Canon IXUS 40 - malý, elegantní fotoaparát, který umí česky - Fotografovani.cz - Digitální fotografie v praxi

Canon IXUS 40 - malý, elegantní fotoaparát, který umí česky

Canon-IXUS-40

22. listopadu 2004, 00.00 | Řada IXUS od společnosti CANON přinesla mnohá překvapení a jedním z nich je i model IXUS 40, jenž umí česky a kombinuje v sobě elegantní design malých rozměrů s 4 megapixelovým snímačem a trojnásobným zoomem. Pojďme se podívat na to, jak tento elegán, určený takřka pro každého, uspěl v redakčním testu.

{Konstrukce a design}

Společnost Canon představila tento nový model z řady IXUS na letošní Photokině 2004 v rámci představení kompaktních modelů s českým menu. Tento nový model vychází ze svého staršího předchůdce IXUS 430 a nese označení IXUS 40. Společně s ním byl představen i jeho o něco hůře vybavený kolega IXUS 30, který se může téže pochlubit schopností komunikace v českém jazyce. Nyní vám však přinášíme podrobné informace o výše zmíněném modelu IXUS 40 od společnosti CANON.

Vzhled tohoto modelu vychází z filozofie řady IXUS společnosti Canon, jehož prvotní design navrhl Yasushi Shiotani. Matně stříbrná povrchová úprava kovového těla působí velmi elegantně. Nevtíravý decentní design úzkého těla malých rozměrů podtrhuje lesklý kovový kroužek okolo objektivu. Na horní stěně fotoaparátu je zapuštěný ovladač pro zapnutí a vypnutí přístroje, vedle kterého je spoušť s kruhovým zoomovacím prstencem.

K ladnému vzhledu fotoaparátu přispívá nepřítomnost jakékoliv gumové krytky, které byly nahrazeny plastovými kryty ladícími s danou částí přístroje. Pod takovouto krytkou jsou na pravé straně přístroje ukryty konektory pro A/V výstup a USB rozhraní. Na stejné straně je umístěné i očko pro řemínek, jenž je téže zkonstruované tak, aby nevyčnívalo z linie fotoaparátu.

Přední stěně IXUS 40 dominuje lesklý kroužek s mikrofonem okolo objektivu, který je automaticky při vypnutí chráněn plastovými lamelami. Nad ním je skoro v ose objektivu umístěné přední okénko průhledového hledáčku. Po jeho stranách se nacházejí vnitřní blesk a LED dioda sloužící zároveň jako indikátor samospouště, pomocné světlo AF a zdroj světla pro redukci červených očí.

Stativový závit je umístěn ve spodní straně přístroje společně s krytkou chránící slot napájecího adaptéru a paměťové karty. Krytka je i konstrukčně vybavena pro přímé napájení adaptéru ve fotoaparátu, ale akumulátor, jenž je součástí balení, tento způsob napájení nepodporuje. Dá se, ale přikoupit samostatně.

Veškeré ovládací prvky jsou efektivně rozložené na zadní straně pro snadné ovládání pravou rukou. Přepínač expozičních režimů se zadním okénkem průhledového hledáčku bez optické korekce se nacházejí v horní části zadní strany. Vpravo od displeje je vystouplý křížový ovladač, v jehož středu je známé tlačítko Func. Set. Okolo křížového ovladače jsou rozmístěné ostatní ovládací prvky fotoaparátu.

Celkově se může přístroj pochlubit úzkým profilem a malými rozměry o čemž svědčí i jeho rozměry: výška 53,0 mm, šířka 86,0 mm a hloubka 20,7 mm. Váhově lze zařadit fotoaparát mezi ty lehčí varianty, vždyť váží bez akumulátoru a paměťové karty pouhých 130 g.

Technické parametry
Společnost Canon osadila model IXUS 40 CCD snímačem s úhlopříčkou 1/2,5" s efektivním rozlišením 4.0 miliony bodů s možností změny citlivosti 50, 100, 200 a 400ISO. Fotografovat lze s rozlišením 2272 x 1704, 1600 x 1200, 1024 x 768 a 640 x 480 bodů a ukládat v komprimovaném formátu JPEG. Kromě fotografování můžete s IXUS 40 pořizovat i ozvučené sekvence ve formátu VGA 640 x 480 bodů v kvalitě 30 nebo 15 sním./s. Kromě formátu VGA podporuje fotoaparát i formát 320 x 240 bodů s kvalitou 60/30/15 sním./s a 160 x 120 bodů v kvalitě 15 sním./s. Ozvučené videosekvence využívají obrazového formátu AVI a jejich délka je omezena pouze velikostí paměťové karty typu SD (Secure Disk). Ke snímkům lze také nahrávat zvukové poznámky do délky 60s ve formátu WAVE.

Objektiv Canon Zoom Lens s trojnásobným zoomem se světelností f/2,8 - 4,9 má ohniskový rozsah 5,8 - 17,4 mm (po přepočtu na formát kinofilmu je to ohniskový rozsah od 35 - 105 mm), což v kombinaci s 3,2 násobným digitálním zoomem umožňuje až 9,6násobné přiblížení objektu. Nový objektiv v sobě kombinuje 6 optických členů rozdělených do 5 skupin, z nichž jsou dva optické členy využity pro asferickou korekci. Tyto dva členy jsou konstruovány z litého skla s ultravysokým indexem lomu umožňující objektivu dosáhnout vysokého rozlišení a dobrých charakteristik kontrastu. Rozsah vzdálenosti zaostření je ve standardním režimu od 30 cm při nejkratším ohnisku, respektive od 50 cm na nejdelším ohnisku. V režimu makro se vzdálenost pro ostření snižuje na 3 cm při nejkratším ohnisku. Pro ostření využívá IXUS 40 9 bodového AiAF systému postaveného na TTL měření. Při zhoršených světelných podmínkách můžete ostřící automatice dopomoci aktivováním AF přisvětlovací lampy.

O všechny hlavní funkce fotoaparátu včetně zpracování obrazu se stará procesor Canon DIGIC II, jenž je osazen například v novějších typech digitálních zrcadlovek. K fotografování je možné využít plně automatického režimu nebo přejít do režimu ručního nastavení, kde můžete některé hodnoty ovlivnit jako např. vyvážení bílé, nastavení citlivosti ISO, korekce expozice nebo různých efektů. Ruční nastavení se nechová jako manuální nastavení u fotoaparátů vyšší třídy, tudíž nemůžete přímo ovlivnit nastavení času a clony, ale můžete využít kompenzaci expozice. Fotoaparát je vybaven i 7 scénickými režimy včetně expozičního režimu pro fotografování pod vodou, které můžete využít při koupi speciálního pouzdra. Expoziční režimy přístroje využívají časů závěrky od 15 do 1/1500 s, přičemž ho můžete ovlivnit pomocí kompenzace expozice v rozsahu +-2 EV po 1/3 EV krocích. Expoziční měření je možné nastavit na poměrové, celoplošné se zdůrazněným středem nebo na bodové měření. Vyvážení bílé můžete nechat na automatice a pokud by došlo k nepřesnému měření můžete využít některou z přednastavených voleb (Denní světlo, Zataženo, Žárovka, Zářivka, Zářivka H) nebo nastavit sami dle šedé tabulky a uložit do uživatelského nastavení. Pro zachycení rychle se pohybujících objektů nabízí fotoaparát sekvenční snímání až 2,4 sním./s do zaplnění paměťové karty.
Při zhoršených světelných podmínkách je možné využít vnitřního blesku s dosahem od 50 cm do 3,5 m při nejkratší ohniskové vzdálenosti. Při nejdelší ohniskové vzdálenosti se dosah zkracuje na 2,0 m. Vnitřní blesk disponuje plně automatickým režimem, redukcí červených očí, pomalou synchronizací a ručním zapnutím či vypnutím záblesku.
Před vyfotografováním je možné změnit některé vlastnosti snímku tím, že zapnete některý z efektů. K dispozici jsou efekty živé barvy, neutrální barvy, rozostření, sépie a černobílý snímek.
Pro fotografování můžete využít průhledového hledáčku bez dioptrické korekce nebo 2,0" P-Si TFT displeje s rozlišením 118.000 bodů. Pro přenos dat do počítače nebo tiskárny (fotoaparát podporuje protokol PictBridge pro přímý tisk) lze využít rozhraní USB 1.1 nebo pro připojení k televizi A/V výstupu. Napájení obstarává dobíjecí akumulátorový Li-ion článek NB-4L, který je součástí balení společně s nabíjecí kolébkou.

Ovládání je jednoduché a intuitivní zvláště pro uživatele, kteří již měli nějakou zkušenost s kompakty tohoto zaměření od společnosti Canon. Tento model patří do nižší třídy digitálních kompaktů, proto nemá tolik tlačítek přímých voleb a většina nastavení se nastavuje pomocí tlačítka nastavení funkcí a Menu. Přístroj se zapíná tlačítkem na horní straně přístroje, kde se ovládá i zoom pomocí prstence okolo spouště. Pro přepínání mezi expozičními režimy slouží na zadní straně přepínač k tomu určený.
Tlačítko funkce zastupuje tlačítka přímých voleb a umožňuje rychlé a příjemné nastavení rychlých funkcí jak v režimu fotografování, tak v režimu videosekvence. V režimu fotografování umožňuje snadné nastavení tohoto režimu, kompenzace expozice, vyvážení bílé, nastavení citlivost ISO, rozlišení a komprese snímku. V expozičním režimu videosekvence umožňuje tlačítko Funkce nastavit formát a kvalitu ozvučené videosekvence společně s vyvážením bílé a zapnutí efektů obrazu.

Volba Menu se dělí na tři záložky - Nastavení přístroje, nastavení zvukových témat a nastavení režimu. První dvě záložky jsou pro všechny režimy stejné. Režim nastavení přístroje umožňuje nastavit úroveň hlasitosti nebo úplně ztlumit zvuky, nastavit jas LCD, dobu automatického vypnutí po nečinnosti přístroje, datum a čas, délku zobrazení hodin, umožňuje naformátovat paměťovou kartu, vynulovat číselník souborů, změnit jazyk menu nebo nastavit formát obrazu videosystému. Režim nastavení zvukových témat umožňuje změnit celý profil zvuků mezi 3 tématy nebo je možno měnit jen některý z jeho součástí jako úvodní obrázek, úvodní zvuk, zvuk činnosti, samospouště nebo závěrky.

V režimu prohlížení snímků umožňuje záložka nastavení režimu uzamknout snímek proti náhodnému vymazání, otočit snímek, přidat zvukovou poznámku, smazat všechny snímky na kartě, zapnout prezentační prohlížení nebo připravit snímky k tisku pomocí protokolu PictBridge umožňující přímý tisk z fotoaparátu do tiskárny. V režimu videosekvence umožňuje tato záložka zaktivování samospouště nebo pomocného světla AF.
Záložka nastavení režimu v v expozičním režimu fotografování umožňuje zaktivovat inteligentní zaostřování, samospoušť, pomocné světlo AF, zapnout digitální zoom, nastavit délku prohlížení snímku po vyfotografování, zapnout funkci razítko data, režim dlouhé závěrky nebo Stitch Assist, pomocí kterého můžete vytvářet panoramatické snímky.

Vzhledem k velikosti snímače přístroje, jehož velikost činí 1/2,5", je velikost šumu více než dobrá. Společnost Canon vsadila na nejnižší citlivost snímače 50ISO, kde společně jako u citlivosti 100ISO je digitální šum zanedbatelný. U fotografií exponované při citlivosti 200ISO je šum v obraze již patrný pouhým okem, ale téže na velmi dobré úrovni. Digitální šum ve snímcích pořízené při citlivosti 400ISO již jsou mírně zašuměné a jeho úroveň je vidět hlavně v temnějších částech snímku jako jsou např. stíny a temná obloha.

Porovnání šumu na neutrálně šedé při citlivosti (zleva doprava: 50, 100, 200 a 400 ISO)

Automatické vyvážení bílé pracuje vcelku spolehlivě, i když v interiéru má sklon barvit snímek směrem ke žlutým odstínům. Pokud se tak stane je dobré zvolit mezi několika přednastavenými hodnotami správné nastavení nebo použít manuální nastavení vyvážení bílé barvy.

Porovnání vyvážení bílé (vlevo automatické, vpravo ruční nastavení)

Kresba a rozlišení snímku je vzhledem k miniaturizaci objektivu a rozlišení snímku na úrovni, která by se od takovéhoto fotoaparátu dala očekávat, tzn. velmi dobrá. Objektiv má směrem ke kratším ohniskovým vzdálenostem sklon k soudkovitému zkreslení, které směrem k delším ohniskům mizí. Chromatická aberace je znát hlavně u okrajů snímků, kde objektiv trpí i mírnou vinětací a ztrátou ostrosti snímků.

Porovnání optického zkreslení a rozlišení (vlevo ohnisko 35 mm F2,8 1/100 s, vpravo 105mm F/4,9 1/30 s)

Porovnání optického přiblížení (vlevo ohnisko 35 mm, vpravo 105 mm)

Porovnání šumu na denních snímcích (zleva doprava: 50, 100, 200 a 400 ISO)

Porovnání šumu na nočních snímcích (zleva doprava: 50, 100, 200 a 400 ISO)

Ukázkové video (4,28MB)

Celkově je na svoji úroveň Canon IXUS 40 docela rychlík. Od stisknutí tlačítka On/Off do exponování prvního snímku uběhne příjemných cca 1,5s. Čas, jenž potřebuje na ostření a expozici bez namáčknutí spouště také není mnoho - cca 0,3s. S namáčknutím spouště lze pořídit snímek se zpožděním 0,1s. Přezoomování z nejkratší ohniskové vzdálenosti na nejdelší trvá cca 1,5s. Výše uvedené časy ukazují, že IXUS 40 je vcelku rychlý digitální přístroj. Zpoždění LCD displeje je takřka nulové a po namáčknutí spouště, kdy dojde k zaostření, se snímaná scéna nezmrazí. Ovládání zoomu má cca 6 kroků a při změně ohniskové vzdálenosti je slyšet tichý chod motorku.
S fotoaparátem se velmi příjemně fotografuje, i když nedisponuje velikým displejem. Jeho výhoda je v malé velikosti a možnosti ho nosit neustále při sobě. Fotografování pomocí hledáčku je vzhledem k malým jeho rozměrům poněkud obtížné, ale 2.0" LCD ho plně zastoupí. Kdyby se velikost hledáčku zvětšila, musely by se zvětšit i rozměry celého fotoaparátu nebo zvolit jiné uspořádání ovládacích prvků a již by nepůsobil přístroj elegantním a malým dojmem.
Na automatickou expozici se lze vcelku bez obav spolehnout, jen měla při fotografování makra tendenci k mírné přeexpozici, ale vzhledem ke kompenzaci expozice nebo blokování AE by nemělo být problémem pořídit velmi kvalitní fotografie. Snaha k mírné přeexpozici mohlo být dáno i ne příliš standardním nasvícením scény. Příjemným překvapením bylo zjištění blokování AE a AF pomocí kombinace namáčknutí spouště a zmáčknutí jednoho z tlačítek křížového ovladače (horní šipka pro zablokování expozice, šipka vlevo pro blokaci ostření), i když musíme fotoaparát držet v obou rukách.
Tak jako u většiny kompaktů jsme očekávali zobrazení polohy ohniskové vzdálenosti při zoomování, což nás nejprve překvapilo, že jsme vizuální kontrolu polohy zoomu neměli, však i toto je otázka praxe s daným fotoaparátem.
I když IXUS 40 patří spíše do oblasti low-endů má při prohlížení snímku možnost zaktivování histogramu a máme tak možnost ihned k posouzení jasové hodnoty snímku. Stačí si pouze nastavit delší dobu zobrazení snímku po exponování.
Pravidelný tvar akumulátoru může někdy způsobit jeho otočení. V takovém případě však nedojde k znehodnocení akumulátoru ani přístroje, jen nebude možno přístroj zapnout. Proto je vhodné i u tohoto přístroj dbát velkou péči na jeho uložení. Při dlouhodobém používání fotoaparátu, zvláště pak při opakovaných intenzivních záblescích vestavěného blesku dochází k vyššímu odběru proudu z akumulátoru a dochází k jeho zahřívání. Funkce fotoaparátu to však nijak neovlivní.

Celkově dělá Canon IXUS 40 velmi pěkné snímky s malým zpožděním závěrky a rychlým startem přístroje, jenž fotoaparát předurčuje ke každodennímu použití, ať jste kdekoliv. Velkou výhodou pro fotoamatéra je i komunikace Menu v českém jazyce a některé funkce jako manuální vyvážení bílé, blokování AE a AF společně se zobrazením histogramu posunuje IXUS 40 směrem k vyšší úrovni digitálních fotoaparátů. Rozlišení 4 miliony bodů s 3násobným optickým zoomem a kvalita VGA videa s elegantním útlým designem těla dává možnost k rozhodování při koupi nového fotoaparátu pro každodenní použití. CANON IXUS 40 je již na trhu a jeho doporučená koncová cena včetně DPH je 12.999,- Kč.

:: Technické parametry Canon IXUS 40
:: Srovnání Canon IXUS 40 vs Samsung Digimax 430

Snímek vlevo byl exponován při citlivosti 100ISO, cloně F/2,8 a čase 1/40s.
Snímek vpravo byl exponován při citlivost 100ISO, cloně F/2,8 a čaase 1/200s.

Snímek vlevo byl exponován při citlivosti 100ISO, cloně F/3,5 a čase 1/2s.
Snímek vpravo byl exponován při citlivosti 100ISO, cloně F/6,3 a čase 1/200s

Snímek byl exponován při citlivosti 100ISO, cloně F/4 a čase 1/60s.
[-more]{Porovnání Canon IXUS 40 se Samsungem Digimax 430}

Porovnání Canon IXUS 40 se Samsungem Digimax 430
Pro porovnání jsme vybrali Samsung Digimax 430, protože má podobné parametry včetně velikosti snímače 1/2,5". Rozsah ohniskové vzdálenosti se liší jen nepatrně. Canon IXUS 40 má trojnásobný zoom a Samsung Digimax 430 2,8násobný zoom. V obrazové kvalitě jasně vede Canon IXUS 40 včetně rozlišení a ostrosti. Digimax 430 vykazuje menší ostrost a rozlišení a má větší sklon k moiré. Pro porovnání digitálního šumu jsme u Digimax 430 neměli k dispozici tabulku šumů, proto jsme zvolili ke srovnání noční snímek při nejmenší citlivosti (50ISO u obou porovnávaných přístrojů), který ukázal, že zde naopak vykazuje menší šum Digimax 430. Noční snímek Digimax 430 je čistší, i když ne plně ostrý.

Výřez 1:1 z testovacího terče - fotografováno Canon IXUS 40

Výřez 1:1 z testovacího terče - fotografováno Samsung Digimax 430

Výřez 1:1 nočního snímku při citlivosti 50ISO. První snímek je snímek pořízený přístrojem CANON IXUS 40, druhý Samsung Digimax 430