autor rozhodl, ze nez bude obed, napise 'recenzi'.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Chyby a nepřesnosti

Autor: Hájek Martin Muž

Založeno: 05.03.2008, 17:47

Zdravim Pane Pitrsi
Chapu, ze se nemohu zavdecit zdaleka vsem ctenarum, ani napsat dokonalou recenzi. Nicmene Vas prispevek je opet zase jen o slovickareni (coz je ostatne u Vas normalni), nebudu to tedy vice komentovat...
Btw: Ano, ja misto nedelniho obeda radeji napisu recenzi... Co uzitecneho udelate vy?
S pozdravem
M.H.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Chyby a nepřesnosti

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 05.03.2008, 18:55

Ano, nekdo nesouhlas s vyroky typu "fotak nabizi pokrocile funkce jako napr. bohatou funkcni vybavu (zkraceno)" povazuje za slovickareni, jiny za nezvladnuti zakladu pisemneho vyjadrovani a logiky textu.

Chapu, ze nosnym obsahem podobnych clanku jsou vecne informace, ale to neznamena, ze by autor mel rezignovat na podobu jazyka, kterym toto sdeluje.

Bohuzel ve vasem pripade jsou navic clanky plne vecnych chyb v zasadnich informacich (viz reakce vyse).

Ale chvalim, ze uz po vas - po cloveku vydelavajicim si psanim, tedy nekom, kdo by mel rodny jazyk ovladat lepe nez kdo jiny - nekdo zacal opravovat pravopisne hrubky.


Nemam problem pochvalit povedeny clanek (napr. ty od p. Pihana na zdejsim serveru nebo od Radky Tezaur na paladix.cz), ale z vasich cisi totalni fotograficka nezkusenost a prehnana mladicka sebevedomost.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Chyby a nepřesnosti

Autor: Walther Muž

Založeno: 05.03.2008, 20:15

Vy jste si postavil hospodu a chodi vam sem lidi, ze?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Chyby a nepřesnosti

Autor: AIi Muž

Založeno: 08.03.2008, 14:30

NO jestli takhle ctete i informace ktere predavate dal v recenzi, tak uz se nicemu nedivim. V predchozi reakci bylo napsano nikoli misto obeda, ale pred obedem, coz je podstatny rozdil, s kterym jste ale bez problemu souhlasil.I jako amatersky fotograf, ktery by psal recenzi poprve bych si po precteni toho co jsem vyplodil, coz mozna ne vsichni delame ze...., nektere veci neodpustil smazat.

Odpovědět na příspěvek

RE: Chyby a nepřesnosti

Autor: Hájek Martin Muž

Založeno: 05.03.2008, 17:35

Zdravim
a dekuji Vam za upozorneni na chyby - uz jsem to opravil
S pozdravem
M.H.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Chyby a nepřesnosti

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 06.03.2008, 09:45

Pro zajimavost jsem se podival na ty opravy a opet stacilo precist si jeden jediny odstavec z vasi 'recenze' a clovek se o 40D dozvida veci, ktere netusi ani sam vyrobce :-D.

Cituji: "...Partial měření (cca 9 % plochy hledáčku) a Spot - bodové měření (kde se počítá cca 3,5% oblast). Tyto dvě možnosti však pro běžné fotografování naleznou uplatnění jen zřídkakdy - jejich využití spočívá především v přesném měření vyvážené bílé barvy".

Posledni citovana veta je opet blabol. Pro vyvazeni bile pomoci referencniho snimku je uplne jedno, jestli je mereni expozice nastaveno na Partial nebo na Spot. Ucel vyuziti Partial a Spot mereni spociva v necem uplne jinem. Vyvazeni bile a mereni expozice jsou dve naprosto odlisne a na sobe nezavisle funkce.

Zrejme i toto budete diky hloubce vasich neznalosti povazovat za slovickareni, ale verte, ze pokud byste tyto zaklady zvladal, dovedl byste velmi zretelne a jasne tyto funkce rozlisit.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Chyby a nepřesnosti

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 06.03.2008, 10:24

...a zacetl jsem se dale a nestacim se divit, kolik nesmyslu a nepresnosti se do takhle kratkeho clanku da vmestnat:

- snimac nema 22.5x15mm, ale 22.2x14.8mm (pokud byste napsal 22x15mm, dalo by se to brat jako zaokrouhleno, i kdyz proc zaokrouhlovat technicke parametry, takto je to holy vymysl)
- pokryti interniho blesku neni odpovidajici 17mm objektivu na kinofilmu, ale 27mm objektivu na kinofilmu
- veta "Synchronizační čas (v případě použití externích blesků) je 1/250 s" je take vic nez matouci, protoze evokuje myslenku, ze s internim bleskem je synchrocas jiny.
- napajeni muze zajistovat nejen uvedeny BP-511A, ale i BP-511, BP-512 a BP-514
- pisete, ze 40D zvlada ulozit "dvojnasobou kapacitu" (spis mnozstvi, ne?) snimku v serii nez 30D a v zapeti uvadite 75 vs 30 JPG a 17 vs 11 RAW. 2x30 neni 75 a 2x11 neni 17.

Atd...

Odpovědět na příspěvek

Súhlas s Pitrsom

Autor: Jano T. Muž

Založeno: 05.03.2008, 19:59
Odpovědí: 0

Nejde o "slovíčkaření", tiež si myslím, že medzi praktické funkce nepatrí: nadupaná funkční výbava... A to sme na prvej strane....

Odpovědět na příspěvek

Dotaz na rychlost snímání v režimu light view

Autor: Aleš Muž

Založeno: 06.03.2008, 10:43
Odpovědí: 6

Dobrý den,

zajímalo by mě jaká je reálná rychlost snímání v režimu live view při využití AF - respektive schopnosti rychlého ostření, když se musí předsklápět zrcátko. V "recenzi" o tom není ani zmínka. Podle mě se musí rychlost sériového snímání dramaticky snížit. Fotím pod vodou a tam je live view k nezaplacení. Očekávám ale, že u této koncepce řešení live view (na rozdíl od Sony Alpha 300 a 350 a zastaralého Olympusu E-330) se schopnost ostření, zejména na rychle se pohybující objekty v režimu live view dramaticky zhorší. A to zejména rychlost připravenosti k zaostření u dalšího snímku když se musí předsklápět zrcátko...
Nebo se mýlím?
Máte někdo praktickou zkušenost se sériovým snímáním pohybujicích se objektů v relativně dobrých světelných podmínkách s časy okolo 1/160s v režimu live view u Canonu EOS 40D. Jsem sice srdcem a vybavením Canonista, ale zajímá mě jak si v tomto stojí i Nikon D300 a Olympus E-3? Děkuji moc za každou praktickou zkušenost.
Aleš

Odpovědět na příspěvek

RE: Dotaz na rychlost snímání v režimu light view

Autor: Dan Muž

Založeno: 06.03.2008, 15:53

Mám ji - ale tím, že na live view fotím hlavně makra a krajinky mi předsklopení zrcátka 100% vyhovuje - tedy seriové snímání jsem s tímto nezkoušel ...

Odpovědět na příspěvek

RE: Dotaz na rychlost snímání v režimu light view

Autor: David Muž

Založeno: 07.03.2008, 17:50

Tak já jsem ti to vyzkoušel. Závěr je jednoduchý. I když zvolíš AF Servo, v C.Fn povolíš AF + LiveView a zvolíš sériové snímání, tak foťák v průběhu snímání vůbec neostří. Zrcátko se nepohybuje, je stále zvednuté.
Čili při LiveView je možné ostřit POUZE před samotnou expozicí pomocí AF-ON tlačítka (při zapnuté zmiňované C.Fn).
Manuál sice zmiňuje možnost nastavit AI Servo při LiveView, jak jsem to udělal, ovšem to způsobí pouze to, že po zmáčnutí AF-ON foťák nezaostší a nepípne, ale ostří průběžně - až do té doby, než AF-ON pustím.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Dotaz na rychlost snímání v režimu light view

Autor: David Muž

Založeno: 08.03.2008, 10:43

Jo a ještě dodám, že při sériovém cvakání není nic vidět (na LCD), čili cvakáš "naslepo". Pro tvoje účely tedy bude lépe rozhládnout se jinde.
Mně se LiveView osvědčilo výborně na makro, ze stativu se spouští na manuální ostření.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Dotaz na rychlost snímání v režimu light view

Autor: Aleš Muž

Založeno: 10.03.2008, 11:33

Davide, děkuji Ti moc za odpověď a potvrzení toho co jsem očekával.

Nemáte někdo zkušenosti s Live View na Nikonu D300 a Olympusu E-3?

Předpokládám, že u nového Canonu 450D, podle toho co je dostupné na webu by to mělo být se seriovým snímáním a ostřením v režimu Live View podstatně lepší.

Dík,
Aleš

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Dotaz na rychlost snímání v režimu light view

Autor: pete Muž

Založeno: 17.03.2008, 19:01

Vybirat zrcadlovku stredni tridy podle vlastnosti LiveView mi prijde fakt uchylny. Zkuste si 5D/1D/1Ds a pochopite, ze LiveView neni to prave pro kvalitni praci. Jiste, jsou aplikace, kdy to ma sve vychody (krceni se u makra, slepe mackani v davu...), ale kdyz chcete dobrou a promyslenou fotku, tak stejne musite sahnout po hledacku...

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: RE: Dotaz na rychlost snímání v režimu light view

Autor: David Muž

Založeno: 26.03.2008, 08:24

No, 450D by měla umět porovnávat kontrast přímo na hlavním snímači, čili by to teoreticky mělo být OK. Ovšem třeba jim to při psaní firmwaru nedošlo a AI Servo + LiveView stejně zmrví. Uvidíme, až bude.
Jinak je dost dobře možné, že Canon vypotí firmware i pro 40D, který bude umět ostřit porovnáváním kontrastu. HW na to má, je to jen otázka SW.

Odpovědět na příspěvek

Tohle je mizerný

Autor: Kobol Muž

Založeno: 07.03.2008, 13:15
Odpovědí: 5

Špatný. Než tohle, raději nic. Když pominu věty typu "Autofocus reaguje také velice bleskově", tak to, že autor nechápe k čemu je dobré bodové měření ho neopravňuje k takovým závěrům: "K dispozici jsou celkem čtyři druhy měření (viz. "Technická specifikace"), nicméně v praxi použitelné je hlavně celoplošné měření a se zdůrazněným středem." Tohle může snad říc uživatel prvního kompaktu, ale ne "recenzent" na "foto" serveru.

Odpovědět na příspěvek

RE: Tohle je mizerný

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 07.03.2008, 14:30

Snaha napravit i horsi blaboly v recenzi je marna (viz diskuse nize). Autorovi nevadi ani to, ze uvadi nesmyslne technicke udaje (rozmer snimace, pokryti blesku, synchrocas, nasobky dvou...), ktere nejsou veci nazoru, ale veci opsani ze specifikace, natoz aby se zabyval nesmysly, ktere pise ve 'volne tvorbe'.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Tohle je mizerný

Autor: Jan Brezina Muž

Založeno: 07.03.2008, 18:01

Dobry den,

je smutne ze jsme vydali recenzi s tak velkym mnozstvim chyb a pozadal jsem kolegy, aby je opravili. Je v nasem zajmu aby recenze nabizeli ctenarum konkretni, prakticke a pochopitelne pravdive informace. Pokud vidite v recenzi jakekoli nesrovnalosti, budu velice dvecny za kazde upozorneni, klidne i primo na email....

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Tohle je mizerný

Autor: Jiří Muž

Založeno: 08.03.2008, 13:15

Chcete, aby Vaše recenze informace nabizely nebo nabizeli?

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: RE: Tohle je mizerný

Autor: Pitrs Muž

Založeno: 09.03.2008, 21:59

Ti ňjekteré nesrovnalosťy jsem uvedl f tekstu níše. Vjeřím ale, že nemúžete mislet vážňe, abi čtenářy opravovaly pravopysné, faktické a vjecné chibi ve vašyh článcíh. Neřýkám ojeďyňelí překlep, to se stane, ale f přýpaďe p. eléva Hájka jsou to hluboké neznalosťy základňých faktú.

Odpovědět na příspěvek

RE: RE: Tohle je mizerný

Autor: Martin Muž

Založeno: 08.03.2008, 08:28

musím souhlasit s kolegou výše - recenze opravdu obsahuje příliš mnoho chyb a zavádějících údaj. A např. konstatování autora, že např. \\\"partial\\\" měření najde uplatnění zřídkakdy mě vyloženě pobavilo.

Odpovědět na příspěvek

crop faktor

Autor: Jirka Muž

Založeno: 15.03.2008, 16:37
Odpovědí: 0

Možná by nebylo marné, nechat si článek někým zkušenějším překontrolovat předem, před zveřejněním. Jinak ta řada chyb a následných oprav nevezme konec. Viz: "..nasadíme-li objektiv 17-85 mm, reálná ohnisková vzdálenost (v případě snímače formátu APS-C) je 1,6x větší - tj. 27-136 mm.." Tohle se učí chápat na fotografických fórech začátečníci. :-)

Odpovědět na příspěvek

Na tuhle recenzi jsem čekal fakt dlouho ...

Autor: Dan Muž

Založeno: 17.03.2008, 15:23
Odpovědí: 1

... možná jsem byl moc namlsaný a vůbec nemám v úmyslu být otravně kritický, ale jsem opravdu dost zklamaný.

Když odhlédnu od chyb, které jsou popsány níže tak bych tady určitě očekával oblasti jako: výsledky funkce Highlight Tone priority - tedy nějaká srovnání, popis menu a ovládání včetně možnosti voliče režimů, informace o tom, jestli opravdu udělá 6,5 snímků za vteřinu, možná i srovnání zavrhovaného bodového měření expozice s jinými volbami atd.

Nevztahuji to teď jen k autorovi, ale obecně k redakci - myslím, že si 40D zasloužila fakt víc pozornosti.

Odpovědět na příspěvek

RE: Na tuhle recenzi jsem čekal fakt dlouho ...

Autor: Klusak Muž

Založeno: 15.08.2008, 14:51

Highlight Tone priority nema prakticky ten efekt, ktery by se ocekaval, zvysi sum v tmavych castech a spodni hranici pro citlivost na ekvivalent ISO 200. Pisu dle vlastnich zkusenosti.
Ale marketingovy tah je to dobry. Fotoaparat se prodava...

Odpovědět na příspěvek

CANON EOS D20

Autor: Janášč Richard Muž

Založeno: 19.03.2008, 04:45
Odpovědí: 0

Zdravim vas, mam doma fotoaparat Canon Eos d20, me je k nicemu, proste ho nevyuziju. neni na nem ani skrabanece, je s baterkou a nabijeckou, 2G pmetovka, je k tomu objektyv Sigma zoom 18-200mm 1:3.5-6.3 dc, macro 0.45m' 1.48ft, mel jsem ho vytažení snad dvakrat, Pokud by jste mely vazny zajem, tak nabydnete cenu? Tel:777405051 nebo 773955771 Hvířov.

Odpovědět na příspěvek

pametova karta - rychlost

Autor: kolysta Muž

Založeno: 15.04.2008, 09:45
Odpovědí: 1

Zdravim,
muzete mi pls nekdo poradit, jak rychlou kartu koupit?
Jde mi o to, aby na ni fotak stihal zapisovat - aby karta "nezdrzovala". Na druhou stranu, nerad bych vyhodil penize za super rychlou kartu, ktera bude k nicemu...
Diky za info.

Odpovědět na příspěvek

RE: pametova karta - rychlost

Autor: vrak147 Muž

Založeno: 17.04.2008, 16:39

myslím,ze postaci se podivat na -
http://www.czechcomput
er.cz/disc_doc-P05119D230
48C793DC125734300644884.h
tml?&ansid=31

Odpovědět na příspěvek

NOVY CANON EOS 40D

Autor: Max Harcdore Muž

Založeno: 06.08.2008, 20:00
Odpovědí: 0

Pani , dnes som kupil novy nanon EOS 40D za 24.800 Sk - 823 EUR , ak sa zadari tak na neho dostanem mozno este 5000Sk CASHBACK.
kupil som zatial pevnu EF 50 F1.8 , dalej planujem pevnu EF 28 F2.8 a EF 35 F2.0 Zatial sa vytesujem ako maly chlapec , co dostal novy hracku, musim povedat ze sa drzi v ruke ovela lepsia ako kamosov Nikon D40 alebo bratova EOS 450D. Porobim par fotiek , potom hodim nejake linky... Zelam vsetkym dobre svetlo :)

Odpovědět na příspěvek

vlastnosti?

Autor: Klusak Muž

Založeno: 15.08.2008, 14:47
Odpovědí: 0

Vlastnim fotoaparat Canon 40D, ale kvalita neni takova jako se propaguje. Jedina hmotnost odpovida. Mereni expozice prumerne, nektere L-kove objektivy jsou nachylne na prime i bocni protisvetlo, totalni ztrata kontrastu. Kresba nekdy prumerna. Marketing je propracovany, bohuzel jen ten.

Odpovědět na příspěvek

 

 

Vložit nový příspěvek

Jméno:

Pohlaví:

,

E-mail:

Předmět:

Příspěvek:

 

Kontrola:

Do spodního pole opište z obrázku 5 znaků:

Kód pro ověření

 

 

 

 

 

Přihlášení k mému účtu

Uživatelské jméno:

Heslo: